Hur bör man ta betalt för laddning?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Hur bör man ta betalt för laddning?

Inlägg av apkungen »

För att en elbil ska vara praktisk så krävs att man har laddning hemma och att det finns många driftsäkra snabbladdare överallt i Sverige (och andra länder). I dagsläget krånglar laddarna och betallösningarna. De flesta verkar vara överens om att en vanlig kortbetalning skulle vara det i särklass bästa alternativet och många har även börjat se att för att få ett pålitligt nätverk så behöver det vara ett betalande sådant. Men hur ska man ta betalt? Vad ska man betala för?

Det finns lite olika lösningar men de vanligaste är minutpris, kwh-pris eller fastpris. Nån som har något annat förslag? Det finns för och nackdelar med alla. De som har laddnätverken tar en stor kostnad för att sätta upp laddarna. Elen kostar dem spottstyver i sammanhanget. De måste få tillbaka pengarna. Här följer för och nackdelar som jag kommer på med varje sätt.

Minutpris (min favorit just nu) :
  • Gör att laddarna utnyttjas optimalt då folk bara laddar den tid de behöver och när bilarna tar emot laddningen som bäst. Det blir mindre köer och många personer kan ladda.
  • Företagen får in pengar på det som kostar dem pengar, alltså att folk använder laddplatsen, inte själva elen.

Kwh-pris
  • Det är enkelt för köparen att förstå vad man betalar för och vad milkostnaden blir.
  • köparen blir inte lika stressad över att optimera laddningen
Fastpris
  • billigare investeringskostnad o mindre är drifta
  • skönt och bekvämt för den som laddar mycket
  • det bra komplement till ovan alternativ då den som laddar mycket inte borde behöva betala de höga kwh kostnaderna.
Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Hur bör man ta betalt för laddning?

Inlägg av bjelkeman »

Först så tänkte jag kWh pris, till den slutar ladda, sedan minut pris. Men det blir nog lite konstigt. För de med långsamma laddare kan stå länge och blocka laddaren, men behöver inte betala så mycket.

Hmm. kWh pris, plus ett minut pris som börjar lågt och sedan ökar vartefter. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Att man måste kunna betala med kort utan att registrera sig på webben, ladda ner appar eller skaffa RFID-taggar är självklart. Att man sedan kan få bättre priser om man gör något av det andra är ok, men man ska inte behöva bli strandsatt i Riga för att gubben som man stämt möte med på parkeringen för att få laddkortet missade sista bussen från Jūrmala.

Idealet i mitt tycke vore att så länge laddföretagets utrustning är den begränsande betalar man per kW, medan när bilen är begränsande så blir det ett större tidsinslag på det hela. D v s laddar man 11 kW på en stolpe som kan mata 22 kW så får man betala mer per kWh än om man drog 22 kW. Och drar man 0 kW så får man såklart bara betala för tid, så att man makar på sig när man är klar. Liknande på likströmsladdning med hög effekt så straffas man lite när man toppfyller.

Det stora problemet med en sådan modell är att den blir svår att förstå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Hur fungerar det i vår grannland Norge ? De är ju elbilslandet no1.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nya system dras ju alltid med barnsjukdomar och det tar tid innan standarder sätter sig. Jag tror att med tiden kommer laddeffekten som bilar kan ta emot att standardiseras och inte skilja sig åt så mycket som det gör idag. Jag anser att det enda som funkar ur mitt perspektiv är att man betalar för det man får, alltså per kWh. När alla bilar kan ladda, kanske inte precis lika snabbt men i en trängre spann, så kommer det inte att vara något problem. Jag undviker att ladda på Fortums laddare eftersom de debiterar per minut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Minutpris är väldigt vilseledande, det blir helt omöjligt att förstå vad laddningen kommer kosta. Särskilt då effekten från Chademo verkar variera... Med minut kostnad finns det inte heller något insitament för leverantörer att öka laddhastigheten.

Fasta avgifter antingen som Tesla, på livstid, eller per månad som andra eller varför inte per laddning är ju lätt att förstå. Men det blir dyrt om man inte kör/laddar mycket. Det kan också vara väldigt svårt att förstå hur mycket det egentligen kostar.

kWh-pris är det enda rimliega. Energi mäts i kWh och bör säljas så också. Då går det enkelt att se om Clever är dyrare än Charge&drive osv. Blir det kö så får de se till att det går att ansluta fler bilar till samma laddare så att laddaren alltid levererar max. Om inte det räcker bygg en laddare till osv.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Placeringen av laddaren är en faktor för prismodell. Att inte ha tidstaxa på en centralt placerad laddare är ineffektivt och inte lönsamt. Platsen kommer att nyttjas mer som en parkeringsplats än laddplats även ifall bilen är inkopplad. Är det dock en plats längs någon större väg med god tillgång på parkering och få bilar som brukar parkera så kommer platsen främst användas som laddplats men det finns inget som hindrar en bil att stå där mycket längre än nödvändigt om det inte finns minuttaxa eller snävt tilltagen maxtid (30-60 minuter) att nyttja laddplatsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Placeringen av laddaren är en faktor för prismodell. Att inte ha tidstaxa på en centralt placerad laddare är ineffektivt och inte lönsamt. Platsen kommer att nyttjas mer som en parkeringsplats än laddplats även ifall bilen är inkopplad. Är det dock en plats längs någon större väg med god tillgång på parkering och få bilar som brukar parkera så kommer platsen främst användas som laddplats men det finns inget som hindrar en bil att stå där mycket längre än nödvändigt om det inte finns minuttaxa eller snävt tilltagen maxtid (30-60 minuter) att nyttja laddplatsen.
Att ha en tidsbegränsning som är rimlig i förhållande till laddtider ser jag inga problem med, tvärtom! Men debiteringen ska vara per kWh, inget annat. Man kan ju ta ut en parkeringsavgift också för att undvika missbruk. I Nyköping finns t.ex. två laddplatser (schuko) mitt i centrum. Där står att endast elbilar får parkera, maxtid 24 timmar och ingen avgift eller krav på att bilen laddar. Alla andra platser runt om är mycket dyra. Resultatet är att platserna oftast blockeras av laddhybrider som inte laddar...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Oktavos skrev:
Hur fungerar det i vår grannland Norge ? De är ju elbilslandet no1.
I stort sett uteslutande minutpris, för det mesta 3kr per min på kombiladdare (CCS och Chademo) och för det mesta vanlig parkeringstaxa där det finns typ2 stolpar (som för det mesta är på 1-fas 16A)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Eftersom bara bensinpumpar får gör en förauktorisation på kortet och sedan ta betalt efter slutförd tankning så har man ett problem här. Min lösning var att man tar betalt för tex 60kWh (säg 150kr) men om du sedan bara laddar 27kWh så har du 33kWh till godo nästa gång. Antal kWh att ladda väljer du alltså innan.

Skulle de flesta här anse att det är en ok lösning?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Eftersom bara bensinpumpar får gör en förauktorisation på kortet och sedan ta betalt efter slutförd tankning så har man ett problem här. Min lösning var att man tar betalt för tex 60kWh (säg 150kr) men om du sedan bara laddar 27kWh så har du 33kWh till godo nästa gång. Antal kWh att ladda väljer du alltså innan.

Clever har ju det systemet med sina kontantkort.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Fast då behöver du fortfarande ett extra kort. Jag tänker mig en billig kortterminal utan PIN.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:

Bara för att det är så just nu så är det ju knappast ett svårt problem att lösa.
Innan det är löst väljer man själv hur mycket man vill ladda för innan man startar. Det går ju att göra en retur på eventuellt outnyttjat belopp också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Retur är inte tillåtet på obemannade terminaler. Jag tror inte heller vi ser ett regelverk där preauth tillåts på annat än bensin inom överskådlig tid.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vad är det som skiljer bensin, diesel och liknande från el i dessa regler? Även spolarvätska har jag köpt på det sättet...
Varför vill inte kortbolagen att man ska betala just el som framdrivningsmedel på det sättet? Är de lika avogt inställda till vätgas?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Är det parkeringsavgifter på andra platser brevid så ska det så klart vara det även på laddaren.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ni som förespråkat kwh pris har bra argument men jag tror ändå på minutpris. Känns som att det är bäst för den stora massan. I Norge med så många elbilar tror jag att det är en absolut nödvändighet. Laddarna är till för att ladda.

Att bara få ladda en viss tid är galet. Det insåg jag när jag läste herr x resedagbok. Laddare som var begränsade till 30min gör att man måste starta den fyra gånger till en tesla...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Med minutpris har laddleverantören inga som helst incitament att någonsin höja laddeffekten. Snarare tvärtom.

Att ha minutpris för att undvika folk som står för länge "köper" jag inte. Vem fasiken vill stå vid en snabbladdare för länge? Det är inte parkering vi snackar om - man vill ju ladda snabbt och sen dra vidare.

Med kWh-pris vill laddleverantören du blir färdig så snabbt som möjligt så de kan ta nästa kund = de kommer vilja ha snabbast möjliga laddare med högst effekt.

Lösningen skulle kunna bli kWh-pris för laddningen, och sedan (efter några minuters karenstid) minutpris för tiden du står kvar utan att ladda.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Håller inte med. Om clever sätter upp 150kW laddare kommer ingen vila ladda hos fortum längre och vice versa. Konkurrens är inticitament
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:

Lösningen skulle kunna bli kWh-pris för laddningen, och sedan (efter några minuters karenstid) minutpris för tiden du står kvar utan att ladda.
God afton! Tycker det låter bra även ifall jag tror att konkurrens kan hjälpa till även men geografisk plats är oftast mycket viktigt. Kanske 3-5 kr per kWh, 5-10 minuters fri tid och sedan kanske 1 kr per minut efter det. Alla, både kunder och stationsägare lär ju vilja ha så hög effekt som möjligt och så snabb genomströmning som möjligt. Detta gäller snabbladdare som används för att ta sig vidare.

Det blir lite annorlunda om det gäller destinationsladdare vid t.ex. köpcenter, hotell eller attraktioner. Här är det parkering i kombination med laddning som gäller och här kan nog köpcentret, hotellet eller attraktionen stå för elen och kanske även parkeringen alternativt ta samma kostnad som för övriga parkeringar. Laddningen här behöver inte vara den snabbaste. För hotell kanske 5-6 kW räcker så att man på 10 timmar får en hyfsad laddning och kan ta sig till nästa snabbladdare eller destination.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Vad är det som skiljer bensin, diesel och liknande från el i dessa regler? Även spolarvätska har jag köpt på det sättet...
Varför vill inte kortbolagen att man ska betala just el som framdrivningsmedel på det sättet? Är de lika avogt inställda till vätgas?
Den typen av kortmaskin är inte aktuell för el, då maskinen är otroligt dyr. Därför tänker jag mig En enklare lösning typ p-automat. Man skulle kunna ha check-in check-out enligt det konceptet, eller så låter man underladdningen sparas till nästa gång.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Remuz skrev:
Eftersom bara bensinpumpar får gör en förauktorisation på kortet och sedan ta betalt efter slutförd tankning så har man ett problem här.
Bensinpumpar är tvungna att göra så för kunden kan smita precis när som helst.

Snabbladdare kan lugnt dra pengarna när laddningen är färdig för laddsladden är låst under laddning och bilarna vägrar åka med laddsladd i.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag håller med Tibor. Betalning ska i första hand ske efter kWh. Det är det man är van vid från förr när man tankade bensin. Det är lätt att förstå och logiskt. Att ta betalt per minut är bara krångligt och det blir svårt att jämföra priser. Betalning kan ske på samma vis som man betalar på parkeringar idag, med kort, SMS eller möjligtvis mobilapp (fast det gillar inte jag egentligen).
Däremot så anser jag att man kan ha olika priser per kWh beroende på hur mycket effekt laddaren levererar. En jättesnabb snabbladdare motiverar ett högre pris per kWh än ett vanligt vägguttag. När man har laddat klart är det minutavgift som gäller. Här är det samma sak, ju kraftigare laddare desto dyrare per minut.
Då blir man på ett effektivt sätt av med problemet att folk långtidsparkerar vid en laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep

Inlägg av Mickep »

kWh debitering verkar mest logisk. Man betalar vad man tar. Sedan är laddstationen ingen parkeringsplats så någon form av begränsning hur länge man får stå är fullt riktigt. (parkera en elbil vid en bensinstations pump och se efter hur länge den får stå där. :twisted: )
Sedan kan ett medlemskap inte vara helt utanför bordet heller (med en rimlig insats på kanske 300 kr för rfid kortet, men ett betal/kreditkort bör funka lika väl). Det borde vara liknande att tanka vid en bensinstation. Det finns ingen anledning att krångla till det.
Så länge någon laddar så bör ingen har något problem med det oavsett debitering, det är tiden för och efter laddningen som är intressant.(det är här minutförespråkarna har sin poäng, för att folk är snåla och vill inte bli stående för länge om de blir debiterade för ingenting) men då kommer incentive vara att försöka hålla kvar bilisten så länge som möjligt istället för att få så många som det går. Ett problem är att laddningen tar så lång tid att många lämnar platsen, och därmed kan de inte reagera direkt när laddningen är klar. (och där har minutförespråkarna en till poäng om man ser platsen som en parkering med laddmöjligheter). (en parkeringsvakt håller då koll om man betalat för att stå där)

Vad kommer driva utvecklingen, och i vilken riktning? och vilken är önskad riktning. De som sätter upp laddstationerna (förutom tesla) är inte de som designar bilar och för att kWh-debitering skall triumfera så måste laddhastigheten upp drastigt. Kan man ultraladda på 5-10 min så kommer man i ett helt annat läge, för har svårt att se att man kan ta någon kWh ELLER minut debitering så länge inte någon laddning sker.

Jag förespråkar kWh debitering för att jag känner att det känns mer rätt, men i dagens läge så känns den glorifierade parkeringsplatsen med laddning mest lönsam då den kan stå attraktiv till och inte behöver vara långt ute i obygden där man måste förbruka halva kapaciteten att ta sig till/från.(men det känns fel)
Mickep

Inlägg av Mickep »

mati skrev:
Jag håller med Tibor. Betalning ska i första hand ske efter kWh. Det är det man är van vid från förr när man tankade bensin. Det är lätt att förstå och logiskt. Att ta betalt per minut är bara krångligt och det blir svårt att jämföra priser. Betalning kan ske på samma vis som man betalar på parkeringar idag, med kort, SMS eller möjligtvis mobilapp (fast det gillar inte jag egentligen).
Däremot så anser jag att man kan ha olika priser per kWh beroende på hur mycket effekt laddaren levererar. En jättesnabb snabbladdare motiverar ett högre pris per kWh än ett vanligt vägguttag. När man har laddat klart är det minutavgift som gäller. Här är det samma sak, ju kraftigare laddare desto dyrare per minut.
Då blir man på ett effektivt sätt av med problemet att folk långtidsparkerar vid en laddare.
Om man ändå kommer minutdebiteras så kan man lika gärna göra det från början.
Jag vill ha kWh för att det blir mest ekonomiskt för bilisten, det blir svårt att motivera överpriser på el för folk kan jämföra sina fakturor hemma och ARN kan slå ned på det. tiden kan dessvärre (som vissa parkeringsplatser) man ta ut ockerhyror på. Konsumenten har svårt att hävda sin rätt där. (se bara på överpriserna på parkeringar i Stockholm)

Skall bli intressant hur det kommer bli med modell 3 ägare vid superchargers.(fast mer intressant hur model s/x ägare kommer argumentera å sina fattigare kusiners vägnar)
Skriv svar