Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Zeekr 7X
I vår kommer det säkert en 4999/mån privatleasingkampanj. 
Här är en till:

Här är en till:
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
AWD med en motor...spacecoin skrev: ↑18 dec 2024 12:59Svenska konfiguratorn är live: https://shop.zeekr.eu/sv-se/configurati ... kCode=1075
Screenshot 2024-12-18 at 12.59.05.png

Kardanaxel?

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Är nog ett typo på den jämförelsesidan.mikebike skrev: ↑18 dec 2024 13:02AWD med en motor...spacecoin skrev: ↑18 dec 2024 12:59Svenska konfiguratorn är live: https://shop.zeekr.eu/sv-se/configurati ... kCode=1075
Screenshot 2024-12-18 at 12.59.05.png![]()
Kardanaxel?![]()
Ganska bra broschyr att se utrustning och spec sida vid sida.
Luftfjädring på Performance låter trevligt i den prisklassen.
Luftfjädring på Performance låter trevligt i den prisklassen.
- mikebike
- Teslaägare
Jo, rätt självklart att den billigaste modellen inte är AWD.
Ganska stor skillnad i räckvidd mellan RWD och AWD.
Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Nyfiken på om någon hört/vet om den dyker upp i showroom snart?
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Ser galet påkostad ut, undrar om det verkligen är elassisterade dörrar i Europa? Lite jobbigt förstärkt ljud i klippet, men ändå trevlig bil.
- mikebike
- Teslaägare
Jag saknar en LR AWD....annars verkar den kompetent.
Det ser inte ut att vara tredelat baksäte, men finns skidlucka åtminstone?
Det ser inte ut att vara tredelat baksäte, men finns skidlucka åtminstone?
Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Ser galet påkostad ut, undrar om det verkligen är elassisterade dörrar i Europa? Lite jobbigt förstärkt ljud i klippet, men ändå trevlig bil.
Får undersöka om den kan dyka upp i Norge innan sommaren. Vill gärna provsitta den.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
- mikebike
- Teslaägare
Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Får undersöka om den kan dyka upp i Norge innan sommaren. Vill gärna provsitta den.
Många nya bilar larmar tydligen hela tiden.
Den här kommer i en europaspec, så det tror jag kommer vara lugnt om jag ska vara ärlig. Lite lustigt att det anses som premium i Kina med pip och blink, här är det tvärtom.mikebike skrev: ↑10 jan 2025 13:06Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Jag är ganska säker jag sett en sådan i Lund ett par gånger nu efter jul. Kunde se både zeeker loggan och något med x, men de var mörkt så kan ha sett fel på modell beteckning, dock säker på zeekr.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Dom är utvecklade i Göteborg, så det är inte omöjligt. Sen finns iofs Zeekr X också, den är lite mindre dock.
Ok.. då var de kanske X jag såg.. som sagt var svårt att se..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Huh? Zeekr 001 och X kom ju också i "europaspec", ändå är där extrema problem med störande pip. Elbilsmagasinet benämnde det som "det värsta vi varit med om".backe skrev: ↑10 jan 2025 14:03Den här kommer i en europaspec, så det tror jag kommer vara lugnt om jag ska vara ärlig. Lite lustigt att det anses som premium i Kina med pip och blink, här är det tvärtom.mikebike skrev: ↑10 jan 2025 13:06Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Synd för hårdvaran verkar ju rätt solid. Men just alla "assistanssystem" i moderna bilar är ett otyg, särskilt när dom inte går att inaktivera lätt/permanent.
Jag kör helst utan hastighetsvarning, filhållare, nödbroms, trötthetsvarnare, farthållare som bromsar när jag kommer ikapp någon etc. Jag vill inte att NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET skall blinka, pipa, varna eller ingripa. ABS och antisladd är OK, men där drar jag gränsen.

När dom modellerna kom så var Zeekr helt nya här. Pipandet som du säger har förbättrats otroligt mycket på bilarna du nämner när jag läst om dom från ägare av bilen. Känns inte troligt att man börjar på noll igen med efterföljande bilar.manneson skrev: ↑11 jan 2025 10:46Huh? Zeekr 001 och X kom ju också i "europaspec", ändå är där extrema problem med störande pip. Elbilsmagasinet benämnde det som "det värsta vi varit med om".backe skrev: ↑10 jan 2025 14:03Den här kommer i en europaspec, så det tror jag kommer vara lugnt om jag ska vara ärlig. Lite lustigt att det anses som premium i Kina med pip och blink, här är det tvärtom.mikebike skrev: ↑10 jan 2025 13:06Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:
Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.
Synd för hårdvaran verkar ju rätt solid. Men just alla "assistanssystem" i moderna bilar är ett otyg, särskilt när dom inte går att inaktivera lätt/permanent.
Jag kör helst utan hastighetsvarning, filhållare, nödbroms, trötthetsvarnare, farthållare som bromsar när jag kommer ikapp någon etc. Jag vill inte att NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET skall blinka, pipa, varna eller ingripa. ABS och antisladd är OK, men där drar jag gränsen.![]()
Har du kört 001 med senaste firmware?
Jag har inte kört den, jag skrev tydligt att jag hört att det gjorts stora förbättringar till senare versioner av mjukvaran, vilket också Elbilsmagasinet verkar bekräfta. Inget gnäll på pling utan den har gjort stora steg sedan provkörning januari och sommaren 2024.
Jag har ju en 001 som rullat drygt 3 800 mil under lite dryga året nu samt en P2 LRDM från -21 som referens. Som Du säger har det hänt mycket med mjukvaran och nu är den alls inte dålig, det mesta av plingande och högljudda larm är bortrensat. Jag upplever den som en av de bättre på marknaden funktionsmässigt om än hårdvaran fortfarande i viss mån överglänser designen av vissa av mjukvarans gränssnitt.
Nu är också X på ungefär samma mjukvaruversion som 001 men redan när den lanserades var den förstås långt mycket bättre mjukvarumässigt än när vi hämtade vår 001 trettondagsafton -24.
Visst har vi ägare fortfarande en del önskemål och iakttagelser men nu börjar vi prata detaljer. ADAS är långt mycket trevligare idag om än det finns detaljer att förbättra för att göra upplevelsen branschledande. Vad som är kul är att utvecklingsteamet är alerta och lyhörda för de iakttagelser vi ägare rapporterar in.
Men till 7X - Du har naturligtvis helt rätt, den bilen kommer i Europa att lanseras med en mjukvara som till sin standard motsvarar aktuella versioner i 001 och X, möjligen med en del plattformsspecifika funktioner som kan avvika.
Vad jag hört är bilen imponerande, ett sällskap från Zeekr var tydligen nere i Amsterdam och kände på bilen förra veckan och bilarna har rullat ett tag som maskerade i Göteborgstrakten. Ville jag ha en SUV skulle jag definitivt kolla på bilen men jag tror 7GT lär passa mig personligen lite bättre. Det är två år kvar för denna bilen och då borde GT:n finnas för leverans.
Men - så fort jag är i hufvudstaden blir det ett test av 7X. Skulle gärna prova snabbladda också

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Off Grid Byggaren
Ja det var ju laddprestanda utöver det vanliga.
Golden Battery..... undrar om det finns förvärmning som funkar i Nordiskt klimat?
Men CCS standarden har väl inte så höga strömmar ännu?
.
Golden Battery..... undrar om det finns förvärmning som funkar i Nordiskt klimat?
Men CCS standarden har väl inte så höga strömmar ännu?
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04