Extremt låg förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare

Extremt låg förbrukning

Inlägg av iCar »

Idag körde jag i de franska alperna. Uppför drog min Tesla extremt mycket, men nerför var min "förbrukning" negativ!! Som ni ser på bilden nedan "förbrukade" jag -18 (minus 18) Wh/km på min sträcka nerför berget som var 54,1 km!! Dvs, jag tjänade ihop 0,7 kWh! Är det någon annan som gjort något liknande eller bättre? Det är väl de regenererande bromsarna som gör det, antar jag? :D
image.jpeg
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Re: Extremt låg förbrukning

Inlägg av leiflodde »

Hadde igår från motorvägen ner mot Senj i Kroatien 2 till 3 mil mer när jag kom ner till laddare.

Tyvärr kollade jag inte från början men definitivt mer när jag kom ner.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Man får tillbaka förvånansvärt mycket energi i bergiga trakter. Min totalförbrukning vid körning i fjällvärlden överstiger inte den vid körning på rak väg, snarare tvärtom, troligen beroende på kombinationen effektiv regenerering och låg medelhastighet. Här kommer verkligen Teslan till sin rätt då en ICE bromsar bort all vunnen lägesenergi och förbrukningen ökar därmed mycket mer för en dinobil.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Såhär brukar det se ut på väg till jobbet. Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

Fick denna förbrukning för några dagar sedan :D
20160720_145931.jpg
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Hade -327wh/km över 10km vid ett tillfälle.
20160717_151559.jpg
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

-413...
image.jpeg
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

olarsson skrev:
-413...
Fasiken vad jag ff tycker att den displayen är snyggare/coolare än den nya, synd att man inte kan välja den när man inte använder AP (vilket jag
fasiken inte använder ofta för den suger fett som ungarna säger :D )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Bjelke skrev:
olarsson skrev:
-413...
Fasiken vad jag ff tycker att den displayen är snyggare/coolare än den nya, synd att man inte kan välja den när man inte använder AP (vilket jag
Använder du inte autopiloten ofta? Kör du bara in och ut genom garaget eller?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

grenhall skrev:
Bjelke skrev:
olarsson skrev:
-413...
Om man ändå måste sitta på helspänn (läs sitta och hjälpa till genom att småstyra) så fort inte vägen är största E4:an med dubbla filer och knappt några kurvor och
andra trafikanter som luras att tro att man är på väg att byta fil (eftersom bilen svänger lite hit och dit helt random fortfarande) så kan man lika gärna styra helt själv.
Och i Hälsingland är det inte många meter sådana vägar kan jag säga.
AP fungerar ff kattskit och en hög andra fula ord, den gör ff samma fel som förut tex,
om den tappar ena linjen så styr den (ofta snabbt/kraftigt) oftast MOT den sida som den INTE ser ngn linje (istället för att ligga kvar på ungefär samma avstånd från den linje den ff SER),
det behövs inte mkt kurvor eller hög hastighet för att den ska köra som en som är mycket trött (eller håller på med annat som tex mobilen osv),
mm.
Så den tar snarare kraft än ger mig lite "vila", men visst den fungerar skapligt på stora vägar. Har som ngn annan oxo skrev att den verkar funka bättre i högre fart faktiskt om det är stora fina vägar.
Och NÄR den funkar så är den väldigt bra att ha och jag som några andra har känt att nacke och axlar mår bättre av AP-läget.

Så, nej, jag skulle inte betala fullt pris för den som den är nu.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Bjelke skrev:
grenhall skrev:
Bjelke skrev:
olarsson skrev:
-413...
Om man ändå måste sitta på helspänn (läs sitta och hjälpa till genom att småstyra) så fort inte vägen är största E4:an med dubbla filer och knappt några kurvor och
andra trafikanter som luras att tro att man är på väg att byta fil (eftersom bilen svänger lite hit och dit helt random fortfarande) så kan man lika gärna styra helt själv.
AP fungerar ff kattskit och en hög andra fula ord, den gör ff samma fel som förut tex,
om den tappar ena linjen så styr den (ofta snabbt/kraftigt) oftast MOT den sida som den INTE ser ngn linje (istället för att ligga kvar på ungefär samma avstånd från den linje den ff SER),
det behövs inte mkt kurvor eller hög hastighet för att den ska köra som en som är mycket trött (eller håller på med annat som tex mobilen osv),
mm.
Så den tar snarare kraft än ger mig lite "vila", men visst den fungerar skapligt på stora vägar. Har som ngn annan oxo skrev att den verkar funka bättre i högre fart faktiskt om det är stora fina vägar.
Och NÄR den funkar så är den väldigt bra att ha och jag som några andra har känt att nacke och axlar mår bättre av AP-läget.

Märkligt. Jag kör mycket på mindre motorleder osv. och jag har inga problem alls med AP. Men det är klart allt beror väl på vad man förväntar sig.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

grenhall skrev:
Bjelke skrev:
grenhall skrev:
Bjelke skrev:
olarsson skrev:
-413...
mm.

Märkligt. Jag kör mycket på mindre motorleder osv. och jag har inga problem alls med AP. Men det är klart allt beror väl på vad man förväntar sig.
Jag tror även att vägarna här inte sköts riktigt på samma sätt som i andra delar av landet, både typ av beläggning/lagningar och skicket på linjerna (snöröjning/klimat/politik).
När jag kör i Stockholmstrakten använder jag AP betydligt mer än här hemma.
Det skumma är när man kör på en nybelagd väg med nya linjer och AP:n ballar ur totalt (testa Ljusdal norrut tex), vilket jag är ganska säker på beror på
typen av asfalt. Sambon skrek rakt ut när bilen helt plötsligt bara svängde mot diket (jag hann ju känna rörelsen i ratten och blev inte lika rädd). Här måste det alltså
röra sig om beläggningen. Visst det har kanske inte rullat så många Teslor här, men systemet ska väl funka ändå lixom (självlärandet har en viss effekt påstås det iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vad är det för fel på era bilar
I min bil är det jag som vinglar och AP står för stabil körning
Min fru reagerar direkt när jag tar över :)
Däremot kör jag alltid själv i högre hastighet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hos oss gillar inte frun AP. Tycker den vinglar och far. Kunde man stänga av "plinget" hade varit lättare att slå på den i smyg!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Min fru gillar in AP i kösituationer - tycker den kör ryckigt, bromsar för hårt, och gör henne illamående. Synd, för det är ju en situation den i övrigt hanterar fenomenalt. Får hoppas det är löst i 8.0. Annars har det blivit ett par situationer där den skrämt oss. Sist vi var i Stockholm så gjorde den ett par manövrar på vägen där hon undrade vad sjutton jag höll på med. Men överlag tycker jag den fungerar fenomenalt. Under vår Danmarks-semester häromveckan använde vi autopilot i stort sett hela vägen på motor- och landsvägar och den var stabilt som bara sjutton! Inte en enda tveksam grej kan jag minnas att autopiloten gjorde. Den körde så smooth och fint.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

I Norge kändes många vägar för krokig för att AP:n skulle inge förtroende. Kopplade t ex ur mitt i en inte allt för tvär kurva.

Vid möte i kurvor där mötande "skär" aningens mot/över mittlinjen känns det inte heller vidare avslappnat. Samma sak på motorväg osv där medtrafikanter (lastbilar) ligger nära vårt körfält och AP ligger kvar distinkt i mitten eller råkar vingla lite mot höger. Frun uppskattar liksom inte att stirra in i lastbilshjul eller ett dånande lastbilsavgassystem ett par dm bredvid henne...

2-1 väg har den fortfarande inte fattat hur den ska köra på ett mjukt sätt i början. Vill gärna välja vänster körfält direkt.

Den vinglar också mer kännbart mellan linjerna än då jag kör själv. Kan ju bero på att som förare låter man bilen "vandra" lite mellan körlinjerna för att t ex jämna ut kurvradien i en kurva eller om vägen lutar och bilen byter linje lite. I dessa situationer är ju AP:n ganska "strikt/noggrann" och försöker hela tiden korrigera för att alltid köra mitt emellan väglinjerna. Vilket alltså ger upphov till många små korrigeringar som märks av. Samma sak vid "tillfälliga väglinjemålningar" som gjorts lite mer "på fri hand" så att säga då kör ju AP lika vingligt som den som ritade linjerna! (När linjerna ska slutmålas kör de ju små "riktmärken" som hjälp för den som målar så att de blir raka och fina och placeras mitt på vägbanan osv)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar