Utrustning i S60D behöver åsikter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Inlägg av matbl »

Orkar inte läsa 11 sidor inlägg. Men jag har en lite annan syn än många här så kanske kan vara intressant med en annan synvinkel.
Skippa följande. Ingen av det är värt pengarna. Köp räckvidd istället.
Fyrhjulsdrift. Om du inte tänkt köra i lössnö eller så.
Luftfjädring. Klart överskattat om du inte är sportbilsmänniska.
Next gen. Tokdyra spprtstolar som hos andra märken skulle kostat ca 5000 kr.
Ultra hifi.

Delar du mina åsikter. Använda denna beställningslänk http://---
Senast redigerad av matbl, redigerad totalt 1 gånger.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

riba skrev:
Oktavos skrev:
Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.

Där har du helt rätt och jag hatar kalla säte och ratt :)
Sätesvärme fram är standard. Vinterpaketet var det första Tibor tyckte jag kunde plocka bort när vi talade bilspec. Har man stålarna skall man såklart ta det.
Jag prioriterade metallic lack, pano tak och next gen stolarna. Next gen stolarna lika mkt för egen del som för andrahandsvärdet. Autopilot aktiverar jag efter leverans för att ducka förmånsvärdet.
Att inte räkna med något i förmånsvärdet bara för att det är ditsatt eller aktiverat efteråt är skattebrott.
Allt ska med. Allt. Även vinterdäck.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

matbl skrev:
De här två punkterna får mig att sparka bakut lite. För det första - är du sportbilsmänniska ska du inte välja luftfjädring till en 60D! Luftfjädringen är svampig och tar bort mycket av vägkänslan och även känslan i styrningen. Bilen blir bra mycket sportigare utan luftfjädringen. Det är bara performancemodeller med pluschassi som blir sportiga med luftfjädringen.

För det andra, så stämmer det inte riktigt att de skulle kostat 5000 kr hos ett annat märke. För det första ingår ju helläder när du väljer nextgen, något som i sig ofta kostar 20-30k till andra premiumbilar. För det andra, följande händer när jag försöker bocka i att välja S-sportstolar (som verkar vara ganska liknande Teslas nextgenstolar) till en Audi A6:

Bild

Dvs stolarna i sig kostar 15500 kr men det tillkommer utrustning som gör att baspriset totalt sett ökar med 151 700 kr. Visst, det är lite överdrivet eftersom många ändå hade valt många av de tillvalen, men att säga att de skulle kostat 5000 kr hos ett annat märke inkl helläder är befängt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

+46 skrev:
riba skrev:
Oktavos skrev:
Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.

Sätesvärme fram är standard. Vinterpaketet var det första Tibor tyckte jag kunde plocka bort när vi talade bilspec. Har man stålarna skall man såklart ta det.
Jag prioriterade metallic lack, pano tak och next gen stolarna. Next gen stolarna lika mkt för egen del som för andrahandsvärdet. Autopilot aktiverar jag efter leverans för att ducka förmånsvärdet.
Jag har köpt min privat så jag behöver inte tänka på förmånsvärden, vilket så klart är en viktig skillnad när man gör olika tillval. Men jag resonerade som så att har jag redan spräckt alla förnuftiga gränser och köper en bil för runt en miljon så väljer jag inte bort lite extra komfort till alla i bilen bara för att det tillvalet höjer priset med ytterligare en (1) procent. Att jag tycks vara rätt ensam om erfarenheten att få is på torkarbladen och igensatta spolarmunstycken vintertid förvånar mig. Det har inte varit några udda bilmodeller och alla har drabbats av detta gissel, trots flitig påfyllande av spolarvätska.
Jag tycker att du har en viktig poäng där, att du köpt din privat och att de faktiskt gör att man närmar sig bilen på annat sätt.
Man tänker annorlunda när det gäller hur man skall utrusta sin bil, vi privatare är ju inte uppstyrda av avdragsregler o annat tjafs.
Oftast så vet vi inte heller hur länge vi tänker behålla bilen.
Därför så kan ibland råden här bli alldeles för uppstyrda på grund av leasingsnack.
Det kanske skulle funnits ett index där man bara pratade leasingsnack.

Sen mär det gäller next gen stolarna så snackas det mycket om andrahandsvärde, ärligt talat tror jag inte man får ett
skit extra för de, möjligtvis mer lättsåld. Det viktigaste är att man trivs själv med bilen sen kan den vara utrustad
hur som helst.
Sen när det gäller att rata vinterpaketet, när man är ung vet man inte hur det är att frysa :lol:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Oktavos skrev:
+46 skrev:
riba skrev:
Oktavos skrev:

Jag har köpt min privat så jag behöver inte tänka på förmånsvärden, vilket så klart är en viktig skillnad när man gör olika tillval. Men jag resonerade som så att har jag redan spräckt alla förnuftiga gränser och köper en bil för runt en miljon så väljer jag inte bort lite extra komfort till alla i bilen bara för att det tillvalet höjer priset med ytterligare en (1) procent. Att jag tycks vara rätt ensam om erfarenheten att få is på torkarbladen och igensatta spolarmunstycken vintertid förvånar mig. Det har inte varit några udda bilmodeller och alla har drabbats av detta gissel, trots flitig påfyllande av spolarvätska.
Jag tycker att du har en viktig poäng där, att du köpt din privat och att de faktiskt gör att man närmar sig bilen på annat sätt.
Man tänker annorlunda när det gäller hur man skall utrusta sin bil, vi privatare är ju inte uppstyrda av avdragsregler o annat tjafs.
Oftast så vet vi inte heller hur länge vi tänker behålla bilen.
Därför så kan ibland råden här bli alldeles för uppstyrda på grund av leasingsnack.
Det kanske skulle funnits ett index där man bara pratade leasingsnack.

Sen mär det gäller next gen stolarna så snackas det mycket om andrahandsvärde, ärligt talat tror jag inte man får ett
skit extra för de, möjligtvis mer lättsåld. Det viktigaste är att man trivs själv med bilen sen kan den vara utrustad
hur som helst.
Sen när det gäller att rata vinterpaketet, när man är ung vet man inte hur det är att frysa :lol:
Det är väldigt individuellt men jag skulle personligen inte köpa en lyxbil med halvläder eller utan panorama tak
Speciellt om vi pratar om P modeller
En "naken" 60 går säkert lättare än en P90D
Om man ska jämföra så kan man ställa sig frågan hur många BMW Audi Mercedes osv finns i samma prisklass med halvläder ?
Eller hur många prestanda bilar finns med standardsäten?
Men det är min personliga uppfattning
Själv kör jag 70 med allt utom hifi och 2 extrastolar och värmepaket

Ska du köpa tesla? Använd min länk http://--- och spara 8000kr Tack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Mjaa, det är klart när man penetrerar 1,5 mille för en P modell så förväntar nog sig många att man
kryssat i hela listan.
Men om de sen stämmer med verkligheten vet jag inte, de beror nog på om man köper den privat eller på företags leasing.
Enligt min erfarenhet Porsche, så stämmer det inte så väl, det kan förstås bero på att där utrustar man bilen bit för bit,
inte utrustningspaket som de flesta har.
Där kan stå två turbo vid sidan om varandra den ena maxutrustad och den andra snik och de bilarna är lika dyra som en P.
Sen när det gäller halvläder så de stolarna som är mest eftertraktade och de skönaste på en porsche är halvläder och alacantra
sitt ytorna.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Lite knivigt det där, på en dyr premiumbil så finns det oftast bara lädersäte, inte alltid men oftast.
Standardstolen i min cayenne är 8-vägs skålad sportstol i läder, en sån stol som bara Tesla drömmer om ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Oktavos skrev:

Lite knivigt det där, på en dyr premiumbil så finns det oftast bara lädersäte, inte alltid men oftast.
Standardstolen i min cayenne är 8-vägs skålad sportstol i läder, en sån stol som bara Tesla drömmer om ;)
Ska man räkna så så är både standard- och nextgenstolarna i Tesla 12-vägs... Sen har Porsche jäkligt fina stolar och interiörer i allmänhet. Men som jag redan sagt hundra gånger tycker jag nextgenstolarna är grymma (as they should be - från vad jag hört är de gjorda av Recaro som även gör stolar åt Porsche).
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

danni skrev:
matbl skrev:
De här två punkterna får mig att sparka bakut lite. För det första - är du sportbilsmänniska ska du inte välja luftfjädring till en 60D! Luftfjädringen är svampig och tar bort mycket av vägkänslan och även känslan i styrningen. Bilen blir bra mycket sportigare utan luftfjädringen. Det är bara performancemodeller med pluschassi som blir sportiga med luftfjädringen.
Jag har inte kört min på bana eller gjort en Älgtest men det finns naturligtvis ett skäl till varför High och Very High på luftfjädringen är fartbegränsad. Att på landsväg kunna köra omkring med nästan 20 mm lägre tyngdpunkt än med stålfjädring tycker i alla fall jag är energismart och säkert. Om det känns mindre sportigt får andra bedöma.Det ser inte ut så i alla fall men skenet kan bedra....
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

danni skrev:
Oktavos skrev:

Ska man räkna så så är både standard- och nextgenstolarna i Tesla 12-vägs... Sen har Porsche jäkligt fina stolar och interiörer i allmänhet. Men som jag redan sagt hundra gånger tycker jag nextgenstolarna är grymma (as they should be - från vad jag hört är de gjorda av Recaro som även gör stolar åt Porsche).
Nu var det ju mest lite bus de där med TESLA drömmer om..... men det är klart skall man nu räkna så, så givetvis
en Cayenne för 1,5 mille betyder turbo S big time och där sitter det ju givetvis 18 vägs säte standard i bästa lädret.
Jag menar det blir lite konstigt när man skriver hur många prestanda bilar finns med standardsäten.
Med detta säger jag absolut inte att Tesla next gen är dåliga.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har P85, luft, pano, 19", vanliga lädersäten, AP, enkelladdare. Valde dock ej exakt spec själv då jag köpte en redan beställd bil. Är en person som prioriterar komfort och bekvämlighet. Haft bilen i snart 1,5år och kört ca 1700mil, mest långkörning. Har kört e-Golf och e-up och andra elbilar över 5000mil också.

Här är mina kommentarer kring olika tillval.

Räckvidd: javisst man klara sig med 60, SuC funkar nog NÄR man åker långväg förbi dessa. Ska du däremot fladdra omkring, spontanåka till ändrade mål osv så skulle jag nog säga att stort batteri är prio 1. Glöm teoretiska siffror oavsett mätnorm. I verkligheten är det farten som suger ur batteriet. Genom att sänka farten så blir skillnaden större än i princip alla andra parametrar. Det är på vintern räckvidden provas, kallt batteri, värme i kupen, vinterdäck, regn/snö på vägen osv. Visst jag kom 42,5 mil i påskas ner från Tärnaby i 85-90km/h. Men med -15, lite snömodd, 110km/h, takbox så hade det lätt kunnat bli neremot 25mil.

D? Visst är det bra, liiiiite längre räckvidd men mest i teorin. Hade nog 7-8 4WD i rad men sen jag slutat dra med bilen så har jag kört 2WD. Pratar vi "framkomlighet" kan luftfjädringen i högsta i vissa fall hjälpa mer än 4WD med nedlastad stålfjädring. Säkerhet köra javisst lite grann. Säkerhet bromsa, ingen skillnad alls. Så jag saknar det inte personligen. Ska jag få min P att släppa på torr väg får jag trycka fullt från stillastående. På våt vägbana? Då avstår jag ändå från "inspirerande körning" oavsett 2WD eller 4WD. Däremot tycker jag inte att det är värt "förmånsvärdesökningen" som prisskillnaden gör. Större Frunk är fördelen på min men inte numera om man tar 2WD.

P som i Prestanda, kul! När man ska visa kompisarna. Ett dyrt nöje 95% av resten av tiden. Har precis åkt närmare 200mil upp norrut genom Norge. Underbart med suveräna omkörningsprestanda i kurviga uppförsbackar! MEN i ärlighetens namn kollar jag på effektmätaren i min bil använder jag aldrig mer än 150-200kW i normal inspirerande körning. (Min kan ju ge 320kW) därmed hade alltså en 60 räck till fullt ut precis hela tiden och gett samma känsla för själva körningen. Så hade det funnits en S85 att köpa då jag köpte så hade jag garanterat sparat de 120 000kr som skiljde upp till min P85.

Pano: trevligt med ljus i kupen. Nödvändigt för takräcke. Takhöjd visst beror pä vem som sitter där bak. Prisvärt, nja. Läckage? Inget jag märkt men å andra sidan står min bil alltid i garage och har inte kört så mycket i regn.

19" ALLA fördelar utom möjligtvis utseendet. Teslan är inte supertyst för sin "klass" så allt som gör den tystare gillar jag personligen.

Luftfjädring. Höjdregleringen värdefull i vissa situationer, framför allt då S har långt axelavstånd. Väggupp, oplogade vägar, branta garagenedfarter/färjor och dåliga vägar. Tänk också på att den ger "höjdreglering" vilket gör att bilen aldrig blir nedlastad, eller lägre av den anledningen. Skillnad väghållning? Tror inte det är någon större skillnad, har dock ej provat. Skillnad komfort? Tror ingen större skillnad men luft går inte "supermjukt" observera att stötdämpningen/hårdhet inte går att påverka via någon inställning. Skulle jag betala för det? Är inte riktigt säker, som sagt var värdefullt emellanåt. Går liksom inte att köra ombord på färjor på snedden...

AP? Nja visst emellanåt, på RÄTT vägar mer avslappnande MEN liksom allt annat som går att välja till senare skulle jag vänta med.

Dubelladdare? Nej med 16kW. Med 22kW som tidigare? Åtminstone ok men skulle ändå vänta och se om det finns där jag åker.

Stolar... Det rullar nog ca 1400 Tesla i Sverige. De allra flesta ägare skriver INTE aktivt här på forumet. Säkert 1/2 av alla bilar har nog vanliga stolar som jag. Bekväma, rymliga med lite mindre sidostöd men personligen föredrar jag stolar så. (Har haft många bilar med sportstolar och väger 87kg/183cm) standardstolarna räcker defintivt till även vid normal inspirerad körning på vanliga vägar. Visst kör man på "bana" (somjag gjort emellanåt med andra bilar) skulle jag också föredra mera sidostöd. Finns dessutom med tyg. Tror många lite sportiga förare högljutt förordar Nextgen som krav. För de allra flesta tror jag även standardstolarna funkar riktigt bra i vardagen. Tydligen blir det dessutom mer slitage på sidostöden då man kliver in i bilen (kom ihåg att den är lägre att sätta sig i än en vanlig bil) PROVA! Är mitt råd. När det gäller 2:a handsvärde så möjligtvis mer lättsåld på P modellerna men knappast för en "vanlig" S60 för den som fokuserar på den. Däremot kommer antagligen slitna sidostöd att samtidigt göra spekulanterna mindre sugna. Finns numera endast i kombo med läder av inte allt för hög kvalitet. Läder förväntar man sig nog på en fullspecad P. En snik 60 däremot så är det nog kanske helt betydelselöst.

Så försök att se utifrån vilka olika preferenser olika forumdeltagare ger sina kommentarer. De som gillar BMW M, Audi S/RS/Sportpaket, MB AMG osv uppskattar den "sportiga sidan" av Tesla och förordar alla val åt det hållet.

Många kommer mer från lite mer prestandaorienterade tjänstebilar på kanske 170-225hk och gillar Teslan för komforten, ekonomin, familjemöjligheten, miljövänligheten. I den här kategorin ligger nog jag.

Sen finns det vissa som väljer den för räckvidden enbart och alla funktionella valsom behövs. De skulle gladeligen köpt Tesla S100 på 180hk, med tyg och lite utrustning med hel svart plastfront, gummilister på sidorna, fast takräcke utan pano för lägsta möjliga pris.

Så inte helt lätt men prova och välj det DU värdesätter och det du vill prioritera utifrån din ekonomi. När det gäller 2:a handsvärde så kommer det att finnas efterfrågan på de alla varianter men det kan vara olika personer. Tänker du använda Teslas 2:a hands garanterat inbytespris så blir ju attraktiviteten på utrustningen på begbilen ointressant för dig då parametrarna är givna i din ekonomiska kalkyl.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Leo, mycket välskrivet och med många kloka ord.
Med allt detta sagt och mycket annat i denna tråden så har jag nog med kött på benen.
På söndag avgör den långa provkörningen åt vilket håll det skall gå.
Man kanske blir :o eller kanske :shock: eller helt enkelt :D
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Ja då var Tesla S provad och utdömd.

Inte utdömd på grund av den otroliga körglädjen den presterar, utan på innandömet.
Vi har haft bilen i princip hela dagen och har därmed hunnit o köra ganska många mil.
Jag är ca 190 lång och hur vi än försökte att ställa sätet så var det dömt att misslyckas,
kunde aldrig sträcka på benen, och låren vilar därmed inte med någon reda på sätet.
Efter ca 2 timmars körande kramp i benen både jag och min fru, lika långa ben.
Sätet längst ner i golvet och jag ser ändå hela tiden solskyddet rakt framför mig,
halva mitt synfält när jag tittar rakt fram består av ett svart solskydd.

Baksätet vad är det? Om man skall sitta krocksäkert där bak så får man inte vara lång de skall jag säga.
När jag provsitter baksätet så tar tvärbalken i taket emot i mitt bakhuvud och jag får aldrig kontakt med nackstödet.
Om jag skulle sitta där bak under en krock, när huvudet slår tillbaka då slår jag i balken och blir tvingad emot
nackstödet, vad är där sen kvar av nacken?
Med andra ord skall man sitta skönt i den bilen och utvilad när man kommer fram bör man vara någorlunda kort.
Vi hade också bekanta som provsatt bilen och alla var överens att baksätet är skrot för längre personer.

Fram sätena var naturligtvis gen 2 och med ryggstödet var det inga problem tvärtom, mycket bra, men sittdynan lämnar en del att önska
den är alldeles för kort eller att den saknar justering framemot knävecket.
Varför skall det vara så svårt att förstå att man behöver stöd ända fram i knävecken om man skall vara utvilad när man kommer fram.
Det är tydligen bara några tyska tillverkare som förstår det.

Det här smärtar mig jättemycket, bilen är en av de snyggaste enligt min mening och för att inte tala om att köra, en dröm,
ingen tvekan om det.
Jag kan ju strunta i baksätet och jag kan ju skrynkla ihop benen och fälla ner gamnacken för att se ut,
men skall man behöva betala för det.
Att jag är besviken syns naturligtvis i mitt skrivande, kan bara säga till alla som sitter bra i denna bilen,
ni kan väl knappast finna en trevligare bil, de är bara att gratulera alla er.

Själva körningen och mjukheten är outstanding och gör att det är ännu eländigare att jag inte kan ha den.
Vad det gäller olika ljud ifrån elmotorerna så störde det inte mig, de hördes men inte mer än att det funkar fint.

Så då finns endast X:en kvar och den har jag faktiskt också kört en liten runda idag :)
Där skall vi snacka om klart bättre säte kan justeras betydligt bättre och man kan utan vidare ta bak stolen så långt att
jag inte når pedalerna, med andra ord sträcka på benen är inga problem, inga problem alls med höjden, mycket plats
över till taket. Överlag bra med plats i bilen.
Skall prova den igen och återkommer med lite intryck om den.
Problemet är ju bara att jag ville ju ha en snygg S och inte en klumpig buss.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

En X med 22" ser ändå ganska schysst ut trots sin totalt annorlunda form. Jag tycker helt klart du ska gå för X istället för S när du redan har sådana erfarenheter med S-stolarna. Inte kul att störa sig varje gång man ska u t och köra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Ja det var en tråkig erfarenhet, och även om man skulle byta till en bättre stol så vill icke frugan sitta där bak med
vårt barnbarn.

X:en är ju häftig men inte snygg, den har ju 8-) faktor.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tråkigt! Men visar också vikten av att verkligen prova själv. Det som passar en person perfekt och som lyfts fram lyriskt i foruminlägg kanske inte alls passar andra.

Hoppas X fukar då ni provat den lite till. Är själv lite sugen på att byta min P85 RWD med AP mot rn X.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Oktavos skrev:
Ja det var en tråkig erfarenhet, och även om man skulle byta till en bättre stol så vill icke frugan sitta där bak med
vårt barnbarn.

X:en är ju häftig men inte snygg, den har ju 8-) faktor.
X är inte lika snygg som S, det håller jag med om men jag håller inte med om att den inte är snygg. Första prototypen var inte särskilt vacker men produktionen är inte så dålig och jag tycker den ser bättre ut dag för dag men jag kanske inte är helt oberoende källa då jag snart ska få leverans av min Model X...
Side Onyx Black.jpg
Håller med om att man sitter lite bättre i Model X men jag hade inge bekymmer att sitta i framsätena på Model S de gånger jag testat. Lite sämre där bak dock.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

OK, fulsnygg då :D
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag hade förmånen att arbeta åt DUX Möbler en gång i tiden och fick lära mig allt om hur en säng, soffa och fåtölj bör vara utformad för att ge bästa komfort och anatomisk vila. Ända sedan dess har jag retat mig på att de flesta biltillverkare inte tycks ha en aning om hur viktigt det är att sittdynan har erforderlig längd för att ge ett bra stöd och avlastning åt lår och knän.
Hoppas att en ny provtur med Model X blir mer angenäm.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

+46 skrev:
Jag hade förmånen att arbeta åt DUX Möbler en gång i tiden och fick lära mig allt om hur en säng, soffa och fåtölj bör vara utformad för att ge bästa komfort och anatomisk vila. Ända sedan dess har jag retat mig på att de flesta biltillverkare inte tycks ha en aning om hur viktigt det är att sittdynan har erforderlig längd för att ge ett bra stöd och avlastning åt lår och knän.
Du har helt rätt.
Angående X:en så blir det nog svårt att få låna den en hel dag just nu, så ett avslut på en eventuell X kan dröja.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

+46 skrev:
BMW vet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

BMW och några andra vet men det kostar, är det inte så att de flesta BMW har det original
eller är jag fel på det?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Oktavos skrev:
BMW och några andra vet men det kostar, är det inte så att de flesta BMW har det original
eller är jag fel på det?
Har man sportstolar så ingår det. Men sportstolar kostar extra.

Tror det ingår i komfortstolar också men återigen kostar extra.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Är själv 190. Baksätet funkar bra om man sjunker ned lite i det och "sitter som en tonåring" som pappa skulle ha sagt, vilket jag ändå alltid gör efter några mil. När man provsitter så sitter man alltid rak i ryggen.

Framstolarna och dåligt knäveckstöd håller jag med om att den har men det har varenda bil jag har testat. Jag har aldrig kört en bil med bra stöd för hela benen faktiskt...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Är själv 190. Baksätet funkar bra om man sjunker ned lite i det och "sitter som en tonåring" som pappa skulle ha sagt, vilket jag ändå alltid gör efter några mil. När man provsitter så sitter man alltid rak i ryggen.

Framstolarna och dåligt knäveckstöd håller jag med om att den har men det har varenda bil jag har testat. Jag har aldrig kört en bil med bra stöd för hela benen faktiskt...
Min Audi A6 med sportstolar hade justerbart lårstöd. BMW:s sportstolar har detsamma. Prova annars nya XC90 med sportstolarna. De har också justerbart lårstöd, och jäklar vilka stolar. Bara som en parentes :D I såna här sammanhang är jag dock nöjd med att vara tämligen medellång.
Skriv svar