IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88

Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok

Inlägg av dd88 »

IXTAbox skrev:
Dragkroksfästet är enkelt demonterbart vilket gör att samma fäste kan användas till flera boxar / andra plattformar som vi håller på att utveckla inom IXTAbox.
Kör själv samma dragkroksfäste på hemmabyggda cross och cykelställ, där man beroende av varumärke har satt olika maxvikt, 60kg på det ena och 80kg på det andra. Jag ser ingen skillnad på fästena jag har, och högst troligt är dom från samma producent och maxvikt satt efter hur bekväma dom är att lämna garantier.

Ser inte heller att ni satt någon maxvikt på last utan att man ska förhålla sig till max kultryck, men vad är maxlast för att ni anser att fästet ska hålla?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare

Inlägg av WilleTesla »

Monark1954 skrev:
WilleTesla skrev:
Fundera innan köp på hur du kommer att använda boxen. Dragkroken klarar bara 54 kg i vertikal kraft på Model X, se instruktionsboken. MFT Backbox väger 19 kg, kan alltså lasta 35 kg med maxlängd på skidor på 184 cm. Large IXTAbox 190-40 väger 25 kg, kan lasta 29 kg med maxlängd på skidor på 197 cm.
På en bil som får dra dryga 2 ton och som du skriver förespråkar kultrycket ca 54 kg är de verkliga dynamiska lasterna långt långt större.
Att ha 100 kg statisk last på dragkroken från en lastad låda bedömer jag som försumbart.
En vikt du även lätt när med ett cykelställ för 3-4 cyklar på dragkroken.

Tesla har skrivit instruktionsboken, där finns även ditt exempel hur man ska tänka när det gäller att frakta 4 cyklar på kroken, kolla sidan 90. "The hitch receiver is designed to support vertical loads of up to 120 lbs (54 kg). For example, assuming the carrier weighs 40 lbs, the weight threshold is sufficient for carrying two bicycles weighing approximately 40 lbs each, or four bicycles weighing approximately 20 lbs each. Exceeding this maximum weight can cause significant damage"

Det klart att det går att ifrågasätta Teslas varning om betydande skador på bilen om gränsen överskrids. Det är ju upp till dig om du tycker att tillverkaren fegat, det är ju din bil som du bestämmer över.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

WilleTesla skrev:
Tesla har skrivit instruktionsboken, där finns även ditt exempel hur man ska tänka när det gäller att frakta 4 cyklar på kroken, kolla sidan 90. "The hitch receiver is designed to support vertical loads of up to 120 lbs (54 kg). For example, assuming the carrier weighs 40 lbs, the weight threshold is sufficient for carrying two bicycles weighing approximately 40 lbs each, or four bicycles weighing approximately 20 lbs each. Exceeding this maximum weight can cause significant damage"

Det klart att det går att ifrågasätta Teslas varning om betydande skador på bilen om gränsen överskrids. Det är ju upp till dig om du tycker att tillverkaren fegat, det är ju din bil som du bestämmer över.
Den svaga punkten är sannolikt Bosal-infästningen, det finns dom som har fått infästningen krökt/deformerad när dom har dragit tung last med hög "tongue weight".

Jag monterade tidigare en tredjepartskrok på min X (finns separat tråd om detta), en amerikansk variant med svetsat fyrkantsrör, den hade max "tongue weight" på >340 kg.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
IXTAbox

Inlägg av IXTAbox »

Hej igen,

Kan inte motstå att dela en bild en dag som denna!
Screenshot 2021-02-14 at 09.17.12.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
oversten

Inlägg av oversten »

Äldre tråd och även i fel "kategori".
Men, då vi tidigare haft svar direkt från IXTABox här så testar jag.

Undrar om det finns bilder på IXTABox på en MY.
Intresserad av om bakluckan går att öppna samt om nummerplåt och lampor syns tillräckligt när boxen sitter på eller om man blir tvungen att montera en extra nummerplåt.