Nyheterna om att dammsugartillverkarens Dysons planer på att lansera en elbil har lagts ner har ju presenterats av många olika medier i dagarna. Men i denna artikel står det en uppgift, bara i förbigående, att elbilsförsäljningen föll i juli och augusti:
"Det finns tilltagande tecken på att bubblan spricker, i takt med att Kina drar ned på bidragen till sektorn och konkurrensen hårdnar", skriver nyhetsbyrån och hänvisar till analysfirman Bernstein, som beräknat att elbilsförsäljningen minskade för första gången i juli och föll med hela 23 procent i augusti.
Nyheterna om att dammsugartillverkarens Dysons planer på att lansera en elbil har lagts ner har ju presenterats av många olika medier i dagarna. Men i denna artikel står det en uppgift, bara i förbigående, att elbilsförsäljningen föll i juli och augusti:
"Det finns tilltagande tecken på att bubblan spricker, i takt med att Kina drar ned på bidragen till sektorn och konkurrensen hårdnar", skriver nyhetsbyrån och hänvisar till analysfirman Bernstein, som beräknat att elbilsförsäljningen minskade för första gången i juli och föll med hela 23 procent i augusti.
Den faller i Kina eftersom det var många som passade på att köpa innan bidragen skulle försvinna och därför kraftigt höjde försäljningen. Efter att bidragen tagits bort så minskar naturligtvis efterfrågan, dels för att många köpt bil tidigare och dels för höjd kostnad.
Bubbla? Åh fan. Själv hade jag aldrig hört talas om nån bil från Dyson. Fattar ingenting.
Jaså, det hade du inte? Jo, det hade jag koll på. Jag minns att när de berättade om sina planer så sa de att de typ ju redan var bäst i världen på både elmotorer och laddningsbara batterier, så det skulle vara en baggis för dem att också bygga en elbil.
Ja, dammsugare och elbilar har ju väldigt mycket gemensamt...
Bubbla? Åh fan. Själv hade jag aldrig hört talas om nån bil från Dyson. Fattar ingenting.
Jaså, det hade du inte? Jo, det hade jag koll på. Jag minns att när de berättade om sina planer så sa de att de typ ju redan var bäst i världen på både elmotorer och laddningsbara batterier, så det skulle vara en baggis för dem att också bygga en elbil.
Ja, dammsugare och elbilar har ju väldigt mycket gemensamt...
Autonomi kan de ju också inga problem att bygga en helt autonom elbil precis som en dammsugare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Den faller i Kina eftersom det var många som passade på att köpa innan bidragen skulle försvinna och därför kraftigt höjde försäljningen. Efter att bidragen tagits bort så minskar naturligtvis efterfrågan, dels för att många köpt bil tidigare och dels för höjd kostnad.
Det är alltså en tillfällig dipp pga ändring i bidragen. Kommer stabiliseras inom ett par månader och det är enbart Kina som det gäller för.
Kollar vi på världen så var augusti i år första månaden på flera år(någonsin?) då det såldes färre laddbara bilar i världen jämfört men samma månad året innan. Så förändringar på kinesiska marknaden påverkar definitivt världsförsäljningen. Det positiva är väll att rena elbilar fortfarande ökar och att det stora tappet är hos plug-in hybrider.
Dyson påstår ju att han missat det lilla fönster som öppnade sig då det var möjligt att starta en ny biltillverkare. Det är nu inte längre möjligt att få ett nytt bilprojekt i hamn, särskilt inte om man satsar på lågprismarknaden. Jag tror att alla tillverkare som vill nå framgång ska börja med riktigt dyra bilar och sedan arbete sig neråt.
Jag ser tecken på lägre tillväxt för EV, men det är för tidigt att säga att den är fallande. Men exempelvis i Norge är siffrorna för oktober så här långt väldigt svaga. I mindre "mogna" marknader finns bättre potential för en ökning. Kan tänka mig dock att många potentiella köpare fortfarande väntar på billigare/bättre modellutbud.
Jag ser tecken på lägre tillväxt för EV, men det är för tidigt att säga att den är fallande. Men exempelvis i Norge är siffrorna för oktober så här långt väldigt svaga. I mindre "mogna" marknader finns bättre potential för en ökning. Kan tänka mig dock att många potentiella köpare fortfarande väntar på billigare/bättre modellutbud.
Vi har knappt ens sett början på den krökning som leder till en vertikal ökning upp mot 80% av marknaden. När Tesla och kineserna (kanske VW) hinner så upp sina fabriker så att det inte längre är brist på bilar så kommer ökningen bli chockartat stor. Men fram till dess kommer det se ut som om det går i snigel fart.
Betänk att bensin/diesel bilar kommar inte finnas om 10-15 år så kan det inte gå annat uppåt för andra typer av bilar. Den långa trenden kan inte vara annat än uppåt för elbilar etc.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag ser tecken på lägre tillväxt för EV, men det är för tidigt att säga att den är fallande. Men exempelvis i Norge är siffrorna för oktober så här långt väldigt svaga. I mindre "mogna" marknader finns bättre potential för en ökning. Kan tänka mig dock att många potentiella köpare fortfarande väntar på billigare/bättre modellutbud.
Kan man verkligen dra några slutsatser utifrån 10 dagar? Visst, du drar ingen slutsats men att ens analysera 10 dagar känns för mig väldigt konstigt. Kollar vi på Norge så står Tesla fortfarande för 25% av alla laddbara bilar och första veckorna i början av ett kvartal är knappast den bästa perioden för Tesla om de inte hade en mängd bilar de inte han leverera förra kvartalet.
Nä, jag väntar till vi har siffror för hela detta kvartalet innan jag ens börjar analysera utvecklingen.
Betänk att bensin/diesel bilar kommar inte finnas om 10-15 år så kan det inte gå annat uppåt för andra typer av bilar. Den långa trenden kan inte vara annat än uppåt för elbilar etc.
Nä, precis det kommer ju förbud 2030 till 2040 på olika ställen i världen. Och ja, det finns säkert några galningar som köper vätgasbilar eller krampaktigt håller fast vid biobränslen. Men det kommer knappast vara fler än 20% av marknaden.
Betänk att bensin/diesel bilar kommar inte finnas om 10-15 år så kan det inte gå annat uppåt för andra typer av bilar. Den långa trenden kan inte vara annat än uppåt för elbilar etc.
Lite starkt att säga att bensin eller diesel inte kommer finnas alls, jag tror snarare på 50/50 om 10 år. Men annars håller jag med om att trenden för elbilar borde absolut peka uppåt på lång sikt.
Personligen tror jag också att vi kommer att se minskad miljöbonus redan 2021 och det kommer att dämpa suget efter elbilar kortsiktigt, likt det vi ser i Kina.
Lite starkt att säga att bensin eller diesel inte kommer finnas alls, jag tror snarare på 50/50 om 10 år. Men annars håller jag med om att trenden för elbilar borde absolut peka uppåt på lång sikt.
Det är inte alls magstarkt eftersom det finns beslut om att de ska förbjudas.
Ja, ökningen lär ju gå lite gradvis, när det kommer populära modeller ser man ett hopp framåt, däremellan blir det "platåer" som nu. En vertikal ökning tror jag bara kommer ifall man förbjuder fossilbilar. Jag tror att det kommer att ta tid innan vi är där (för den globala marknaden), å andra sidan kan nog hårdare politiska tag mot fossila bränslen komma plötsligt. Sen finns ju också risken att man inte håller fast vid miljömålen i tider då ekonomin tryter.
Den faller i Kina eftersom det var många som passade på att köpa innan bidragen skulle försvinna och därför kraftigt höjde försäljningen. Efter att bidragen tagits bort så minskar naturligtvis efterfrågan, dels för att många köpt bil tidigare och dels för höjd kostnad.
Det är alltså en tillfällig dipp pga ändring i bidragen. Kommer stabiliseras inom ett par månader och det är enbart Kina som det gäller för.
Kollar vi på världen så var augusti i år första månaden på flera år(någonsin?) då det såldes färre laddbara bilar i världen jämfört men samma månad året innan. Så förändringar på kinesiska marknaden påverkar definitivt världsförsäljningen. Det positiva är väll att rena elbilar fortfarande ökar och att det stora tappet är hos plug-in hybrider.
Det är väl knappast nåt tapp i efterfrågan utan i utbudet. Hade Kia och Hyundai kunnat leverera på efterfrågan hade siffrorna här i EU iaf sett bättre ut. Som nån skrev, så när det finns betydligt fler varianter på elbilar i fler segment och det inte är brist på batterier så kommer det att hända saker.
Lite starkt att säga att bensin eller diesel inte kommer finnas alls, jag tror snarare på 50/50 om 10 år. Men annars håller jag med om att trenden för elbilar borde absolut peka uppåt på lång sikt.
Det är inte alls magstarkt eftersom det finns beslut om att de ska förbjudas.
Nej. Januariavtalet innehåller att det ska tillsättas en utredning med syfte att få upp ett lagförslag inom mandatperioden.
Eller du kanske menar beslut inom partier? I så fall har du rätt. Miljöpartiet vill gå steget längre och förbjuda fossil diesel fr.o.m. 2030.
Logiken kan ifrågasättas. Finns det icke-fossilt motorbränsle i stor skala 2030 kanske det inte är jätteviktigt att förbjuda bilarna. Speciellt om elbilarna dominerar försäljningen.
Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Jag kan tycka att det låter rimligt. Om det finns fullgoda alternativ vilket det med hög sannolikhet gör då.
Men ett förslag och ett beslut (lagstiftning) är inte samma sak.
Sen kan man ju undra om england har förmåga att ta beslut av stor betydelse....