Köpa MS eller invänta M3

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Köpa MS eller invänta M3

Inlägg av heron »

Hej alla,

Nyreggad på forumet men har läst och följt det ett bra tag. Men står inför ett dilemma som jag tänkte se om jag kan samla lite åsikter om och som kan ta mig till ett beslut. Har förhandsbokat en Model 3 men det kommer ju i praktiken ta minst ett år och mer sannolikt två år innan den verkligen hamnar i ens händer.

Nu har jag kalkylerat på en Model S 60 (privat) och om man hoppar på erbjudande (som de har titt som tätt) om förhöjt restvärde på 41% på fem år så ser det helt klart mycket intressant ut att införskaffa en redan till årsskiftet när min nuvarande leasing går ut.
Men det är ju då på fem år, samtidigt känns det som att en Model S är fullt möjlig att äga i fem år och fortfarande kännas som en ny och fräsch bil med tanke på uppdateringar som sker löpande till skillnad dagens fossilbilar, eller vad tror ni?

Så mitt dilemma och mina alternativ är:
A) Införskaffa ytterligare en fossilbil eller fortsätta med min befintliga i ett par år till och invänta en Model 3.

B) Beställa en MS60 och njuta av denna i hela fem år och i så fall skaffa M3 efter det (då har den hunnit bli en tre år och kanske t.o.m har fått sin första facelift)

MS kommer vara lite dyrare än en M3 helt klart, så jag går här och har väl beslutat mig ungefär 1000ggr och lika många gånger ångrat mig, så tänkte kunde ta hjälp av er här, vilket alternativ skulle ni tagit?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Köpa MS eller invänta M3

Inlägg av +46 »

Det enda rådet jag kan ge dig innan du har helt klart med hur det kan påverka din ekonomi är:
Vad du än gör så provkör inte en Model S. Då är det kört! Hjärnan slutar fungera och du blir som en förälskad tonåring med ständigt bultande hjärta :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

+46 skrev:
Det enda rådet jag kan ge dig innan du har helt klart med hur det kan påverka din ekonomi är:
Vad du än gör så provkör inte en Model S. Då är det kört! Hjärnan slutar fungera och du blir som en förälskad tonåring med ständigt bultande hjärta :lol:
Haha, jag har provkört fyra Model S hittills och det är därför jag är så sugen på att köpa en ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Om ekonomi tillåter så kör på en S
Model 3 vet vi inte när den kommer speciellt inte när leveranser kommer starta i Sverige
Dessutom får du en liten bump i kö på model 3 som model s ägare
Model 3 lär inte bli mer än 2 år tills dess :)
Så mitt råd är Model S eller behåll nuvarande bil
Varför skaffa en ny fosil ?

Ska du köpa tesla? Använd min länk http://--- och spara 8000kr Tack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag är i samma sits och hoppas att en S60 beg kostar under 500.000kr i början av nästa år. Kommer att köra med den i 2-3 år tills modell 3 kommer till Sverige.

I Norge finns det ju redan Teslabilar för under 400.000kr.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78020457
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Ta en S på 3 år så blir det kanske lagom till att 3an börjar dyka upp.

För hur stor skillnad blir det på 3 år och 50% restvärde?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Att ta en Model S på 5 år kan ha sina fördelar.

De första Model 3 kommer ha barnsjukdomar. De första Model S hade det. Första årgången av de flesta bilar brukar ha det.

Model S är en "mogen" produkt idag. Om fem år kommer även Model 3 vara det.

Sen om du ändå ångrar dig kan jag inte tänka mig det är nån större problem att överlåta en billig Model S leasing på någon hugad köpare.
(Viss reservation dock för framtida prisvariationer som helt och hållet beror på dollarkursen.)

Jag säger inte "go for it!" bara nämner bilarnas mognadsfaktor som en komponent till dina fortsatta funderingar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

De första Model 3 kommer komma absolut tidigast till Europa om två år. Beroende på vilken plats i kön du har så bör du sannolikt räkna med minst 3-4 år.
När du väl har möjlighet att köpa en Model 3, om 3-4 år, så kan du ta ställning då till om du vill försöka sälja leasingavtalet på din Model S och byta till Model 3, eller vänta ytterligare 1-2 år och köpa en Model 3 som verkligen har all den fancy funktionaliteten (mjukvaran) som kommer annonseras.
Jag var i en liknande sits när jag hade reserverat Model X men den aldrig kom. Då köpte jag Model S under tiden vi väntade. Vår X kommer nu äntligen i höst och då ska jag dessvärre sälja min S - men jag ångrar inte att vi valde Model S en enda sekund. Vi har haft fantastiska stunder i den, och det kommer du också ha i din S60.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Jag skulle ha gjort som Herr X och köpt en S iställetför att vänta på X sen hösten 2014 som jag nu fick göra. Chansen att model 3 kommer i tid är väl större men så här i efterhand hade jag nog haft roligare med en S. Go for it!
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag ångrar lite att jag inte köpte en Model S i augusti 2014 i väntan på Model X. Värdeminskningen på den hade inte varit stor alls om jag sålde den idag. Dock så beror detta till stor del på valutaförändringar och det är ju inget man kan lita på. Alltid lätt att vara efterklok. Model 3 lär vi inte se här förrän om minst 2 år och som Tibor säger så lär det vara en del bekymmer i början. Dock verkar Tesla sköta service på dessa tidiga modeller och brister exemplariskt så jag skulle inte vara särskilt orolig för första årgången.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag sitter precis i samma dilemma och tänker precis som Tibor skriver ovan. Känner inte att jag kan vänta till tidigast hösten 2018 samt att jag måste förlänga leasingen på fuldieseln ett år och det är det sista jag vill. Barnsjukdomarna lär också vara lösta om fyra år. Om två år behöver grabben fortfarande ha med en vagn när vi skall långt men om fyra slipper jag nog den och vi klarar oss med en mindre 3:an bättre.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

chpaulin skrev:
Jag sitter precis i samma dilemma och tänker precis som Tibor skriver ovan. Känner inte att jag kan vänta till tidigast hösten 2018 samt att jag måste förlänga leasingen på fuldieseln ett år och det är det sista jag vill. Barnsjukdomarna lär också vara lösta om fyra år. Om två år behöver grabben fortfarande ha med en vagn när vi skall långt men om fyra slipper jag nog den och vi klarar oss med en mindre 3:an bättre.
Du verkar i princip klar med övertalningen av dig själv :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
chpaulin skrev:
Du verkar i princip klar med övertalningen av dig själv :)
Övertalningen är klar :) Nu skall bara restvärdet möta inbytespriset och jobbet vara med på banorna så är vi hemma. Vågar dock inte ropa hej för tidigt :)

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har du råd så skulle jag definitivt köra på en model s. Den är trots allt även en lyxigare bil än vad model 3 kommer att vara.

En model s 60 kommer att kosta cirka 8500kr/mån om man räknar på 0kr i insats. Jag har idag ingen bil men har en garageplats i innerstan som jag hyr ut för 2500kr/mån. Med lite försäkringar och annat till så skulle jag få utgifter på cirka 12000kr/mån mer än vad jag har idag. Oavsett hur mycket jag gillar tesla så kan jag inte bränna alla mina pengar på det sättet. Men för dig som redan har en bil, som kanske redan betalar 4000kr/mån och betalar 2500kr/mån i soppa då är det bara 2000kr extra i månaden och det kanske det kan få vara värt att slippa gå o vänta och vänta och och då och då få lite pikar av teslaägare för att man inte har nån tesla men uttalar sig om dem ändå och sen vänta igen och vänta ... :cry:
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Tack för all input. Det lutar nu ännu mer åt att köpa en MS på fem år :)

Enligt kalkylen blir det 1500-2000 dyrare att äga en MS mot den jag har idag men det är ju något man kan få ihop. Eftersom jag kommer köpa den privat kommer det även bli en hel del ersättning när jag kör i tjänsten för ersättningen där är ju samma som för en ICE-kärra (eller?). Så lite fler kundbesök så blir kalkylen ännu bättre :D

Har dock fortfarande lite tid på mig att spika detaljerna, eller ska man köpa/boka nu och beställa leverans i januari istället? Vad händer med eventuella förändringar i priser eller annat? Är det bättre att vänta tills lite senare?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Ersättning är samma som för ICE så det kommer hjälpa till med kalkylen
Det priset som du låser order med gäller oavsett om priset går upp eller ner
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

heron skrev:
Tack för all input. Det lutar nu ännu mer åt att köpa en MS på fem år :)

Enligt kalkylen blir det 1500-2000 dyrare att äga en MS mot den jag har idag men det är ju något man kan få ihop. Eftersom jag kommer köpa den privat kommer det även bli en hel del ersättning när jag kör i tjänsten för ersättningen där är ju samma som för en ICE-kärra (eller?). Så lite fler kundbesök så blir kalkylen ännu bättre :D

Har dock fortfarande lite tid på mig att spika detaljerna, eller ska man köpa/boka nu och beställa leverans i januari istället? Vad händer med eventuella förändringar i priser eller annat? Är det bättre att vänta tills lite senare?
De förmånliga restvärdegarantierna gäller juli ut så rekommendationen är väl att beställa nu, man kan sätta leveransen så sent som April :)

När det gäller milersättning så är det 9,50/mil

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Walker skrev:
9.50/mil i ersättning för att köra privat bil i tjänsten? :shock:
Var får du det ifrån?
Skattefritt är det väl 18.50 och sedan kan du få mer om du skattar för det.
9,50 kr/mil är för tjänstemil på förmånsbilar som inte går på diesel, om man betalar drivmedlet privat.
18,50 kr/mil är vad man kan få skattefritt i ersättning för privatbil (eller göra avdrag för om man inte får milersättning)

Bara värdeminskningen är nog högre än 18,50 kr/mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Walker skrev:
9.50/mil i ersättning för att köra privat bil i tjänsten? :shock:
Var får du det ifrån?
Skattefritt är det väl 18.50 och sedan kan du få mer om du skattar för det.
9,50 kr/mil är för tjänstemil på förmånsbilar som inte går på diesel, om man betalar drivmedlet privat.
18,50 kr/mil är vad man kan få skattefritt i ersättning för privatbil (eller göra avdrag för om man inte får milersättning)

En bil som är 5år gammal som gått 10.000mil jämfört med om den gått 16.000mil. Tror du att det skiljer 110kkr i värde på dem?
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Min plan blev att köpa en Model S (som eg är en alldeles för stor bil för mig) i väntan på en 3:a. Jag räknar kallt med att leveransen av Model 3 kommer komma lagom till att mitt leasingavtal (36 mån) på Model S löper ut (har ju inte förbeställt Model 3). Om inte Tesla kommer med någon väldig spektakulär uppgradering av Model S så tror jag att jag "nedgraderar" mig till en 3:a som jag då kanske specar lite lyxigare. Alternativt köper den nya roadstern om den då finns inom räckhåll.
Senast redigerad av djFabbe, redigerad totalt 1 gånger.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
bylund skrev:

En bil som är 5år gammal som gått 10.000mil jämfört med om den gått 16.000mil. Tror du att det skiljer 110kkr i värde på dem?
En bil för 800 000 kr som är färdig för skrotning efter 30 000 mil, eller åtminstone har tappat det mesta av sitt värde då, tappar c:a 26,50 kr/mil i snitt. Den tappar snabbare i början än mot slutet, så de första 10 000 milen, är betydligt dyrare än så. Det finns såklart en tidsfaktor också, så detta stämmer inte om man kör extremt mycket eller extremt lite med bilen.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Det är alltså i grova drag 25kr/mil man får i ersättning totalt efter skatt, men jag är inte ute efter att det ska täcka hela bilens värdeminskning utan det blir ju en positiv kalkyl att få den ersättningen med en elbil jämfört med att köra en ICE = totalkalkylen om jag kör 500 mil i tjänsten med Teslan blir bättre än om jag kör 500 mil i tjänsten med min ICE.

Här letar vi alltså alla fördelar man kan ha med att skaffa en Tesla, har en fru som helst inte vill lägga ett öre mer i bilkostnader i månaden och då får man ta till alla knep man kan ;)

En annan sak, man får ju nalla lite på tillbehören och jag är inte någon större fan av läder (har aldrig varit) men det verkar vara stört omöjligt att hitta någon Tesla att prova hos Tesla som inte har Next Gen, någon som har standardsäten som bor i närheten av Halmstad som man kan få provsitta?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

heron skrev:
Det är alltså i grova drag 25kr/mil man får i ersättning totalt efter skatt, men jag är inte ute efter att det ska täcka hela bilens värdeminskning utan det blir ju en positiv kalkyl att få den ersättningen med en elbil jämfört med att köra en ICE = totalkalkylen om jag kör 500 mil i tjänsten med Teslan blir bättre än om jag kör 500 mil i tjänsten med min ICE.

Här letar vi alltså alla fördelar man kan ha med att skaffa en Tesla, har en fru som helst inte vill lägga ett öre mer i bilkostnader i månaden och då får man ta till alla knep man kan ;)

En annan sak, man får ju nalla lite på tillbehören och jag är inte någon större fan av läder (har aldrig varit) men det verkar vara stört omöjligt att hitta någon Tesla att prova hos Tesla som inte har Next Gen, någon som har standardsäten som bor i närheten av Halmstad som man kan få provsitta?
Jo precis, poängen är inte att det skulle vara sämre att köra Tesla ekonomiskt än en annan bil, för andra bilar tappar ju naturligtvis också i värde plus att de har dyrare drivmedel, utan att man får räkna med att man ändå går minus om man bara får ut den skattefria ersättningen. Fast å andra sidan får man ju då köra Tesla :)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Angående att beställa nu eller att vänta: om du vill ha bättre restvärdesgaranti ska du slå till innan slutet av juli. Om du vill ha 8000 i rabatt ska du slå till senast 15 oktober. Tror du på ökade priser p.g.a. dollarkursen så ska du inte vänta... ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Jag hade inte tänkt skaffa en Model S alls. Sedan hittade jag en till ett bra pris och slog till. Har reserverat Model 3 men tänker mig att det kommer bli en andrabil alternativt att vi säljer S:en när det beger sig. Beroende på hur familjesituationen ser ut. Känner mig extremt tveksam till att man får plats 3 barn i en Model 3. I Model S har vi iaf möjlighet att lägga till 7-sits. Det jag ville säga med mitt svamlande var att du ska satsa på det du känner är rätt. Jag tycker mig höra att Model S hade funkat för dig.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Skriv svar