Nej, det finns ingen tid att sega. För traditonella tillverkare tar det 4-5 år att få fram en ny bilmodell. Har du inte börjat med elbilen nu utan tror att du ska leva på avgasgeneratorn fram till 2025 så ligger du märkt till.Stevvee skrev:
Det finns tid att vara seg i omställningen än så länge.
Elbilsförsäljningen faller?
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsförsäljningen faller?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Mycket möjligt.Fredrik j skrev:Apple dominerar väl inte idag? Kanske ur ett svenskt perspektiv. Apple har en mycket större marknadsandel i sverige än i resten av världen. Tror det är över 50% här men runt 15% globalt. Det är samsung som dominerar.ChristerSjo skrev:Apple dominerar enbart för att det är en Hype kring deras produtker. Det går inte att tala förnufft med någon som är en inbiten Apple fan. Det är nästan en sekt. Kanske som Tesla
Många skulle säga att samsung var sena i starten...
Appel är "kullt". Finns ju dom som inte kan tänka sig annat är iMac och iPhone.
Samsung och övriga som klivit in på marknaden har presnterarat hög kvalitetsmobiler på ett OS som de själva inte behövt utveckla från grunden. Att Apple finns kvar beror endast på hypen kring detta varumärke. De har alldrig varit bättre än de bästa konkurrentarna.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Oljebrist och skyhöga priser kommer hjälpa till omställningen.Stevvee skrev:Nej det kommer öka garanterat och 2030 kan nog elbilar stå för över 50%. Men 100% som många påstår tror jag är svårt.Svenssons skrev:Fortsätter utvecklingen rör det sig inte om 2% globalt vilket är en underdrift redan nu. 2030 lär elbilarna stå för majoriteten av all global försäljning av personbilar. Det är om lite drygt 10 år.Stevvee skrev:
Kloka ord. Men det är just det som är svårt, översvämma med elbilar kommer nog inte hända inom 5-10 år. 2% utav årsförsäljningen är som sagt inte så mycket.
Oljetillgången är inte oändlig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Vet en hel del om bilbranschen och vet även vad som händer hos två märken. Tyvärr hemligheter som inte kan delas.LarsL skrev:Nej, det finns ingen tid att sega. För traditonella tillverkare tar det 4-5 år att få fram en ny bilmodell. Har du inte börjat med elbilen nu utan tror att du ska leva på avgasgeneratorn fram till 2025 så ligger du märkt till.Stevvee skrev:
Det finns tid att vara seg i omställningen än så länge.
Säger bara, vissa jobbar i tystnad andra skriker ut. Det finns tid.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Är ökningen 40% per år för elbilar är det som sagt var mer än 90% av den totala globala försäljningen av bilar som är elbilar. Exakt 100% kommer det nog aldrig bli. Det kommer finnas retro-entusiaster som kommer tillverka bilar som går på flytande bränslen om än tillverkade på tallolja eller syntetiskt.Stevvee skrev:Nej det kommer öka garanterat och 2030 kan nog elbilar stå för över 50%. Men 100% som många påstår tror jag är svårt.Svenssons skrev:Fortsätter utvecklingen rör det sig inte om 2% globalt vilket är en underdrift redan nu. 2030 lär elbilarna stå för majoriteten av all global försäljning av personbilar. Det är om lite drygt 10 år.Stevvee skrev:
Kloka ord. Men det är just det som är svårt, översvämma med elbilar kommer nog inte hända inom 5-10 år. 2% utav årsförsäljningen är som sagt inte så mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Mm... Nåt som har blivit vanligt är att biltillverkare går ut och berättar om sina kommande elbilar som ska komma alldeles strax och vara jättebilliga. Det gör de för att de som är märkestrogna ska vänta och inte köpa nåt annat märke. Sen ändrar de på releasedatum och skjuter fram det allt eftersom och när de väl släpper bilen så visar det sig att så billig som de sa att bilen skulle bli blir den i praktiken inte och framför allt så är de modellvarianter som först släpps mycket dyrare osv.Stevvee skrev:Det kommer göra det men som sagt inte försent för någon. Och vad som händer bakom kulisserna vet bara dom som jobbar innanför väggarna.
Vissa skriker ut vad dom gör, andra jobbar i det tysta.
Jag vet faktiskt inte om det är nån stor tillverkare som har tigit som muren utan antingen har de sagt att de inte tror på elbilar utan satsar på vätgasbilar eller så har de pratat en massa länge.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Finns många olika mått, man kan inte säga att något är objektivt bättre. Men faktum är att Apple var helt outstanding i fråga om kundens upplevelse av en produkt, och inte bara i några månader, och inte bara en produkt. Först vände de upp och ned på musikmarknaden med ipod och itunes cirka 2003 och var helt outstanding i fem år till Spotify kom, och sedan iphonen 2007, omatchad till 2009 som sagt. Den som är först med rätt produkt har en otrolig fördel.ChristerSjo skrev:Appel är "kullt". Finns ju dom som inte kan tänka sig annat är iMac och iPhone.
Samsung och övriga som klivit in på marknaden har presnterarat hög kvalitetsmobiler på ett OS som de själva inte behövt utveckla från grunden. Att Apple finns kvar beror endast på hypen kring detta varumärke. De har alldrig varit bättre än de bästa konkurrentarna.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Någon data på det eller ren spekulation?LarsL skrev:Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
Försäljningen av laddbara bilar har i flera år sätt en ökning på runt 60% år över år men under de första 8 månaderna så har försäljningen ökat med bara 32%. Jag hoppas verkligen att ökningen kommer öka som du säger men tror det först när jag ser siffror på det.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Ökning på 40% per år är inte linjär ökning utan exponentiell ökning.LarsL skrev:Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Det finns ingen lönsamhet om man inte tar hand om batteritillverkningen själv. Alternativt att många enas om samma konfig och köper det från samma leverantör.
Det som måste till för att få billlga elbilar är att 1. Samsas om olika batteripaket 2. Samsas om grunden till OS.
De som inte gör det kommer inte lyckas på marknaden.
Det som måste till för att få billlga elbilar är att 1. Samsas om olika batteripaket 2. Samsas om grunden till OS.
De som inte gör det kommer inte lyckas på marknaden.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Elbilsförsäljningen faller?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponentialfunktionvigge50 skrev:Någon data på det eller ren spekulation?LarsL skrev:Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
Försäljningen av laddbara bilar har i flera år sätt en ökning på runt 60% år över år men under de första 8 månaderna så har försäljningen ökat med bara 32%. Jag hoppas verkligen att ökningen kommer öka som du säger men tror det först när jag ser siffror på det.
Alltså accelerationen accelererar eller ökningen ökar.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
LarsL skrev:Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
Så om du är så säker, då bör nästa års försäljning vara *%? istället för dagens 2% eller ? Finns inte ens bilar för att öka mer ex nästa år.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Se ovan....Stevvee skrev:LarsL skrev:Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
Så om du är så säker, då bör nästa års försäljning vara *%? istället för dagens 2% eller ? Finns inte ens bilar för att öka mer ex nästa år.
Alla teknikomställningar har skett med en exponentiell ökning.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
1% ökning per år är också exponentiell ökning. Procenten måste inte öka för att det skall vara en exponentiell ökning. Så här ser en kurva med 1% ökning ut: Nu ligger ökningen på 32% senaste halvåret och lite högre om man ser löpande helår.LarsL skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponentialfunktionvigge50 skrev:Någon data på det eller ren spekulation?LarsL skrev:Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
Försäljningen av laddbara bilar har i flera år sätt en ökning på runt 60% år över år men under de första 8 månaderna så har försäljningen ökat med bara 32%. Jag hoppas verkligen att ökningen kommer öka som du säger men tror det först när jag ser siffror på det.
Alltså accelerationen accelererar eller ökningen ökar.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Och?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Viktigt att tänka på, det ökar med 1% per år i ovan exempel. Inte 1%-enhet. Ränta på ränta effekten!Svenssons skrev:1% ökning per år är också exponentiell ökning. Procenten måste inte öka för att det skall vara en exponentiell ökning. Så här ser en kurva med 1% ökning ut:LarsL skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponentialfunktionvigge50 skrev:Någon data på det eller ren spekulation?LarsL skrev:Ökningen kommer aldrig vara linjär så är det 40% ett år så är det 60% nästa eller 80%. Ökningen accelererar också.
Försäljningen av laddbara bilar har i flera år sätt en ökning på runt 60% år över år men under de första 8 månaderna så har försäljningen ökat med bara 32%. Jag hoppas verkligen att ökningen kommer öka som du säger men tror det först när jag ser siffror på det.
Alltså accelerationen accelererar eller ökningen ökar.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Precis, i absoluta tal ökar det mer och mer. Linjär ökning så är det samma ökning mellan två lika långa tidsspann.termosen skrev:Viktigt att tänka på, det ökar med 1% per år i ovan exempel. Inte 1%-enhet. Ränta på ränta effekten!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Hänger inte med rikgit men om bensibilar försvinner om 10-20 år så måste ju alla andra bilar ha en exponentiell utveckling.
De företag som inte är med på tåget kommer att gå i konkurs eller tappa rejält med marknadsandelar. Finns ju mycket historiska jmf vad som händer vid teknikskifte.
De företag som inte är med på tåget kommer att gå i konkurs eller tappa rejält med marknadsandelar. Finns ju mycket historiska jmf vad som händer vid teknikskifte.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Det är ett misstag att generalisera från att en del av företagen slås ut vid teknikskiften till att alla företag i en bransch slås ut. Ta professionella kameror som exempel: Kända märken på tiden med vanliga kameror var till exempel Nikon, Canon, Olympus, Leica och Hasselblad. Dessa lever än, i sällskap med nykomlingar. Kodaks ärkerival Fujifilm lever och frodas i den digitala världen.
Jag bedömer att >90% av bilarna i framtiden kommer att tillverkas av redan idag kända biltillverkare, med brasklappen att det kan bli geografiska omfördelningar som upplevs som nya märken. Till exempel att kinesiska och indiska märken etablerar sig i Europa eller att Renault och Opel börjar säljas i nordamerika. Ett fåtal nya tillverkare kan bryta sig in och några märken kommer att slås ut av övergången, men det dröjer innan vi vet vilka det blir.
Jag bedömer att >90% av bilarna i framtiden kommer att tillverkas av redan idag kända biltillverkare, med brasklappen att det kan bli geografiska omfördelningar som upplevs som nya märken. Till exempel att kinesiska och indiska märken etablerar sig i Europa eller att Renault och Opel börjar säljas i nordamerika. Ett fåtal nya tillverkare kan bryta sig in och några märken kommer att slås ut av övergången, men det dröjer innan vi vet vilka det blir.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Teoretiskt krävs det inte exponentiell utveckling för att ersätta avgasbilar på 10 år. Dels skulle det kunna vara linjär utveckling av elbilar per år vilket dock skulle betyda en ökning på ca 7 miljoner per år om storleken på marknaden inte ska krympa eller så krymper marknaden rejält. Inget av dessa scenarier är dock sannolikt.ChristerSjo skrev:Hänger inte med rikgit men om bensibilar försvinner om 10-20 år så måste ju alla andra bilar ha en exponentiell utveckling.
De företag som inte är med på tåget kommer att gå i konkurs eller tappa rejält med marknadsandelar. Finns ju mycket historiska jmf vad som händer vid teknikskifte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Det gäller att hålla isär biltillverkare från varumärken.HenrikC skrev:Det är ett misstag att generalisera från att en del av företagen slås ut vid teknikskiften till att alla företag i en bransch slås ut. Ta professionella kameror som exempel: Kända märken på tiden med vanliga kameror var till exempel Nikon, Canon, Olympus, Leica och Hasselblad. Dessa lever än, i sällskap med nykomlingar. Kodaks ärkerival Fujifilm lever och frodas i den digitala världen.
Jag bedömer att >90% av bilarna i framtiden kommer att tillverkas av redan idag kända biltillverkare, med brasklappen att det kan bli geografiska omfördelningar som upplevs som nya märken. Till exempel att kinesiska och indiska märken etablerar sig i Europa eller att Renault och Opel börjar säljas i nordamerika. Ett fåtal nya tillverkare kan bryta sig in och några märken kommer att slås ut av övergången, men det dröjer innan vi vet vilka det blir.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Precis som det gäller att hålla isär mobil och bil.Fredrik j skrev:Det gäller att hålla isär biltillverkare från varumärken.HenrikC skrev:Det är ett misstag att generalisera från att en del av företagen slås ut vid teknikskiften till att alla företag i en bransch slås ut. Ta professionella kameror som exempel: Kända märken på tiden med vanliga kameror var till exempel Nikon, Canon, Olympus, Leica och Hasselblad. Dessa lever än, i sällskap med nykomlingar. Kodaks ärkerival Fujifilm lever och frodas i den digitala världen.
Jag bedömer att >90% av bilarna i framtiden kommer att tillverkas av redan idag kända biltillverkare, med brasklappen att det kan bli geografiska omfördelningar som upplevs som nya märken. Till exempel att kinesiska och indiska märken etablerar sig i Europa eller att Renault och Opel börjar säljas i nordamerika. Ett fåtal nya tillverkare kan bryta sig in och några märken kommer att slås ut av övergången, men det dröjer innan vi vet vilka det blir.

Re: Elbilsförsäljningen faller?
Ja, jag är övertygad att många bilmärken kommer överleva. Precis som Volvo finns som märke men inte som företag för tillverkning av personbilar. Så många av de självständiga bilföretag vi ser idag kommer att köpas upp och degraderas till ett bilmärke på en elbilsplattform från någon kinesisk tillverkare.
Toyota tror jag inte hör till ett av dessa märken utan de kommer helt att försvinna.
Toyota tror jag inte hör till ett av dessa märken utan de kommer helt att försvinna.
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Menar du att volvo inte finns som ett företag för tillverkning av personbilar?LarsL skrev:Ja, jag är övertygad att många bilmärken kommer överleva. Precis som Volvo finns som märke men inte som företag för tillverkning av personbilar. Så många av de självständiga bilföretag vi ser idag kommer att köpas upp och degraderas till ett bilmärke på en elbilsplattform från någon kinesisk tillverkare.
Toyota tror jag inte hör till ett av dessa märken utan de kommer helt att försvinna.
Det finns få helt självständiga biltillverkare idag. Skulle vara BMW då. Men även dom samarbetar med andra. Med Mercedes t.ex.