Tack trollen visste inte det. Åker man 60 mil med M3 utan att ladda den innan?taliz skrev:Om man startar med full tank så har man ju tankat innan.nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från
Om jag laddar på 50kw så får jag nästan 30 mil i timmen.
Kör jag hemma på 11kw tesla wc får jag nästan 7 mil i timmen.
Ni som kör Kia eller kona eller leaf.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ni som kör laddhybrid hur lång tid tar det för er att ladda era bilar?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.
Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
Vad är du ute efter då? Vilken diesel bil jämför du med? Vilken diesel bil som startar resan på 60 mil med full tank måste man tanka innan man är framme?
Funderar på att skaffa elbil
Moderator: Redaktion
Re: Funderar på att skaffa elbil
- GreenMachine
- Teslaägare
Hade ett tag en BMW 520d och kunde lätt göra 120-130 mil på en tank om man inte var allt för offensiv på pedalen. Pendlade dessutom en till två ggr/månaden dryga 200 mil mellan Stuttgart -Stockholm så om det hade varit min arbetssituation och mitt bilbehov idag, så hade MSn åkt ur garaget på nolltid och elbil gått fetbort.nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.
Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
Vad är du ute efter då? Vilken diesel bil jämför du med? Vilken diesel bil som startar resan på 60 mil med full tank måste man tanka innan man är framme?
Lyckligtvis så ser min situation annorlunda ut idag Och förutom det så är det även roligt att det idag finns bilar för alla tänkbara behov. Haft två vätgasbilar och alla möjliga hybrider, plugin-er och elbilar och jag ser verkligen fram emot den dagen som jag kan Köpa en Tesla (eller annan elbil) som lika rapp och kul att köra, men som också kan leverera den räckvidd och höga fart över tid som riktiga tyska Autobahn-lok gör så galet bra.
Själv har jag inga problem med de bättre elbilarnas räckvidd. Mitt problem är att det inte finns en elbil idag som jag vill ha . Det finns några som jag kan ha men inte till priset de kostar.GreenMachine skrev:Hade ett tag en BMW 520d och kunde lätt göra 120-130 mil på en tank om man inte var allt för offensiv på pedalen. Pendlade dessutom en till två ggr/månaden dryga 200 mil mellan Stuttgart -Stockholm så om det hade varit min arbetssituation och mitt bilbehov idag, så hade MSn åkt ur garaget på nolltid och elbil gått fetbort.nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Lyckligtvis så ser min situation annorlunda ut idag Och förutom det så är det även roligt att det idag finns bilar för alla tänkbara behov. Haft två vätgasbilar och alla möjliga hybrider, plugin-er och elbilar och jag ser verkligen fram emot den dagen som jag kan Köpa en Tesla (eller annan elbil) som lika rapp och kul att köra, men som också kan leverera den räckvidd och höga fart över tid som riktiga tyska Autobahn-lok gör så galet bra.
iAkita skrev:Nej, det missade jag, men frågan är svår att besvara. Det är ju inte så att man fyller batteriet vid en CCS-laddare, så det beror på hur mycket jag behöver ladda för att nå nästa stopp och vad SOC är när jag börjar ladda. Men jag ska göra ett försök. Bäst är att avbryta laddningen vid 73% SOC, då tar det drygt 45 minuter vid en 50 kW laddare och ca 35 minuter vid en hypercharger, om man kommer till laddaren med 10% SOC.Snap02 skrev:Bra en Kia Niro ägare. Såg du att jag ställde frågor på laddtid på din bil på olika laddare. Vad är dom siffrorna enligt dig?
Edit: Om du vill jämföra laddtid för (10-73%) med e-Niron med den för SR+ så motsvarar det ungefär att ladda 10-85% med Tesla SR+ (givet att det är 55 kWh tillgängligt och inte brutto i SR+ batteriet).
Har inte SR utan LR, oavsett om jag laddar hemma på wc får jag exakt 6,9 mil i timmen samma som jag får i nacka forum. På en lunch o lite shopping så får man i minst 14 mil.
Vad får du i en Kia Niro på en 11kwh laddbox i tex nacka forum ?
Om jag läst rätt så tror jag Niro får 2-3 mil max i timmen stämmer det?
Det är logiskt att man laddar innan man åker. Jag laddar upp till 80% alltså 45 mil. Du brukar väl oxå ladda/tanka innan du ska ut o köra?nek0 skrev:Tack trollen visste inte det. Åker man 60 mil med M3 utan att ladda den innan?taliz skrev:Om man startar med full tank så har man ju tankat innan.nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Man försöker vara tydlig o skriver ( jag är inte ute efter att min bil är bättre än din)
Tydligen tror du att jag jämför mot din dieselbil ? Nej jag jämförde mitt sätt att resa med mina föra bilar en BMW 120D o tiguan 240 diesel -2017.
Jag kör inte 60 mil i sträck oavsett el eller diesel ( och jag tror det skulle vara svårt med elbil i dagsläget )
Med dieseln körde vi oftast ett längre stopp o sedan 1-2 korta toa/köpa kaffe etc.
Med tesla 3 LR kör jag två korta på vägen o en till när jag är framme. För mig var totaltiden den samma på stoppen.
Vad jag ville komma fram till är att laddningen påverkar inte min restid jämfört med mina dieselbilar.
Och nej jag är helt ointresserad av dieselbilar. Jag är klar med dom. Så det är ingen jämförelse mot din eller någons annan dieselbil.
Det jag är intresserad av är att få veta verkliga laddtider på andra elbilar o hybrider etc vid olika laddare. Såväl hemma som ute vid köpcenter osv.
Och nej jag behöver inte veta hur lång tid det tar att tanka en diesel jag har gjort det många gånger.
Jag kan bara tillväga att jag gasade minst lika mycket som med dieslarna, därför väljer jag att stanna vid sc efter 17-20 mil o inte kör 35-40 på ett stopp.
Och med handen på hjärtat så får gärna TS köra vidare med fossilbil. För den dagen tillräckligt många kör elbil kommer dom fina villkoren ändras.
Jag såg att tex att en Volvo suv skulle få en dieselskatt på 14000 per år första 3 åren. En småbil som kostade förut 1000 per år ska kosta 4000 första 3 åren sedan 2800 per år.
Jag personligen tackar er fossilbillister för mina 60000 som jag fick av er.
Tack
Men som sagt var, den dagen tillräckligt många kör el så kommer det garanterat komma en kilometerskatt för staten kommer inte vilja tappa alla dessa skatteintäkter.
Jag såg att tex att en Volvo suv skulle få en dieselskatt på 14000 per år första 3 åren. En småbil som kostade förut 1000 per år ska kosta 4000 första 3 åren sedan 2800 per år.
Jag personligen tackar er fossilbillister för mina 60000 som jag fick av er.
Tack
Men som sagt var, den dagen tillräckligt många kör el så kommer det garanterat komma en kilometerskatt för staten kommer inte vilja tappa alla dessa skatteintäkter.
Snap02 skrev:nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Man försöker vara tydlig o skriver ( jag är inte ute efter att min bil är bättre än din)
Tydligen tror du att jag jämför mot din dieselbil ? Nej jag jämförde mitt sätt att resa med mina föra bilar en BMW 120D o tiguan 240 diesel -2017.
Jag kör inte 60 mil i sträck oavsett el eller diesel ( och jag tror det skulle vara svårt med elbil i dagsläget )
Med dieseln körde vi oftast ett längre stopp o sedan 1-2 korta toa/köpa kaffe etc.
Med tesla 3 LR kör jag två korta på vägen o en till när jag är framme. För mig var totaltiden den samma på stoppen.
Vad jag ville komma fram till är att laddningen påverkar inte min restid jämfört med mina dieselbilar.
Och nej jag är helt ointresserad av dieselbilar. Jag är klar med dom. Så det är ingen jämförelse mot din eller någons annan dieselbil.
Det jag är intresserad av är att få veta verkliga laddtider på andra elbilar o hybrider etc vid olika laddare. Såväl hemma som ute vid köpcenter osv.
Och nej jag behöver inte veta hur lång tid det tar att tanka en diesel jag har gjort det många gånger.
Jag kan bara tillväga att jag gasade minst lika mycket som med dieslarna, därför väljer jag att stanna vid sc efter 17-20 mil o inte kör 35-40 på ett stopp.
Ok,du stannar 3 gånger på 60 mil och det gör faktiskt jag med. Med en e-Niro kommer man 40 mil på en laddning utan problem. Tror du att man inte hinner ladda för 20 mil på dina 3 stopp? Om du bara slutar påpeka hela tiden hur mycket bättre M3 är än allt annat så lovar jag att inte motsätta mig. Alla här vet hu bra är en M3 ,men du måste fatta någon gång att den inte passa alla.
Ge dig nek0...
Vi är inte ute efter dig. Kör din bil du, vi har inga problem med det.
Och.... åter igen.... detta är ett Teslaforum. Inte konstigt att man då berättar vad man tycker om sin tesla här. Vi som älskar vår bil måste ju ha rätt att få skriva det här, eller? Var skulle vi annars skriva det? I Skoda egetforum?
Och.... åter igen.... detta är ett Teslaforum. Inte konstigt att man då berättar vad man tycker om sin tesla här. Vi som älskar vår bil måste ju ha rätt att få skriva det här, eller? Var skulle vi annars skriva det? I Skoda egetforum?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jo du Walker. Du får skriva vad du vill, men när du snackar skit om allt annat som inte är Tesla , då tycker jag att det går över gränsen.Walker skrev:Ge dig nek0...
Vissa här pratar om miljö och hur viktigt det är att man går över till el och om man går över till elbil men köper något annat än Tesla ,jo då är det fel igen. Hur fan vill ni ha det?
Du kan ju inte dra alla över en kam. Vissa tycker tesla är bäst, själv vill jag bara ha elbil med bra laddnät.
Förra jobbet hade en säljare som köpte en Mercedes E, största argumentet var den enorma tanken man kunde få. Han gillade att köra låååååångt. Jag förklarade S förträfflighet och han körde, kom fram till att den var billigare, men att han inte kunde köra så som han ville med den. Då var elbil inget för honom just nu.
Förra jobbet hade en säljare som köpte en Mercedes E, största argumentet var den enorma tanken man kunde få. Han gillade att köra låååååångt. Jag förklarade S förträfflighet och han körde, kom fram till att den var billigare, men att han inte kunde köra så som han ville med den. Då var elbil inget för honom just nu.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Var det till mig?Remuz skrev:Du kan ju inte dra alla över en kam. Vissa tycker tesla är bäst, själv vill jag bara ha elbil med bra laddnät.
Det var nog till typ alla i tråden men mest till de som tycker Tesla är en gåva från gud
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Tesla är bäst ingen protest, stjärnstopp!
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Tror det är helt uteslutet att alla vi här på forumet kommer enas om exakt ett svar på hur vi vill ha det...nek0 skrev:Hur fan vill ni ha det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är klart att om man sitter och kör ensam och kastar i sig nåt snabbt så får man vänta lite mer. Men är det så himla farligt?GreenMachine skrev:Hade ett tag en BMW 520d och kunde lätt göra 120-130 mil på en tank om man inte var allt för offensiv på pedalen. Pendlade dessutom en till två ggr/månaden dryga 200 mil mellan Stuttgart -Stockholm så om det hade varit min arbetssituation och mitt bilbehov idag, så hade MSn åkt ur garaget på nolltid och elbil gått fetbort.
Med en Model S 100D så är lite drygt 3 timmars (6 halvtimmes pauser) laddningstid på de 1786 km mellan Stockholm och Stuttgart. Total restid är då 19:28.
Kör man 25% för fort i snitt (väldigt svårt att göra i praktiken) får man ladda i nästan 4 timmar men är då framme på under 18 timmar.
Frågan är då: Hur mycket stannar du med en dieselbil på 14-16 timmars effektiv körning? Nog är det väl åtminstone 1 timme totalt? Två matstopp, kaffepauser? Kanske till och med 2 timmar?
Man förlorar alltså ca 2 timmar på att åka Tesla istället för 520D. Och på sån körning drar en 520d kanske 0,7 liter/mil. Ggr 16:-/liter och 178,6 mil = 2000 SEK. Då kan man se det som att man tjänar tusen spänn timmen när man laddar. Kör man så långt så är dagen och dygnet förstört i vilket fall. Man åker ju inte 180 mil i sträck för att precis hinna till ett möte direkt.
Jag fattar den där romantiska idén om "Autobahn-lok" men i praktiken fungerar en Model S nästan lika bra. Medelhastigheten på Autobahn är dessutom långt lägre än vad alla tror. Jag kände då inget sug efter en Panamera eller liknande.
PS. Och jag skriver inte detta för att det är specifikt en Tesla utan för att det är den elbil jag tycker är bäst lämpad för uppgiften.
Frågan var till de som snackar skit om allt som inte är Tesla.Svenssons skrev:Tror det är helt uteslutet att alla vi här på forumet kommer enas om exakt ett svar på hur vi vill ha det...nek0 skrev:Hur fan vill ni ha det?
Jag vet att alla här inte är såna.
Efter sommarens roadtrip via Puttgarden - Hamburg - Holland och tillbaka så kan jag bara hålla med. Dessutom blir det väldigt ryckig/jobbig körning om man ska köra i vänsterfilen konstant. Väldigt mycket köer överlag också som drog ner medelhastigheten markant. Det var betydligt trevligare att köra bil i Holland där trafiken var lugnare och man kunde ligga mer konstant i ~120 km/h.Verdi skrev:Jag fattar den där romantiska idén om "Autobahn-lok" men i praktiken fungerar en Model S nästan lika bra. Medelhastigheten på Autobahn är dessutom långt lägre än vad alla tror. Jag kände då inget sug efter en Panamera eller liknande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag brukar köra Aneby-Augsburg på 17-19 timmar. Det är ca 135mil . Har åkt den sträckan minst 20 gånger och det tar den tiden. Räckvidden är inga problem med elbilarna som kommer 25-30 mil i motorvägs fart.Verdi skrev:Det är klart att om man sitter och kör ensam och kastar i sig nåt snabbt så får man vänta lite mer. Men är det så himla farligt?GreenMachine skrev:Hade ett tag en BMW 520d och kunde lätt göra 120-130 mil på en tank om man inte var allt för offensiv på pedalen. Pendlade dessutom en till två ggr/månaden dryga 200 mil mellan Stuttgart -Stockholm så om det hade varit min arbetssituation och mitt bilbehov idag, så hade MSn åkt ur garaget på nolltid och elbil gått fetbort.
Med en Model S 100D så är lite drygt 3 timmars (6 halvtimmes pauser) laddningstid på de 1786 km mellan Stockholm och Stuttgart. Total restid är då 19:28.
Kör man 25% för fort i snitt (väldigt svårt att göra i praktiken) får man ladda i nästan 4 timmar men är då framme på under 18 timmar.
Frågan är då: Hur mycket stannar du med en dieselbil på 14-16 timmars effektiv körning? Nog är det väl åtminstone 1 timme totalt? Två matstopp, kaffepauser? Kanske till och med 2 timmar?
Man förlorar alltså ca 2 timmar på att åka Tesla istället för 520D. Och på sån körning drar en 520d kanske 0,7 liter/mil. Ggr 16:-/liter och 178,6 mil = 2000 SEK. Då kan man se det som att man tjänar tusen spänn timmen när man laddar. Kör man så långt så är dagen och dygnet förstört i vilket fall. Man åker ju inte 180 mil i sträck för att precis hinna till ett möte direkt.
Jag fattar den där romantiska idén om "Autobahn-lok" men i praktiken fungerar en Model S nästan lika bra. Medelhastigheten på Autobahn är dessutom långt lägre än vad alla tror. Jag kände då inget sug efter en Panamera eller liknande.
PS. Och jag skriver inte detta för att det är specifikt en Tesla utan för att det är den elbil jag tycker är bäst lämpad för uppgiften.
Du borde tagga ner, trist attityd. Har inte skrivit någonstans att någons bil är bättre än någons annan.nek0 skrev:Snap02 skrev:nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ok,du stannar 3 gånger på 60 mil och det gör faktiskt jag med. Med en e-Niro kommer man 40 mil på en laddning utan problem. Tror du att man inte hinner ladda för 20 mil på dina 3 stopp? Om du bara slutar påpeka hela tiden hur mycket bättre M3 är än allt annat så lovar jag att inte motsätta mig. Alla här vet hu bra är en M3 ,men du måste fatta någon gång att den inte passa alla.
Jag har inga problem att komma 40 mil på en laddning. Mitt batteri får i exakta 49,9 mil o gasar jag inte hårt kommer jag längre än så.
Jag har sagt mina upplevelser o vad jag tycker när jag jämför mot min Vw o BMW. Ingenstans har jag skrivit att min tesla är bättre än dom.
Det enda jag skrivit är att jag är klar med dieselbilar.
Vad har du själv för bil idag? Vad har du haft innan den idag?
Har läst några av dina inlägg och mitt tips är att du taggar ner lite så kommer du få mycket bättre gehör för dina frågor och funderingar. Vi har alla har olika upplevelser beroende på var man bor, hur man kör, vilka bilar man testat, med mera. Det är helt enkelt inte svart eller vittnek0 skrev:Frågan var till de som snackar skit om allt som inte är Tesla.Svenssons skrev:Tror det är helt uteslutet att alla vi här på forumet kommer enas om exakt ett svar på hur vi vill ha det...nek0 skrev:Hur fan vill ni ha det?
Jag vet att alla här inte är såna.

Mitt tips är att du bör skaffa dig mer praktisk erfarenhet, för som jag förstår det har du inte ens åkt långresa i varken en Tesla eller någon annan elbil? För att förstå hur det fungerar på riktigt och hur stor skillnad i bekvämlighet det faktiskt är att åka en Tesla med dess laddnätverk idag måste man prova och se själv. Det inte är inte för intet som alla som har praktisk erfarenhet av Tesla är helt lyriska över hur bra det fungerar. De som skriker "Tesla fanboys" så fort någon skriver något för positivt saknar eller har oftast mycket begränsad erfarenhet av Tesla. Det är för att de som saknar praktisk erfarenhet helt enkelt inte har samma förståelse för hur bra det fungerar jämfört med alternativen.
Jag har själv inte Tesla än (men beställer troligtvis vilken dag som helst). Har däremot ändå åkt flera långresor med både Model S och Model 3. Antingen med kollegor på jobbet, med min morbrors Model S eller någon av mina andra vänner som kör Tesla. Har också en kompis som har en I-Pace och jag vill inte ens gå in på hur jobbig den bilen är på långresa just för att laddningen är så komplicerad med alla olika brickor, operatörer, ensamma laddare och allt annat som kan strula. Skillnaden i laddhastighet är också stor i även om det på pappret ser ut som I-Pace är hyfsad med sina 80-100kW, men det är de där extra minuterna när man "väntar" som blir jobbiga, där Tesla hittat en hastighet som är tillräckligt snabb redan idag. Tror som sagt man behöver testa olika alternativ i praktiken för att få poletten att trilla ner.
Tycker det här två filmerna nedan illustrerar rätt bra skillnaden i hur enkelt det är att ladda en Tesla när man slipper appar, väntetid för att laddaren ska starta, med mera. En sådan smart liten grej som att trycka på en knapp på laddaren så öppnas luckan automatiskt är genialt och gör att laddning på det stora hela med en Tesla blir så enkelt att man inte märker av det.
Ionity ska vara i framkant, men ändå är det strul och man behöver göra en sådan här video för att förklara alla varianter:
Jämfört med hur man gör på en Tesla Supercharger:
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Jag hade faktisk annorlunda upplevelse denna sommaren (ingen nattkörning) Gennom Tyskland (Rostock-München på A9) var det nästan ingen trafik (utom det vanliga vid München och ganska hög medelhastighet och även på motorvägarna i Italien var det lagom med trafik (även på Brennerpasset) förutom vid Firenze. Hemåt körde vi på en lördag och söndag och då var det en annan sak då det var kö vid Firenze och även stäcken mot Reutte i Österrike (olycka), A7 Ulm var inte så farlig.Laban skrev:Efter sommarens roadtrip via Puttgarden - Hamburg - Holland och tillbaka så kan jag bara hålla med. Dessutom blir det väldigt ryckig/jobbig körning om man ska köra i vänsterfilen konstant. Väldigt mycket köer överlag också som drog ner medelhastigheten markant. Det var betydligt trevligare att köra bil i Holland där trafiken var lugnare och man kunde ligga mer konstant i ~120 km/h.Verdi skrev:Jag fattar den där romantiska idén om "Autobahn-lok" men i praktiken fungerar en Model S nästan lika bra. Medelhastigheten på Autobahn är dessutom långt lägre än vad alla tror. Jag kände då inget sug efter en Panamera eller liknande.
Det beror mycket på när man kör och ju senare på sommaren blir det nog sämre och sämre när alla i Holland, Tyskland, Frankrike och Italien har semester.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Största problemet var alla vägarbeten. Klarade ni er från såna också? Sen går det ju undan ibland såp det är lätt att luras att det går fortare än det verkligen gör i snitt.Credde skrev:Jag hade faktisk annorlunda upplevelse denna sommaren (ingen nattkörning) Gennom Tyskland (Rostock-München på A9) var det nästan ingen trafik (utom det vanliga vid München och ganska hög medelhastighet och även på motorvägarna i Italien var det lagom med trafik (även på Brennerpasset) förutom vid Firenze. Hemåt körde vi på en lördag och söndag och då var det en annan sak då det var kö vid Firenze och även stäcken mot Reutte i Österrike (olycka), A7 Ulm var inte så farlig.Laban skrev:Efter sommarens roadtrip via Puttgarden - Hamburg - Holland och tillbaka så kan jag bara hålla med. Dessutom blir det väldigt ryckig/jobbig körning om man ska köra i vänsterfilen konstant. Väldigt mycket köer överlag också som drog ner medelhastigheten markant. Det var betydligt trevligare att köra bil i Holland där trafiken var lugnare och man kunde ligga mer konstant i ~120 km/h.Verdi skrev:Jag fattar den där romantiska idén om "Autobahn-lok" men i praktiken fungerar en Model S nästan lika bra. Medelhastigheten på Autobahn är dessutom långt lägre än vad alla tror. Jag kände då inget sug efter en Panamera eller liknande.
Det beror mycket på när man kör och ju senare på sommaren blir det nog sämre och sämre när alla i Holland, Tyskland, Frankrike och Italien har semester.
Med hela familjen och fullpackad bil så är jag dock nöjd att ligga i mittenfilen i 140-150 km/h. Är rent av farligt att köra i vänsterfilen när det är lite trafik. Kommer i regel nån Porsche i närmare 250 km/h med viss regelbundenhet.
Jag är nog gubbe på riktigt men jag föredrar att ligga på franska motorvägar i typ 140 km/h enligt mätaren och nöta mil efter mil utan en massa stress. Det är betydligt vilsammare och effektivare. Autobahn kanske är roligt i små doser. Inte i 12-timmars pass.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Visst var det vägarbeten men jag tyckte inte det var så farligt igen. Jag har barn, så den tiden med att ligga med 250+ i vänsterfilen är över. Håller med 140-150 är en ganska bra hastighet (ibland blir det högre), men syftet med mitt inlägg var att det inte var så stressigt i år. Bästa är att hitta någon "pacecar" som ligger i den hastighet man önskar och följa den i bra avstånd.Verdi skrev:Största problemet var alla vägarbeten. Klarade ni er från såna också? Sen går det ju undan ibland såp det är lätt att luras att det går fortare än det verkligen gör i snitt.Credde skrev:Jag hade faktisk annorlunda upplevelse denna sommaren (ingen nattkörning) Gennom Tyskland (Rostock-München på A9) var det nästan ingen trafik (utom det vanliga vid München och ganska hög medelhastighet och även på motorvägarna i Italien var det lagom med trafik (även på Brennerpasset) förutom vid Firenze. Hemåt körde vi på en lördag och söndag och då var det en annan sak då det var kö vid Firenze och även stäcken mot Reutte i Österrike (olycka), A7 Ulm var inte så farlig.Laban skrev:Efter sommarens roadtrip via Puttgarden - Hamburg - Holland och tillbaka så kan jag bara hålla med. Dessutom blir det väldigt ryckig/jobbig körning om man ska köra i vänsterfilen konstant. Väldigt mycket köer överlag också som drog ner medelhastigheten markant. Det var betydligt trevligare att köra bil i Holland där trafiken var lugnare och man kunde ligga mer konstant i ~120 km/h.Verdi skrev:Jag fattar den där romantiska idén om "Autobahn-lok" men i praktiken fungerar en Model S nästan lika bra. Medelhastigheten på Autobahn är dessutom långt lägre än vad alla tror. Jag kände då inget sug efter en Panamera eller liknande.
Med hela familjen och fullpackad bil så är jag dock nöjd att ligga i mittenfilen i 140-150 km/h. Är rent av farligt att köra i vänsterfilen när det är lite trafik. Kommer i regel nån Porsche i närmare 250 km/h med viss regelbundenhet.
Jag är nog gubbe på riktigt men jag föredrar att ligga på franska motorvägar i typ 140 km/h enligt mätaren och nöta mil efter mil utan en massa stress. Det är betydligt vilsammare och effektivare. Autobahn kanske är roligt i små doser. Inte i 12-timmars pass.
Ska tillägga att vi körde neråt en söndag+måndag och hemåt en lördag (kan inte rekommenderas!)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Visst kan det gå bra att köra på Autobahn genom Tyskland utan att bli bromsad av andra. Men det händer ytterst sällan. Det vanliga är att man måste dela vägen men en miljon andra bilar och att det blir väldigt ryckig körning. Först går det hur fort som helst, plötsligt blir det tvärstopp, sen är det kolonnkörning i 80km/h, sen blir kolonnen snabbare och snabbare och plötsligt kör alla 150, sen blir det stopp igen, osv osv. Det är stressigt och tröttsamt, allt annat än trevlig körning.
I Danmark eller Sverige sätter man farthållaren på säg 120 och så håller man den hastigheten tills batteriet är tomt, typ. Det är totalt omöjligt i Tyskland.
I Danmark eller Sverige sätter man farthållaren på säg 120 och så håller man den hastigheten tills batteriet är tomt, typ. Det är totalt omöjligt i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14