Funderar på att skaffa elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Hej alla!
Detta är mitt första inlägg här. Jag har idag två fossildrivna Volvo en XC70 D5 och en 940.

Har varit intresserad av elbilar sedan jag 2009 provkörde en Tesla Roadster. Var då 21 år gammal och frågade mest på skoj om jag fick provköra en runda. Var en som ställde ut på en julskyltning vill jag minnas.

Jag har hittills tyckt att det inte funnits något med rätt prestanda och pris. Tesla för dyr och Nissan leaf för klen och inget utseende som tilltalat mig.
Har länge väntat på att Volvo skall komma med något eftersom jag gillar Volvo, men det går ju så långsamt.
Har funderat på en plug in hybrid men har inte hittat någon som klarar mer än ca 50km deklarerad räckvidd på el. Jag har 25km till jobbet så hade jag kunnat ladda där hade det varit helt klart intressant, men det kan jag inte.

Fick med sambon på en provkörning av en Hyundai Kona electric. Hon hade aldrig provkört en elbil tidigare och blev helt såld. Så nu funderar vi alltså på att byta Volvo XC70n mot en elbil och byta 940n mot en gammal V70 eller liknande. Behöver dragkrok och större lastutrymme ibland.

Ni som är mer erfarna elbilister. Vad skall vi tänka på? Jag upplever kunskapen hos handlarna som ganska låg när man börjar ställa frågor kring tex laddning, så jag hoppas att få lite hjälp här.

Just nu funderar vi på en Hyundai Kona electric eller Kia eNiro 64kw och 45mil deklarerad räckvidd är bra tycker jag. Dock är det mycket pengar. Vi hamnar på ca 450 000 kr på Konan och 490 000 kr på eNiron när vi väljer den utrustningen som vi vill ha. Byter jag till en ny bil vill jag inte byta ner mig i utrustning och med ventilerade säten och bättre ljudanläggning måste man i princip välja maxutrustade bilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Varför inte Model 3? Betydligt mer värde för pengarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Funderar på att skaffa elbil

Inlägg av tor-ake »

Varför inte en model 3? Ventilerade säten får du ju klara dig utan, men om man redan accepterat 450' eller 490' så är det ju inte långt till 540' och en betydligt roligare och modernare bil på alla sätt.

EDIT: någon hann före ;-)

Men pendla till och från jobbet 25+25km motiverar ju inte att lägga en halv miljon, vad mer för slags körningar är det ni vill göra?
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har du möjlighet till laddning hemma? Det är det viktigaste för att det ska bli bekvämt med elbil.

När det gäller långresor så har Tesla fördelen med sitt Superchargernätverk där du får snabb och framförallt tillförlitlig laddning. I de andra bilarna tvingas du ofta att förlita dig på enstaka laddare som kan vara trasiga och då blir det lite jobbigt.

Kolla dina resor på Abetterrouteplanner.com den bygger på faktiska resor med elbilar.

Fler och fler elbilar kommer nu med dragkrok. Audi, Jaguar och Tesla Model 3 är de senaste i raden.

När det gäller kostnaden så ska du titta på den totala kostnaden inklusive bränsle. Elbilen är ju betydligt snålare i drift så du tar igen mycket av din månadskostnad där.

Kolla på Teslakalkylen.com för att räkna på hur mycket bilen kommer kosta dig totalt.

Tänk också på att fråga efter leveranstid... den kan bli orimligt lång ibland.
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Många snabba svar :)
Ja en Model 3 är ju inte så långt iväg prismässigt och ja jag kanske kan klara mig utan ventilerade säten. Men är Teslorna så bra grundutrustade att jag skulle bli nöjd om jag går från en Volvo XC70 Summum med bra utrustning?

Det som avskräcker från Tesla är att jag har ca 17 mil enkel resa till närmaste serviceställe.

Kan man få Model 3 med krok?

Det där med drivmedelskostnaden är jag med på. Skatt på 360kr/år är också trevligt. Utan detta så hade det varit helt uteslutet. När jag räknar på det så får jag mina jämförelser till att gå ungefär på ett ut mot motsvarande bensin/dieselbil om man räknar på 3 år.

Jag kör ca 1800 mil/år med den bilen som elbilen skall ersätta.

Bor i hus på landet så ja jag kan ladda hemma. Läser på om olika laddlösningar.

Leveranstider ja... Har fått höra 1 år på Kian och 8 månader på Hyundaien. Det är mycket!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Krok till model 3 11500:-
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, Model 3 har dragkrok.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vilken utrustning är det du verkligen vill ha? Har ingen aning om vad som finns i en välutrustad XC70 då jag inte suttit i en Volvo på många år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Man ska väl tänka på att det finns så mycket annat i en Tesla som liksom går utöver ”utrustning”. Det finns ju en känsla i bilen. Det är lite som att kliva in tio år i framtiden (typ) om man jämför med de andra bilarna.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ventilerade säten hade ju varit trevligt, och kanske taklucka. Det vet jag går att få till volvo, men inte till Model 3.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hyundai och Kia är plastiga, tråkiga, koreanska budgetbilar. Att folk överhuvudtaget kan vara intresserade av att betala lika mycket för dom som en Tesla(lär ha betydligt bättre andrahandsvärde) övergår mitt förstånd. Men det finns ju köpare till nästan allt...
Det är nästan som att jämföra en Lada med en Porsche.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Hyundai och Kia är plastiga, tråkiga, koreanska budgetbilar. Att folk överhuvudtaget kan vara intresserade av att betala lika mycket för dom som en Tesla(lär ha betydligt bättre andrahandsvärde) övergår mitt förstånd. Men det finns ju köpare till nästan allt...
Endel vill ju verkligen inte sticka ut. Hur skulle annars Volvo och VW sälja några bilar?
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Byggde ihop en på Teslas hemsida och hamnar på 563 000 kr. Ja lite intressant är det ju. Men att behöva åka 17 mil enkel resa för service eller garantiärenden är inte så lockande. Kia tex ligger på gångavstånd från jobbet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Du kommer ändå inte komma i kontakt med Tesla för att få något fixat så 17 kilometer eller 17 mil spelar ingen roll. :P Och service är ju tämligen sällan då det inte finns någon olja eller remmar som skall bytas.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Håller delvis med taliz, men delvis inte. Skulle inte betala över 400000 kr för en ny Hyundai/Kia, men om typ ett år kan man köpa en begagnad Ioniq electric för under 200000 kr, vilket jag anser är mer bil för pengarna än en Model 3 för 500000-600000 kr. Överlag klart bättre kvalitet och kundservice än Tesla. Däremot billig/tråkig interiör på Kia/Hyundai.
Nissan Leaf 2014
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

taliz skrev:
Håller inte med om din jämförelse och det är inte samma pris heller. Du jämför fullutrustad bil med basutrustad (visst Teslan har säkert bättre basutrustning än Kian men ändå). Tillvalen på Tesla är inte billiga!
Jag har tidigare också dissat Kia och Hyundai men tycker de blivit betydligt bättre på senare år.
Har du själv provkört någon av dem?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag provsatt en Kona och kände omedelbart att det inte var en bil jag ville ha, än mindre betala hutlöst mycket pengar för. Allt man tittar på är fult. Men det är ju subjektivt så klart.

När det gäller plastigheten är ju en model 3 ungefär lika plastig, plus skramlig och med tveksam byggkvalitet, men trevligt upplagt och med nytänk istället för nånting som ser ut som svag uppdatering av något från 1990-talet.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Om jag var beredd på att betala ca 490k för en Kia Eniro skulle jag verkligen överväga att lägga till 60k och köpa en sr+. Man får verkligen en helt annat bil tex :
bättre laddningsmöjligheter,
Appstyrning via mobil av värme, kyla, övervakning mm.
Möjlighet till dragkrok.
Aktiv GPS inkl laddplanering/plats irutten
Prestanda som en sportbil
15tums skärm clean design och bra förvarimgsfack

Enda nackdelen är om man vill ha en kombi/Siv-design men det kommer med model y nästa år

Fördelaktig lånefinansiering 2% ränta
Ni hittar nog mer saker med det var det jag kom på för stunden..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tomas88 skrev:
taliz skrev:
Håller inte med om din jämförelse och det är inte samma pris heller. Du jämför fullutrustad bil med basutrustad (visst Teslan har säkert bättre basutrustning än Kian men ändå). Tillvalen på Tesla är inte billiga!
Jag har tidigare också dissat Kia och Hyundai men tycker de blivit betydligt bättre på senare år.
Har du själv provkört någon av dem?
Vad är det för "dyra" tillval till Model 3? Den kommer ju så gott som fullutrustad från grunden.
Jag har kört andra framhjulsdrivna bilar med 200hk, det går inte att jämföra med Tesla överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Jag har en e-Niro och en Model S beställd.
Veckan efter jag skrivit på för e-Niro så släpptes 3:an i Sverige.

Vi är väldigt nöjda med e-Niro, men det går inte att komma ifrån att jag hade tagit en 3:a istället för e-Niro i den prisklassen om det hade varit idag.

Sju års garanti på Kian är inte fel, men samtidigt saknas idag appstyrning och ingen trefas-laddning (största nackdelarna).
Kvaliten har jag inget att klaga på och räckvidden är riktigt bra.

Sen en nackdel till för e-Niron är att den antagligen är väldigt lång väntetid på.
(Vi kommer behålla e-Niro när vår nya S har kommit)
Senast redigerad av TechNerd, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

granlundii skrev:
Håller delvis med taliz, men delvis inte. Skulle inte betala över 400000 kr för en ny Hyundai/Kia, men om typ ett år kan man köpa en begagnad Ioniq electric för under 200000 kr, vilket jag anser är mer bil för pengarna än en Model 3 för 500000-600000 kr. Överlag klart bättre kvalitet och kundservice än Tesla. Däremot billig/tråkig interiör på Kia/Hyundai.
Om "typ ett år" kan man köpa begagnade Model 3 också. Ju längre tiden går desto mer ointressanta kommer bilar som Ioniq, kona, eniro mfl bli både som nya och begagnade. Model 3 däremot lär fortsätta ha hög efterfrågan och hålla sitt värde betydligt bättre.

filippb

Inlägg av filippb »

Är Polestar 2 för dyr och för långt fram i tiden? Den kommer nog att kosta ca 600k efter miljöbonus initialt och börja levereras nästa sommar, har de sagt. Är nog det som ligger närmast kvalitets- och utrustningsmässigt om man gillar Volvo.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Bättre laddningsmöjligheter är ju ett understatement. Vill bara tillägga det, att det ena bilmärket kommer med ett laddnätverk som täcker hela västeuropa snart inkluderande norra norrland, de andra får man beställa otaliga laddkort och appar och sitta och bläddra timme efter timme i smartphonen för att planera en resa. Med en model 3 är det bara att knappa in destinationen i bilens navigator, och åka.
granlundii

Inlägg av granlundii »

taliz skrev:
granlundii skrev:
Om "typ ett år" kan man köpa begagnade Model 3 också. Ju längre tiden går desto mer ointressanta kommer bilar som Ioniq, kona, eniro mfl bli både som nya och begagnade. Model 3 däremot lär fortsätta ha hög efterfrågan och hålla sitt värde betydligt bättre.
Ren spekulation från din sida. Är också möjligt att Kia/Hyundai kommer att hålla värdet bra, ifall driftssäkerheten visar sig vara utmärkt. Samtidigt kanske Model 3 kollapsar i värde ifall bilarna visar sig ha väldigt dålig driftssäkerhet, alternativt Tesla går i konkurs. Ingen kan säga hur framtiden ser ut - skulle önska lite ödmjukhet i debatten även om det kan vara svårt i ett forum med Teslafantaster (vidhåller ändå att inte jag heller tycker att en ny Kona/Niro EV är prisvärd).
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Många som sätter på sig ”fixarhatten” och kommer ned modellförslag. Det är ju kanske kul men den kanske vikigaste och mest avgörande frågan är väl kanske om du tänkt köpa bilen privat eller på/via företag?
Skriv svar