OfarligTesla skrev:
Du glömmer att räkna med den skatt som måste betalas för att privatpersonen skall ha fått ut de där 500k till att börja med vilket uteblir om man får bilen betald av arbetsgivaren istället för lön. I mitt fall har jag ca 50% marginalskatt på det beloppet samt arbetsgivaravgift så det saknas runt 800k i skatt i mitt fall. Det är ju dock ett konstigt exempel då det nog är tämligen ovanligt att arbetsgivaren köper bilen rakt av och har den tills deb är värd 0 kr.
Nej nu diskuterar du en helt annan sak och det är köpkraften hos företag respektive privatpersoner pga skattetryck. Den diskussionen hör varken hit eller dit i sammanhanget. Att 500K i handen för en privatperson har kostat massa skatt är ingenting du kan göra någonting åt om du vill leva i vår värld som den ser ut idag. Det här gäller ju ALLT, inte bara bilar. Företag och privatpersoner spelar i två helt olika "divisioner" i det ekonomiska systemet. Det är också därför förmånsvärden finns vilket vi kommer till här nere. Eftersom vissa saker blir en gråzon gällande vad som ska räknas som en nödvändighet för ett företag att äga och bruka, exempelvis en bil, en båt, ett hus, ett landställe, en cykel, en disktrasa m.m. Företag kan för det mesta dra hela momsen på saker det behöver för att få verksamheten att snurra. Men se där kom staten på att för bilar så ska de inte få det...oj jävlar, det var visst ingen som bröt ihop över det av alla tusentals juridiska personer i landet...!? Varför? Det är ju egentligen orimligt att ett företag ska betala moms på något som är med och förhöjer värdet (om slutmomsen) på den vara/tjänst de säljer ju! Men detta är som sagt en ickediskussion i sammanhanget för du tycker att det är orättvist att en privatperson måste handla för skattade pengar. Då säger jag att det måste även företaget. Jo, förvisso med ett lägre skattetryck på vinsten men ändock. Sen tycker du att exemplet jag ger är dumt, varför då? De företag som har tillräckligt med pengar i kassan bör enligt alla konstens regler egentligen inte leasa bilar. Att man kan dra halva momsen vid leasing äts upp av leasingavgifter och räntor på lån etc. samt det extremt viktiga restvärdet som måste tas med i kalkylen. Jag kan lova dig att i 9 fall av 10 hade det lönat sig för FÖRETAGET att köpa bilen kontant. Oftast säljer man den efter 3 år eftersom förmånsvärdesökningen för extrautrustning avspeglar värdet av att nyttja detta i 5 år (avskrivning 5 år är regeln) vilket betyder att de flesta bilar som företag ägt eller leasat kommer ut som begagnade redan efter 3 år. Då har företagen oftast stått för en betydande del av värdeminskningen, betalat massor i moms för en helt ny bil och sett till att privatpersoner kan köpa fina, begagnade bilar, till mycket lägre priser än vad privatpersoner hade accepterat i form av värdeminskning (generellt) på 3 år. Inegnstans i mitt exempel insinuerar jag att varken privatpersonen eller företaget behåller bilen sin livslängd ut. Men att jämföra köpkraft hos företag och privatpersoner pga skattetryck är FEL och något som måste regleras på helt andra sätt än med hjälp av förmånsvärden om man vill komma åt problematiken egentligen.
OfarligTesla skrev:
Sedan bör du läsa på om varför förmånsbeskattning finns, det är ju just för att det är en förmån beskattningen träder in. Eftersom det då räknas som lön men i annan form är tanken att man skall beskattas likvärdigt. Av någon anledning har bilar inte samma förmånsbeskattning som resten vilket jag tycker är konstig, all lön jag får utbetald bör ju beskattas lika mycket.
Förmånsvärden ja. Det är en finurlig grej som staten kommit på för att reglera privatpersoners användande av företagets resurser på fritiden. Självklart måste detta regleras på något sätt, eftersom företag inte betalar moms på det de köper. Förutom på bilar då exempelvis. Så varför finns det förmån på bilar? Ja det kan man ju diskutera egentligen...borde inte bara alla utgifter istället förknippade med underhåll på bilen vara likadant ej avdragsgilla? Eller kan man inte bara säga att allt som bilen kostar förknippat med privat bruk ska det betalas moms på? Jo, men se det blir för många gråzoner och för svårt att hantera säger Skatteverket så låt oss istället dubbelbeskatta företagen igen, det är ju mycket enklare. och låt oss också se till att den som brukar bilen privat år betala för det till företaget. Enkelt. Ja, men vad ska de betala då? Jo, förmånsvärdet. Värdet för privatpersonen att bruka bilen mot om de hade haft en egen bil privat. Samma bil? Nej, och detta har påpekats miljoner ggr redan i denna och andra trådar. Nej, även Skatteverket förstår att privatpersonen aldrig hade haft råd att köpa samma eller motsvarande bil som företaget erbjuder privat. Så man sätter förmånsvärdet enligt det heliga ordet Schablon. Godtyckligt alltså i de flesta fall. Lite hipp som happ. Jahop, säger du och alla andra nu. Ja, men varför bråkar man då så mycket om detta med höjda förmånsvärden om de ändå alltid satts hipp som happ? Jo, därför att det i just denna diskussion handlar om att man vill ändra förmånsvärdena på ett sådant sätt att det missgynnar de företag och förmånstagare som är intresserade av (billiga) elbilar. Så nej, jag har inte missuppfattat vad ett förmånsvärde innebär och vad det betyder. Däremot använde jag ordet som en påminnelse om vad det faktiskt är. En förmån, för den som kan nyttja den. Är det självklart ATT betala förmånsvärde på en bil. Inte egentligen kan jag tycka eftersom momsen redan betalts in av företaget och egentligen borde det således räcka med att privatpersonen sen står för sin del av utläggen kopplade till bilen och inte gör momsavdrag för dessa genom företaget. Men som sagt, så ser inte systemet ut och det har ändå, vilket jag hela tiden påpekar, fungerat mycket bra i Sverige med vårt sätt att hantera privat åkande med företags bilar. Det har gynnat omställningen till grön bilism och om man ser till att systemet får se ut ungefär som det gjort de senaste åren så kommer systemet att fortsätta gynna en omställning till en grön elbilsflotta, mycket snabbare än om vi ska ge ansvaret till stackars privata konsumenter att ha råd att köpa nya, dyra elbilar istället för att företagen ger dem tillgång till begagnade sådana.
Sen vill jag svara på någon som skrev att man som smart person med företag borde köpa bilen privat istället för på företaget. Det är rakt igenom korkat, eftersom någon påpekat häruppe precis att då får man köpa med skattade pengar. Sedan är det ju självklart så att man som privatperson inte KAN köpa och bruka allt genom företaget så därför måste man såklart plocka ut lön och eventuella utdelningar till så lågt skattetryck som det bara går. Men det är väldigt få människor i samhället som tjänar så pass bra med pengar att de anser sig ha råd att ägna sig åt kapitalförstöringen i att köpa bilar värda över halvmiljonen privat. Det gör man endast om man anser att friheten överväger kostnaden, om man har ett företag. Ska vi räkna med att alla har det så? Nej, det kan vi såklart inte.