Mercedes EQE SUV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Mercedes EQE SUV

Inlägg av SwedishAdvocate »

Magnus71 skrev: 22 feb 2025 05:02
Jag förstår helt hur du känner. Har haft en TM3 sedan ny i 6år. När vi skulle skaffa en andra elbil för 3år sedan så blev det en EQC. Magiskt bra komfort mysig inredning och en fantastisk elektrisk dragkrok.
Nu tre år senare så är det inte en ny MB som står högst på listan. Under denna tid har Teslan fått nya funktioner och dessutom ökad räckvidd genom löpande förbättringar. EQCn har fått uppdaterade kartor…
EQCn har ett skönt gung som närmast gör en sjösjuk på tjälskadade norrlandsvägar. Men att behöva byta luftpumpen till luftfjädringen varje vinter känns inte skoj. Praktisk förbrukning är nästan dubbla teslan med 2,5 -3,5 kW/mil. Så allt som är kvar är en fantastisk elektrisk dragkrok för närmare 1 MSEK (om jag skaffar en ny MB el-suv). Skulle inte tro det. Nästa bil blir en till Tesla.
Som jag minns det så leasar Electron sin Merca, så då slipper han väl den utgiften om det nu skulle gå så illa…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Electron skrev: 22 feb 2025 07:30
dstr skrev: 22 feb 2025 07:23
Jag har en teslapaus med en Bmw i7 och en Porsche Taycan och är INTE imponerad över tekniken.

Hur är appen?

Kan du se hur varmt det är i bilen? Kan du sätta vilken temperatur du vill starta värmning/kylning till? Cabin overheat protection? Kan du se vad bilen gör (hastighet osv)? Kan du ställa SOC den ska ladda till, och med hur många ampere? Kan du schemalägga från appen?

Har bilen geo-location på ampere-inställningen?
Himla tjat om appen. Ja såklart jag kan förvärma bilen jag kan vart den står jag kan låsa den jag kan se om larmet gått jag kan öppna dörrar jag kan göra i stort sett allt jag kunde göra med Tesla appen :D
Förutom sentry (som iaf aldrig funkade)
Du svarade inte på mina frågor. Dom var genuint ställda, eftersom BMW och Porsche inte klarar det så blev jag nyfiken på hur Mercedes presterar på den fronten.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag har en teslapaus med en Bmw i7 och en Porsche Taycan och är INTE imponerad över tekniken.

Hur är appen?

Kan du se hur varmt det är i bilen? Kan du sätta vilken temperatur du vill starta värmning/kylning till? Cabin overheat protection? Kan du se vad bilen gör (hastighet osv)? Kan du ställa SOC den ska ladda till, och med hur många ampere? Kan du schemalägga från appen?

Var visst några andra som var snabbare på liknande tema, men skriver det ändå.

Lite intressant hur olika vi ser på vad som är viktigt med en bil. Inget av det du nämner som frågor om appen ser jag som något som jag känner att jag behöver ha, kan jag starta värme eller kyla i 30 min på distans så är jag nöjd och bryr mig inte om det blir 20 eller 22 grader tex. Hur fort bilen går ser jag väl på hastighetsmätaren, förstår att du menar om någon annan kör, men det tycker jag känns lite integritets kränkande men visst om sonen är ute så… ställa SOC eller ampere ser jag inga behov överhuvudtaget att kunna göra från appen, ska man ladda bilen måste man ju stoppa i sladden och då är man ju vid bilen så då är det väl bara att ställa in det där.

Men jag kanske tänker helt galet så du får gärna förklara varför jag borde sakna dessa funktioner, en välmenande fråga.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Dafro skrev: 22 feb 2025 07:33
Lite intressant hur olika vi ser på vad som är viktigt med en bil. Inget av det du nämner som frågor om appen ser jag som något som jag känner att jag behöver ha, kan jag starta värme eller kyla i 30 min på distans så är jag nöjd och bryr mig inte om det blir 20 eller 22 grader tex. Hur fort bilen går ser jag väl på hastighetsmätaren, förstår att du menar om någon annan kör, men det tycker jag känns lite integritets kränkande men visst om sonen är ute så… ställa SOC eller ampere ser jag inga behov överhuvudtaget att kunna göra från appen, ska man ladda bilen måste man ju stoppa i sladden och då är man ju vid bilen så då är det väl bara att ställa in det där.

Men jag kanske tänker helt galet så du får gärna förklara varför jag borde sakna dessa funktioner, en välmenande fråga.
Mitt "usecase":

Kul att du nämner 30 minuter. Jag blir rätt irriterad på "dålig kod" när jag sätter på värmen och går ut till bilen efter 10 minuter. Kör i 10 minuter, låser och lämnar bilen. ...och 10 minuter efter det får jag en notifiering i appen att värmen nu stängs av.

När man vaknar på morgonen och ser att det är 1dm snö på bilen så vill jag kunna krana på för fullt, så den smälter så mycket som möjligt. Eller en varm sommardag kanske jag vill sänka till 15 istället för 22. Det borde inte vara många rader kod för att få till.

Jag vill se hur folk hanterar bilen när jag lämnat ifrån mig den till tex glasmästare eller serviceverkstäder. Tesla Örebro körde 224km/h med min S Plaid, varav 204km/h på 70-väg. (vilket är en av anledningarna till min Teslapaus). En lokal verkstad i Arboga körde några fullgasrepor med min 3 Performance, trots att jag sa till dom att jag inte ville att dom skulle testköra bilen, eftersom det var bar asfalt och det satt nya dubbdäck på - strax innan Snowscape Rally som jag ville ha fräsha däck till.

Jag har två hem och så laddar jag även på jobbet. Jag behöver olika ampereinställningar på alla tre ställena. Jag vill alltid ha 16A på jobbet för att hinna ladda. Vintertid behöver jag ha 10A hemma i huset, ibland mindre. (den skulle jag kunna lösa med en smart laddbox, men nu sitter det en wallconnector här). Vid lägenheten så sitter det en box i BRF'ens garage som jag inte kan styra. Där laddar jag ofta till 100% och vill kunna ställa in så att den hinner klart lagom till att jag ska åka på morgonen. Boxen aktiveras med kort, så om jag använder bilens inställning så kanske den vill starta vid 02.30 på natten. Då står inte jag där och blippar kortet...

Jag pendlar ofta dagligen mellan Stockholm och Arboga, så det här är en rätt stor puck för att få vardagen att flyta.
SwedishAdvocate

dstr skrev: 22 feb 2025 07:50

…] Jag vill se hur folk hanterar bilen när jag lämnat ifrån mig den till tex glasmästare eller serviceverkstäder. Tesla Örebro körde 224km/h med min S Plaid, varav 204km/h på 70-väg. (vilket är en av anledningarna till min Teslapaus). En lokal verkstad i Arboga körde några fullgasrepor med min 3 Performance, trots att jag sa till dom att jag inte ville att dom skulle testköra bilen, eftersom det var bar asfalt och det satt nya dubbdäck på - strax innan Snowscape Rally som jag ville ha fräsha däck till. […
Finns det ingen inställning på Teslor som stryper bilens prestanda, och som bara kan avaktiveras med typ PIN-kod eller ngt?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2025 07:58

Finns det ingen inställning på Teslor som stryper bilens prestanda, och som bara kan avaktiveras med typ PIN-kod eller ngt?…
Jo, men det låser frunken. I det här fallet behövde dom komma in i den.
SwedishAdvocate

dstr skrev: 22 feb 2025 07:59
SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2025 07:58

Jo, men det låser frunken. I det här fallet behövde dom komma in i den. [Min u.]
Ok. Verkar ju inte så smart.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

dstr skrev: 22 feb 2025 07:50

Mitt "usecase":

Kul att du nämner 30 minuter. Jag blir rätt irriterad på "dålig kod" när jag sätter på värmen och går ut till bilen efter 10 minuter. Kör i 10 minuter, låser och lämnar bilen. ...och 10 minuter efter det får jag en notifiering i appen att värmen nu stängs av.

När man vaknar på morgonen och ser att det är 1dm snö på bilen så vill jag kunna krana på för fullt, så den smälter så mycket som möjligt. Eller en varm sommardag kanske jag vill sänka till 15 istället för 22. Det borde inte vara många rader kod för att få till.

Jag vill se hur folk hanterar bilen när jag lämnat ifrån mig den till tex glasmästare eller serviceverkstäder. Tesla Örebro körde 224km/h med min S Plaid, varav 204km/h på 70-väg. (vilket är en av anledningarna till min Teslapaus). En lokal verkstad i Arboga körde några fullgasrepor med min 3 Performance, trots att jag sa till dom att jag inte ville att dom skulle testköra bilen, eftersom det var bar asfalt och det satt nya dubbdäck på - strax innan Snowscape Rally som jag ville ha fräsha däck till.

Jag har två hem och så laddar jag även på jobbet. Jag behöver olika ampereinställningar på alla tre ställena. Jag vill alltid ha 16A på jobbet för att hinna ladda. Vintertid behöver jag ha 10A hemma i huset, ibland mindre. (den skulle jag kunna lösa med en smart laddbox, men nu sitter det en wallconnector här). Vid lägenheten så sitter det en box i BRF'ens garage som jag inte kan styra. Där laddar jag ofta till 100% och vill kunna ställa in så att den hinner klart lagom till att jag ska åka på morgonen. Boxen aktiveras med kort, så om jag använder bilens inställning så kanske den vill starta vid 02.30 på natten. Då står inte jag där och blippar kortet...

Jag pendlar ofta dagligen mellan Stockholm och Arboga, så det här är en rätt stor puck för att få vardagen att flyta.
Tack för svar, då förstår jag bättre. Håller helt med om att det inte behövs så många kodrader för att lösa det. Ang 30 min så har jag andra saker i livet, på jobbet som irriterar mig mer, är bara glad att jag kan temperera bilen.

Men lösningen med box i brf garage hade jag stört ihjäl mig på…

Jag har box hemma och i stugan så behöver inte ändra strömstyrka så ofta.

Det där med att dom kör din bil skulle däremot göra mig tokförbannad. Var det inte Volvo som typ hade en röd nyckel som begränsade till typ 120.

Det kan inte heller kräva många raders kod för tesla att lösa. Jag har uppfattat det som om tesla har rätt mycket smarta lösningar men ändå lite synd att dom verkar vara så hårt bundna och inte tillåter justering, tex layout på skärmen och att du själv kan välja begränsningar i bilen.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
manneson

Inlägg av manneson »

Hade för mig Tesla har ”valet mode”.
Men kanske inte funkar att låsa på under längre tid?
Electron

Inlägg av Electron »

Magnus71 skrev: 22 feb 2025 05:02
Jag förstår helt hur du känner. Har haft en TM3 sedan ny i 6år. När vi skulle skaffa en andra elbil för 3år sedan så blev det en EQC. Magiskt bra komfort mysig inredning och en fantastisk elektrisk dragkrok.
Nu tre år senare så är det inte en ny MB som står högst på listan. Under denna tid har Teslan fått nya funktioner och :D dessutom ökad räckvidd genom löpande förbättringar. EQCn har fått uppdaterade kartor…
EQCn har ett skönt gung som närmast gör en sjösjuk på tjälskadade norrlandsvägar. Men att behöva byta luftpumpen till luftfjädringen varje vinter känns inte skoj. Praktisk förbrukning är nästan dubbla teslan med 2,5 -3,5 kW/mil. Så allt som är kvar är en fantastisk elektrisk dragkrok för närmare 1 MSEK (om jag skaffar en ny MB el-suv). Skulle inte tro det. Nästa bil blir en till Tesla.
Du kan inte jämföra M3 med SQE SUV när det kommer till storlek/förbrukning. Lite äpplen å päron…. Jämför istället med Model X, iX och EV9. Då kommer du märka att EQE SUV snittar på samma förbrukning.
Sitter du fem vuxna i M3? Nä… Dessutom om en person som är längre än 190 cm, då slår du i taket.

Så ja, för oss är det en klockren bil.

Motfråga:

Funkar dina vindrutetorkare med automatik i din M3?

Funkar farthållaren i din M3 utan spökbroms??
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
manneson

Inlägg av manneson »

Mysig bil, grattis!
Men… övervägde du Zeekr 7X?
Electron

Inlägg av Electron »

dstr skrev: 22 feb 2025 07:32
Electron skrev: 22 feb 2025 07:30

Hur är appen?

Himla tjat om appen. Ja såklart jag kan förvärma bilen jag kan vart den står jag kan låsa den jag kan se om larmet gått jag kan öppna dörrar jag kan göra i stort sett allt jag kunde göra med Tesla appen :D
Förutom sentry (som iaf aldrig funkade)
Du svarade inte på mina frågor. Dom var genuint ställda, eftersom BMW och Porsche inte klarar det så blev jag nyfiken på hur Mercedes presterar på den fronten.
Appen har som jag sade en mängd funktioner och vid en överblick av Mercedes appen så kan jag inte se att jag kommer sakna något från Muskovitch-appen.

Navigatorn, ja den är så mycket bättre. Den visar upp alla laddare. Förvärmning ingår.

Man kan se tillgängligheten också.
På tal om förvärmning: ja det går också att ställa in i appen. Schemaläggning osv.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

manneson skrev: 22 feb 2025 09:11
Hade för mig Tesla har ”valet mode”.
Men kanske inte funkar att låsa på under längre tid?

Jodå, men det är den som även låser handskfack och frunk.

...att låsa frunken vid stötdämparbyte är "dumt" 😀
Electron

Inlägg av Electron »

manneson skrev: 22 feb 2025 09:17
Mysig bil, grattis!
Nej inte en ren tjinabil för mej.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Electron skrev: 22 feb 2025 18:31
Mysig bil, grattis!
Du Electron, jag tycker det verkar som många är avundsjuka på din nya bil! Det är jag också och jag vet hur överlägsen den är en Tesla. Men det vågar jag inte skriva här. Jag önskar jag hade behovet och kunde övertyga tanten om att vi behöver en EQE SUV, men vi får hålla till godo med vår EQB. Inte lika bra som din men vi är jättenöjda. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Electron

Inlägg av Electron »

mikaELbil skrev: 22 feb 2025 18:50
Electron skrev: 22 feb 2025 18:31
Mysig bil, grattis!
[/ quote]

Du Electron, jag tycker det verkar som många är avundsjuka på din nya bil! Det är jag också och jag vet hur överlägsen den är en Tesla. Men det vågar jag inte skriva här. Jag önskar jag hade behovet och kunde övertyga tanten om att vi behöver en EQE SUV, men vi får hålla till godo med vår EQB. Inte lika bra som din men vi är jättenöjda. :D
Tack
EQB var vi nära att signa på. Gillar den. Kändes riktigt najs att köra.

Nu ska jag ut och ta mej en härlig kvällstur :D
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Skriv svar