Restips och reflektioner kring förbrukning och autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Restips och reflektioner kring förbrukning och autopilot

Inlägg av dstr »

Vi var förbi Legoland förra helgen.

Vi bokade 3 nätter via Coops hotellpremie på Comwell vid Middelfart, med SuC på hotellparkeringen. Kostade mindre än en natt på Legoland... Klart smidigt att gå ut och sätta bilen på laddning innan frukost. Maten på hotellet var bra men tog alldeles för lång tid att få. Vi fick ett rum i markplan med utsikt mot gamla lilla bälts-bron, så de två senare kvällarna åt vi på gräsmattan och njöt av pizza/sushi och en flaska vin.

Ena dagen åkte vi för att utforska västkusten på Jylland. Helt fantastiska stränder, och folktomt! Trots att det var lördag mitt i semestern och perfekt väder så hade vi nog 150m till närmaste strandgranne - åt båda hållen. Vi laddade fullt och åkte först mot Blåsand. På väg dit stannade vi till på en Clever utanför Esbjerg och tog en glasspaus och fick i oss 3 mil till. Knappa in turistinformationen i Blåsand i navigatorn!

Efter det rullade vi mot Hvide Sande, och strax förbi till Lyngvig fyr. Även här helt fantastisk strand och folktomt. Vi körde hem till Middelfart via Ringkobing. Trots skapligt tempo så hade vi ändå ström kvar för att kunna svänga in i Fredericia och plocka upp lite Sushi. Med facit i hand hade vi inte behövt den extra Cleverladdningen.

Några reflektioner:

Autopiloten har blivit duktigare på att hålla koll på mottrafikanter som vinglar i sin fil bredvid. Kom ikapp flera vingelpellar, men trots att dom höll sig i sin fil så bromsade Teslan försiktigt in.

Jösses vilken skillnad det är på förbrukning mellan 19" och 21" i ~140km/h. Med 21" låg jag oftast runt 290kwh men på 19" runt 240kwh. Detta gjorde att vi vågade hoppa över Sillekrog på väg ner och Toftaholm på väg tillbaka men kunde ändå hålla bra tempo.

Att klämma 86 mil på en dag var inte det minsta betungande. Vi åkte från hotellet 9.10 och var hemma i Sollentuna 20.30. Spendera sista danska kronorna i Köge (frun reagerade på vinpriserna på macken så vi åkte förbi Lidl vid Ölby st, 2km bort istället), lunch i Löddeköpinge, glass i Ödeshög och middag Sillekrog. För någon månad sedan gjorde jag en liknande sträcka i en bil utan autopilot. Nacke+axlar var helt trasiga i ett par dagar efteråt. Jag <3 autopiloten.

Att beräkna förbrukning i Danmark var rätt lätt, det är ju helt platt - likaså i Skåne. :) Men - vem har högsta punkten av Skåne och Danmark, både landmassa och byggnad (vi räknar öresundsbron som helsvensk för enkelhetens skull)? Google är fusk.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Restips och reflektioner kring förbrukning och autopilot

Inlägg av bylund »

240 mot 290 Wh/km, inga 3 % där inte...
Danmarks högsta punkt brukar anges till bropelarna på Stora bältbron, och de är väl c:a 250 m, och slår därmed Turning Torso.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Skillnaden i förbrukning är intressant.
Den är nästan 17% mindre för dina 19" jämfört med 21" vid 140 km/h som du skriver.

Tesla uppger 3% minskning från 21" till 19". Men även att nya däck kan dra 5% mer innan de körts in enligt Tesla.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/drivin ... edirect=no
Tesla data om 3% ser ut att vara mätt med EPA 5 cykel. Antagligen klart lägre hastighet än 140 km/h.

Har du ner uppgifter vilka däck du kör på, var 21" nya?
Fälgtyp verkar även påverka något, speciellt i högre farter.

Ovanligt kanske med erfarenhet av både 19" och 21" men någon kanske bytt till 21" och kan bekräfta?
Orkar inte leta orginaldäck för modell S på 19" men 21" verkar ha 245/265 beroende på modell med 35 profil.

För modell X är ju originaldimensionerna på sommardäck vid order på 20" med 275/45 bak respektive 22" 275/35 så skillnaden kanske är mindre. Vinterdäck offereras på 19" 265/50.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dstr skrev:
Att beräkna förbrukning i Danmark var rätt lätt, det är ju helt platt - likaså i Skåne. :) Men - vem har högsta punkten av Skåne och Danmark, både landmassa och byggnad (vi räknar öresundsbron som helsvensk för enkelhetens skull)? Google är fusk.
Helt platt i Skåne...
Ja kanske är det så, men när jag kommer på E6an söderut och kör upp för Halandsåsen (som trotts sitt namn faktiskt ligger i Skåne) så får jag ofta en känsla av att det lutar svagt uppåt. Men det är kanske inbillning. ;)

Ja, Danskjävlarnas bro är onekligen imponerande. Och med drygt 250 meters höjd på pylonerna så borde de slå Skåne. Turning Torso är bara 190 meter hög och står i princip i vattenbrynet, så totalhöjden över havet är obetydligt högre. Då är den skånska delen av Öresundsbron högre med sina 204 meter. Men Skånes högsta geografiska punkt Söderåsen, är 212 meter men jag tvivlar på att vi har någon byggnad som klår danskjävlarnas bropelare.

Men jag är inte bitter :(
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

När vi besökte Legoland häromveckan så bodde vi på Scandic Bygholm Park. Riktigt mysigt hotell i herrgårdsstil där en trevlig svit på två rum kostade bra mycket mindre än ett vanligt rum vid Legoland. Bra grillbuffé hade de också. De hade två laddplatser som gick att förboka, dock bara enfas men det funkar ju för destinationsladdning (glöm inte adapter bara!).

Bild

Apropå däcken - har inte någon postat en bild från Teslas amerikanska sida där de skriver att 21” höjer förbrukningen med 10-15% eller har jag drömt det?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Monark1954 skrev:
Skillnaden i förbrukning är intressant.
Den är nästan 17% mindre för dina 19" jämfört med 21" vid 140 km/h som du skriver.

Tesla uppger 3% minskning från 21" till 19". Men även att nya däck kan dra 5% mer innan de körts in enligt Tesla.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/drivin ... edirect=no
Tesla data om 3% ser ut att vara mätt med EPA 5 cykel. Antagligen klart lägre hastighet än 140 km/h.

Har du ner uppgifter vilka däck du kör på, var 21" nya?
Fälgtyp verkar även påverka något, speciellt i högre farter.

Ovanligt kanske med erfarenhet av både 19" och 21" men någon kanske bytt till 21" och kan bekräfta?
Orkar inte leta orginaldäck för modell S på 19" men 21" verkar ha 245/265 beroende på modell med 35 profil.

För modell X är ju originaldimensionerna på sommardäck vid order på 20" med 275/45 bak respektive 22" 275/35 så skillnaden kanske är mindre. Vinterdäck offereras på 19" 265/50.
21" hade jag från nya i mars förra året till vintern. (Staggered)

19" har jag kört från i våras i år - "bättre begagnade", på sista versen. 3.0 bar kalla, 3.2-3.3 varma.

Tesla originalfälgar i båda fallen.

I stadstrafik så har jag inte lagt märke till någon större skillnad (där kanske 3% stämmer), men i högre hastigheter var det verkligen markant.

En annan observation var att autopiloten var betydligt behagligare i 140km/h än 90km/h. Gissningsvis så hinner den inte korrigera kursen så ofta, vilket gör att den "vinglar" mindre.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hade en Polo för länge sen. Med 17" drog den 0,8 och med 15" 0,7. Dessutom blev den 1sec långsammare till hundra med 17". Originalfälgar med samma rullomkrets osv. Hade hela 75hk...

Tycker redan mina 19" hjul är grymt tunga att släpa in i förrådet vid byte sommar/vinter.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar