Gnällig Dual

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Gnällig Dual

Inlägg av lator »

Jag har ju som vissa kanske vet kört lite "Supercharger Challenge" på sista tiden. Båda gångerna med Model S70D. Den andra bilen som går i en bilpool i Kalmar hade ett irriterande gnäll som jag uppfattar kommer från den främre motorn. När man inte belastar den så gnyr den otrevligt. Bilen jag hyrde av Perpetum hade inte alls samma starka oljud, bara ett litet svagt "elljud" som inte störde nämnvärt. Jag försökte stänga av den främre motorn genom att ställa den i 70-läge (performance) men uppfattade inte att det gjorde någon skillnad. Vet inte heller om den verkligen stänger av den främre motorn helt då jag försökte få den att släppa bak med hjälp av "slip"-knappen men det gick inte. Kändes som om den fortfarande drog på framhjulen. Gjorde några acc-prov i de olika lägena och det gav 0,3 sek långsammare i 70-läge. Känns inte som om det stämmer riktigt då den borde tappa mycket mera om den bara skulle driva på den bakre med då det inte är samma motor i en S70 så är det väl bara ett sätt att ge kunden en uppfattning om den lägre effekten i S70 jämfört med S70D.

Någon som har vetskap om hur det egentligen förhåller sig med denna sak?
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Gnällig Dual

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
Jag har ju som vissa kanske vet kört lite "Supercharger Challenge" på sista tiden. Båda gångerna med Model S70D. Den andra bilen som går i en bilpool i Kalmar hade ett irriterande gnäll som jag uppfattar kommer från den främre motorn. När man inte belastar den så gnyr den otrevligt. Bilen jag hyrde av Perpetum hade inte alls samma starka oljud, bara ett litet svagt "elljud" som inte störde nämnvärt. Jag försökte stänga av den främre motorn genom att ställa den i 70-läge (performance) men uppfattade inte att det gjorde någon skillnad. Vet inte heller om den verkligen stänger av den främre motorn helt då jag försökte få den att släppa bak med hjälp av "slip"-knappen men det gick inte. Kändes som om den fortfarande drog på framhjulen. Gjorde några acc-prov i de olika lägena och det gav 0,3 sek långsammare i 70-läge. Känns inte som om det stämmer riktigt då den borde tappa mycket mera om den bara skulle driva på den bakre med då det inte är samma motor i en S70 så är det väl bara ett att ge kunden en uppfattning om den lägre effekten i S70 jämfört med S70D.

Någon som har vetskap om hur det egentligen förhåller sig med denna sak?
Den simulerar effekt inte vägegenskaper
Möjligtvis kan en P göra en bättre simulering då den orkar driva bara bak
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Gnällig Dual

Inlägg av LarsL »

Om ljudet finns där när motorn är obelastad så hjälper det ju inte att stänga av den, gissar jag. Kanske range mode hade gjort något? Då ska ju bara frammotorn jobba så långt som möjligt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Gnällig Dual

Inlägg av lator »

Ingen uppenbar skillnad med eller utan range mode.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Gnällig Dual

Inlägg av Foluke »

lator skrev:
Ingen uppenbar skillnad med eller utan range mode.
Jagar en påtaglig skillnad vid range mode. Det låter generande mycket vid 65-80 km/t. Det tänker jag klaga på när jag tycker jag kan vara av med bilen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Gnällig Dual

Inlägg av lator »

Återkoppla gärna när du har fått teknikerna att titta/lyssna på det. Det verkar ju inte vara speciellt ovanligt med dessa "oljud" men har inte hört om att det skulle vara något som byts ut likt den bakre DU på tidigare bilar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 09 apr 2016 20:10
Ort: Göteborg

Re: Gnällig Dual

Inlägg av Mikael »

Jag var inne för att be dom lyssna på ett tjutande ljud som kommer runt 80 km/h i min 70D. Vi var ute och provkörde men han sa att det var normalt. Men det var många som hade reagerat på det innan mig.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Gnällig Dual

Inlägg av lator »

Jag har hört det i många av de bilar som jag har kört och förstår att det är svårt att isolera bort allt ljud som en elmotor med styrning trots allt alstrar. Dock så tyckte jag att denna bil hade ett mera utpräglat "gny". Svårt att beskriva lättförståeligt men typ drevljud av en lindrig karaktär. Jag har kört de flesta existerande elbilar på marknaden och det är stora skillnader på dem. Leaf har ett ganska påtagligt ljud men mera av elkaraktär precis som på de andra dual-Teslor jag kört. VW är nästan helt tysta och jag tror inte att det är för att de är så mycket bättre på att isolera bilen... Nåja, vi får väl se om jag kan dra på mig ytterligare erfarenheter vad det lider.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Gnällig Dual

Inlägg av Leo »

Lator: har själv pratat med VW's elbilsteam i fabriken för något år sedan. De beskrev att de hade jobbat extremt mycket för att få elbilarna extra tysta. Så att man inte skulle börja "störa sig" på olika ljud.

Det är t ex drevens utformning och lagringar i transmissionen men även bussningar och på t ex e-up extra isolering.

Har provkört de flesta elbilar och den med "högsta" motorljudet var nog Zoe. Jag och den som var med tyckte det lät så likt ljudet i Stockholms tunnelbanevagnar att vi hela tiden skojade och sa "dörrarna stängs..."
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Gnällig Dual

Inlägg av lator »

Får hålla med dig om att Zoe är sämst i kategorin motorljud. Inte så ovanligt att Renault glömmer att isolera bilarna...

Angående tunnelbanan så föreslog jag när jag tittade på Model X att det borde finnas ett "se upp för dörrarna, dörrarna stängs" för falkvingedörrarna. Produktspecialisten på plats höll med och vi kom båda att tänka på en viss film...

Kan det vara så att Teslas drevkvaltet inte håller måttet och därför får vissa bilar att "gny" mera än andra? Hoppas att vi slipper en upprepning av stora DU:s problem.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Gnällig Dual

Inlägg av Leo »

Tesla hade väl grymma problem med dreven/lådan till Roadstern? Man var väl inne på en 2-stegs utväxling/låda först men fick det aldrig att funka. Sen tog det ett tag att "lösa det" på de. Där vissa kunder fick levererade Roadsters där man direkt sa att man ska byta ut lådan/transmissionen så fort det finns framme en ersättningslösning framtagen.

Samtidigt ska man ha klart för sig att högt vridmoment, (600Nm i stora bakmotorn?) tung bil, (2,1-2,5 ton med last) gasglada förare som gärna vill visa/prova fullgasacc från stillastående. Nog är riktigt jobbiga förutsättningar för att få det att hålla i kraftöverföringen!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gnällig Dual

Inlägg av Gustafsson »

Hur många mil har era vinande D gått ? Mitt vinande försvann ju nästan helt efter hand.nu 2500 mil.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Gnällig Dual

Inlägg av lator »

2500-3000 mil har de jag kört gått.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 apr 2016 10:02

Re: Gnällig Dual

Inlägg av Andreas Muller »

Min har nu körd 400 mil. och den gå in till SC för andra gången nu. Men ljudet i min kommer från bakre DU. Det var dock inte lätt att lokalisera. Trodde i början också att det kom fram ifrån. Nu börja det vinande ljudet mellan 30 - 50 km/h och mer påtaglig mellan 70 - 80 km/h. Jag tror att SC kommer byta den bakre drivenheten.

:roll:
Stromare
Skriv svar