S60 versus S85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

S60 versus S85

Inlägg av lator »

Funderade på en sak vad gäller batteriet i S60. Enligt den fina grafen på 85 kWh batteriet och hur det används så har det ju en reserv, en bottenreserv och en toppreserv. Hur är det då med batteriet i S60. Har det samma reserv som 85 och isåfall, i procent av kapaciteten eller lika många sparade kWh? Om det har samma antal kWh reserverade så blir den utnyttjbara energimängden klart begränsad i standardfallet då man laddar 80-85% och inte utnyttjar reserven i botten.

Det skulle också vara intressant att veta hur många S60 resp S/P85 som har producerats/sålts. Alternativet med 40 kWh-batteri togs ju bort men man kunde från början köpa en S60 som var begränsad till 40 kWh. Det batteriet måste ju hålla hur länge som helst...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: S60 versus S85

Inlägg av Kenth »

lator skrev:
Funderade på en sak vad gäller batteriet i S60. Enligt den fina grafen på 85 kWh batteriet och hur det används så har det ju en reserv, en bottenreserv och en toppreserv. Hur är det då med batteriet i S60. Har det samma reserv som 85 och isåfall, i procent av kapaciteten eller lika många sparade kWh? Om det har samma antal kWh reserverade så blir den utnyttjbara energimängden klart begränsad i standardfallet då man laddar 80-85% och inte utnyttjar reserven i botten.

Det skulle också vara intressant att veta hur många S60 resp S/P85 som har producerats/sålts. Alternativet med 40 kWh-batteri togs ju bort men man kunde från början köpa en S60 som var begränsad till 40 kWh. Det batteriet måste ju hålla hur länge som helst...
Om jag förstår saken rätt så var 40 kWh batteriet inte ett 60 kWh med begränsning, utan den hade färre antal små-batterier, vilket då bara gav 40 kWh.
Jag valde dock aldrig mellan 60 kWh och 85 kWh, utan valde istället mellan vanliga 85 och P85.

Hade jag valt mellan de olika batteristorlekarna så hade åtminsonde jag ångrat mig om jag valt det mindre batteriet.
Jag planerar att ha min Tesla i många år, och även om det mindre batteriet räcker till initialt, så tappar det dock effekt med tiden. Dessutom vill man ha tillgång till Superchargers (går väl visserligen att köpa till), få 8 års garanti med fria mil, samt kunna lita på att komma fram vintertid då batterierna inte räcker lika långt som de gör sommartid ;)
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kenth skrev:
Om jag förstår saken rätt så var 40 kWh batteriet inte ett 60 kWh med begränsning, utan den hade färre antal små-batterier, vilket då bara gav 40 kWh.
Jag valde dock aldrig mellan 60 kWh och 85 kWh, utan valde istället mellan vanliga 85 och P85.

Hade jag valt mellan de olika batteristorlekarna så hade åtminsonde jag ångrat mig om jag valt det mindre batteriet.
Jag planerar att ha min Tesla i många år, och även om det mindre batteriet räcker till initialt, så tappar det dock effekt med tiden. Dessutom vill man ha tillgång till Superchargers (går väl visserligen att köpa till), få 8 års garanti med fria mil, samt kunna lita på att komma fram vintertid då batterierna inte räcker lika långt som de gör sommartid ;)
Ursprungligen så var tanken den att ha ett 40 kWh batteri med färre celler men då man granskade beställningarna så såg man att det var så få som verkligen beställde det minsta batteriet att det blev mera ekonomiska att begränsa energiuttaget än att bygga ett 40 kWh batteri för några få kunder. Därefter togs också alternativet 40 kWh bort och de enda som fick det var de tidigaste kunderna.

Givetvis så finns det stora fördelar med ett större batteri men man bör ändå se till sitt eget behov då det inte bara är fördelar. Högre vikt, högre pris (fast mycket mindre än att välja P85) och antagligen mindre slitage på drivlinan är några saker som jag tänker på. Om man räknar bort superchargeravgiften så är merkostnaden för 85 kWh 60.000 kr. Detta innebär att man betalar nästan 2500 kr per kWh (2400 kr) och det är nog lite mycket kan man tycka... Att sen lägga på 120.000 kr till för att få P-modellen är ju kanske ännu mer.

Huvudsaken är ju att man köper det man vill ha och är nöjd med det! Oavsett så har man ju köpt VÄRLDENS BÄSTA BIL!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Jag tycker 56 000kr +moms för 20KW av världens bästa EV batterier är billigt. Baserat på att det var nästan vad jag fick betala när jag importerade 20KW LiFePO4 batterier från CALB i Kina till plug-in konvertering av min 11år gamla Prius. Och det var celler i kartong utan monterings detaljer, låder, övervaknings elektronik och framförallt ingen kylning+värme kontroll + 8års obegränsad garanti :!:

När det gäller om det är lika stor del undantaget från att användas / reserverat som på S85 så är jag säker på (utan att känna till hur det är) att det är lika stor del PROCENTUELLT. Det är spänningen över cellerna som avgör när man bryter man laddar inte till 4.2V utan bryter vid 4.1 och man laddar inte ur lägre än 3V per cell. Med mindre antal celler blir det lägre i KW men det väsentliga är att man håller cellen inom spännings fönstret.

Men som sagt tidigare det beror på vad man tänker använda den till, ska man använda den som renodlad stadsbil, andrabil eller pendlarbil så funkar 60KW utan super laddare utmärkt! då har man sparat 90 000kr om man köper den privat har det stor betydelse.
Ska man där i mot använda den som enda familjebil så är S85 som jag till slut bestämde mej för bättre. Men det tyngre batteriet motsvarar att du alltid kör runt med 2st extra 70kg passagerare i baksätet, så den drar mer el/mil.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Enl Tesla i Täby har det bara sålts en (1) S60 i Sverige...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

G F skrev:
Baserat på att det var nästan vad jag fick betala när jag importerade 20KW LiFePO4 batterier från CALB i Kina till plug-in konvertering av min 11år gamla Prius.
Ooooh! Spänande! Berätta mer!
Va för ett BMS använder du?
Hur blev det?

Öpna gärna en ny tråd om de här projectet :)
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

Niclas skrev:
Enl Tesla i Täby har det bara sålts en (1) S60 i Sverige...
Det verkar stämma jag har då inte sett någon annan S60 än.
Valde den med SC och dubbelladdare (hade dock inte valt tillvalet dubbel idag med facit i hand), samt köpte den privat. (Investerade i solpaneler på våra fastigheter (7 mil mellan) så vi kör mest förnyelsebar /kravmärkt/fairtrade osv ;-))

Har kört snart 1000 mil.
Först mest i Skåne innan SC.
Till vardags funkar det helt problemfritt, alltid fullt batteri på morgonen.

Nu med SC är det något helt annat, var uppe i Bohuslän i helgen. Startade i Lödde och toppade upp både i Falkenberg och Uddevalla (även om jag kunde kört lugnare och hade då klarat mig utan ett stop i Falkenberg, har inte testat att ladda 100% än utan toppar upp till 90% ). Känner dock att dessa korta stop är bra för kroppen och knoppen.(förr ansåg jag dessa stop vara bortkastad tid)

Så min åsikt är att för dom flesta räcker nog 60kW (med SuperChargers tillvalet) gott och väl. Får se till hösten när det blir läge för Europa trip och vad som händer till vintern, har dock haft goda marginaler än så länge så även om kylan tar lite på effekten så verkar avstånden mellan SC tilltagen med god marginal.
Basunen

Inlägg av Basunen »

Någon som har kört en S60 ett tag nu?
Är intressant för oss som ska anstränga plånboken så mycket det går för att kunna köpa en Tesla. S60 med SuperCharger landar på 704,000kr, finns inga beggade S85 för de pengarna.
Jag är intresserad av räckvidd vid fulladdad och hur mycket räckvidd det blir efter ett SuperChargerstopp på 20-30 minuter.
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Detta kanske kan hjälpa dig med dina frågor:

https://www.youtube.com/watch?v=OMbvVmsjhxI
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bättre med en S60 än ingen Tesla alls... Jag använder i princip aldrig räckvidden i min 85a... Laddar 70-80% men kör aldrig slut på det vid pendling och vardagskörande. Vid långkörning krävs att lägga till SC för S60 men frågan man skall fundera över är hur ofta man kör långt med nuvarande bil? De flesta Svenska kör max 4-7 mil per dag enligt statistiken. Finns ju personer som är resa de säljare och andra nomader iofs... Tror det många vill klara är resan till fjällen typ eller sommarstugan.

Så bättre med en S60 än inget alls. Tesla kommer nog med uppgraderingar till Model S i form av nya batterier om ett par år som de gjort med Roadstern.

Att gå på P85/D/+ handlar om prestanda och väghållning. Inget annat. Vill man ha sportbilen som drar det mesta vid rödljuset och extremt säkra omkörningar är det valet.

Fokus på ekonomi = S60 och S85. Jag hade valt det senare. Innan D modeller a var S85 den mest sålda modellen i Sverige. Gissar att S85D kommer ta över där. Gissar även att det kommer säljas mer P85D än de tidigare prestandamodellerna då kunskapen om Tesla nu börjar bli common knowledge. Alla som köper bilar runt 700K+ kommer nog inse vad korkat det är att INTE köpa Model S... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag stod med bilen både på Arlanda sportbilseventet liksom i Enköping oå parkens dag. Enormt mycket intresserade. Vanligaste oron var just pendla till fjällen och sommarstugan. Något jag aldrig gör själv men noterade att det var väldigt vanliga frågor/oro.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Basunen

Inlägg av Basunen »

Henrik skrev:
Detta kanske kan hjälpa dig med dina frågor:

https://www.youtube.com/watch?v=OMbvVmsjhxI
Tack.
Nej då blir SuperChargern för långsam. Annars tror jag den skulle funka. Så ett vettigt val för den som bara laddar hemma över natten och åker upp till 20 mil per dag.
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Skriv svar