Re: Zeekr 7X
Postat: 21 feb 2025 17:12
Kommer väl kräva E körkort. Totalvikt 2800kg + 2000kg släp.
Zeekrs vinterhjul är bra. Jag kör en 001 och har 22” som ser likadana ut på vintern som på sommaren, i princip. Säger, i princip, för designen är samma men sommarfälgarna är smidda och vinterfälgarna är något enklare, gjutna. Hakka R5, så nordiska dubbfria inte europeiska. Vill man ha europeiska dubbfria får man köra eftermarknadsprylar.Strebern skrev:Dragkrok har jag valt, måste ju kunna dra =)
Vinterhjul hoppar jag alltid över, vill själv bestämma fälg och däck, så det blir "rätt grejer för mig".
Har väl i princip aldrig sett en originalfälg för vinter som inte är skitful och aldrig sett "original"vinterdäck med de rätta köregenskaperna (i mitt fall vill jag ha europeiska vintersportdäck, de brukar alltid funka väldigt bra för mitt brukande och tycke)
Valde också till drag, och skippade vinterdäck. Tycke 40k var lite väl.. sen funderar ja på om man kan hitta nån 19" eller 20" med aero design. Valde privilege awd så är 21" standard, kanske blir jobbigt att gå till 19" på vintern då iofsHertsh skrev: ↑21 feb 2025 17:19Zeekrs vinterhjul är bra. Jag kör en 001 och har 22” som ser likadana ut på vintern som på sommaren, i princip. Säger, i princip, för designen är samma men sommarfälgarna är smidda och vinterfälgarna är något enklare, gjutna. Hakka R5, så nordiska dubbfria inte europeiska. Vill man ha europeiska dubbfria får man köra eftermarknadsprylar.Strebern skrev:Dragkrok har jag valt, måste ju kunna dra =)
Vinterhjul hoppar jag alltid över, vill själv bestämma fälg och däck, så det blir "rätt grejer för mig".
Har väl i princip aldrig sett en originalfälg för vinter som inte är skitful och aldrig sett "original"vinterdäck med de rätta köregenskaperna (i mitt fall vill jag ha europeiska vintersportdäck, de brukar alltid funka väldigt bra för mitt brukande och tycke)
Precis, undrar lite samma. I Zeekr Sverige forumet skrevs i en tråd att Däckia är dom som levererar originalfälgarna till Zeekr vid leasing. 28.5tkr betalade han för sina däck till en X.jonasperh skrev: ↑21 feb 2025 17:48Valde också till drag, och skippade vinterdäck. Tycke 40k var lite väl.. sen funderar ja på om man kan hitta nån 19" eller 20" med aero design. Valde privilege awd så är 21" standard, kanske blir jobbigt att gå till 19" på vintern då iofsHertsh skrev: ↑21 feb 2025 17:19Zeekrs vinterhjul är bra. Jag kör en 001 och har 22” som ser likadana ut på vintern som på sommaren, i princip. Säger, i princip, för designen är samma men sommarfälgarna är smidda och vinterfälgarna är något enklare, gjutna. Hakka R5, så nordiska dubbfria inte europeiska. Vill man ha europeiska dubbfria får man köra eftermarknadsprylar.Strebern skrev:Dragkrok har jag valt, måste ju kunna dra =)
Vinterhjul hoppar jag alltid över, vill själv bestämma fälg och däck, så det blir "rätt grejer för mig".
Har väl i princip aldrig sett en originalfälg för vinter som inte är skitful och aldrig sett "original"vinterdäck med de rätta köregenskaperna (i mitt fall vill jag ha europeiska vintersportdäck, de brukar alltid funka väldigt bra för mitt brukande och tycke)![]()
Varför skulle man inte våga det? Geely är lönsamt och verkar ha nöjda kunder med Zeekr.improwise skrev: ↑22 feb 2025 01:45Har varit lite ute ur bilköpar världen i ett par år, frågan är säkert redan ställd och besvarad ett par gånger...om man bortser från själva modellen 7X, vågar man köpa Zeekr i Sverige sett till serviceorganisation, säljorganisation, reservdelar osv. osv. osv?
Som jag förstått det så har dom två modeller redan innan och att dom väl har en del svenskt i sitt DNA trots att det är en Kina-bil. Bor i huvudstaden som jag antar har lite närmare till serviceverkstad än Norrlands inland osv![]()
Eg. av samma anledning som att det initialt fanns skäl att inte köpa Tesla och kanske finns det än idag, att det inte finns en organisation som är redo att skala upp när antalet kunder ökar osv. Skillnaden är väl att då fanns det inte så mycket annat att välja på om man ville köra på el.spacecoin skrev: ↑22 feb 2025 08:01Varför skulle man inte våga det? Geely är lönsamt och verkar ha nöjda kunder med Zeekr.improwise skrev: ↑22 feb 2025 01:45Har varit lite ute ur bilköpar världen i ett par år, frågan är säkert redan ställd och besvarad ett par gånger...om man bortser från själva modellen 7X, vågar man köpa Zeekr i Sverige sett till serviceorganisation, säljorganisation, reservdelar osv. osv. osv?
Som jag förstått det så har dom två modeller redan innan och att dom väl har en del svenskt i sitt DNA trots att det är en Kina-bil. Bor i huvudstaden som jag antar har lite närmare till serviceverkstad än Norrlands inland osv![]()
Bara för att de specificerar stolparna till 22Kw så betyder det långt ifrån att alla ger det om det står mer än en bil inkopplad.
Jag kan bara tala för mig själv, men som husägare skulle jag aldrig köpa en bil utan dragkrok. Går såklart att eftermontera men det blir sällan supersnyggtimprowise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Det gör definitivt skillnad på andrahandsvärdet. Dessutom är Zeekrs lösning för dragkrok så bra att man faktiskt aldrig drar sig för att hyra ett släp om man har minsta behov. Helautomatiskt.improwise skrev:Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det
Det är såklart positivt för andrahandsvärdet med en dragkrok, men samtidigt finns det ingen utrustning som är värd mer på andrahandsmarknaden än vid nyköp. Betalar du 20 900kr som den kostar extra till 7X kanske du får ut 10 000kr extra vid försäljning jämfört med en bil utan. Ekonomiskt är det alltid en förlust att välja extrautrustning så man ska vilja ha det själv.improwise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Zeekr säljaren, om det nu stämmer, sa att dom gör dragkroksmonteringen i Sverige så jag behövde inte bestämma mig nu alls. Gick att göra när som helst för samma pris. Jag valde att avvakta.improwise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Zeekr-säljaren har helt rätt, dragkrok monteras i Göteborg innan bilen transporteras vidare. Så länge Du väljer en originalkrok lär den gå att montera på vilken av deras serviceställen som helst när Du eller näste köpare så önskar.Newgusa skrev: ↑22 feb 2025 18:53Zeekr säljaren, om det nu stämmer, sa att dom gör dragkroksmonteringen i Sverige så jag behövde inte bestämma mig nu alls. Gick att göra när som helst för samma pris. Jag valde att avvakta.improwise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Aha, vad bra. Ingen stress med det rätt så dyra tillvalet dåroffe_s skrev: ↑22 feb 2025 19:27Zeekr-säljaren har helt rätt, dragkrok monteras i Göteborg innan bilen transporteras vidare. Så länge Du väljer en originalkrok lär den gå att montera på vilken av deras serviceställen som helst när Du eller näste köpare så önskar.Newgusa skrev: ↑22 feb 2025 18:53Zeekr säljaren, om det nu stämmer, sa att dom gör dragkroksmonteringen i Sverige så jag behövde inte bestämma mig nu alls. Gick att göra när som helst för samma pris. Jag valde att avvakta.improwise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Är väl lite det man funderar på, i synnerhet som tjänstebilsförare där eftermontering kan ha sina fördelarNewgusa skrev: ↑22 feb 2025 18:53Zeekr säljaren, om det nu stämmer, sa att dom gör dragkroksmonteringen i Sverige så jag behövde inte bestämma mig nu alls. Gick att göra när som helst för samma pris. Jag valde att avvakta.improwise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Förutom då de köpare som väljer att inte alls köpa en bil utan dragkrok snarare än att pruta på den.toppo skrev: ↑22 feb 2025 17:08Det är såklart positivt för andrahandsvärdet med en dragkrok, men samtidigt finns det ingen utrustning som är värd mer på andrahandsmarknaden än vid nyköp. Betalar du 20 900kr som den kostar extra till 7X kanske du får ut 10 000kr extra vid försäljning jämfört med en bil utan. Ekonomiskt är det alltid en förlust att välja extrautrustning så man ska vilja ha det själv.improwise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Eller som exempel BMW IX där drag kostar typ 15 men att eftermontera så landar det på ca 50 så då ska man ev överväga drag från början om man ändå inte tänkt att ha bilen många år men generellt ska man välja det man har nytta av själv, värdeminskningen är alltid den stora posten.improwise skrev: ↑22 feb 2025 22:59Förutom då de köpare som väljer att inte alls köpa en bil utan dragkrok snarare än att pruta på den.toppo skrev: ↑22 feb 2025 17:08Det är såklart positivt för andrahandsvärdet med en dragkrok, men samtidigt finns det ingen utrustning som är värd mer på andrahandsmarknaden än vid nyköp. Betalar du 20 900kr som den kostar extra till 7X kanske du får ut 10 000kr extra vid försäljning jämfört med en bil utan. Ekonomiskt är det alltid en förlust att välja extrautrustning så man ska vilja ha det själv.improwise skrev: ↑22 feb 2025 12:43Kanske inte direkt en Zeekr specifik fråga men hur viktigt är det att lägga till dragkrok även om man inte själv har några tankar på att använda den för andrahandsvärde osv? Svenskar överlag verkar ju gilla att dra saker efter sig även om jag personligen sällan gör det![]()
Ja, där de installerat 22kW är det ju lite kul att laddningen går så snabbt att bilen kan rullas tillbaka till boendet efter några timmar i stället för att ockupera laddaren hela natten. Vid det fjällhotell vi vanligen besöker vid flera tillfällen under året är det faktiskt en bonus som uppskattas.