Lite humor: [Aftonbladet] Svenskt företag kan rädda Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Lite humor: [Aftonbladet] Svenskt företag kan rädda Tesla

Inlägg av sweslac »

Som att dom skulle lämna MobilEye för att vara beroende av en annan, obeprövad, leverantör. Ingenting om att dom kanske inte behöver någon annan... Suck Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/bil/article23243807.ab

Svenskt företag kan rädda Tesla
Avslutar autopilots-samarbete – efter olyckorna

Svenska Autoliv kan bli räddningen för Tesla efter olyckorna med autopiloten.
Företagets autopilot-samarbete med israeliska Mobileye har avbrutits.
– Min bedömning är att det skapar möjligheter för Autolivs nya teknik, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Nyhetsbyrån Direkt.
Efter flera olyckor med Teslas autopilot har aktien rasat och oron varit stor hos ägarna. Utredningen runt dödsolyckan som inträffade i maj visar att bilen körde för fort, 120 km / timme när hastighetsgränsen var 105 km / timme.
Tesla avslutar nu samarbetet med Mobileye som levererat hårdvara och algoritmer till autopiloten. I stället kan ett svenskt företag kliva in som en räddande ängel för Tesla. Svenska Autoliv, mest kända för krockkuddar, har system för självkörande bilar med kameror som läser av omgivningen.
Kan beräkna avstånd till hinder
– Min bedömning är att det skapar möjligheter för Autolivs nya teknik. Bolaget har sannolikt den bästa stereokameran på marknaden idag, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Nyhetsbyrån Direkt.
Autoliv har i flera år utvecklat ett system för att läsa av omgivningen med dubbla kameror. Systemet kan både beräkna avstånd till hinder och se i vilken riktning det rör sig.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
vigge50

Re: Lite humor: [Aftonbladet] Svenskt företag kan rädda Tesl

Inlägg av vigge50 »

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ähmm, är det så man jobbar nuförtiden? Man hittar helt enkelt på nånting och presenterar det som en nyhet, lite garnerat med andra halvsanningar. Vad f*n har det med autopiloten att göra att bilen körde i 120 isf 105?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

:lol: :lol: :lol:
Världen är full av tomtar :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Vi har iofs redan haft roligt åt detta i en annan tråd...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=5236
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Men ändå nästan värt en egen tråd för sin fullkomligt förträffliga dumhet..

https://goo.gl/images/GRzYoG
Senast redigerad av Daoops, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är inte utan att man kan tänka att Tesla tjänar även på denna tragiska olycka, för det har skapat en massa uppmärksamhet och enligt devisen "all reklam är bra reklam" så har Tesla fått massor av gratisreklam den senaste tiden. Aldrig har väl begreppet Autopilot diskuterats så mycket!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det är inte utan att man kan tänka att Tesla tjänar även på denna tragiska olycka, för det har skapat en massa uppmärksamhet och enligt devisen "all reklam är bra reklam" så har Tesla fått massor av gratisreklam den senaste tiden. Aldrig har väl begreppet Autopilot diskuterats så mycket!
Ja, jo, i och för sig. Men så fort jag tar ordet autopilot (eller ordet Tesla generellt) i munnen så reagerar folk omkring mig och säger saker som de har läst på Aftonblasket. Man blir överöst med en massa felaktigheter. Då kan man ju inte låta bli att förklara att allt detta inte stämmer och att journalisterna bara hittar på. Jag märker då att de flesta inte tror mig. Varför skulle jag ha rätt och "alla andra" har fel?
Jag blir då oftast bemött med ett konstigt förlåtande leende som jag tolkar ungefär som, okej du lilla elbilsfantast, kör du lite omkring i din dyra elbil. Nästa gång du köper bil så tar du dig i kragen och köper en riktig bil igen. Jag känner en viss uppgivenhet inför all den där antipropagandan som sprids hela tiden.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Jag tror vi är i fas 3 just nu.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, jo, i och för sig. Men så fort jag tar ordet autopilot (eller ordet Tesla generellt) i munnen så reagerar folk omkring mig och säger saker som de har läst på Aftonblasket. Man blir överöst med en massa felaktigheter. Då kan man ju inte låta bli att förklara att allt detta inte stämmer och att journalisterna bara hittar på. Jag märker då att de flesta inte tror mig. Varför skulle jag ha rätt och "alla andra" har fel?
Jag blir då oftast bemött med ett konstigt förlåtande leende som jag tolkar ungefär som, okej du lilla elbilsfantast, kör du lite omkring i din dyra elbil. Nästa gång du köper bil så tar du dig i kragen och köper en riktig bil igen. Jag känner en viss uppgivenhet inför all den där antipropagandan som sprids hela tiden.
Men kan väl fortsätta att använda det korta svaret som finns på hur det är att köra elbil, "jag kommer aldrig köpa en fossilbil igen" och då blir det väl "jag kommer aldrig köpa en bil utan autopilot igen".
Och motivera det med att du har använt det i 1 år och det har inte journalisterna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jerker skrev:
När jag uppenbart hör att åsikter kommer från Aftonbladet så brukar jag säga "Ah, det där har du läst i den vetenskapliga tidskriften Aftobladet, hör jag".
Man blir dum av att läsa Aftonbladet... eller var det tvärtom? Hur som helst gör jag det inte längre.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Då kan man ju inte låta bli att förklara att allt detta inte stämmer och att journalisterna bara hittar på. Jag märker då att de flesta inte tror mig. Varför skulle jag ha rätt och "alla andra" har fel?
Har diskuterat dödsolyckan flera gånger de senaste dagarna med folk som läst om det i olika kvällsblaskor. Förklarade kort och gott att föraren slog på farthållaren på sin bil, tittade bort från trafiken och rände rakt in i sidan på en lastbil som korsade vägen. Efter den förklaringen var det ingen som hade några synpunkter på autopilot-funktionen längre.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Herr X skrev:
mati skrev:
Då kan man ju inte låta bli att förklara att allt detta inte stämmer och att journalisterna bara hittar på. Jag märker då att de flesta inte tror mig. Varför skulle jag ha rätt och "alla andra" har fel?
Har diskuterat dödsolyckan flera gånger de senaste dagarna med folk som läst om det i olika kvällsblaskor. Förklarade kort och gott att föraren slog på farthållaren på sin bil, tittade bort från trafiken och rände rakt in i sidan på en lastbil som korsade vägen. Efter den förklaringen var det ingen som hade några synpunkter på autopilot-funktionen längre.
En annan enkel förklaring tycker jag är
Feet off (farthållare)
Hands off (lane assist)
Brain off (fullt självkörande)
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Bara en fråga. Har Aftonbladet nån gång skrivit positivt om Tesla? Samt förstår de ens något om Teknik?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Anders77 skrev:
Bara en fråga. Har Aftonbladet nån gång skrivit positivt om Tesla? Samt förstår de ens något om Teknik?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ja, de har vid enstaka tillfällen skrivit mindre negativt, till och med nästan neutralt om Tesla. Har jag för mig i alla fall. Jag kan ha drömt det. Jag har slutat läsa tramset.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

image.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Meanwhile in Mountain View... En självkörande bil utan ratt!

Bild
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

(kommer folk att klaga om takräcke tror ni? :) )

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Skriv svar