Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Inlägg av inCup1 »

Pris skillnaderna är väl mer kopplat till prestanda utrustning och märke än storlek på bil visst skiljer det ca 50" mellan BMW 320 och 520 som jämförts här men det är ju bara en diff på ca 15% och 520 är ju en markant större bil så den diffen borde väl motiveras bara av storlek .
Däremot börjar man kika på utrustning och prestanda i bilarna så har ju både BMW och MB alternativ som visar att priset styrs av hur bilen utrustas.

BMW M2 liten bil pris 546" BMW 520 stor bil pris 400"

MB AMG A45 lite bil pris 481" MB E-200 stor bil 389"

Men status och rolighets faktorn spelar nog störst roll på priset .
Är tex en tysk bil så mycket bättre än en koreansk bil på att transportera dig mellan punkt A och B ;)
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Man får inte blanda ihop material/tillverkningskostnad med pris...

Finns ju något som heter utvecklingskostnader, overheadkostnader och inte minst "marknadsprissättning".

Allt som i slutändan påverkar det hela.

Dyrare bilar har oftast betydligt mer utvecklingskostnader då det är mer avancerade versioner/utrustning osv som finns till de jämfört med en typisk småbil.

På småbilarna gör det "låga priset" att man istället måste få stora volymer och långt mellan "modell-uppdateringar" innan man fått igen utvecklingskostnaderna så att säga trots att det är enklare konstruktioner.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är dyrare att utveckla en billig bil. Om du ber mig ta fram en cykelpumpar som får kosta 1000kr så kan jag fixa det direkt, säger du däremot att den bara får kosta 3kr så kommer det ta lite tid... Bäst är naturligtvis om jag sedan kan ta min 3kr pump och sälja den för 1000kr.

Att dyrare bilar är dyrare beror på att de kan vara det, inget annat.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Det är dyrare att utveckla en billig bil. Om du ber mig ta fram en cykelpumpar som får kosta 1000kr så kan jag fixa det direkt, säger du däremot att den bara får kosta 3kr så kommer det ta lite tid... Bäst är naturligtvis om jag sedan kan ta min 3kr pump och sälja den för 1000kr.

Så kan man resonera. Men ber jag dig ta fram en cykelpump som kostar 1000 kr och som faktiskt går att sälja för det priset, så lär du inte fixa det fullt så fort. Skitprodukter kan alla ta fram nästan oavsett prisnivå...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:

Så kan man resonera. Men ber jag dig ta fram en cykelpump som kostar 1000 kr och som faktiskt går att sälja för det priset, så lär du inte fixa det fullt så fort. Skitprodukter kan alla ta fram nästan oavsett prisnivå...
Slänger på lite guld...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:

Slänger på lite guld...
Där har vi lösningen! Ring genast BMW, så kan de göra för att sälja BMW i3 för samma pris som Tesla - de kan slänga på lite guld!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

danni skrev:
Där har vi lösningen! Ring genast BMW, så kan de göra för att sälja BMW i3 för samma pris som Tesla - de kan slänga på lite guld!
Här har du ditt guld danni:
"INTERIÖRLISTER AV EUKALYPTUSTRÄ ... 90 % mindre ytbehandling än vad som krävs för vanliga träslag ... Bearbetas helt utan kemikalier ... garanterar ett hållbart skogsbruk ... 30% kenaffiber i sätena ... naturligt ... omvandlar koldioxid till syre ... återvunnet material" etc.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Torkel skrev:
danni skrev:
"INTERIÖRLISTER AV EUKALYPTUSTRÄ ... 90 % mindre ytbehandling än vad som krävs för vanliga träslag ... Bearbetas helt utan kemikalier ... garanterar ett hållbart skogsbruk ... 30% kenaffiber i sätena ... naturligt ... omvandlar koldioxid till syre ... återvunnet material" etc.
Lodge-paketet eller vad det heter är lätt värt pengarna.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Torkel skrev:
danni skrev:
Jag har sett hur man odlar eukalyptus i Sydafrika. Alla träd är genetiskt identiska, grenar på nästan exakt samma ställen och träden står i spikraka rader. Vet inte hur hållbart det är men inget annat växte i dessa "skogar".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar