Sida 5 av 5
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 14:56
av Piggelin
Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 15:15
av Dreas89
Frunken skrev: ↑25 jun 2024 07:34
Dreas89 skrev: ↑25 jun 2024 05:54
Frunken skrev: ↑25 jun 2024 00:13
Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 22:32
Earplugged skrev: ↑24 jun 2024 21:43
Man hoppas de som ber om råd kan sålla bland påhitten som slängs in och lyssnar till de som faktisk har självupplevd kunskap.
Precis plöjt 300mil till Spanien och bilen levererar grymt bra även på långresa, har jag saknat några skärmar, sensorer mm ? Inte en sekund!!
Påhitt? Det är väl fakta att Tesla saknar mycket utrustning. Sedan kan man givetvis värdera dem olika. Bevisligen tycker Tesla att skärm framför föraren är bättre eftersom man har det på sina dyrare modeller.
Bevisligen inte då Tesla Model Y var den mest sålda bilen. Punkt!
Den logiken var inte dålig. Tankevurpa
Finns ju några saker folk ofta säger att de saknar där HUD är den jag kommer på som den största.
Sen är säkert många som mig där man initialt och ibland längre tycker att allt är jättebra tills man byter till något nytt och inser att man saknat funktioner.
Tankevurpa? Jag köper en bil där jag vet vad jag får, dvs inget instrumentkluster, ingen HUD, ingen bakrutetorkare osv.
Att köpa en bil och sen börja klaga på saker som saknas verkar ju lite korkat enligt mig. Köp nåt annat om det är viktigt. den säljer mycket och är den mest sålda bilen, det ”borde” väl tala för att man prioriterar annat. Om inte så kanske man ska läsa på bättre.
Det blir lite märkligt att i efterhand sitta och klaga på avsaknaden av HUD på en Tesla.
Köp annat märke om det är en prioritering.
Klart man kan köpa en bil men sakna egenskaper hos den från andra bilar. Tankevurpan är fortsatt stark.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 16:06
av Frunken
Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56
Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.
Jag förstår fortfarande inte varför du envisas med att försöka övertyga om saker som alla redan känner till och inte har problem med.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 16:12
av Frunken
Dreas89 skrev: ↑25 jun 2024 15:15
Frunken skrev: ↑25 jun 2024 07:34
Dreas89 skrev: ↑25 jun 2024 05:54
Frunken skrev: ↑25 jun 2024 00:13
Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 22:32
Påhitt? Det är väl fakta att Tesla saknar mycket utrustning. Sedan kan man givetvis värdera dem olika. Bevisligen tycker Tesla att skärm framför föraren är bättre eftersom man har det på sina dyrare modeller.
Bevisligen inte då Tesla Model Y var den mest sålda bilen. Punkt!
Den logiken var inte dålig. Tankevurpa
Finns ju några saker folk ofta säger att de saknar där HUD är den jag kommer på som den största.
Sen är säkert många som mig där man initialt och ibland längre tycker att allt är jättebra tills man byter till något nytt och inser att man saknat funktioner.
Tankevurpa? Jag köper en bil där jag vet vad jag får, dvs inget instrumentkluster, ingen HUD, ingen bakrutetorkare osv.
Att köpa en bil och sen börja klaga på saker som saknas verkar ju lite korkat enligt mig. Köp nåt annat om det är viktigt. den säljer mycket och är den mest sålda bilen, det ”borde” väl tala för att man prioriterar annat. Om inte så kanske man ska läsa på bättre.
Det blir lite märkligt att i efterhand sitta och klaga på avsaknaden av HUD på en Tesla.
Köp annat märke om det är en prioritering.
Klart man kan köpa en bil men sakna egenskaper hos den från andra bilar. Tankevurpan är fortsatt stark.
Tankevurpan existerar inte.
De flesta gör en avvägning av vad man prioriterar, så att sakna något i efterhand låter som att man missat i reserarchen.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 19:29
av Piggelin
Frunken skrev: ↑25 jun 2024 16:06
Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56
Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.
Jag förstår fortfarande inte varför du envisas med att försöka övertyga om saker som alla redan känner till och inte har problem med.
Det hela började med en jämförelse med G6 och hur mycket mer utrustning man får för en lägre summa och någon Teslafantast sa att det var bättre utan skärm...
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 19:31
av martinot
Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 22:31
OscarA skrev: ↑24 jun 2024 18:34
Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 16:48
OscarA skrev: ↑24 jun 2024 15:04
Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 14:26
Nä, men jag hör grannen svära titt som tätt över den.
Om det precis börjat snöa så tar man inte bort snön från taket, då viftar man med vindrutetorkaren och kör.
Vem orkar stå och vänta på att den ska värmas upp och rinna iväg, om det fortfarande snöar så lär det inte hinna rinna undan.
Nej en torkare är alltid bättre, punkt slut. Finns noll nackdelar, bara fördelar... Tesla gör det av ren snålhet.
Jag värmer i några minuter innan jag ska åka sen borstar hela bilen.
Torkare är för vissa kanske bättre, klart enklare. Men det hade förstört ett redan skört utseende.
Jag hade inte valt att ha torkare bak på någon utav teslorna med den lutningen/designen. Men absolut på andra bilar med annan lutning..
Varför skulle det förstöra utseendet? Man döljer dem under vingen bak. Syns inte.
Under vingen på en Y? Bara MYP då? Verkligen under?
Herregud vilken hemsk baksida. Vingen ska ju sitta ovanför rutan... Men men.
Har du aldrig sett en MY?
Förstår inte riktigt din kritik här. Anser du att de monterat vingen fel här?
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 19:46
av Datordoktorn
Freez skrev: ↑24 jun 2024 13:55
@datordoktorn har du lyckats bestämma dig för någon bil efter alla "kloka" inlägg i denna tråd

?
Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden!
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 20:40
av spacecoin
Oscar11 skrev: ↑24 jun 2024 11:28
Är du en BOT från Kinesiska staten? Kinesiska staten är ju stor sponsor av xpeng. Företaget hade inte funnits om det inte var sanktionerat och sponsrat av staten. De tryckte tex in $600m i ny fabrik.
1) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 20:53
av roffe_s
Datordoktorn skrev: ↑25 jun 2024 19:46
Freez skrev: ↑24 jun 2024 13:55
@datordoktorn har du lyckats bestämma dig för någon bil efter alla "kloka" inlägg i denna tråd

?
Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden!
Ber om ursäkt för det, ibland rinner det över när det missioneras lite för friskt kring det politiska
Tycker Du har plockat ut rätt intressanta bilar, BMWn har jag personligen ännu inte klämt på. Sitter Du inte i sjön är det nog smart att sitta still i båten ett slag och se till att provköra. Trots allt är det ju Du som ska använda bilen under några år
Återigen - lycka till med Ditt val:)
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 25 jun 2024 21:04
av Oscar11
spacecoin skrev: ↑25 jun 2024 20:40
Oscar11 skrev: ↑24 jun 2024 11:28
Är du en BOT från Kinesiska staten? Kinesiska staten är ju stor sponsor av xpeng. Företaget hade inte funnits om det inte var sanktionerat och sponsrat av staten. De tryckte tex in $600m i ny fabrik.
1) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Spelar väl ingen roll… Kina är en kommuniststat utan, tryckfrihet, med politiskt förtryck, står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina etc etc.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 26 jun 2024 00:08
av SwedishAdvocate
Oscar11 skrev: ↑25 jun 2024 21:04
spacecoin skrev: ↑25 jun 2024 20:40
Oscar11 skrev: ↑24 jun 2024 11:28
Är du en BOT från Kinesiska staten? Kinesiska staten är ju stor sponsor av xpeng. Företaget hade inte funnits om det inte var sanktionerat och sponsrat av staten. De tryckte tex in $600m i ny fabrik.
1) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Spelar väl ingen roll… Kina är en kommuniststat utan, tryckfrihet, med politiskt förtryck, står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina etc etc.
Exakt. Det handlar
naturligtvis inte om något slags "Kinahat"(!) Istället handlar det precis som Oscar skriver om att Kina
tyvärr är en kommuniststat utan tryckfrihet, med politiskt förtryck och som står på den ryska Diktatorns sida i det illegala anfallskrig och folkmord som bedrivs mot människor i Ukraina etc, etc.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 26 jun 2024 00:16
av SwedishAdvocate
roffe_s skrev: ↑25 jun 2024 20:53
Datordoktorn skrev: ↑25 jun 2024 19:46
Freez skrev: ↑24 jun 2024 13:55
@datordoktorn har du lyckats bestämma dig för någon bil efter alla "kloka" inlägg i denna tråd

?
Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden!
Ber om ursäkt för det, ibland rinner det över när det missioneras lite för friskt kring det politiska

[...
Hur kan det bli en 'för frisk' diskussion om politik som berör elbilar?(!)... Och 'missionerande' är det religiösa som sysslar med – inte allmänpolitiskt intresserade.
Mvh, en Ateist
https://svenska.se/saol/?hv=lnr57963
https://svenska.se/saol/?hv=xnr233966
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 26 jun 2024 00:40
av spacecoin
Oscar11 skrev: ↑25 jun 2024 21:04
spacecoin skrev: ↑25 jun 2024 20:40
Oscar11 skrev: ↑24 jun 2024 11:28
Är du en BOT från Kinesiska staten? Kinesiska staten är ju stor sponsor av xpeng. Företaget hade inte funnits om det inte var sanktionerat och sponsrat av staten. De tryckte tex in $600m i ny fabrik.
1) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Spelar väl ingen roll… Kina är en kommuniststat utan, tryckfrihet, med politiskt förtryck, står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina etc etc.
Så när Kina sponrar en Kinesisk business är det problematiskt, men när Kina sponrar en Amerikansk business är det problemfritt?
Har du hört Elons alla kritiska uttalanden om Xi? Nä inte jag heller… Det verkar vara minst lika effektivt att muta Elon med Kinapengar? Köp en M3, blunda och kör vidare!
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 26 jun 2024 13:39
av Freez
Datordoktorn skrev: ↑25 jun 2024 19:46
Freez skrev: ↑24 jun 2024 13:55
@datordoktorn har du lyckats bestämma dig för någon bil efter alla "kloka" inlägg i denna tråd

?
Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden!
Gott, tids nog hittar du rätt bil

!
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 29 jun 2024 21:19
av Datordoktorn
Ok, senaste nytt i mina förvirrade bilbytarplaner!
Jag gillar ju mitt lilla elskåp för att den är bekväm att kliva i och ur och att det är superskönt att öppna skjutdörren på vänstersidan och slänga in vilket skräp man än har i famnen. Så, varför inte gå hela vägen och kolla på en pickis? Normalt sett har ju pickisar en skatt som Transportstyrelsen borde skämmas att kräva in men på el.....not so much!
Så, en Maxus ET90 kanske, de ser ju rätt råbarkade ut. Testade en sån, gissa om jag blev förvånad att den saknade farthållare! Helt sjukt. 2024! Jag hade farthållare min gamla 240 turbo 1990 (den var tillverkad 1981). Funderar igenom min bilpark sedan jag var en finnig 18-åring 1990. Hittar bara 3 bilar utan farthållare, en 345 och en Lancer och en Corolla. Samtliga 80-talare. I övrigt.... Saab 9000, Scorpio, Carisma, Prius, Leaf, Citroen C5, 240 GLT och lite annat jox.
Hur är det ens möjligt att en ny bil saknar farthållare 2024? ET90 försvann definitivt där, men den var aldrig riktig aktuell.
Sen har jag kollat lite på skåpbilskonceptet också, det finns ju några billiga Evito till salu, märkligt billiga. Och nu vet jag varför. De saknar snabbladdning....Mercedes fattade alltså så sent som 2018 inte att en bil måste har snabbladdning. Obegripligt.
När elbilar var nytt så hade man ju tid att kolla på de flesta som dök upp. Minns att just B-klass var imponerande när den kom men saknade snabbladdning. Första Ioniq var också imponerande med sin extremt låga förbrukning och frirullning.
Nåväl, tillbaks till nutid...
Xpeng var ju ett intressant alternativ, och då snackar jag P7, Suvarna är ju skitfula. Så, testade en P7, mellanmodellen. OM jag skulle få för mig att köpa en P7 så vill jag ju ha med saxdörrar.
Så, P7, nåt att ha? Njae, den hade både bra och dåliga sidor och dessvärre var de dåliga både större och tyngre.
Komfort och ljudmässigt var den helt ok, sköna säten och stötdämpningen över broskarvar var helt i klass med en luftfjädrad model S. Betydligt tystare och mindre stötig än Y. Fin kvalitetskänsla på materialvalen, snyggt utfört. Insteget var dessvärre lika obekvämt som i en model S. Bra kraftresurser som dessutom levereras på det där lite sugande sättet som känns så mjukt. Hela bilen utstrålade mera glidare än sportbil oavsett körläge. Den skulle tydligen ha ventilation i stolarna. Prövade att starta och stoppa den flera ggr, märkte inte ett skit. För övrigt så verkade hela luftkonditioneringen på tok för klen för att kyla ner bilen vettigt snabbt.
Sen de riktigt dåliga sidorna... deras självkörningsfunktioner var som ett ondsint kinesiskt mordförsök. Förutom att den var så sjukt feg med hastigheten i kurvorna att man blev förbannad så fick den även för sig att köra på mittlinjen eller till och med över den.
Hur kan man ens släppa en så usel programvara... det är ju i klass med AP1 som fick fnatt när solen lyste den i fronten så den kunde få för sig att toucha nåt sidoräcke ute på landsvägen (Hej Bullen!, var det väl?)
Sen verkar kinesiska bilar ha nåt annat gemensamt (har provat ett par olika MG också). Ibland plingar det helt omotiverat utan att man fattar varför, ibland ackompanjerat av en text som ingen hinner läsa. Nåt annat är att de verkar ha massor av inbyggda funktioner som man undrar om de ens funkar. Man sitter och trycker på en touchknapp utan att kunna märka att nåt händer.
Finns den här funktionen på riktigt är är det bara på skoj liksom?
Så, letandet går vidare och jag har ingen egentlig brådska. Om man skiter i utseende och habegäret efter en speciell bil kan man ju bara plocka nåt ur Stellantisburken, samma sak i olika förpackningar ungefär. Gillar lite stuket på Avenger, speciellt efter prissänkningen. Men, lite för lite habegär.
En bil som är så sjukt vulgär och för mycket på alla sätt är ju Honqi H9, och just därför skulle jag kunna tänka mig att testa en sån.
Well, dagens funderingar till ända och Zeeker kvar att kika på först!
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 29 jun 2024 21:38
av wannabee
Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56
Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.
Den är väl inte alls glasklar? Två skärmar som kan gå sönder = för mig sämre än att en enda kan gå sönder.
Två skärmar som kan gå sönder = Tesla kan tjäna mer pengar på att byta lite oftare
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 30 jun 2024 07:19
av Maw
wannabee skrev: ↑29 jun 2024 21:38
Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56
Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.
Den är väl inte alls glasklar? Två skärmar som kan gå sönder = för mig sämre än att en enda kan gå sönder.
Två skärmar som kan gå sönder = Tesla kan tjäna mer pengar på att byta lite oftare
Det var väl ändå lite krystat?

Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 30 jun 2024 11:45
av wannabee
Maw skrev: ↑30 jun 2024 07:19
wannabee skrev: ↑29 jun 2024 21:38
Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56
Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.
Den är väl inte alls glasklar? Två skärmar som kan gå sönder = för mig sämre än att en enda kan gå sönder.
Två skärmar som kan gå sönder = Tesla kan tjäna mer pengar på att byta lite oftare
Det var väl ändå lite krystat?
Kan ju lägga till att mina bilar rullar gå till skroten sedan och att det hr är min tredje bil på 45 år, så inte krystad för mig. Förra bilen valde jag för att den inte brukar gå sönder och för att garantitiden var kort = behöver ej serva bilen på märkesverkstad många gånger under den tiden.
Brukar man däremot byta tjänstebil med några års mellanrum så har man inte så stort behov av att tänka på hela bilens livslängd
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 01 jul 2024 09:20
av nogren
Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 13:44
Legato skrev: ↑24 jun 2024 13:31
Att du tror det är ett problem betvivlar jag inte det minsta. I din värld är precis allt problem, särskilt när det gäller Tesla.
I realiteten så nej. Lika lite som det är problem på Model S, Model 3, Model X eller för den delen Polestar 2, Taycan, E-Tron GT mm, mm, mm.
Fast nu länkad jag till en journalist som hade samma problem, mina två grannar med Model Y säger samma sak, helt värdelöst utan torkare, speciellt på vintern.
Om du vill lyssna på en erfaren MY-ägare:
Jag har två sidobackspeglar och tre kameror som hjälper mig utan problem. Behöver inte se detaljer ur bakrutan vid backning.
Om man direkt jämför min förra bil (BMW X3) och nuvarande MY, så ja, rutan kan hållas renare på X3, men är det nödvändigt för säker körning? Nä.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Postat: 02 jul 2024 10:58
av SwedishAdvocate
Datordoktorn skrev: ↑10 jun 2024 21:20
Finns det någon annan bil av något fabrikat som är i närheten av Teslas självkörningsförmåga? [...]
Några andra heta tips?
Här rekommenderas VW's förarstödsystem. Skribenten tycker det är bättre än Teslas.
viewtopic.php?p=804172#p804172
En bra recension till:
viewtopic.php?p=804199#p804199
Antar att det här förarstödsystemet finns tillgängligt i alla VAG-gruppens bilar...
Har själv testat insteget i ID.7. Tyvärr minns jag inte riktigt, men har för mig att det var åtm. lite högre än i Tesla 3 och Model S. Tror insteget är lite högre även i ID.3 och och Cupra Born. Och fäller man baksätet i de här bilarna så blir ju de också i princip skåpbilar... Dock aningen mindre.
