Det är småpengar i det stora hela.A76 skrev: ↑30 apr 2026 06:18Mycket pengar har faktiskt hamnat i Sverige och Gbg eftersom en hel del av bilen är utvecklad här. Så valet med just 7X kanske inte är så svart eller vitt.Nicke Nyfiken skrev: ↑25 apr 2026 11:12Om det inte finns några alternativ blir det svårt att välja, som dator till exempel.A76 skrev: ↑25 apr 2026 10:36Det är ju härligt att ha en så stark moralisk kompass. Men jag undrar vilken bil eller elektrisk pryl du överhuvudtaget då kan köpa? Du har skrivit här så sannolikt använder du en dator eller telefon. Majoriteten av komponenterna i den tillverkas i Kina.. Just saying.ChristianG123 skrev: ↑25 apr 2026 09:28
Jag skulle vara väldigt obekväm i en kinesisk bil även om den är tekniskt bekväm. Men jag har också full förståelse för dom som inte bryr sig om vart pengarna går utan bara vill få så mycket bil för sina pengar som möjligt.
Men när man köper en bil kan man ju välja fritt var man vill att huvuddelen av pengarna ska hamna.
Bara för att det är oundvikligt att köpa en bil utan kinesiska komponenter betyder ju inte att man behöver ge upp fullständigt och köpa 100% kinesiskt.
Men visst, det är lite bättre än övriga (icke Geely) kinesiska märken.
Mem som du säger, det är inte så svart eller vitt, så att framställa det som att man inte kan ha någon moralisk kompass för att det finns kinesiska komponenter i det mesta, är bara trams. Man kan göra medvetna val ändå, om man vill.