Här är senaste versionen av föreskrifterna för lasermätning: https://polisen.se/Global/www%20och%20I ... 2003_6.pdfmuran skrev:Vill minnas att polisen inte längre drar av på den uppmätta hastigheten i samband med att deras mätverktyg ansågs vara bra nog att inte visa fel. Tror det togs bort i samband med att de höjde alla bötesbelopp för något/några år sedan.danni skrev:Men om de klockade dig i 126 på mätinstrumentet så lär väl hastighetsmätaren i bilen visat typ 130-135 efter att fel och marginaler räknats av?Joaz skrev:Mig ville farbror blå spika upp på korset för att jag håll 126 km/h på en 120 väg...Så generellt +8 kan bli dyrt....HelectriC skrev:jag har AP inställd på +8km/h, dvs när vägen visar 80, så får jag 88 när jag kör med AP. Detta har visat sig funka helt ok, har kört förbi mängder av trafikkameror, men aldrig fått nån bot. Och i Norge är dom ganska nazi på det här med hastighet. Detta betyder inte att hastighetsmätaren visar 8 fel, men att felvisning+marginal i kamerorna funkar bra med +8![]()
kuriosa: i Norge hade du fått betala 6500kr för din fortkörning
Nu skriver jag ju ALDRIG på nått vid vägkanten så jag har haft sen september på mig att spara in till dessa 1.500:- och det är inte avgjort ännu.
Officiellt kan polisen därmed fälla dig för 1 km/h över hastighetsgränsen om de vill, men det vill de i regel inte.
Där framgår att säkerhetsavdraget vid lasermätning är 3 km/h, och att det programmeras in i själva mätaren. Vid andra mätmetoder finns andra avdrag som jag inte lyckats utröna exakt vad de ligger på. Ju osäkrare metod, desto större avdrag.