Hur långt innan vi bör dra några slutsatser?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
vigge50

Hur långt innan vi bör dra några slutsatser?

Inlägg av vigge50 »

Hej
Det har den senaste tiden varit mycket prat om hur säker autopiloten är och då började jag fundera, hus långt bör autopilot köra innan vi kan börja dra slutsatser?
I världen sker en dödsolycka per 60 miljoner miles.
I USA sker en dödsolycka per 98 miljoner miles.
I Sverige sker en dödsolycka per 25 miljoner mil eller en dödsolycka per 156 miljoner miles.

Självklart blir statistiken säkrare ju längre autopiloten kör men jag tycker att vi inte bör dra några slutsatser förrän autopiloten når 1 miljard miles vilket även är det Elon har nämnt och är tio gånger längre än sträckan. Eller bör vi kanske jämföra med Sverige och tänka oss att vi bör köra tio gånger så långt, alltså 1,56 miljarder miles och då se om det skett mer eller mindre än 10 dödsolyckor?

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker är tillräckligt/rimligt.

http://www.trafa.se/globalassets/statis ... r-2015.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... arna-2015/
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Hur långt innan vi bör dra några slutsatser?

Inlägg av Herr X »

Autopiloten förbättras ju vid varje mjukvaruuppdatering, och nu flaggas det för ytterligare en ny stor uppdatering av autopiloten i V.8. Därför blir statistiken inte relevant heller vid 1 miljard miles - även om det då kommer ha skett 10 olyckor eller fler där folk använt flera olika versioner av autopilot så kan man inte heller då säga att autopiloten skulle vara farligare än att köra manuellt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
Autopiloten förbättras ju vid varje mjukvaruuppdatering, och nu flaggas det för ytterligare en ny stor uppdatering av autopiloten i V.8. Därför blir statistiken inte relevant heller vid 1 miljard miles - även om det då kommer ha skett 10 olyckor eller fler där folk använt flera olika versioner av autopilot så kan man inte heller då säga att autopiloten skulle vara farligare än att köra manuellt.
Jag vet, det är helt klart ett problem men samtidigt om det hinner ske 10 olyckor så kan den vara tillräckligt säker vid 1 miljard miles men de släppte det alldeles för tidigt till allmänheten.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Sedan är det ju bara under vissa omständigheter autopiloten går att köra med. Så det är ju statistiken på den typen av väg som är intressant, om man tycker att statistiska jämförelser är intressanta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Sedan är det ju bara under vissa omständigheter autopiloten går att köra med. Så det är ju statistiken på den typen av väg som är intressant, om man tycker att statistiska jämförelser är intressanta.
Ja precis, det sker ju fler dödsolyckor på andra vägar än motorväg, där ap används mest.

Ap är klart sämre än en människa, inget snack om saken. Men ap plus en människa, det borde ju vara klart bättre!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om ett fel eller en brist i autopiloten finns så kvar står det oavsett vad statistiken säger. Så även om autopiloten kör 1 miljard Miles utan ytterligare olyckor och fortfarande inte kan upptäcka lastbilar eller älgar som korsar vägen så måste en människa se dem annars sker olyckan.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
bylund skrev:
Ja precis, det sker ju fler dödsolyckor på andra vägar än motorväg, där ap används mest.

Ap är klart sämre än en människa, inget snack om saken. Men ap plus en människa, det borde ju vara klart bättre!
Det har jag också tänkt på men frågan är, kommer Tesla någonsin kunna säga att autopilot gör körningen säkrare om det nu inte är möjligt att visa någon statistik för det?
Ska de gå ut och säga "Autopiloten gör körningen säkrare men vi har ingen statistik på det" och sen hoppas att uttalandet inte kritiseras av användare och media? Vi kan ju alltid säga att man ska hålla uppsikt men system liknande autopilot skapar lätt en trygghet. Om alla bilar hade Teslas autopilot, skulle vägarna bli säkrare eller skulle fler olyckor ske?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Intressant frågeställning. Än mer intressant är det hur biltillverkare som funderar att gå på autonoma system direkt skall få till dessa mil med körning för att statiskt sett vara säkra på att deras system är säkra utan förare med ansvar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ja, en oavlönad copilot, som inte behöver fjäskas med, och som håller tyst när du ber om det..
win..win..win
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

vigge50 skrev:
Hej
Det har den senaste tiden varit mycket prat om hur säker autopiloten är och då började jag fundera, hus långt bör autopilot köra innan vi kan börja dra slutsatser?
/
Autopilot i Teslan är en hjälp. Den klarar inte körningen på egen hand! Den är absolut inte säker! Detta vet ALLA som kör Teslan med "autopilot". Den styr när det finns linjer (om vägen inte är för krokig och man kör fort). Den anpassar farten till framförvarande trafik om man kommer ikapp. Den varnar för vissa hinder. Men, på vissa ställen vinglar den (som över vissa branta pucklar i vägen) och på vissa ställen får den för sig att bromsa ner, oklart varför. Hela tiden får man uppmaning att hålla i ratten! Den klarar inte refuger, inte korsvägar eller rödljus. Men, den gör ett strålande jobb! +99% av tiden! Detta vet man som användare. Ingen bil är säker i händerna på en som är okunnig om bil och trafik. Autopiloten är osäker om man försöker utnyttja den bortom förutsättningarna! Detta vet varje användare som läst instruktionerna. Detta fattar varje nykter Teslaförare! Bär man sig idiotiskt åt är det bara Teslans konstruktion och krockkuddar som håller passagerarna vid liv. Omgivningen är prisgiven!
Detta behöver man inte köra tusentals km för att begripa. Autopiloten är en suverän hjälp men den gör inte Teslan autonom.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Skulle vi ha skrotat ABS när nån mupp misstolkade systemet och släppte bromsen när pedalen började vibrera.
Eller ska vi skita i ABS för att det finns faktiskt tillfällen där ABS ger sämre resultat än utan systemet?
Teslas Autopilot ät ett hjälpmedel och inget annat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Eller om någon kör av vägen för att farthållaren körde för fort i en hall kurva. Ska man förbjuda farthållare då?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Varför inte skrota gasen för att man får sladd när man trycker gasen i botten i kurva med halt väglag. Ratten borde också förbjudas eftersom man på fullt rattutslag kör av vägen....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Helt orimligt att jämföra autopilot jämte att inte använda autopilot. det är en mer avancerad farthållare, inget mer. om man skall jämföra skall man göra det med andra tillverkare och hur de löst saker.
att räkna på antalet olyckor (oavsett om de har dödlig utgång, då det mer beror på bilen och inte funktionen) säger egentligen ingenting utan om man tar reda på bakgrunden och förutsättningarna. Ju fler bilar en tillverkare gör desto fler "chanser" till olyckor finns det. kan mycket väl bero på föraren och dess inställning till bilen.(har man en billig bil som används för att ta sig från a till b kanske föraren inte bryr sig om regler och förordningar och därför utsätter sig för mer olyckor). en del använder samma system men tillämpar dessa olika.

Kan mycket väl bli sig att de största biltillverkarna sätter sig ner och utvecklar en standard och så får tillverkarna rätta sig efter det. kan bli aktuellt om bilarna skall börja prata med varandra.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Spelar nästan ingen roll vilken statistik som presenteras när det finns så många variabler som i detta fall. Det går att modifiera och trixa med den typen statistik så mycket att man kan få fram precis det resultat man önskar presentera
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Spelar nästan ingen roll vilken statistik som presenteras när det finns så många variabler som i detta fall. Det går att modifiera och trixa med den typen statistik så mycket att man kan få fram precis det resultat man önskar presentera
Så oerhört rätt sagt.
Jag började min karriär som mattematiker och hade statistik (och geometri faktiskt) som största intresse och är det något man kan göra i princip vad som helst med så är det verkligen statistik!
Och precis som tidigare inlägg säger så skulle vi i princip kunna förbjuda alla funktioner på en bil med samma resonemang, alltså ALLA funktioner.
Och det mesta i hela samhället egentligen.
AP är som sagt långt från perfekt men det är ändå ett bra komplement än så länge.
Jag gissar att myndigheterna lugnar ner sig lite när flera stora tillverkare kommer med liknande system (fast Mercedes mfl har ju haft lite olika system ett bra tag redan men kanske inga Amerikanska än?).
Det som kan bli lite besvärligt är väl när liknande system införs hos "vissa" Kinesiska tillverkare om dom hamnar på samma nivå som tex krockskydd och liknande där det mest handlar om rena fuskbyggen sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare

Inlägg av Yngve »

Foluke !

Klockren sammanfattning !
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Kan hålla med foluke om mycket av det som skrivs ovan.

Min lite förkortade sammanfattning skulle lyda:
I händerna på en erfaren och alert förare som har ett begrepp om dess styrkor och svagheter så är den ett trevligt stöd framför allt på motorväg.
Dock har den idag så stora brister att den även på motorväg kan göra riktigt otrevliga manövrer, framför allt vid krön.

Har jag passagerare i bilen sätter jag aldrig på den oavsett.
Har en 19 årig dotter. Vill för mitt liv inte att hon använder den under några omständigheter.

Undantag: Ett användningsfall tycker jag den klarar bra. Köer. Då åker den på direkt.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

pegs skrev:
Kan hålla med foluke om mycket av det som skrivs ovan.

Min lite förkortade sammanfattning skulle lyda:
I händerna på en erfaren och alert förare som har ett begrepp om dess styrkor och svagheter så är den ett trevligt stöd framför allt på motorväg.
Dock har den idag så stora brister att den även på motorväg kan göra riktigt otrevliga manövrer, framför allt vid krön.

Har jag passagerare i bilen sätter jag aldrig på den oavsett.
Har en 19 årig dotter. Vill för mitt liv inte att hon använder den under några omständigheter.

Undantag: Ett användningsfall tycker jag den klarar bra. Köer. Då åker den på direkt.
Har faktiskt inte testat, men har för mig att jag har hört att "valet mode" deaktiverar autopilot. Kanske du ska aktivera valet när du lånar ut till dottern ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar