Förtur mod 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Förtur mod 3?

Inlägg av far1far2 »

Vet någon. ( jadå säkert!) hur det funkar med förtur? Förtur på en mod 3 när man redan har en mod S? Min måg blev vild och galen när han fick prova min Tesla S 85. Som familjefar har han förståss inte kulor till en S. Men tänker sej en mod 3 när den kommer. Om jag bokar en, hur mycket tidigare får jag den , än om han, som icke-Tesla-ägare gör det?
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Förtur mod 3?

Inlägg av Jerker »

far1far2 skrev:
Vet någon. ( jadå säkert!) hur det funkar med förtur? Förtur på en mod 3 när man redan har en mod S? Min måg blev vild och galen när han fick prova min Tesla S 85. Som familjefar har han förståss inte kulor till en S. Men tänker sej en mod 3 när den kommer. Om jag bokar en, hur mycket tidigare får jag den , än om han, som icke-Tesla-ägare gör det?
Jo, Elon har sagt att du som Teslaägare kommer att få din reserverade bil före mig som inte redan äger en, trots att jag var en av de första att reservera här i Sverige. Och dessutom får man bilen snabbare om man beställer en fullmatad mot om man beställer en med mindre utrustning.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jerker skrev:
far1far2 skrev:
Jo, Elon har sagt att du som Teslaägare kommer att få din reserverade bil före mig som inte redan äger en, trots att jag var en av de första att reservera här i Sverige. Och dessutom får man bilen snabbare om man beställer en fullmatad mot om man beställer en med mindre utrustning.
Har du en källa till att Elon har sagt det där?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Med tanke på alla förbokningar lär det dröja att få den levererad om man lägger en reservation nu. Man blir ju allra sist i kön. Om däremot du som ägare reserverar en så hamnar du väl ändå bland de första som får sin Model 3. Det var ju förhållandevis få teslaägare som har reserverat en Model 3.
Du får den nog på en torsdag om ungefär 2 elon-år. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Feddan skrev:
Oj! Det där är ju allmän kunskap för oss som håller koll på det här, så jag vet inte på rak arm var vi först fick infon från, men jag kan ju leta.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Frågan är gäller MS/MX förturen ovillkorligen ända tills det är dax att konfigurera M3? Tex. en ägare som bokar M3 om 1år från nu, går denna före en bokning första timmen. Fast det är nog ingen som vet idag. Inte ens Elon
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Feddan skrev:
Källa: https://twitter.com/elonmusk/status/717027400979058690
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Feddan skrev:
Oj! Det där är ju allmän kunskap för oss som håller koll på det här, så jag vet inte på rak arm var vi först fick infon från, men jag kan ju leta.
Att tidigare ägare kommer före i kön, det är allmänt känt, men att en fullutrustad bil skulle levereras tidigare är bara spekulationer utifrån tidigare modeller. Vad jag vet finns inga klara uppgifter om att så skulle vara fallet för Model 3.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Jerker skrev:
Feddan skrev:
Att tidigare ägare kommer före i kön, det är allmänt känt, men att en fullutrustad bil skulle levereras tidigare är bara spekulationer utifrån tidigare modeller. Vad jag vet finns inga klara uppgifter om att så skulle vara fallet för Model 3.
Jag är ganska säker på att Elon sa detta under ett samtal efter kvartalsrapport att fullutrustade modeller skulle prioriteras så som det har gjorts för Model S och Model X.
18650

Inlägg av 18650 »

vigge50 skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Feddan skrev:
Jag är ganska säker på att Elon sa detta under ett samtal efter kvartalsrapport att fullutrustade modeller skulle prioriteras så som det har gjorts för Model S och Model X.
USA kommer ha bilar långt före Europa. Kanske i mer än ett år. Tror ni verkligen förbokning, Teslaägande samt utrustningsnivå gör speciellt många veckor i slutänden?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

18650 skrev:
vigge50 skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Feddan skrev:
USA kommer ha bilar långt före Europa. Kanske i mer än ett år. Tror ni verkligen förbokning, Teslaägande samt utrustningsnivå gör speciellt många veckor i slutänden?
Antagligen inte mer än någon månad i Europa just nu, då leveranserna inte lär komma igång förrän produktionen skalats upp en del, men om kön växer rejält efter nästa presentation kan det göra större skillnad. Då för ickeägare som bokar sent.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Undrar hur det blir för oss som gick och köpte en S efter reservation.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Precis jag tror inte det kommer skilja mycket i tid mellan första reservationen och de som beställer när shoppen öppnar, inte i Sverige. Titta på Model X det kommer bara skilja någon månad mellan Svenssons leverans och den som beställer idag. För Model 3 kommer den effekten bli ännu tydligare eftersomtillverknings takten kommer vara riktigt hög när bilen släpps till Europa.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

grenhall skrev:
Undrar hur det blir för oss som gick och köpte en S efter reservation.
Som jag förstått det så hamnar man då i den kön och får mod 3 före icke-ägare.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Har en S och bokat en 3 till tjejen, nu vill farsan ha en 3 också. Får jag andra 3:an snabbare än om han bokar själv?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Schelin skrev:
Har en S och bokat en 3 till tjejen, nu vill farsan ha en 3 också. Får jag andra 3:an snabbare än om han bokar själv?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Nä, du får förtur på så många Model lll som du äger Teslor så om du har en Tesla och redan har en reservation så kan din far lika gärna reservera en själv så som jag har förstått det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Precis jag tror inte det kommer skilja mycket i tid mellan första reservationen och de som beställer när shoppen öppnar, inte i Sverige. Titta på Model X det kommer bara skilja någon månad mellan Svenssons leverans och den som beställer idag. För Model 3 kommer den effekten bli ännu tydligare eftersomtillverknings takten kommer vara riktigt hög när bilen släpps till Europa.
X hade inte en backlog på 400.000 bilar.

Jag tror det kommer ta tid för Tesla att nå den produktionstakt dom drömmer om.

I bästa fall blir det 50.000 M3 2017 och 150.000 2018. Av de skulle jag gissa att hälften går utanför Usa 2018 och hälften av de till Eu.

Min spåkula säger första M3 i Eu mitten 2018 och de som ställer sig sist i kön idag sent 2019.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Och med tanke på den uppenbarligen lite halvtaskiga kvalitén som vissa bilar har nu (pga ökad produktionstakt?) är det förmodligen att föredra att få sin Model 3 lite senare. Jag väntar hellre lite längre på en bil än att få en snabbproducerad bil som inte håller ihop.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Elon har sagt att Teslaägare får förtur.
Elon har sagt att välutrustade bilar får förtur.
Hur detta kommer se ut rent praktiskt är det ingen som vet. Vad som kommer väga tyngst eller hur mycket förtur man får. Det återstår att se.
Eftersom Tesla vet vem som är Teslaägare men Tesla vet ej i dagsläget ej vem som vill ha välutrustad bil, kan man enbart gissa att Teslaägare (i alla fall vissa?) kommer få konfigurera sina bilar först.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

EnTraktor skrev:
Elon har sagt att...
Elon har sagt att...
Hur detta kommer se ut rent praktiskt är det ingen som vet.
Elon har sagt rätt mycket senaste åren. Har han någonsin levererat något på utsatt tid?

Min gissning ovan var "i bästa fall". Jag tror mycket väl det kan skilja uppåt två år från första leveransen tills den som ställer sig sist i kön får sin. Tyvärr.

Edit: feltänk med Jerker. Jag tror Jerker får sin 6-12 månader efter mig.

Edit2: för er som inte "känner" Jerker - han var den som stod först i kön på MoS! Jag var förbi och kikade på kön den morgonen och var bara tvungen att skaka hand med hjälten. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Även om man vill ha bilen så snabbt som möjligt så finns det flera fördelar med att inte stå först i kön. För oss som inte är Teslaägare innebär det att vi kan få möjlighet att se bilen och provköra den, känna på känslan av glastak kontra plåttak, skillnaden mellan 2- och 4-hjulsdrift, olika ljudpaket etc. etc. innan vi ska lägga beställning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om han kan leasa bilen via företaget han jobbar på kostar en helt ren model s 60 cirka 6500kr/mån inklusive drivmedel om man kör Skellefteå kraft som ger gratis laddning till din Tesla och SuC på långresor.

En vanlig v90 inklusive drivmedel kostar typ lika mycket, speciellt om man kör lite grann.

Om restvärdet är högt efter tre år då kan han också köpa ut den och spara en del pengar där med.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
LarsL skrev:
X hade inte en backlog på 400.000 bilar.

Jag tror det kommer ta tid för Tesla att nå den produktionstakt dom drömmer om.

I bästa fall blir det 50.000 M3 2017 och 150.000 2018. Av de skulle jag gissa att hälften går utanför Usa 2018 och hälften av de till Eu.

Min spåkula säger första M3 i Eu mitten 2018 och de som ställer sig sist i kön idag sent 2019.
Det är en annan storlek påförbokningarna ja, men också en annan dimensionering av produktionstakten. Om du har byggt en fabrik för en produktion på 500 000 enheter på en lina så måste du upp dit någonstanns för att det ska funka. Däremot kan det ta tid innan de kommer igång så antalet levererade bilar 2017 kan bli få, även i USA.
Men till sommaren/hösten 2018 när Tesla släpper iväg bilar till Europa så kommer takten vara ganska hög och därför kommer kön betas av fort. Gissar att de om de vill kan producera hela orderstocken till Sverige på en vecka, inte för att de vill det eftersom det skulle bli kaos vid utlämningen.
Det man får med en tidig reservation är tidig tillgång till design studion och det är ju värt ganska mycket det med.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

De siktar på 100k 2017 och 500k 2018. Fabriken byggs ut för fullt. Hälften av det bör det ändå kunna nå upp till.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Om han kan leasa bilen via företaget han jobbar på kostar en helt ren model s 60 cirka 6500kr/mån inklusive drivmedel om man kör Skellefteå kraft som ger gratis laddning till din Tesla och SuC på långresor.

En vanlig v90 inklusive drivmedel kostar typ lika mycket, speciellt om man kör lite grann.

Om restvärdet är högt efter tre år då kan han också köpa ut den och spara en del pengar där med.
Och man har då en model S som är större mm och kan få den "nu" :) jämfört med 3:an alltså...
Försäkringskostnader/service osv lär ju tyvärr vara högre 3:an...

Jag var på vippen att köpa en S60 nyss och ersätta Leafen istället för att vänta på3:an tex, men priset har gått upp
så pass mkt att det ändå kändes omotiverat så lövet får fortsätta som andrabil ett tag till vilket den gör ganska bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar