Marknaden för Tesla blir allt mer PC-lik

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Marknaden för Tesla blir allt mer PC-lik

Inlägg av Zalman3 »

Eftersom Tesla är baserat i IT-täta Kalifornien så finns det starka krafter som stöttar Tesla.
Tendensen för elbilar följer PC-evolutionen, där hårdvara blir allt mer standardiserad(och ointressant) och mjukvaran allt mer viktig och därmed värdefull.
När folk idag köper PC så tittar dom efter vilken Intel CPU den har, RAM, HD och grafikkort. Vilket märke PCn har är inte så intressant.
Hårdvaran är idag mycket billig, däremot är mjukvaran dyr att utveckla, hörde en siffra på 200 miljarder för Windows 7.

Hörde att tex Volvo kommer att köpa en Driveunit från Siemens, vilket många andra bilfabrikanter också kommer att göra.
Volvo och Volkswagen har erkänt att de tvekar att överhuvud taget satsa mera utvecklingspengar på dieselmotorer.
"Dieselmotorn kan ha nått vägs ände. Dagens generation kan bli den sista, menar både Volvo och Volkswagen. "
http://www.elbilen.org/volvo-och-vw-tve ... s-framtid/

När komponenterna i bilarna blir allt mer lika, så pressas priserna, och det blir allt mer svårt att
göra saker "in house", biltillverkarna får satsa mer på design, eftersom ingående mekanik och datorer
är billiga stapelvaror.

Om 3-5år så överstiger kostnaden för mjukvaran mer än 50% av bilens pris.
Allt detta vet de Kaliforniska företagen och gnuggar händerna för att de kan fylla
framtidens superdatorbilar med trollerier i form av makalös mjukvara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Marknaden för Tesla blir allt mer PC-lik

Inlägg av LarsL »

Jo, det kan bli PC-varianten som vinner med många olika hårdvarutillverkare som är sammansättare av märkeskomponenter. Då krävs ett "operationssystem" som kan hantera alla dessa varianter av olika komponenter som kan förekomma... och ibland funkar det faktiskt.
Eller så vinner Apple varianten där tillverkaren har kontroll på både mjukvara och hårdvara, så att allt bara funkar... Det är det som jag känner kommer skilja mellan Tesla och tex Volvo. Tesla kommer att kontrollera allt och det kommer att fungera, inget trassel med drivrutiner ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Marknaden för Tesla blir allt mer PC-lik

Inlägg av e5m1r »

Hårdvara som är anpassad till mjukvara och vice versa alla dagar i veckan annars blir det massa kompromisser
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Marknaden för Tesla blir allt mer PC-lik

Inlägg av Peter Holm »

Intressant spaning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Marknaden för Tesla blir allt mer PC-lik

Inlägg av Zalman3 »

e5m1r skrev:
Hårdvara som är anpassad till mjukvara och vice versa alla dagar i veckan annars blir det massa kompromisser
Dagens lösningar består av många specialiserade datorer i bilen, som oftast lever ett eget liv, oberoende eller bara lite
kommunicerande med resten av bilen.

Fördelen är att det är stabilt, svår hackat och lätt servat.
Nackdelen är att det blir dyrt, svåruppgraderat, krångligt(speciellt om man ska integrera funtioner).

Jämför med nivån i PC-världen på DOS-tiden.
Då gick det i princip inte att flytta data mellan program, varje program behövde ett separat urskriftsprogram mm.
Dessutom hade man separat hårdvara för grafik, ljud, nätverk, matteprocessor mm.

Med en superdator i bilen som sköter allt, blir det billigt, uppgraderingsbart, lätt att tillföra nya funktioner.
Men det blir också sårbart, pajjar datorn så pajjar allt.

Ett exempel på integrerade finesser hos Tesla är GPS-styrd nivåreglering, den minns att den behöver höja bilen på väg ut till sommarstugan.
Vilket är lätt att lösa i ett integrerats system, betydligt krångligare om man har separat hårdvara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar