Luftmotstånd i Teslas bilar
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Luftmotstånd i Teslas bilar
Är det någon som har samlat ihop siffror kring luftmotstånd på en S och en X?
Hade varit kul att se siffror på dem, jämföra med 3:an när den kommer samt mot andra bilar.
Om någon skrivit det här inne så ber jag om ursäkt för att jag missat det.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hade varit kul att se siffror på dem, jämföra med 3:an när den kommer samt mot andra bilar.
Om någon skrivit det här inne så ber jag om ursäkt för att jag missat det.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Både Model S och Model X har en luftmotståndskoefficient på 0,24, men då frontalarean på Model X är större blir det totala luftmotståndet större. Frontalarean på Model 3 är okänd, men Elon Musk tror att luftmotståndskoefficienten för Model 3 landar på 0,21, vilket vore riktigt lågt. Om så blir fallet får Model 3 antagligen betydligt lägre luftmotstånd än både Model X och Model S.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Har för mig att Tesla Roadster hade 0,36 men då arean är betydligt mindre så har den nog lägre luftmotstånd
0,24 måste nog gälla en labb bil 
Då min med många andra har stora glipor i frunk stängning triangel ruter som läcker in luft vatten osv
Så frågan är vad bilen som rullar på vägen har för värde

Då min med många andra har stora glipor i frunk stängning triangel ruter som läcker in luft vatten osv

Så frågan är vad bilen som rullar på vägen har för värde
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite
Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Finns en lista på vad olika bilar har för luftmotståndskoefficient https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Model S har alltså samma cw som en A380...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2
Teoretiskt hur mycket skulle en lack eller ytförändring kunna påverka?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Har inte du mattfolierat din bil? Det måste ju höja luftmotståndet.Pontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2![]()

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det är skillnad på verklighet och vad jag tror (vill tro)...Nicke Nyfiken skrev:Har inte du mattfolierat din bil? Det måste ju höja luftmotståndet.Pontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2![]()

Tänk på haj-dräkterna simmarna ville ha. Dom är väl inte helt släta utan har visst mönster så även en matt folie med rätt yta kanske kan vara positiv?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
MythBusters har naturligtvisPontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2![]()

Från Wikipedia:
Den procentuella skillnaden var förvånansvärt stor tycker jag. Både vad gäller smutsig/ren bil och på den bilen som hade ojämnheter som en golfboll.Adam and Jamie covered a car in dirt and mud and drove it down a track at highway speeds to measure its fuel efficiency, and repeated the test after the car was cleaned. They discovered that the average gas mileage for the dirty car was 24 miles per US gallon (10 km/L) while the clean car performed better at 26 miles per US gallon (11 km/L). They then tested the reasoning behind the myth, and tested how well dimpled golf balls performed against smooth balls. They discovered that dimpled golf balls could fly almost twice as far as smooth balls. Dimpled balls disrupt the air around them, creating a smaller wake behind them and reducing drag. After testing model cars in a wind tunnel, Adam and Jamie put a layer of clay on a full-size car and did two more sets of runs on their track - one with a smooth clay surface, the other with dimples pressed into it. The respective fuel efficiencies were calculated as 26 and 29 miles per gallon (11 and 12 km/L). Although the original myth was invalid, the theory behind it was sound, leading to a final judgment of "Myth Busted, Concept Plausible."
Vad din matta folie kan mest liknas vid får du avgöra själv.

Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut liteMen kul fråga.
Svart X90D, bokat en M3.
Model S har 0,24, ett flygplan har 0,024...Pontus skrev:Model S har alltså samma cw som en A380...

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Rackarns. Då var inte jag först med idéenAnders77 skrev:Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut liteMen kul fråga.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.Anders77 skrev:Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Min folie är givetvis väldigt effektiv men tyvärr så tar nog det negativa över i form av hur mycket smuts den drar till sigHok skrev:MythBusters har naturligtvisPontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2![]()
Teoretiskt hur mycket skulle en lack eller ytförändring kunna påverka?testat detta Clean Car vs. Dirty Car
Från Wikipedia:Den procentuella skillnaden var förvånansvärt stor tycker jag. Både vad gäller smutsig/ren bil och på den bilen som hade ojämnheter som en golfboll.Adam and Jamie covered a car in dirt and mud and drove it down a track at highway speeds to measure its fuel efficiency, and repeated the test after the car was cleaned. They discovered that the average gas mileage for the dirty car was 24 miles per US gallon (10 km/L) while the clean car performed better at 26 miles per US gallon (11 km/L). They then tested the reasoning behind the myth, and tested how well dimpled golf balls performed against smooth balls. They discovered that dimpled golf balls could fly almost twice as far as smooth balls. Dimpled balls disrupt the air around them, creating a smaller wake behind them and reducing drag. After testing model cars in a wind tunnel, Adam and Jamie put a layer of clay on a full-size car and did two more sets of runs on their track - one with a smooth clay surface, the other with dimples pressed into it. The respective fuel efficiencies were calculated as 26 and 29 miles per gallon (11 and 12 km/L). Although the original myth was invalid, the theory behind it was sound, leading to a final judgment of "Myth Busted, Concept Plausible."
Vad din matta folie kan mest liknas vid får du avgöra själv.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Pontus skrev:Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.Anders77 skrev:Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Ja det var lagarna som inte hängt med i tekniken.......oväntat va?

Svart X90D, bokat en M3.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Eller kanske inte tekniken är pålitlig nog för lagarna. Det finns ju lite saker vi klagar på/påpekar med Model S och barnsjukdomar.Anders77 skrev:Pontus skrev:Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.Anders77 skrev:Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men å andra sida har det tappats en del backspeglar under årens lopp också. Inte har de förbjudits pga det.Ragnarferdinand skrev:Eller kanske inte tekniken är pålitlig nog för lagarna. Det finns ju lite saker vi klagar på/påpekar med Model S och barnsjukdomar.Anders77 skrev:Pontus skrev:Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.Anders77 skrev:Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Får några år sedan var min svåger på bilsemester med sin nästan nya Volvo V 70. Inom loppet av två dagar tappade han glasen i båda ytterbackspeglarna. Det var givetvis ett fabrikationsfel, som Volvo först ville ha hutlöst betalt för att fixa, men sedan erkände att det inte alls var ovanligt att det hände på just den årsmodellen han hade. Så det kvittar hur beprövad tekniken/mekaniken är, det kan skita sig ändå.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Sant. Hade gärna sett att speglarna försvann men måste motvilligt erkänna att även om backkameran ibland är bättre i mörker så är den dålig i solNicke Nyfiken skrev:Får några år sedan var min svåger på bilsemester med sin nästan nya Volvo V 70. Inom loppet av två dagar tappade han glasen i båda ytterbackspeglarna. Det var givetvis ett fabrikationsfel, som Volvo först ville ha hutlöst betalt för att fixa, men sedan erkände att det inte alls var ovanligt att det hände på just den årsmodellen han hade. Så det kvittar hur beprövad tekniken/mekaniken är, det kan skita sig ändå.