Vi anlände Varberg sent i går kväll, resan från superladdaren i Ödeshög gick helt utan missöden. Körde mycket långsamt den sista biten eftersom det var skymning och vi körde på småvägar. Vi såg en hel del älgar längs vägen till barnens stora glädje.
Detta var vårt sista stopp på denna roadtrippen och detta blir därmed mitt sista inlägg i den här tråden - hoppas att det har varit intressant att följa våra ladd-äventyr runt Östersjön.
Några tankar/erfarenheter från resan:
Teslas navigator har visserligen trafikinformation från Waze, men navigatorn använder inte alltid denna när den planerar rutter. Vi använde Waze parallellt och följde Waze när Teslan och Waze visade olika. Två gånger räddade Waze oss från enorma trafikköer som Teslas navigator tyckte att vi skulle stå i.
Den viktigaste anslutningen vi hade med oss var ChaDeMo-adaptern - det börjar bli vanligt med ChaDeMo-laddare, och på en roadtrip är det huvudsakligen snabbladdning och laddning på hotell (destinationsladdning) som är viktig. Små 10A Schuko-anslutningar har man sällan nytta av - använde inte Schuko-adaptern en enda gång under resan.
Detta är en typ av resa som bara är rolig att göra för en person som är intresserad av elbilar, laddning osv. En person som inte har koll på olika typer av laddare och laddning hade sannolikt blivit ordentligt stressad och förbannad vid mer än ett tillfälle under vår tripp. För att elbilar ska slå igenom stort måste det finnas ett ordentligt tillgängligt snabbladdarnätverk utbyggt även i de länder där personer kan tänkas vilja åka på semester.
Laddleverantörer måste skilja mycket tydligt på snabbladdning och destinationsladdning då detta är två helt olika typer av laddning som fyller två helt olika syften. Som konsument ska du kunna räkna med att maximalt behöva stå en halvtimma på en snabbladdare för att därefter kunna åka vidare. När hotell, motell etc. erbjuder destinationsladdning måste du kunna räkna med att bilen är fulladdad nästa morgon så att du kan åka vidare. Begrepp som "laddstolpe", "laddare" och liknande är oklara och bör undvikas.
Många ChaDeMo-snabbladdare som vi mötte under vår tripp gav inte mer än 30kW. Detta är alldeles för dåligt - en snabbladdare bör ge minimalt 100kW för att vara tillräckligt snabb - 150-200kW är optimalt. Två timmar på en parkeringsplats utanför en bensinstation på vischan i Estland är inte snabbladdning.
Destinationsladdare på hotell bör vara absolut minimum på 7,2kW för att kunna fylla ett tomt bilbatteri under natten, men 11kW bör vara någon sorts standard.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Tack för att jag fick följa med på resan och dela dina erfarenheter om laddningar.
Dina berättelser har varit mycket underhållande och ibland småkluriga !
Jag läser att "Älgarna demonstrerat" både i och vid sidan av Beatrice.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Jag vill också tacka för ditt generösa bidrag. Det har varit både lärorikt och väldigt underhållande att följa er resa.
Samtidigt väcker det ju en del funderingar...
Hur gör man egentligen om man kör slut på batterierna? Det kan ju hända även i Sverige om man räknat fel eller drabbats av en oförutsedd ändelse. Det funkar ju liksom inte att lämna bilen vid vägkanten och gå och hämta ström...
Jag vill också tacka för ditt generösa bidrag. Det har varit både lärorikt och väldigt underhållande att följa er resa.
Hur gör man egentligen om man kör slut på batterierna? Det kan ju hända även i Sverige om man räknat fel eller drabbats av en oförutsedd ändelse. Det funkar ju liksom inte att lämna bilen vid vägkanten och gå och hämta ström...
Bensin/Diesel driven generator ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det var nån familj som åkte med Nissan e-Nv200 eller vad den heter till Färöarna och Island. Kanske går smidigare med en Tesla? Nästa semesterförslag kanske?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det var nån familj som åkte med Nissan e-Nv200 eller vad den heter till Färöarna och Island. Kanske går smidigare med en Tesla? Nästa semesterförslag kanske?
Jösses. Den måste gå kortare sträcka än Leif och Leif hade jag aldrig kört mer än till snabbköpet i. Family got ballz.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Tack för att du delade med dig HerrX. Den har gjort resan med mitt elfordon till jobbet långt lättare. Spårvagnarna är så trista annars, inte insane alls.
Jösses. Den måste gå kortare sträcka än Leif och Leif hade jag aldrig kört mer än till snabbköpet i. Family got ballz.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023