Elbilsförsäljningen faller?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Elbilsförsäljningen faller?

Inlägg av Jerker »

Nyheterna om att dammsugartillverkarens Dysons planer på att lansera en elbil har lagts ner har ju presenterats av många olika medier i dagarna. Men i denna artikel står det en uppgift, bara i förbigående, att elbilsförsäljningen föll i juli och augusti:
"Det finns tilltagande tecken på att bubblan spricker, i takt med att Kina drar ned på bidragen till sektorn och konkurrensen hårdnar", skriver nyhetsbyrån och hänvisar till analysfirman Bernstein, som beräknat att elbilsförsäljningen minskade för första gången i juli och föll med hela 23 procent i augusti.
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... ka-6974607

Är det nån av alla er statistiknördar som kan reda ut detta? Jag har inte tidigare hört åt om att elbilsförsäljningen skulle ha minskat.
Verdi

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Nyheterna om att dammsugartillverkarens Dysons planer på att lansera en elbil har lagts ner har ju presenterats av många olika medier i dagarna. Men i denna artikel står det en uppgift, bara i förbigående, att elbilsförsäljningen föll i juli och augusti:
"Det finns tilltagande tecken på att bubblan spricker, i takt med att Kina drar ned på bidragen till sektorn och konkurrensen hårdnar", skriver nyhetsbyrån och hänvisar till analysfirman Bernstein, som beräknat att elbilsförsäljningen minskade för första gången i juli och föll med hela 23 procent i augusti.
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... ka-6974607

Är det nån av alla er statistiknördar som kan reda ut detta? Jag har inte tidigare hört åt om att elbilsförsäljningen skulle ha minskat.

Bubbla? Åh fan. Själv hade jag aldrig hört talas om nån bil från Dyson. Fattar ingenting.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Dessutom hävdas det att gubben Dyson är rikast i Storbritannien. Men den här listan säger nåt annat. https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... en-6670741
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Den faller i Kina eftersom det var många som passade på att köpa innan bidragen skulle försvinna och därför kraftigt höjde försäljningen. Efter att bidragen tagits bort så minskar naturligtvis efterfrågan, dels för att många köpt bil tidigare och dels för höjd kostnad.

https://qz.com/1706084/chinas-ev-sales- ... in-august/

Det är alltså en tillfällig dipp pga ändring i bidragen. Kommer stabiliseras inom ett par månader och det är enbart Kina som det gäller för.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Som vanligt alltså bara slarviga/inkompetenta "journalister".
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Bubbla? Åh fan. Själv hade jag aldrig hört talas om nån bil från Dyson. Fattar ingenting.
Jaså, det hade du inte? Jo, det hade jag koll på. Jag minns att när de berättade om sina planer så sa de att de typ ju redan var bäst i världen på både elmotorer och laddningsbara batterier, så det skulle vara en baggis för dem att också bygga en elbil.

Ja, dammsugare och elbilar har ju väldigt mycket gemensamt... ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jaså, det hade du inte? Jo, det hade jag koll på. Jag minns att när de berättade om sina planer så sa de att de typ ju redan var bäst i världen på både elmotorer och laddningsbara batterier, så det skulle vara en baggis för dem att också bygga en elbil.

Ja, dammsugare och elbilar har ju väldigt mycket gemensamt... ;)
Autonomi kan de ju också inga problem att bygga en helt autonom elbil precis som en dammsugare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min nästa dammsugare blir utan tvekan en med FSD.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Jo, men det är en typisk brittisk robot damsugare de har tagit fram:

Gigantisk hög och kommer inte under på ställen som alla andra robotdamsugare kan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Den faller i Kina eftersom det var många som passade på att köpa innan bidragen skulle försvinna och därför kraftigt höjde försäljningen. Efter att bidragen tagits bort så minskar naturligtvis efterfrågan, dels för att många köpt bil tidigare och dels för höjd kostnad.

Det är alltså en tillfällig dipp pga ändring i bidragen. Kommer stabiliseras inom ett par månader och det är enbart Kina som det gäller för.
Kollar vi på världen så var augusti i år första månaden på flera år(någonsin?) då det såldes färre laddbara bilar i världen jämfört men samma månad året innan. Så förändringar på kinesiska marknaden påverkar definitivt världsförsäljningen. Det positiva är väll att rena elbilar fortfarande ökar och att det stora tappet är hos plug-in hybrider.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/09/gl ... 9.html?m=0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Dyson påstår ju att han missat det lilla fönster som öppnade sig då det var möjligt att starta en ny biltillverkare. Det är nu inte längre möjligt att få ett nytt bilprojekt i hamn, särskilt inte om man satsar på lågprismarknaden. Jag tror att alla tillverkare som vill nå framgång ska börja med riktigt dyra bilar och sedan arbete sig neråt.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Jag ser tecken på lägre tillväxt för EV, men det är för tidigt att säga att den är fallande. Men exempelvis i Norge är siffrorna för oktober så här långt väldigt svaga. I mindre "mogna" marknader finns bättre potential för en ökning. Kan tänka mig dock att många potentiella köpare fortfarande väntar på billigare/bättre modellutbud.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

granlundii skrev:
Jag ser tecken på lägre tillväxt för EV, men det är för tidigt att säga att den är fallande. Men exempelvis i Norge är siffrorna för oktober så här långt väldigt svaga. I mindre "mogna" marknader finns bättre potential för en ökning. Kan tänka mig dock att många potentiella köpare fortfarande väntar på billigare/bättre modellutbud.
Vi har knappt ens sett början på den krökning som leder till en vertikal ökning upp mot 80% av marknaden. När Tesla och kineserna (kanske VW) hinner så upp sina fabriker så att det inte längre är brist på bilar så kommer ökningen bli chockartat stor. Men fram till dess kommer det se ut som om det går i snigel fart.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Betänk att bensin/diesel bilar kommar inte finnas om 10-15 år så kan det inte gå annat uppåt för andra typer av bilar. Den långa trenden kan inte vara annat än uppåt för elbilar etc.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

granlundii skrev:
Kan man verkligen dra några slutsatser utifrån 10 dagar? Visst, du drar ingen slutsats men att ens analysera 10 dagar känns för mig väldigt konstigt. Kollar vi på Norge så står Tesla fortfarande för 25% av alla laddbara bilar och första veckorna i början av ett kvartal är knappast den bästa perioden för Tesla om de inte hade en mängd bilar de inte han leverera förra kvartalet.
Nä, jag väntar till vi har siffror för hela detta kvartalet innan jag ens börjar analysera utvecklingen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ChristerSjo skrev:
Betänk att bensin/diesel bilar kommar inte finnas om 10-15 år så kan det inte gå annat uppåt för andra typer av bilar. Den långa trenden kan inte vara annat än uppåt för elbilar etc.
Nä, precis det kommer ju förbud 2030 till 2040 på olika ställen i världen. Och ja, det finns säkert några galningar som köper vätgasbilar eller krampaktigt håller fast vid biobränslen. Men det kommer knappast vara fler än 20% av marknaden.
filippb

Inlägg av filippb »

ChristerSjo skrev:
Lite starkt att säga att bensin eller diesel inte kommer finnas alls, jag tror snarare på 50/50 om 10 år. Men annars håller jag med om att trenden för elbilar borde absolut peka uppåt på lång sikt.

Personligen tror jag också att vi kommer att se minskad miljöbonus redan 2021 och det kommer att dämpa suget efter elbilar kortsiktigt, likt det vi ser i Kina.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

filippb skrev:
Lite starkt att säga att bensin eller diesel inte kommer finnas alls, jag tror snarare på 50/50 om 10 år. Men annars håller jag med om att trenden för elbilar borde absolut peka uppåt på lång sikt.
Det är inte alls magstarkt eftersom det finns beslut om att de ska förbjudas.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Ja, ökningen lär ju gå lite gradvis, när det kommer populära modeller ser man ett hopp framåt, däremellan blir det "platåer" som nu. En vertikal ökning tror jag bara kommer ifall man förbjuder fossilbilar. Jag tror att det kommer att ta tid innan vi är där (för den globala marknaden), å andra sidan kan nog hårdare politiska tag mot fossila bränslen komma plötsligt. Sen finns ju också risken att man inte håller fast vid miljömålen i tider då ekonomin tryter.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:

Kollar vi på världen så var augusti i år första månaden på flera år(någonsin?) då det såldes färre laddbara bilar i världen jämfört men samma månad året innan. Så förändringar på kinesiska marknaden påverkar definitivt världsförsäljningen. Det positiva är väll att rena elbilar fortfarande ökar och att det stora tappet är hos plug-in hybrider.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/09/gl ... 9.html?m=0
Ja, ett 23% tapp på världens största marknad för elbilar påverkar naturligtvis också världsmarknaden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är väl knappast nåt tapp i efterfrågan utan i utbudet. Hade Kia och Hyundai kunnat leverera på efterfrågan hade siffrorna här i EU iaf sett bättre ut. Som nån skrev, så när det finns betydligt fler varianter på elbilar i fler segment och det inte är brist på batterier så kommer det att hända saker.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
filippb skrev:
Det är inte alls magstarkt eftersom det finns beslut om att de ska förbjudas.
Nej. Januariavtalet innehåller att det ska tillsättas en utredning med syfte att få upp ett lagförslag inom mandatperioden.
Eller du kanske menar beslut inom partier? I så fall har du rätt. Miljöpartiet vill gå steget längre och förbjuda fossil diesel fr.o.m. 2030.
Logiken kan ifrågasättas. Finns det icke-fossilt motorbränsle i stor skala 2030 kanske det inte är jätteviktigt att förbjuda bilarna. Speciellt om elbilarna dominerar försäljningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Storbritannien förbjuder från och med 2040.

Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Storbritannien förbjuder från och med 2040.

Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Jag kan tycka att det låter rimligt. Om det finns fullgoda alternativ vilket det med hög sannolikhet gör då.
Men ett förslag och ett beslut (lagstiftning) är inte samma sak.
Sen kan man ju undra om england har förmåga att ta beslut av stor betydelse....
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Lägg därtill att Oljan/Bensin är en produkt som kommer ta slut om det används i samma omfattning som idag inom 20-30 år. Elen kommer alltid finnas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Skriv svar