
Appen Remote S
Moderator: Redaktion
Appen Remote S
Det kom en livlig diskussion gällande inloggnings uppgifter dom vi fortsätter här


Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Appen Remote S
Så länge Tesla inte kör med OAuth eller liknande så måste man ju ge sina logginuppgifter till tredjeparts-appar ifall de ska kunna koppla upp sig mot MyTesla och kolla status. Själv tycker jag inte detta är särskilt säkert då man inte kan ha kontroll på hur utvecklaren sparar informationen eller kanske till och med använder sig av informationen på annat sätt än vad man tänkt sig.
Detta gäller samtliga tredjepartsprogram till alla OS och telefoner. Det blir lite annorlunda dock om du själv kör skript eller egenutvecklade program på din egna dator.
Detta gäller samtliga tredjepartsprogram till alla OS och telefoner. Det blir lite annorlunda dock om du själv kör skript eller egenutvecklade program på din egna dator.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Appen Remote S
Han som skrivit appen säger så här på TMC
(För övrigt så håller jag nog med Svenssons. Att ge en 3e parts app lösenorden till en bil är nog inte något jag skulle rekommendera.)
(För övrigt så håller jag nog med Svenssons. Att ge en 3e parts app lösenorden till en bil är nog inte något jag skulle rekommendera.)
The app only communicates with the Tesla servers directly. None of your login information is sent to me. I have no interest in people's login information, and I welcome anyone to sniff the packets sent by the app. This is also easy to do if you have a wifi router that logs the IP addresses that your devices uses. You'll see that the IP addresses it contacts are only Tesla's IP addresses. Your password is stored in the app for the Apple Watch Start Car feature and/or Touch ID feature. If you don't want the app to store any passwords, just don't turn them on. The only reason why I have to store the password is because to start the car, Tesla's API requires the password. Since the Apple Watch doesn't need a password and the Touch ID doesn't have a password input, the app needs the password to send to Tesla's servers. However, nobody has access to that password except for the app, since apps are sandboxed and inaccessible by other apps.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Appen Remote S
Teslarati skrev ganska nyligen
http://www.teslarati.com/tesla-api-cont ... s-model-x/This Mobile API is not documented by Tesla and is not intended to be used by anyone other than Tesla employees. You can use applications Tesla has created that use the API but you’re not supposed to make your own applications using the API.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Appen Remote S
Har Tesla några planer på att börja stödja OAuth? Känns ganska standard speciellt om man har ett publikt API å allt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Appen Remote S
Fast man har inte ett publikt API. Det är ett reverseenginerat API som tredjepartsapparna använder.chpaulin skrev:Har Tesla några planer på att börja stödja OAuth? Känns ganska standard speciellt om man har ett publikt API å allt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Appen Remote S
Om man läser API beskrivningen så ser man att URLen för att få en Access Token är: https://owner-api.teslamotors.com/[b]oauth[/b]/token
Även om Tesla inte har något publikt API med ett fullständigt OAuth-flöde i nuläget så ser det ändå ut som att det är förberett för det i framtiden.
Även om Tesla inte har något publikt API med ett fullständigt OAuth-flöde i nuläget så ser det ändå ut som att det är förberett för det i framtiden.
Model Y LR 2022
Re: Appen Remote S
Ah halvpublikt iaf då man inte säkrat upp accessen med privata cert av något slag. Känns som de nästa vill att andra skall få accessbylund skrev:Fast man har inte ett publikt API. Det är ett reverseenginerat API som tredjepartsapparna använder.chpaulin skrev:Har Tesla några planer på att börja stödja OAuth? Känns ganska standard speciellt om man har ett publikt API å allt.

Som neptune skriver så kanske det finns ett OAuthflöde där under ytan ändå. Håller med om att ge ifrån sig sitt Tesla login till en 3:e-partsapp inte känns bra alls :/ även om tillverkaren har rent mjöl i påsen... för stunden.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Appen Remote S
Vad mer exakt tillåter API:t att man gör? Kan man tex kontrollera funktioner under färd eller är det blockerat i mjukvara till när fordonet står still? Det senare är ju en viktig fråga vad gäller trafiksäkerheten tänker jag.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Appen Remote S
Vissa funktioner är blockerade, andra inte. T ex går det bra att ändra temperatur på klimatanläggningen under körning, men inte att tuta.djFabbe skrev:Vad mer exakt tillåter API:t att man gör? Kan man tex kontrollera funktioner under färd eller är det blockerat i mjukvara till när fordonet står still? Det senare är ju en viktig fråga vad gäller trafiksäkerheten tänker jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Appen Remote S
Låter ju vettigt. Himla synd att inte röststyrningsknappen på ratten kan mappas mot Siri som på många andra bilar. Ett kort tryck hade tex kunnat aktivera Siri och ett långt den inbyggda röststyrningen. I så fall hade man ju kunnat tex höja/sänka temperatur mm genom rösten genom Remote S under körning - hade varit väldigt smidigt.bylund skrev:Vissa funktioner är blockerade, andra inte. T ex går det bra att ändra temperatur på klimatanläggningen under körning, men inte att tuta.djFabbe skrev:Vad mer exakt tillåter API:t att man gör? Kan man tex kontrollera funktioner under färd eller är det blockerat i mjukvara till när fordonet står still? Det senare är ju en viktig fråga vad gäller trafiksäkerheten tänker jag.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Appen Remote S
Ett kort tryck har dock redan en funktion: du kommer in i telefonboken och kan ringa direkt från ratten.djFabbe skrev:Låter ju vettigt. Himla synd att inte röststyrningsknappen på ratten kan mappas mot Siri som på många andra bilar. Ett kort tryck hade tex kunnat aktivera Siri och ett långt den inbyggda röststyrningen. I så fall hade man ju kunnat tex höja/sänka temperatur mm genom rösten genom Remote S under körning - hade varit väldigt smidigt.bylund skrev:Vissa funktioner är blockerade, andra inte. T ex går det bra att ändra temperatur på klimatanläggningen under körning, men inte att tuta.djFabbe skrev:Vad mer exakt tillåter API:t att man gör? Kan man tex kontrollera funktioner under färd eller är det blockerat i mjukvara till när fordonet står still? Det senare är ju en viktig fråga vad gäller trafiksäkerheten tänker jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Appen Remote S
Ah. Hade dock varit trevligt om det gick att ställa in ett Siri-mode bland inställningarna för att få Siri att bli förvald samtalspartner när det gäller röststyrning. Tror inte att Tesla varken vill eller kan konkurrera med det breda språkstödet och kvalitén i röststyrningen i iOS/Andriod. Det jag sett demat på plats när det gäller röststyrningen i Model S har verkligen inte imponerat på mig - inte ens i demosituationen fungerar det särskilt bra.HelectriC skrev:Ett kort tryck har dock redan en funktion: du kommer in i telefonboken och kan ringa direkt från ratten.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Appen Remote S
Nej, där finns det mkt att lära för Tesla, men de grundfunktioner som finns där funkar iaf på min ex. "Navigate tesla service center"djFabbe skrev:Ah. Hade dock varit trevligt om det gick att ställa in ett Siri-mode bland inställningarna för att få Siri att bli förvald samtalspartner när det gäller röststyrning. Tror inte att Tesla varken vill eller kan konkurrera med det breda språkstödet och kvalitén i röststyrningen i iOS/Andriod. Det jag sett demat på plats när det gäller röststyrningen i Model S har verkligen inte imponerat på mig - inte ens i demosituationen fungerar det särskilt bra.HelectriC skrev:Ett kort tryck har dock redan en funktion: du kommer in i telefonboken och kan ringa direkt från ratten.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14