Tesla franchise?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Mickep

Tesla franchise?

Inlägg av Mickep »

Skulle ni se något problem om bilsäljare skulle bli återförsäljare åt tesla? Dvs ett ställe som kan sköta det administrativa som avtalsskrivning, garantiärenden,service ET.c.
Tänker speciellt norröver i Sverige där det kanske inte är finansiellt försvarbart att bygga exklusiva dyra showrooms när det enda som behövs är en plats att visa bilen och fixa leveransen.
Alla är inte bundna till ett märke, men om ,vilket märke skulle vara kul att se? Volkswagen :)?

Så att ägarna inte behöver ta sig genom halva Sverige.
joel80
elbilist

Re: Tesla franchise?

Inlägg av joel80 »

Okej.... Drömscenario: Volvo inleder samarbete med Tesla angående laddstationer och inför kompatibel laddning i sina kommande elbilar. Köper in sig i SC och sätter även upp ett gäng egna stationer med samma standard över Sverige.
Då passar det också utmärkt att dom också blir återförsäljare för Tesla...

Nu är inte chansen speciellt stor att det skulle hända.. Men det skulle vara rätt fint tycker jag...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ser inte varför just återförsäljare till gamla bilmärken skulle vara återförsäljare till Tesla. Kan vara vilken high end retailer som helst eller återförsäljare till båtar eller husbilar likt det Tesla gör med Nordstrom i USA.

Tror dock inte så mycket på återförsäljare i fysiska butiker så mycket, finns bättre kanaler att få vettig information och att känna och provköra bilen på.

Vad gäller service tror jag inte att Tesla kommer att släppa denna på många år. Dels vill de ha full koll på vad för fel som finns på bilarna och hur de kan lagas och dels så är kompetensen vad gäller elbilar nog inte särskilt stor bland övriga verkstäder ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Det är väl uttalat att tesla-butikerna inte skall agera säljare. Ska leta upp det klippet när Elon säger det senare. En volvo eller VW återförsäljare upplever jag som precis tvärtom.
Själv tycker jag det är fantastiskt med ett show-room där du kan kolla runt, ställa frågor och sen kan du sitta och beställa på nätet. Fler borde göra så.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

joel80 skrev:
Okej.... Drömscenario: Volvo inleder samarbete med Tesla angående laddstationer och inför kompatibel laddning i sina kommande elbilar. Köper in sig i SC och sätter även upp ett gäng egna stationer med samma standard över Sverige.
Då passar det också utmärkt att dom också blir återförsäljare för Tesla...

Nu är inte chansen speciellt stor att det skulle hända.. Men det skulle vara rätt fint tycker jag...
Jag tror att det är ganska förutsägbart vad som händer då. Volvosäljaren svarar visserligen artigt på frågor om Tesla, men pekar sedan direkt på den nya XC90:n som står framme vid skyltfönstret.

Tror Tesla har sin "story" och vill berätta den själva direkt för kunderna. Samma skäl som att Apple och många andra starka varumärken numera har egna butiker.
(Teslas butiker som förresten snart även säljer solceller och batterier om Elons planer går igenom.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Funderar på det där med Service.. Är det inte så att man inte får låsa t.ex garantier och sånt till en viss märkesverkstad idag? Att man som biltillverkare måste lämna ifrån sig sån information som gör att andra verkstäder ska kunna serva andra bilmodeller?
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Vet att Tesla har hyrt plats på Norrlands bil i Piteå för att fixa saker på kundbilar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Funderar på det där med Service.. Är det inte så att man inte får låsa t.ex garantier och sånt till en viss märkesverkstad idag? Att man som biltillverkare måste lämna ifrån sig sån information som gör att andra verkstäder ska kunna serva andra bilmodeller?
Nu tappar man ju inte garanti på Tesla även om man struntar i service. Nog har de gjort servicemanualen tillgänglig, men inte gratis:
https://service.teslamotors.com
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Känns som att dom där kostnaderna inte är dyrare än vad t.ex Volvo tar för sitt VIDA-system (diagnostik och serviceverktyg.)
Skulle tro att dom flesta tag rätt bra betalt för sin mjukvara som man typ behöver om man ska kunna serva nya bilar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Skulle ni se något problem om bilsäljare skulle bli återförsäljare åt tesla? Dvs ett ställe som kan sköta det administrativa som avtalsskrivning, garantiärenden,service ET.c.
Tänker speciellt norröver i Sverige där det kanske inte är finansiellt försvarbart att bygga exklusiva dyra showrooms när det enda som behövs är en plats att visa bilen och fixa leveransen.
Alla är inte bundna till ett märke, men om ,vilket märke skulle vara kul att se? Volkswagen :)?

Så att ägarna inte behöver ta sig genom halva Sverige.
Bilsäljare har incitament att sälja bilar som behöver genomgå stora serviceprogram där man byter kamrem, oljor och annat.
Teslas idé om att du köper en autonom Model 3 och att hela grannskapet sedan delar på den bilen går dessutom stick i stäv med bilsäljarnas önskan om att sälja en bil till varje person i postnummerområdet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
De flesta verkstäder idag kan inte ta hand om fullservice på elbilar, alltså inte enbart Tesla utan även övriga BEV och hybrider. Förutom annan utrustning krävs också utbildning för att hantera elbilar. Detta håller visserligen på att ändras i och med att allt fler märkesverkstäder utbildar verkstadsfolk för sina hybrider och elbilar men det tar tid. Ska bli intressant när det startar verkstäder inriktade på BEV så att de inte kan hantera avgassystem och ICE.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Självklart måste kunskapen finnas.. Idag skulle jag nog inte våga lämna min hybrid till annan verkstad än märkesverstan där min tekniker är utbildad på just hybriderna hos Volvo.

Min tanke var mer att man som biltillverkare inte får hålla på information om bilen och dess system så att den inte går att serva hos någon annan.. Som då självklart måste läsa in sig på modellen och utvilda sig för att kunna serva den.
Skriv svar