Nu är Håkan Matson igång igen...
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Jag tror att problemet är att hela funktionen är missförstådd och fel använd.
Om jag är en flygkapten och flyger i riktning mot valfritt berg på 200 meters höjd med autopiloten på, då blir det problem. Lite så funkar ju autopiloten. Den håller kurs (troligen) och kan ev. se och varna för hinder, men systemet ersätter inte föraren.
Det missförståndet mellan maskin och människa kan möjligen lastas Tesla. Troligen ger dagens system en känsla av att vaggas in i en trygghet om att systemet fixar situationen, vilket bevisligen inte stämmer.
I det tycker jag Håkan har rätt. Teknik och mänsklighet måste ju faktiskt fungera i symbios.
Förstå mig rätt, autopilot i en kommande version är verkligen vad jag vill ha, men jag skulle vara ytterst försiktig att lita på nuvarande versioner, något som säkert kommer kosta fler personer livet.
Om jag är en flygkapten och flyger i riktning mot valfritt berg på 200 meters höjd med autopiloten på, då blir det problem. Lite så funkar ju autopiloten. Den håller kurs (troligen) och kan ev. se och varna för hinder, men systemet ersätter inte föraren.
Det missförståndet mellan maskin och människa kan möjligen lastas Tesla. Troligen ger dagens system en känsla av att vaggas in i en trygghet om att systemet fixar situationen, vilket bevisligen inte stämmer.
I det tycker jag Håkan har rätt. Teknik och mänsklighet måste ju faktiskt fungera i symbios.
Förstå mig rätt, autopilot i en kommande version är verkligen vad jag vill ha, men jag skulle vara ytterst försiktig att lita på nuvarande versioner, något som säkert kommer kosta fler personer livet.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Jag litar fullt ut på dagens autopilot, men jag inser vad det är och vad den kan och inte kan göra. Jag kommer ha samma skeptiska inställning till nästa autopilot också. Därför kommer jag under förutsedd framtid vilja ha möjlighet till full kontroll över fordonet.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Saken är att vi gjort det ett par år men man tröttnar efter ett tag. Så nu skrattar vi mest åt hela grejen och är kanske lite väl luttrade, vi får be om ursäkt om det faller sig lite ofint om man inte ser historiken. Men det blir lite fånigt att försöka bemöta det sakligt när vi vet att det inte är riktigt rent mjöl i påsen å hans sida. Många här har boxats länge på ny tekniks och di:s forum med flera.Swede1 skrev:Kom med sakargument mot artikeln, istället för tarvliga personangrepp. Helt ointressanta. Tycker han har intressanta poänger i sak.
Ta gärna upp något du tycker han har rätt i så lovar vi att svara sakligt.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Jag tror inte ni har bra sakargument när ni direkt går till personangrepp och dessutom inte vill förstå vad Håkan menar.
Har ni bra argument vinner ni lätt diskussionen, annars inte.
Tex når inte Tesla säljmål, troligen pga folk vöntar på billigare elbilar från många andra tillverkare. Och model 3.Motargument? (Hummersås, resor blabla?)
Har ni bra argument vinner ni lätt diskussionen, annars inte.
Tex når inte Tesla säljmål, troligen pga folk vöntar på billigare elbilar från många andra tillverkare. Och model 3.Motargument? (Hummersås, resor blabla?)
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Just säljmålen är det nog inget fel och beror säkert på optimism.Swede1 skrev:Jag tror inte ni har bra sakargument när ni direkt går till personangrepp och dessutom inte vill förstå vad Håkan menar.
Har ni bra argument vinner ni lätt diskussionen, annars inte.
Tex når inte Tesla säljmål, troligen pga folk vöntar på billigare elbilar från många andra tillverkare. Och model 3.Motargument? (Hummersås, resor blabla?)
- Men när han skriver att Elon uppmanat på som blogg att man bör hålla händerna på ratt så får han det ju att låta som att det är endast där han sagt det när det i verklighet kommer en sådan uppmaning på skärmen i bilen varje gång man startar autopiloten. Fel
- När han frågar sig vilka andra situationer man inte kan lita på autopiloten så undrar jag vad han menar, den är ert hjälpmedel inte något som kör dig från A till B. Det är lite som att lita på en navigator och köra av vägen bara för att den säger så utan att själv fundera på om den har rätt. Felvinklat.
- Att andra tillverkare inte tillåter att man släpper ratten mer än 10-15 sekunder är fel då Mercedes har en annan gräns. Sakfel
- Sedan en fundering på varför är Volvo och Mercedes system så mycket bättre, vad har han till grund för detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Den skickade jag ett förslag på uppdatering på, tex priser är enkelt att kolla. Stina skylde på nyhetsbyrå, sen struntade hon i att uppdatera sitt digitala media...Oktavos skrev:(Nu vill jag inte bidra med personangrepp och elakt förtal)
Nä, det är bra om man inte sysslar för mycket med de, för då beter sig detta forum ju likadant som alla andra forum eller hur.
Problemet är ju som alltid, att folk svär och förtalar sådana här påhopp på Tesla men de skiter Håkan Matson i, han hör ju inte er.
Istället hade det ju varit bra om någon som kan tesla ordentligt, hade bemött hans påstående och vinklade uttal på ett sakligt sätt.
Problemet med att aldrig bemöta sådana människor är ju att de tenderar att öka på sin häxjakt ännu mer.
Det är ju bara att inse att Håkan och många andra tidningar skadar teslas rykte med rena lögner.
Ta exempelvis denna adress :
http://www.di.se/artiklar/2016/7/13/tes ... e-model-x/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Det är hur han säger det. Det är skillnad på "Tesla är i djup ekonomisk kris och klarar inte sina säljmål" mot "Tesla gör 20-30% vinst på varje bil men väljer att satsa på expansion hellre än aktieutdelning. Produktionstakten ökade under andra kvartalet med 20% mot första kvartalet 2016 men nådde ändå inte upp mot det högt satta målet".Swede1 skrev:Jag tror inte ni har bra sakargument när ni direkt går till personangrepp och dessutom inte vill förstå vad Håkan menar.
Har ni bra argument vinner ni lätt diskussionen, annars inte.
Tex når inte Tesla säljmål, troligen pga folk vöntar på billigare elbilar från många andra tillverkare. Och model 3.Motargument? (Hummersås, resor blabla?)
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Historien upprepar sig. Fanns många teknikfientliga motorjournalister som ifrågasatte införandet av ABS-bromsar (och även sedermera ESP).
Idag är dessa säkerhetssystem lika självklart som bilbälten och krockkuddar (som förvisso också ifrågasattes av många motorjournalister...)
Idag är dessa säkerhetssystem lika självklart som bilbälten och krockkuddar (som förvisso också ifrågasattes av många motorjournalister...)
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
... och katalysatorn, bilar kunde nämligen börja brinna (jo, redan då).+46 skrev:Historien upprepar sig. Fanns många teknikfientliga motorjournalister som ifrågasatte införandet av ABS-bromsar ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
LarsL skrev:Ja, tänk om jag råkar vira säkerhetsbältet runt halsen?



Ja, den risken finns ju alltid! Ta bort alla säkerhetsbälten!
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Jag var tvungen att fråga Stina ocksåBasunen skrev:Den skickade jag ett förslag på uppdatering på, tex priser är enkelt att kolla. Stina skylde på nyhetsbyrå, sen struntade hon i att uppdatera sitt digitala media...Oktavos skrev:(Nu vill jag inte bidra med personangrepp och elakt förtal)![]()
Nä, det är bra om man inte sysslar för mycket med de, för då beter sig detta forum ju likadant som alla andra forum eller hur.
Problemet är ju som alltid, att folk svär och förtalar sådana här påhopp på Tesla men de skiter Håkan Matson i, han hör ju inte er.
Istället hade det ju varit bra om någon som kan tesla ordentligt, hade bemött hans påstående och vinklade uttal på ett sakligt sätt.
Problemet med att aldrig bemöta sådana människor är ju att de tenderar att öka på sin häxjakt ännu mer.
Det är ju bara att inse att Håkan och många andra tidningar skadar teslas rykte med rena lögner.
Ta exempelvis denna adress :
http://www.di.se/artiklar/2016/7/13/tes ... e-model-x/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Hej Pontus,
Priserna meddelades i onsdags i samband med att nyheten kom och är angivna i onsdagens växelkurs.
Allt gott,
Stina"
Har hon tagit priset i dollar och räknat om själv?
Om hon gjort så är hon väl knappast intelligent nog att vara journalist.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Idag ska jag vara motorjournalist... 
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Har ni läst senaste DI Weekend?
Håkan Matson har varit i Skåne och fått köra nya Porsche Boxster och Cayman. Båda nu med sifferbeteckningen 718. Hela världspressen var på plats. Håkan är lyrisk, men mest över siffertalet 718. Förklaringen är hans tidigare förtrogna möte med självaste Matthias Müller för tre år sedan...
Håkan Matson har varit i Skåne och fått köra nya Porsche Boxster och Cayman. Båda nu med sifferbeteckningen 718. Hela världspressen var på plats. Håkan är lyrisk, men mest över siffertalet 718. Förklaringen är hans tidigare förtrogna möte med självaste Matthias Müller för tre år sedan...
Installerat 13,2 kWp solceller