Större batterier till Model S och X om ett år
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Känner en del lastbilschaufförer och det de är RIKTIGT IRRITERADE på angående elbilar är de som ligger jättenära bakom med bil för att "slipstreama"... Måste de bromsa är du chanslös att hinna bromsa eller hoppas att den adaptiva farthållaren/AP hinner bromsa.
Så nära bakom lastbilen syns du inte i backspeglarna.
Så nära bakom lastbilen syns du inte i backspeglarna.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Nej, det där sysslar jag inte med, det är rena vansinnet. Men att hålla samma hastighet som en lastbil på behörigt avstånd är det inget fel med.Leo skrev:Känner en del lastbilschaufförer och det de är RIKTIGT IRRITERADE på angående elbilar är de som ligger jättenära bakom med bil för att "slipstreama"... Måste de bromsa är du chanslös att hinna bromsa eller hoppas att den adaptiva farthållaren/AP hinner bromsa.
Så nära bakom lastbilen syns du inte i backspeglarna.
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Men hallå! Hastighetsbegränsningen för bil med släp och lastbilar är 80km/h. Det borde alltså vara många som ligger i den hastigheten på våra väger. Jag vet att det inte är så men vi kan ju inte anpassa oss efter de som bryter mot lagen.grenhall skrev:78km/h på E4 är inte okej alltså.Jerker skrev:Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Vi bor strax utanför Nyköping. 3 laddstopp blev det: Brahehus, Ljungby och Örkelljunga. Sträckorna 15,6 , 15,3 , 7,2 och 11 mil. Genomsnittlig förbrukning 1,33 kW/mil, medelhastighet 66,6, 67 kWh förbrukade. Vi startade 8 och kom fram vid 18. Ett par kortare stopp utan laddning gjordes. Jag körde med farthållaren ställd på 78 km/h på E4:an och på småvägarna mellan Örkelljunga och Malmö höll jag hastighetsbegränsningar som gällde.
Att köra fortare än 100 km/h med släpkärra som många gör borde för övrigt leda till direkt indraget körkort. För om man håller den hastigheten då har man uppenbart inte begripit något om fordonsdynamik...
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Just när det gäller stt ligga nära långtradare bakom.. Om mannlägger sig med farthållaren på kortast avstånd borde bilen klara av att bromsa i tid ävenbom långtradaren tvärnitar. Bromssträckan på en lastbil/långtradare är ju bra mycket längre än på en personbil.. Så klarar man bara att starta inbromsningen innan avståndet krymt till typ ingenting borde man bäl klara sig?
Under förutsättning att långtradaren i sig inte kör in i något stillastående.
I och för sig så är närmsta inställningen på min adaptiva farthållare till Volvon rätt snäll mot framförvarande. Är nog i allafall 4-5 billängder bakom i lastbilsfart.
Under förutsättning att långtradaren i sig inte kör in i något stillastående.
I och för sig så är närmsta inställningen på min adaptiva farthållare till Volvon rätt snäll mot framförvarande. Är nog i allafall 4-5 billängder bakom i lastbilsfart.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Händer ju att lastbilschaufförer är ouppmärksamma, kör i stillastående fordon, vägarbetsfordon, brofundament osv... Den inbromsningen blir liksom ganska tvär!
Tror inte att så många av oss skulle tycka det är OK om en helt främmande bil plötsligt lägger sig riiiiiktigt nära bakom oss mil efter mil. Vilket behövs för att man ska ha någon större nytta av slipstreameffekten. Vi skulle antagligen bli ännu mer irriterade om vi VET att någon ligger där men vi inte kunde se den heller som det blir för en lastbil.
Tror inte att så många av oss skulle tycka det är OK om en helt främmande bil plötsligt lägger sig riiiiiktigt nära bakom oss mil efter mil. Vilket behövs för att man ska ha någon större nytta av slipstreameffekten. Vi skulle antagligen bli ännu mer irriterade om vi VET att någon ligger där men vi inte kunde se den heller som det blir för en lastbil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Beror på hur tungt lastbilen är lastad. Bromsarna är dimensionerade för 60ton om den då bara kör med 20-30ton så bromsar den ruskigt fort och effektivt. Jag skulle inte rekommendera någon att ligga nära bakom en lastbil för man vet aldrig. Men även på ett lagligt avstånd så minskar förbrukningen ganska ordentligt.joel80 skrev:Just när det gäller stt ligga nära långtradare bakom.. Om mannlägger sig med farthållaren på kortast avstånd borde bilen klara av att bromsa i tid ävenbom långtradaren tvärnitar. Bromssträckan på en lastbil/långtradare är ju bra mycket längre än på en personbil.. Så klarar man bara att starta inbromsningen innan avståndet krymt till typ ingenting borde man bäl klara sig?
Under förutsättning att långtradaren i sig inte kör in i något stillastående.
I och för sig så är närmsta inställningen på min adaptiva farthållare till Volvon rätt snäll mot framförvarande. Är nog i allafall 4-5 billängder bakom i lastbilsfart.
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Men det är ju ingen här som har förespråkat det. Vi håller med om att man inte ska ligga för nära bakom nåt fordon. Och vi gör det inte heller.Leo skrev:Händer ju att lastbilschaufförer är ouppmärksamma, kör i stillastående fordon, vägarbetsfordon, brofundament osv... Den inbromsningen blir liksom ganska tvär!
Tror inte att så många av oss skulle tycka det är OK om en helt främmande bil plötsligt lägger sig riiiiiktigt nära bakom oss mil efter mil. Vilket behövs för att man ska ha någon större nytta av slipstreameffekten. Vi skulle antagligen bli ännu mer irriterade om vi VET att någon ligger där men vi inte kunde se den heller som det blir för en lastbil.
- grenhall
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
- Ort: Lund
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Men nu kör ni varken bil med släp eller lastbil eller hur?LarsL skrev:Men hallå! Hastighetsbegränsningen för bil med släp och lastbilar är 80km/h. Det borde alltså vara många som ligger i den hastigheten på våra väger. Jag vet att det inte är så men vi kan ju inte anpassa oss efter de som bryter mot lagen.grenhall skrev:78km/h på E4 är inte okej alltså.Jerker skrev:Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Vi bor strax utanför Nyköping. 3 laddstopp blev det: Brahehus, Ljungby och Örkelljunga. Sträckorna 15,6 , 15,3 , 7,2 och 11 mil. Genomsnittlig förbrukning 1,33 kW/mil, medelhastighet 66,6, 67 kWh förbrukade. Vi startade 8 och kom fram vid 18. Ett par kortare stopp utan laddning gjordes. Jag körde med farthållaren ställd på 78 km/h på E4:an och på småvägarna mellan Örkelljunga och Malmö höll jag hastighetsbegränsningar som gällde.
Att köra fortare än 100 km/h med släpkärra som många gör borde för övrigt leda till direkt indraget körkort. För om man håller den hastigheten då har man uppenbart inte begripit något om fordonsdynamik...
Skulle du dessutom hålla 78 i din Leaf så kör du runt 70 i verkligheten med Nissans helt felkalibrerade mätare.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Fel!grenhall skrev:Men nu kör ni varken bil med släp eller lastbil eller hur?
Skulle du dessutom hålla 78 i din Leaf så kör du runt 70 i verkligheten med Nissans helt felkalibrerade mätare.
Med 17" hjulen till Tekna visar hastighetsmätaren ungefär rätt, liknar den i MB. Det är 16" hjulen som har en extremt liten ytterdiameter, för låg profil på däcken kanske man kan säga. Så när jag säger att jag kör 80km/h så gör jag det enligt GPS, alltså 84-85 på mätaren.
Har personligen brukar jag inte köra 70-80 på motorväg utan släp utan brukar köra efter hastighetsbegränsningarna. Skulle jag känna att jag har svårt att nå fram till destinationen så skulle jag helt enkelt lägga mig i högerfilen och hålla tempot där. I den filen brukar det oftast gå att hitta andra som kör runt 80-90km/h så det borde inte störa storfräsarna i vänsterfilen.
- grenhall
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
- Ort: Lund
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Min Tekna med 17" visar konstant 6-7km/h fel.. minst iaf. Så är det med i princip alla andra jag också talat med som kör Leaf.LarsL skrev:Fel!grenhall skrev:Men nu kör ni varken bil med släp eller lastbil eller hur?
Skulle du dessutom hålla 78 i din Leaf så kör du runt 70 i verkligheten med Nissans helt felkalibrerade mätare.
Med 17" hjulen till Tekna visar hastighetsmätaren ungefär rätt, liknar den i MB. Det är 16" hjulen som har en extremt liten ytterdiameter, för låg profil på däcken kanske man kan säga. Så när jag säger att jag kör 80km/h så gör jag det enligt GPS, alltså 84-85 på mätaren.
Har personligen brukar jag inte köra 70-80 på motorväg utan släp utan brukar köra efter hastighetsbegränsningarna. Skulle jag känna att jag har svårt att nå fram till destinationen så skulle jag helt enkelt lägga mig i högerfilen och hålla tempot där. I den filen brukar det oftast gå att hitta andra som kör runt 80-90km/h så det borde inte störa storfräsarna i vänsterfilen.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Ja! Och som jag skrev så ligger jag 4-5 km/h över vad mätaren visar vilket ger korrekt hastighet på GPS.grenhall skrev:
Min Tekna med 17" visar konstant 6-7km/h fel.. minst iaf. Så är det med i princip alla andra jag också talat med som kör Leaf.
Mät diameter skillnaden mellan 16" och 17". För 16" är skillnaden i hastighet enorm med 17" är den ok och helt jämnförbar med den i tex MB.
- grenhall
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
- Ort: Lund
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Svaret var på att ligga 78km/h och där hade du synpunkter. Som svar på det skrev jag att ligger du i 78, med åsyftning på mätarhastighet, så ligger du egentligen en bra bit under. Men fortfarande anser jag inte att man ska ligga så långsamt på motorväg om man de facto inte kör lastbil eller släp. Oavsett lagstiftning.LarsL skrev:Ja! Och som jag skrev så ligger jag 4-5 km/h över vad mätaren visar vilket ger korrekt hastighet på GPS.grenhall skrev:
Min Tekna med 17" visar konstant 6-7km/h fel.. minst iaf. Så är det med i princip alla andra jag också talat med som kör Leaf.
Mät diameter skillnaden mellan 16" och 17". För 16" är skillnaden i hastighet enorm med 17" är den ok och helt jämnförbar med den i tex MB.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Det var Jerker som körde i 78km/h.grenhall skrev:Svaret var på att ligga 78km/h och där hade du synpunkter. Som svar på det skrev jag att ligger du i 78, med åsyftning på mätarhastighet, så ligger du egentligen en bra bit under. Men fortfarande anser jag inte att man ska ligga så långsamt på motorväg om man de facto inte kör lastbil eller släp. Oavsett lagstiftning.
Om jag ligger i mitten av en grupp som kör runt 80km/h i högerfilen på motorvägen så borde det inte störa någon tycker jag. Men det verkar som att jag gör det... Så nu ska defenetivt fortsätta, värmer ju alltid lite om man kan irritera också

- grenhall
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
- Ort: Lund
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Lycka till.
Trafikförordning (1998:1276) 3. Kap 16 §
Trafikförordning (1998:1276) 3. Kap 16 §
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Man hamnar väl som vanligt i tolkningar av giltiga skäl. Komma fram känns för mig giltigt. Stör mig mer på folk som smyger runt 30% under begränsningen när det inte finns två filer för att sedan när det blir två dra på, dvs ungefär alla över 60år som kör på E20 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Elller lastbilar som kör om lastbilar där det är två filer på motorvägen så att all trafik får hålla ca 85 km/h i sådär närmare en mil, medan omkörningen pågår.
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
80km/h kan inte vara en störande hastighet på motorväg med två filer, inte en j*l chans. Eftersom det finns fullt med lastbilar och bilar med släp som ligger i den hastigheten så kan det ju knappast störa att även en och annan personbil ligger i den hastigheten. Fördelen med en elbil är att när man ska köra om så går det lätt att öka till 110-120km/h så inget som stör i vänsterfilen heller.
- grenhall
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
- Ort: Lund
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Man menar alltså att om man håller ~80km/h så gasar man upp till 110-120km/h och kommer då upp i häcken på lastbilen innan man går ut i vänsterfilen eller är det kanske så att man som 99% av alla andra som kör långsamt i högerfilen faktiskt trillar ut i vänsterfilen i ~80km/h för att sedan gasa upp? I det förstnämnda fallet blir det precis som vid slipstream-problemet och i det andra fallet så riskerar man kila ut framför någon som kommer bakom i 110-120km/h så den personen får tvärnita då det är oväntat att en bil utan släp håller de låga hastigheterna på motorvägen.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
De flesta bilar jag har kört har varit utrustade med backspeglar så jag har kunnat hitta en lucka där jag kan accelerera upp i 120km/h utan att hindra bakomvarande. Det är klart kommer någon flåsande i 140-150 så blir det en svårare bedömning att göra...
Backspeglar är förresten en bra grej när man ska köra in framför bilar igen. Om man använder dem så kan man se att man passerat bilen i högerfilen innan man svänger in så att 3 sekunders avståndet kan hållas även där.
Motorvägskörning verkar komplicerat...
Backspeglar är förresten en bra grej när man ska köra in framför bilar igen. Om man använder dem så kan man se att man passerat bilen i högerfilen innan man svänger in så att 3 sekunders avståndet kan hållas även där.
Motorvägskörning verkar komplicerat...
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Avvikande hastighet från förmodad sådan är ett problem eftersom folk inte ser sig för. Hade folk haft en basal grundkoll så håller jag med om att personbil i 80km inte är ett problem. Men du ser sig folk inte för.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Jag kan lova att de som kör elbil på motorvägen i 80 km/h inte tillhör kategorin ouppmärksamma bilister. Att man är tvungen att köra så långsamt för att ta sig fram till nästa laddpunkt innebär att man fokuserar mera än de flesta på trafiksituationen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Hjälper ju föga om man blir påkörd bakifrån
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Problemet blir ju att om man som ovan ligger i 78km/h så kommer varenda lastbil och långtradare att vimja köra om. Då kommer dom sega sig om i bara några km/h snabbare och skapa långa köer i vänsterfilen. Ska man köra sakta bör man nog hålla runt 85-90km/h i allafall så slipper man i allafall just dom situationerna.LarsL skrev:80km/h kan inte vara en störande hastighet på motorväg med två filer, inte en j*l chans. Eftersom det finns fullt med lastbilar och bilar med släp som ligger i den hastigheten så kan det ju knappast störa att även en och annan personbil ligger i den hastigheten. Fördelen med en elbil är att när man ska köra om så går det lätt att öka till 110-120km/h så inget som stör i vänsterfilen heller.
Vill man köra saktare finns det ju ofta andra vägar att ta. Gamla sträckningar av motorvägen där hastighetsgränsen är lägre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR