Kommer Norgepriserna bestå?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Kommer Norgepriserna bestå?

Inlägg av Pontus »

Bara nyfikenhet så undrar jag om någon vet mer om detta? Som jag förstått det så ska momsfriheten och bilavgiftsfriheten i Norge vara begränsad till ett visst årtal (ganska långt fram vill jag minnas) eller till ett visst antal sålda elbilar (tror det är 50.000 st) och det börjar de närma sig fort nu. Sedan gäller inte den lagen längre tror jag.
Kan någon rätta mig om jag har fel och eventuellt svara på frågan?
En annan fråga är hur länge måste man bo/arbeta i Norge för att få ta med bilen hem?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Kommer Norgepriserna bestå?

Inlägg av Kalle »

Ja tror att få köra i bussfiler och gratis på färgor är 50'000.
Momsfriheten har ingen satt gräns utan måste ändra lagen "manuelt" när de inte vill ha de längre.

Vet inte hur de e från norge, men normalt får du ta en bil som flytgots om du har haft den i utlandet i 6 månader innan flytten (kan va längre från norge, inte eu och så) men tror inte de e mer en 2 år i alla fall
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Bara nyfikenhet så undrar jag om någon vet mer om detta? Som jag förstått det så ska momsfriheten och bilavgiftsfriheten i Norge vara begränsad till ett visst årtal (ganska långt fram vill jag minnas) eller till ett visst antal sålda elbilar (tror det är 50.000 st) och det börjar de närma sig fort nu. Sedan gäller inte den lagen längre tror jag.
Kan någon rätta mig om jag har fel och eventuellt svara på frågan?
En annan fråga är hur länge måste man bo/arbeta i Norge för att få ta med bilen hem?
De olika elbilsincitamenten gäller fram till att de avskaffas, men man har lovat att de ska finnas kvar fram till 2017 eller 50 000 elbilar sålts i Norge. Det är alltså inget slutmål som satts, utan en politisk överenskommelse om att inte avskaffa incitamenten inom det givna intervallet för att skapa långsiktighet hos dem som gör investeringar. Incitamenten kommer alltså inte med automatik upphöra vid 50 000 elbilar eller 2017, men det är först då man har möjlighet att ta en diskussion om hur incitamenten ska se ut vidare.

Som det ser ut nu, kommer man med stor sannolikhet avskaffa eller reducera möjligheten för att köra i bussfiler, då detta blivit väldigt omdebatterat i medierna, där bussförare menar att elbilar emellanåt skapar trafikstockning i kollektivtrafikfälten. Dock har jag själv kört elbil flera gånger i bussfältet i rusningstrafik och det är som regel helt tomt. När jag sitter i bilkö i min dieselbil (väntar fortfarande på min Tesla) så susar det frekvent förbi elbilar, men jag har aldrig sett någon köbildning eller trafikstockning. Jag tror att det huvudsakligen är vanlig norsk avundsjuka som är problemet - det sticker i ögonen på folk att vissa susar förbi i lyxbilar när de själva sitter i en billig fossilbrännare. De busschaufförer som klagar i media har heller inte medhåll från hela skrået - varje gång någon bussförare gråter ut om problemen dyker det upp andra bussförare som inte alls upplever några problem.

Politikerna kommer på sikt återinföra moms på elbilar, och teoretiskt kan de inträffa redan 2015 då 50 000 elbilar kommer ha sålts i Norge, men i media menar de flesta analytiker att det är alltför tidigt att återinföra momsen nu. Trots att Norge är världens största land när det gäller procentuell andel elbilar i nybilsförsäljningen, så är det fortfarande bara 13% av de nya bilarna som säljs som är elbilar - 87% av nybilsköparna väljer fortfarande en sprillans ny bil med konventionell fossileldarmotor trots elbilsfördelarna. Analytikerna menar att återinförande av moms på elbilar riskerar att helt stoppa upp den exemplariskt höga försäljningen av elbilar om det görs för tidigt och det verkar finnas en politisk accept för att behålla incitamenten både inom socialdemokratin (Arbeiderpartiet), i mittenpartierna och till höger.
Dock vet man aldrig med säkerhet, men det skulle bli ett stort rabalder om man plötsligt gjorde radikala ändringar av förutsättningarna för köpare och ägare av elbilar.

Jag tror alltså inte att incitamenten försvinner, men det är inte otänkbart med en liten höjning av momsen till kanske 6% kring 2017. I norsk media görs det ofta poäng av att det är 0% moms på elbilar, vilket det inte är på något annat i samhället som man vill stimulera (böcker och tidningar har 6% om jag minns rätt).
Samtidigt är det 25% moms på cyklar och man ironiserar gärna över det faktumet (även om elbilarna är relativt miljövänliga, så är ju cyklar naturligtvis ännu bättre för miljön).

För att svara på din andra fråga så måste du ha ägt den norskregistrerade bilen minst ett år för att få ta in den som flyttlass till Sverige, men det kan finnas andra generella regler kring flyttgods om du bara varit skriven i utlandet ett år som du behöver kolla upp - det är inte otänkbart att den svenska tullen har regler för att försvåra för just det som du fiskar efter. Du behöver alltså helt säkert minimum ha varit skriven i Norge i ett år innan du tar med dig bilen tillbaka.
Jag har bott i Norge i åtta år och har kollat upp detta för egen del, och för mig räcker det att äga min Tesla ett år för att få ta in den till Sverige när jag flyttar hem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man måste ha bott eller arbetat i landet utanför EU ett år för att kunna ta fordon som flyttsak. Om man bott i landet helt och hållet räcker det att man ägt och använt det i 6 månader, om man arbetat tillfälligt måste man ha ägt och använt fordonet i ett år. I det senare fallet måste man också visa på någon slags av behov av fordonet.
Tullens sida om att flytta till Sverige
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

För att registrera ett fordon som flyttsak måste man dock ha haft det i ett år. Att registrera som flyttsak innebär lägre miljö- och krocksäkerhetskrav. Jag tycker ju inte att Tesla borde ha ett problem där i alla fall :). Detta behövs inte från Norge då det är ett EES-land.
Flyttsaksfordon på Transportstyrelsen
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar