Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11672
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av martinot »

Verdi_ skrev: 06 feb 2024 16:20
martinot skrev: 06 feb 2024 16:18
Verdi_ skrev: 05 feb 2024 03:12
martinot skrev: 04 feb 2024 23:13
Verdi_ skrev: 04 feb 2024 10:09


Det är 50/50 om jag lever om 30 år. Så varför ska jag tänka på det?
Du får fråga TS.

Det var TS som tog upp den frågan att vi skulle tänka på det tidsperspektivet när hen startade tråden:
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 14:02
Jag själv kör gärna vidare på el så det är inte det vi diskuterar utan huruvida ett samhälle med 85-90% elbilar skulle te sig. Nationellt och globalt. Är det ens möjligt inom de närmaste decennierna?
Jag tänkte snarare 10-20 år men ok.
De närmaste decennierna (pluralis), får nog ändå betraktas som minst 20+ år. Men Ok.

Oavsett så handlar ju tråden om hur det kommer gå långsiktigt (inte nästa år).

Även om jag är den första att lyfta problem med saker som inte fungerar 100% i dag med elbilar, så ser jag inga som helst orsaker att man inte kommer kunnat lösa de på 20+ års tid.
Öh, nej.
Du får nog försöka anstränga dig lite mer gällande vad du inte tror kommer kunna lösas med elbilar på 20+ års tid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av mikebike »

Thed75 skrev: 06 feb 2024 16:12
Tror det måste till fler morötter om el ska bli normen inom 10år. Kraftigt höjd skrotpremie och bonus igen?
En oljekris ala 70tal kan ju också göra att fler går över till den ljusa sidan ganska fort

Men sen är det ju inte alla som behöver en elbil med stort batteri och då kanske en liten fossilare är det bästa för miljön.
Kör man 400mil per år är det ju bara dumt att stå och degradera ett stort batteri
En fossilare är ALDRIG det bästa för miljön.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
bomauritz
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av bomauritz »

Verdi_ skrev: 06 feb 2024 15:53
Första svackan på 8 år i Tyskland. Jag tror elbilar kommer fortsätta öka men inte alls i samma takt som många här tagit för given.

https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... AnxDEF--7k
Tycker det är intressant att kika på andra marknader som haft liknande förändringar. Mobiltelefon vs smartphone ligger ju rätt nära i tid.

Fordonsmarknaden är dock kanske den allra mest konjunkturkänsliga av alla. Så en viss dipp är inte helt oväntat i tuffare tider med högre räntor.

Samtidigt som vi just nu har ett otrolig utveckling på produktsidan, vilket gör att man kanske håller i pengarna lite. Det kan man ju vittna om bara genom att läsa här på forat. Lite ”Osborne effect”.

Jag tror dock att vi är bortom återvändo och de som hamnar efter i både andel och antal på försäljning av elbilar kommer få det riktigt svårt framöver. Om de europeiska och amerikanska tillverkarna inte rycker upp sig så kommer de få det svårt framöver, är min personlig åsikt.
IMG_9932.jpeg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7402
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av TiborBlomhall »

Elbilar blir normen i Etiopien i alla fall.

Landet är först i världen att förbjuda avgasbilar.
Enligt ny lag får endast eldrivna personbilar importeras, i ett försök att minska landets oljeberoende.

Etiopiens elproduktion är förresten nästan helt uteslutande fossilfri, främst vatten-, vind- och solkraft.

Kan Etiopien borde även resten av världen kunna.

https://alltomelbil.se/etiopien-forst-i ... u-elbilar/

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jaegaern »

Verdi_ skrev: 18 jan 2024 15:32
Legato skrev: 18 jan 2024 14:50
Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.

Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?

Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.


I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.

Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Ja intressanta tankar. Och du har nog rätt med det sista du skriver. Frågan är var i intervallet vi kommer hamna, för det blir ju i slutändan en kostnadsfråga. Inköp av bil kontra installation av laddplatser.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Knix »

Jaegaern skrev: 07 feb 2024 08:29
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 15:32
Legato skrev: 18 jan 2024 14:50
Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.

Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?

Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.


I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.

Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Ja intressanta tankar. Och du har nog rätt med det sista du skriver. Frågan är var i intervallet vi kommer hamna, för det blir ju i slutändan en kostnadsfråga. Inköp av bil kontra installation av laddplatser.
Det borde vara billigare att bygga ut laddinfrastrukturen. Ett litet tankeexperiment: 100 bilar per uttag, ungefär som vi har idag gånger 50% extra batterikapacitet, säg 30 kWh gånger 2000 kr/kWh är lika med 6 000 000 kr. Jag inte att det kostar 6 miljoner kr per uttag att bygga en SuC-station.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jaegaern »

Knix skrev: 07 feb 2024 10:05
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 08:29
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 15:32
Legato skrev: 18 jan 2024 14:50
Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.

Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?

Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.


I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.

Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Ja intressanta tankar. Och du har nog rätt med det sista du skriver. Frågan är var i intervallet vi kommer hamna, för det blir ju i slutändan en kostnadsfråga. Inköp av bil kontra installation av laddplatser.
Det borde vara billigare att bygga ut laddinfrastrukturen. Ett litet tankeexperiment: 100 bilar per uttag, ungefär som vi har idag gånger 50% extra batterikapacitet, säg 30 kWh gånger 2000 kr/kWh är lika med 6 000 000 kr. Jag inte att det kostar 6 miljoner kr per uttag att bygga en SuC-station.
Ja det är väl där vi är idag. Men problemet blir väl när elbilarna tiodubblas och man inte lika lätt kan smälla upp en laddstation på 40 platser precis bredvid motorvägen.

Fast å andrasidan kommer man väl se ett behov av att bygga nya avfarter/påfarter där huvudsyftet är laddning på resa. Bara nog många vill bygga laddplatser så kommer kostnaden vara värt det.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1364
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:08
Knix skrev: 07 feb 2024 10:05
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 08:29
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 15:32
Legato skrev: 18 jan 2024 14:50
Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.

Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?

Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.


I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.

Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Ja intressanta tankar. Och du har nog rätt med det sista du skriver. Frågan är var i intervallet vi kommer hamna, för det blir ju i slutändan en kostnadsfråga. Inköp av bil kontra installation av laddplatser.
Det borde vara billigare att bygga ut laddinfrastrukturen. Ett litet tankeexperiment: 100 bilar per uttag, ungefär som vi har idag gånger 50% extra batterikapacitet, säg 30 kWh gånger 2000 kr/kWh är lika med 6 000 000 kr. Jag inte att det kostar 6 miljoner kr per uttag att bygga en SuC-station.
Ja det är väl där vi är idag. Men problemet blir väl när elbilarna tiodubblas och man inte lika lätt kan smälla upp en laddstation på 40 platser precis bredvid motorvägen.

Fast å andrasidan kommer man väl se ett behov av att bygga nya avfarter/påfarter där huvudsyftet är laddning på resa. Bara nog många vill bygga laddplatser så kommer kostnaden vara värt det.

Fast många jämför mot spotpriset och tycker då att snabbladdning är alldeles för dyrt och jämför mot bensin- och dieselpriset.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Knix »

Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:08
Knix skrev: 07 feb 2024 10:05
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 08:29
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 15:32
Legato skrev: 18 jan 2024 14:50
Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.

Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?

Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.


I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.

Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Ja intressanta tankar. Och du har nog rätt med det sista du skriver. Frågan är var i intervallet vi kommer hamna, för det blir ju i slutändan en kostnadsfråga. Inköp av bil kontra installation av laddplatser.
Det borde vara billigare att bygga ut laddinfrastrukturen. Ett litet tankeexperiment: 100 bilar per uttag, ungefär som vi har idag gånger 50% extra batterikapacitet, säg 30 kWh gånger 2000 kr/kWh är lika med 6 000 000 kr. Jag inte att det kostar 6 miljoner kr per uttag att bygga en SuC-station.
Ja det är väl där vi är idag. Men problemet blir väl när elbilarna tiodubblas och man inte lika lätt kan smälla upp en laddstation på 40 platser precis bredvid motorvägen.

Fast å andrasidan kommer man väl se ett behov av att bygga nya avfarter/påfarter där huvudsyftet är laddning på resa. Bara nog många vill bygga laddplatser så kommer kostnaden vara värt det.
Platsbrist tror jag knappast att det riskerar att bli på landsbygden. Kollade på Chargefinder och mindre än hälften av avfarterna på E4 mellan Helsingborg och Södertälje har snabbladdare, och många har bara några få uttag, så god möjlighet till utbyggnad. Att dra fram el så det räcker kommer givetvis kosta en slant. I storstäder där det kan bli platsproblem tror jag att AC-laddning är en bättre lösning. Det tar mindre plats och kräver inte lika koncentrerad utbyggnad av elnätet.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jaegaern »

Knix skrev: 07 feb 2024 10:36
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:08
Knix skrev: 07 feb 2024 10:05
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 08:29
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 15:32



Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?

Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.


I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.

Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Ja intressanta tankar. Och du har nog rätt med det sista du skriver. Frågan är var i intervallet vi kommer hamna, för det blir ju i slutändan en kostnadsfråga. Inköp av bil kontra installation av laddplatser.
Det borde vara billigare att bygga ut laddinfrastrukturen. Ett litet tankeexperiment: 100 bilar per uttag, ungefär som vi har idag gånger 50% extra batterikapacitet, säg 30 kWh gånger 2000 kr/kWh är lika med 6 000 000 kr. Jag inte att det kostar 6 miljoner kr per uttag att bygga en SuC-station.
Ja det är väl där vi är idag. Men problemet blir väl när elbilarna tiodubblas och man inte lika lätt kan smälla upp en laddstation på 40 platser precis bredvid motorvägen.

Fast å andrasidan kommer man väl se ett behov av att bygga nya avfarter/påfarter där huvudsyftet är laddning på resa. Bara nog många vill bygga laddplatser så kommer kostnaden vara värt det.
Platsbrist tror jag knappast att det riskerar att bli på landsbygden. Kollade på Chargefinder och mindre än hälften av avfarterna på E4 mellan Helsingborg och Södertälje har snabbladdare, och många har bara några få uttag, så god möjlighet till utbyggnad. Att dra fram el så det räcker kommer givetvis kosta en slant. I storstäder där det kan bli platsproblem tror jag att AC-laddning är en bättre lösning. Det tar mindre plats och kräver inte lika koncentrerad utbyggnad av elnätet.
Ja det största problemet är inte snabbladdning nu. Det är destinationsladdning när man inte är hemma.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
bomauritz
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av bomauritz »

Någon som sett officiella siffror på hur mycket som idag snabbladdas vs hemmaladdas/destinationladdas? Jag har bara sett uppskattningar på att ca 80% laddas hemma.

Räknar man på en helt omställd personbilsflotta med samma körsträcka per år som vi har idag får man ju snabbt ut att en elbil bara behöver ladda ca 35 min på en 11 kW-laddare per dygn i snitt (inräknat laddförluster).

1126 mil per personbil och år
2 kWh/mil inklusive laddförluster
1126 mil / 365 dagar x 2 = ca 6,2 kWh
6,2 kWh / 11 kW = 0,56 = ca 35 min
IMG_9941.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 07 feb 2024 11:41
Knix skrev: 07 feb 2024 10:36
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:08
Knix skrev: 07 feb 2024 10:05
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 08:29


Ja intressanta tankar. Och du har nog rätt med det sista du skriver. Frågan är var i intervallet vi kommer hamna, för det blir ju i slutändan en kostnadsfråga. Inköp av bil kontra installation av laddplatser.
Det borde vara billigare att bygga ut laddinfrastrukturen. Ett litet tankeexperiment: 100 bilar per uttag, ungefär som vi har idag gånger 50% extra batterikapacitet, säg 30 kWh gånger 2000 kr/kWh är lika med 6 000 000 kr. Jag inte att det kostar 6 miljoner kr per uttag att bygga en SuC-station.
Ja det är väl där vi är idag. Men problemet blir väl när elbilarna tiodubblas och man inte lika lätt kan smälla upp en laddstation på 40 platser precis bredvid motorvägen.

Fast å andrasidan kommer man väl se ett behov av att bygga nya avfarter/påfarter där huvudsyftet är laddning på resa. Bara nog många vill bygga laddplatser så kommer kostnaden vara värt det.
Platsbrist tror jag knappast att det riskerar att bli på landsbygden. Kollade på Chargefinder och mindre än hälften av avfarterna på E4 mellan Helsingborg och Södertälje har snabbladdare, och många har bara några få uttag, så god möjlighet till utbyggnad. Att dra fram el så det räcker kommer givetvis kosta en slant. I storstäder där det kan bli platsproblem tror jag att AC-laddning är en bättre lösning. Det tar mindre plats och kräver inte lika koncentrerad utbyggnad av elnätet.
Ja det största problemet är inte snabbladdning nu. Det är destinationsladdning när man inte är hemma.
Nej, det är laddning när man är hemma. ;)

I fredags valde jag ett dyrare boende med sämre standard bara för att det låg nära några laddstolpar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 07 feb 2024 13:12
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 11:41
Knix skrev: 07 feb 2024 10:36
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:08
Knix skrev: 07 feb 2024 10:05

Det borde vara billigare att bygga ut laddinfrastrukturen. Ett litet tankeexperiment: 100 bilar per uttag, ungefär som vi har idag gånger 50% extra batterikapacitet, säg 30 kWh gånger 2000 kr/kWh är lika med 6 000 000 kr. Jag inte att det kostar 6 miljoner kr per uttag att bygga en SuC-station.
Ja det är väl där vi är idag. Men problemet blir väl när elbilarna tiodubblas och man inte lika lätt kan smälla upp en laddstation på 40 platser precis bredvid motorvägen.

Fast å andrasidan kommer man väl se ett behov av att bygga nya avfarter/påfarter där huvudsyftet är laddning på resa. Bara nog många vill bygga laddplatser så kommer kostnaden vara värt det.
Platsbrist tror jag knappast att det riskerar att bli på landsbygden. Kollade på Chargefinder och mindre än hälften av avfarterna på E4 mellan Helsingborg och Södertälje har snabbladdare, och många har bara några få uttag, så god möjlighet till utbyggnad. Att dra fram el så det räcker kommer givetvis kosta en slant. I storstäder där det kan bli platsproblem tror jag att AC-laddning är en bättre lösning. Det tar mindre plats och kräver inte lika koncentrerad utbyggnad av elnätet.
Ja det största problemet är inte snabbladdning nu. Det är destinationsladdning när man inte är hemma.
Nej, det är laddning när man är hemma. ;)

I fredags valde jag ett dyrare boende med sämre standard bara för att det låg nära några laddstolpar.
Jo självklart är det en barriär. Och det hör väl ihop med att AC-laddning är så jävla dyrt nu för tiden. Annars kunde man ha en stolpe nära kontoret eller på stan och sköta vardagsladdning.

Men förutsatt att man löst hemmaladdning så tycker jag att destinationsladdning (AC) är det sämsta nu. Snabbladda på vägen går hur bra som helst och har gjort i många år. Men jag laddar hellre 30 minuter mindre och ställer bilen på en välfungerande stolpe när jag kommit fram, än att kompensera för att komma tillbaka igen. Jag laddar nästan alltid i Ulricehamn när jag åker till Göteborg på konferenser och möten. Där laddar jag vanligen såpass mycket att jag klarar mig tillbaka till Ulricehamn igen. Det hade jag gärna sluppit. De superchargers som finns i Göteborg ligger helt fel så sparar ingen tid om jag använder dem. Jag åker ju väg 40.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av fth »

Jaegaern skrev: 08 feb 2024 08:48
Jo självklart är det en barriär. Och det hör väl ihop med att AC-laddning är så jävla dyrt nu för tiden. Annars kunde man ha en stolpe nära kontoret eller på stan och sköta vardagsladdning.
Instämmer helt, snabbladdning har varit en icke-fråga ända sedan jag började köra elbil (2017), men destinationsladdning är fortfarande en lika sorglig historia, i hela Europa.

Om man öht får skiten att funka så kostar det typ dubbelt så mycket som snabbladdning, vilket ju är helt absurt. Jag har helt slutat bry mig om att boka hotell som utger sig för att ha laddstolpe när jag reser, eftersom det i 90% av fallen inte stämmer. Det vanligaste på booking.com är t.ex. att hotellen påstår sig ha laddning om det finns någon offentlig laddare (fungerande eller ej) inom typ ett par kilometer från hotellet. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 08 feb 2024 08:48
mikebike skrev: 07 feb 2024 13:12
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 11:41
Knix skrev: 07 feb 2024 10:36
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:08


Ja det är väl där vi är idag. Men problemet blir väl när elbilarna tiodubblas och man inte lika lätt kan smälla upp en laddstation på 40 platser precis bredvid motorvägen.

Fast å andrasidan kommer man väl se ett behov av att bygga nya avfarter/påfarter där huvudsyftet är laddning på resa. Bara nog många vill bygga laddplatser så kommer kostnaden vara värt det.
Platsbrist tror jag knappast att det riskerar att bli på landsbygden. Kollade på Chargefinder och mindre än hälften av avfarterna på E4 mellan Helsingborg och Södertälje har snabbladdare, och många har bara några få uttag, så god möjlighet till utbyggnad. Att dra fram el så det räcker kommer givetvis kosta en slant. I storstäder där det kan bli platsproblem tror jag att AC-laddning är en bättre lösning. Det tar mindre plats och kräver inte lika koncentrerad utbyggnad av elnätet.
Ja det största problemet är inte snabbladdning nu. Det är destinationsladdning när man inte är hemma.
Nej, det är laddning när man är hemma. ;)

I fredags valde jag ett dyrare boende med sämre standard bara för att det låg nära några laddstolpar.
Jo självklart är det en barriär. Och det hör väl ihop med att AC-laddning är så jävla dyrt nu för tiden. Annars kunde man ha en stolpe nära kontoret eller på stan och sköta vardagsladdning.

Men förutsatt att man löst hemmaladdning så tycker jag att destinationsladdning (AC) är det sämsta nu. Snabbladda på vägen går hur bra som helst och har gjort i många år. Men jag laddar hellre 30 minuter mindre och ställer bilen på en välfungerande stolpe när jag kommit fram, än att kompensera för att komma tillbaka igen. Jag laddar nästan alltid i Ulricehamn när jag åker till Göteborg på konferenser och möten. Där laddar jag vanligen såpass mycket att jag klarar mig tillbaka till Ulricehamn igen. Det hade jag gärna sluppit. De superchargers som finns i Göteborg ligger helt fel så sparar ingen tid om jag använder dem. Jag åker ju väg 40.
Så gör vi normalt också när vi hälsar på frugans släkt kring Kinna. Nu senast bodde jag på ett B&B i Kinna istället, 50 meter från laddstolpar, och då räckte det att ladda i Mantorp.

Det kostar f.ö. 3 kr/kWh både i Kinna och "hemma" på Råsundavägen. Helt ok.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1364
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

Någon som har + konto?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Knoaxo ... rna-saljer


I övrigt väldigt mycket negativt om elbilar nu. Jag får erkänna att det känns lite jobbigt när skrockande fossilgubbar känner att de "fått rätt".

https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... elbilsmal/
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jaegaern »

fth skrev: 08 feb 2024 09:20
Jaegaern skrev: 08 feb 2024 08:48
Jo självklart är det en barriär. Och det hör väl ihop med att AC-laddning är så jävla dyrt nu för tiden. Annars kunde man ha en stolpe nära kontoret eller på stan och sköta vardagsladdning.
Instämmer helt, snabbladdning har varit en icke-fråga ända sedan jag började köra elbil (2017), men destinationsladdning är fortfarande en lika sorglig historia, i hela Europa.

Om man öht får skiten att funka så kostar det typ dubbelt så mycket som snabbladdning, vilket ju är helt absurt. Jag har helt slutat bry mig om att boka hotell som utger sig för att ha laddstolpe när jag reser, eftersom det i 90% av fallen inte stämmer. Det vanligaste på booking.com är t.ex. att hotellen påstår sig ha laddning om det finns någon offentlig laddare (fungerande eller ej) inom typ ett par kilometer från hotellet. :roll:

/fth
Exakt!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jaegaern »

Verdi_ skrev: 08 feb 2024 09:49
Någon som har + konto?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Knoaxo ... rna-saljer


I övrigt väldigt mycket negativt om elbilar nu. Jag får erkänna att det känns lite jobbigt när skrockande fossilgubbar känner att de "fått rätt".

https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... elbilsmal/
Problemet är ju inte dagens. Problemet är morgondagens. När man fokuserat för lite på nya plattformar och aldrig kan nå den nivån av tillverkningskostnad som man behöver.

Men de kanske löser det genom att ”utveckla” och testa i liten skala. Medan de mjölkar fossilkunder på pengar.

Vi får se vad som händer!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 08 feb 2024 09:41
Jaegaern skrev: 08 feb 2024 08:48
mikebike skrev: 07 feb 2024 13:12
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 11:41
Knix skrev: 07 feb 2024 10:36


Platsbrist tror jag knappast att det riskerar att bli på landsbygden. Kollade på Chargefinder och mindre än hälften av avfarterna på E4 mellan Helsingborg och Södertälje har snabbladdare, och många har bara några få uttag, så god möjlighet till utbyggnad. Att dra fram el så det räcker kommer givetvis kosta en slant. I storstäder där det kan bli platsproblem tror jag att AC-laddning är en bättre lösning. Det tar mindre plats och kräver inte lika koncentrerad utbyggnad av elnätet.
Ja det största problemet är inte snabbladdning nu. Det är destinationsladdning när man inte är hemma.
Nej, det är laddning när man är hemma. ;)

I fredags valde jag ett dyrare boende med sämre standard bara för att det låg nära några laddstolpar.
Jo självklart är det en barriär. Och det hör väl ihop med att AC-laddning är så jävla dyrt nu för tiden. Annars kunde man ha en stolpe nära kontoret eller på stan och sköta vardagsladdning.

Men förutsatt att man löst hemmaladdning så tycker jag att destinationsladdning (AC) är det sämsta nu. Snabbladda på vägen går hur bra som helst och har gjort i många år. Men jag laddar hellre 30 minuter mindre och ställer bilen på en välfungerande stolpe när jag kommit fram, än att kompensera för att komma tillbaka igen. Jag laddar nästan alltid i Ulricehamn när jag åker till Göteborg på konferenser och möten. Där laddar jag vanligen såpass mycket att jag klarar mig tillbaka till Ulricehamn igen. Det hade jag gärna sluppit. De superchargers som finns i Göteborg ligger helt fel så sparar ingen tid om jag använder dem. Jag åker ju väg 40.
Så gör vi normalt också när vi hälsar på frugans släkt kring Kinna. Nu senast bodde jag på ett B&B i Kinna istället, 50 meter från laddstolpar, och då räckte det att ladda i Mantorp.

Det kostar f.ö. 3 kr/kWh både i Kinna och "hemma" på Råsundavägen. Helt ok.
Destinationsladdning som fungerar, till ett bra pris, nära där man ”ska” är en oerhörd lyx!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av mans71 »

Verdi_ skrev: 08 feb 2024 09:49
Någon som har + konto?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Knoaxo ... rna-saljer


I övrigt väldigt mycket negativt om elbilar nu. Jag får erkänna att det känns lite jobbigt när skrockande fossilgubbar känner att de "fått rätt".

https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... elbilsmal/
Tysk bilindustri kommer att dö om dom går den vägen. Kineserna kommer att helt dominera elbilsmarknade om västvärlden låter ett tillfälligt hack i kurvan styra långtidsplanerna.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1364
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

mans71 skrev: 08 feb 2024 12:08
Verdi_ skrev: 08 feb 2024 09:49
Någon som har + konto?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Knoaxo ... rna-saljer


I övrigt väldigt mycket negativt om elbilar nu. Jag får erkänna att det känns lite jobbigt när skrockande fossilgubbar känner att de "fått rätt".

https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... elbilsmal/
Tysk bilindustri kommer att dö om dom går den vägen. Kineserna kommer att helt dominera elbilsmarknade om västvärlden låter ett tillfälligt hack i kurvan styra långtidsplanerna.
Problemet är ju att man inte vet om det är ett hack eller en beständig vändpunkt förrän långt senare. Nu kommer antagligen Trump bli president igen och vi ser redan nu att klimatfrågan är långt ner på agendan i dessa oroliga tider.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jerker »

Verdi_ skrev: 08 feb 2024 09:49
Sammanfattning: Mellan 2022 och 2023 ökade antalet elbilar på Blocket med hela 74 procent. Främst är det volymmodeller som exempelvis Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y som dominerar annonsutbudet. Svalast intresse är det för märken som Maxus, Opel och Fiat, som i snitt är till salu fyra månader eller mer innan någon köpare slår till. De attraktivaste märkena är Volvo, Tesla och Polestar vars bilar i snitt brukar ta några veckor att få sålda. Elbilskonsumenterna ska ta det lugnt. Just nu är marknaden iskall. Men förutsättningarna kan förändras. Kraftigt sänkta priser på diesel och bensin har bidragit till att intresset för fossildrivna bilar ökat istället. Men det svänger snabbt. Drivmedelspriserna kan gå upp igen eller vi kan få politiska incitament som förändrar marknaden. Det ökade utbudet av elbilar på begagnatmarknaden också har sin förklaring i att handlarna sitter på många modeller som varit ute på privatleasing.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3358
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Niklas Z »

En möjlig faktor när det gäller begpriserna kan vara bilägarnas boendemönster. Nybilsköp görs till helt övervägande delen av personer som bor i villa och därmed lätt kan ordna laddning hemma. Kanske är det så att begbilsköpare i större grad bor i lägenhet och därmed ofta har svårt att ladda i vardagen.
Om det är så kan det bidra till en sämre utveckling av andrahandsvärden för elbilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14595
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev: 08 feb 2024 12:50
En möjlig faktor när det gäller begpriserna kan vara bilägarnas boendemönster. Nybilsköp görs till helt övervägande delen av personer som bor i villa och därmed lätt kan ordna laddning hemma. Kanske är det så att begbilsköpare i större grad bor i lägenhet och därmed ofta har svårt att ladda i vardagen.
Om det är så kan det bidra till en sämre utveckling av andrahandsvärden för elbilar.
På vissa marknader har det ju nu införts bonus på beggade elbilar.
Kanske kanske kommer det hit också tids nog, då lär det sätta fart på försäljningen oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av mans71 »

Verdi_ skrev: 08 feb 2024 12:12
mans71 skrev: 08 feb 2024 12:08
Verdi_ skrev: 08 feb 2024 09:49
Någon som har + konto?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Knoaxo ... rna-saljer


I övrigt väldigt mycket negativt om elbilar nu. Jag får erkänna att det känns lite jobbigt när skrockande fossilgubbar känner att de "fått rätt".

https://www.dagensps.se/motor/efterfrag ... elbilsmal/
Tysk bilindustri kommer att dö om dom går den vägen. Kineserna kommer att helt dominera elbilsmarknade om västvärlden låter ett tillfälligt hack i kurvan styra långtidsplanerna.
Problemet är ju att man inte vet om det är ett hack eller en beständig vändpunkt förrän långt senare. Nu kommer antagligen Trump bli president igen och vi ser redan nu att klimatfrågan är långt ner på agendan i dessa oroliga tider.
Det är ett hack. Drar man ut linjen så är det inte ens en miljöfråga. Synd bara att bolag styrs av fossilgubbar med kortsiktiga vinster och bonusar som drivkraft.
Model S P85DL+
Skriv svar