LarsL skrev:Mickep skrev:De rekommenderar att
a) att en hand hålls på ratten när ap används
b) att ap byter namn
c) att det blir mer tydligt att ap inte är självkörande och att det fortfarande föraren som ansvar för att framföra fordonet på ett säkert sätt
d) att köparna inte är betatestare av avgörande säkerhetsfunktioner
a) AP kräver att du ska hålla händerna på ratten, står i displayen. Tar du inte kontrollen när du uppmanas till det stannar bilen.
b) Varför? Autopilot är fullständigt begripligt.
c) Det skrivs på flera ställen i bilen när du aktiverar autopiloten att det är du som är ansvarig. Sen ingår det i körkortsutbildningen att man får veta att det är alltid föraren som är ansvarig för sitt fordon.
d) Det effektivaste sättet att ta fram den här typen av funktionalitet är att bilarna lär sig ute i verkligheten. Hur lång tid tror du det tar för tex Google att få ihop lika lång körsträcka?
Rätt använd är autopiloten inte farlig, den ger en extra säkerhet och ger föraren eller piloten möjlighet att göra annat än att hålla bilen på rätt kurs tex spana efter dåligt beteende hos lastbilar.
Tesla gör redan allt som consumer report vill så egentligen är det ganska onödigt att ens försöka påstå något annat.
a) De har funktion för att kolla att användaren har händerna på ratten (åtminstående till och från) men hårdvaran finns där och skulle det bli lagkrav så är det enkelt åtgärdat. Men redan idag möter de cr enligt mig själv.
b) autopilot är ingen enskild funktion utan är samlingsnamnet i det ingår:Autosteer (Beta),Auto Lane Change,Automatic Emergency Steering and Side Collision Warning,Autopark (själva farthållaren kallas "Traffic-Aware Cruise Control"). Därmed har de redan uppfyllt consumer report i mitt tycke. (
https://www.tesla.com/presskit/autopilot). Fast man får ta argumentet att generellt sett är folk ignoranta för vad autopilot betyder.(finns massor av saker som majoriteten har helt fel uppfattning om)
c) Kan inte säga att tesla är otydliga i sina manualer. Föraren har ansvaret. (kan alltid förbättras, har för mig att musk har kommenterat det, men kan ej hitta länk) tycker dock att de uppfyllt det kan man kräva.
d) Tesla säger själv att de gör grundliga interna controller innan de släpper något. varför de fortfarande kallar något som rullat miljontals,miljontals mil för "beta" kan man diskutera.troligen för att inte hållas ansvariga vid ev olycka. Jag skulle inte kalla den en beta, skulle nog kunna drifta mig till att säga att den är nog säkrare än andra tillverkares versioner som lämnat beta stadiet (vilket inte är något absolut utan bara något anala programmerare sätter på något som inte är 100% perfekt).