P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

GustavT

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Slö från fart, ej frpp nn noll. 45-65 mph är allldeles för snävt itnervall. Detta blir uppenbart i mina filmer.

Men när man kan prova en P100D gör jag gärna det. Trro fortfarande den får pisk till 250 av valfri prestandasedan. Särskitl en sedan för 1,3 miljoner :O
apkungen skrev:
GustavT skrev:
Brutalt slö i acceleration samt toppfart för den effekten och priset. Samt hype.
apkungen skrev:
GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
apkungen skrev:
Vet inte varför fråga skulle vara aktuell igen? Det är ju nu den inte är så aktuell längre. P100D gör ju 45-65mph på 1,2s. Med lite gymnasiematte räknar man om det till cirka 600hk bara för att öka bilens hastighet. Alltså exclusive alla förluster som friktion och luftmotstånd, förluster i motor och transmission mm. Nu ligger nog batteripackets effekt output på över 700hk, km garanti!
Vad menar du?
0-100 på 2,6s, brutalt slö?
Jag säger detta igen. 45-65 mph på 1,2s motsvarar 600hk förlustfritt! Det är inte brutalt slött.

Har du kört en tesla ludicrous? Om du inte har gjort det så skulle jag önska att du slutade uttala dig. Vänta tills du kan testa en p100d och återkom sen om du fortfarande tycker att den är slö.

Jag har kört en hel del Renault zoe. Typ 110hk elhästar. Jag också kört pappas bmw rätt mycket, 200hk bensin. Jag tycker att det känns som att zoen är piggare i 9 av 10 fall. Detta pga maxvrid, dotekt respons o bara en växel.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Det är snart trollvarning här :D

Tar fram popcorn...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

GustavT skrev:
Slö från fart, ej frpp nn noll. 45-65 mph är allldeles för snävt itnervall. Detta blir uppenbart i mina filmer.

Men när man kan prova en P100D gör jag gärna det. Trro fortfarande den får pisk till 250 av valfri prestandasedan. Särskitl en sedan för 1,3 miljoner :O
apkungen skrev:
GustavT skrev:
Brutalt slö i acceleration samt toppfart för den effekten och priset. Samt hype.

Jag säger detta igen. 45-65 mph på 1,2s motsvarar 600hk förlustfritt! Det är inte brutalt slött.

Har du kört en tesla ludicrous? Om du inte har gjort det så skulle jag önska att du slutade uttala dig. Vänta tills du kan testa en p100d och återkom sen om du fortfarande tycker att den är slö.

Jag har kört en hel del Renault zoe. Typ 110hk elhästar. Jag också kört pappas bmw rätt mycket, 200hk bensin. Jag tycker att det känns som att zoen är piggare i 9 av 10 fall. Detta pga maxvrid, dotekt respons o bara en växel.
Frågan är vilken utgångshastighet du tänkte köra eftersom detta påverkar. Du kan nog mycket väl se till så att Teslan förlorar om du vill och sen säga till oss att du hade rätt eftersom att de bara är att anpassa förhållandena till Teslans svaghet. Om du kör 0-250 så får Tesla utnyttja sin fördel med acceleration i låga hastigheter och den andra bilen utnyttja sina fördelar med acceleration i högre hastigheter. Om du däremot väljer att testa 200-250 så har nog inte Tesla så stor chans mot andra sportbilar men på vilket sätt är det rättvist att jämföra en Tesla Model S mot en Lamborghini Aventador?
Sen så är nästa fråga, hur många kommer någonsin ha stor nytta av snabb acceleration 200-250 km/h jämfört med 100-140 km/h?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Jag sitter här och undrar lite grann... Vad handlar denna tråden om? Jag har lite svårt att läsa när bokstäverna står lite sådär snyggt huller om buller.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Sen så är nästa fråga, hur många kommer någonsin ha stor nytta av snabb acceleration 200-250 km/h jämfört med 100-140 km/h?
Kan komma på två:
Alla former av racing där man kommer upp i de hastigheterna.
Om man trollar på ett forum så har man nytta av det.
GustavT

Inlägg av GustavT »

:lol: :lol: :lol: :D
zyax skrev:
Det är snart trollvarning här :D

Tar fram popcorn...
GustavT

Inlägg av GustavT »

Njae, man kommer bli akterseglad i alla autobah intervall i en Tesla tycker ja gdet ser ut som. 160 till 300 km/h dör den ju.

Även vid start från 0-250 flyger nog många bilar förbi kanske rentav innan 200.
vigge50 skrev:
GustavT skrev:

apkungen skrev:
GustavT skrev:

Frågan är vilken utgångshastighet du tänkte köra eftersom detta påverkar. Du kan nog mycket väl se till så att Teslan förlorar om du vill och sen säga till oss att du hade rätt eftersom att de bara är att anpassa förhållandena till Teslans svaghet. Om du kör 0-250 så får Tesla utnyttja sin fördel med acceleration i låga hastigheter och den andra bilen utnyttja sina fördelar med acceleration i högre hastigheter. Om du däremot väljer att testa 200-250 så har nog inte Tesla så stor chans mot andra sportbilar men på vilket sätt är det rättvist att jämföra en Tesla Model S mot en Lamborghini Aventador?
GustavT

Inlägg av GustavT »

Ska skärpa mig.

Njae, syftet var väl egentligen att kontra Teslas markandsförign av 700 hk och att P100D är världens snabbast accelererande bil. I realiteteten ser vi något helt annat.
grenhall skrev:
Jag sitter här och undrar lite grann... Vad handlar denna tråden om? Jag har lite svårt att läsa när bokstäverna står lite sådär snyggt huller om buller.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
Ska skärpa mig.

Njae, syftet var väl egentligen att kontra Teslas markandsförign av 700 hk och att P100D är världens snabbast accelererande bil. I realiteteten ser vi något helt annat.
Bra. Ditt argument är att den inte klarar att ge 700hk i mer än en viss tid samt att vi borde mäta något annat än 0-100km/h. Har jag uppfattat dig korrekt då?
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

GustavT skrev:
Njae, man kommer bli akterseglad i alla autobah intervall i en Tesla tycker ja gdet ser ut som. 160 till 300 km/h dör den ju.
Mer lågprio får man ju leta efter iofs. I med en växellåda och "problemet" är löst. Men vem bryr sig.

Bra flamebaitat Gustav. Surade du mycket när Flashback gick från 'Heta ämnen' till 'Aktuella ämnen' också?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Samt olämpligt utväxling för att vara en autobahnbil, för ltiet batter för långdistansbil.

Samt att jag testar gärna en P100 på annan 600 hk bensinbil. Vore itnressant om ngn vill hjälpa till med det :)
zyax skrev:
GustavT skrev:
Ska skärpa mig.

Bra. Ditt argument är att den inte klarar att ge 700hk i mer än en viss tid samt att vi borde mäta något annat än 0-100km/h. Har jag uppfattat dig korrekt då?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

GustavT skrev:
Ska skärpa mig.

grenhall skrev:
Var står 700hk? :shock:

Men P100DL är ju världens snabbast accelererande bil i produktion. Precis det Tesla skriver.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
GustavT

Inlägg av GustavT »

Mer lågprio tycker jag itne det är. Så gott som alla biltillverkare har ju option att höja toppfartsspärren till 280 eller 300. Gör ens Teslan 250 / :(

Hög prioritet för bilintresserade skullejag gissa.
MSO skrev:
GustavT skrev:
Mer lågprio får man ju leta efter iofs. I med en växellåda och "problemet" är löst. Men vem bryr sig.

Bra flamebaitat Gustav. Surade du mycket när Flashback gick från 'Heta ämnen' till 'Aktuella ämnen' också?
GustavT

Inlägg av GustavT »

700 hk stod det nr P85D kom är jag rätt säkker på.
grenhall skrev:
GustavT skrev:
Ska skärpa mig.

grenhall skrev:

Men P100DL är ju världens snabbast accelererande bil i produktion. Precis det Tesla skriver.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

GustavT skrev:
700 hk stod det nr P85D kom är jag rätt säkker på.
grenhall skrev:
GustavT skrev:
Ska skärpa mig.

grenhall skrev:

Yes från början stod det 700Hk. Detta ändrades sedan då det inte handlade om 700Hk under längre tid eller något sådant. Även om motorerna i sig kunde leverera det, så kunde inte batteriet det.

Min egen har 560Hk enligt vägverket, men det är nog snarare motorerna som kan leverera det, inte resten. 0-100 på 4 blankt, spelar ingen som helst roll för mig dock. Hade kört den om den hade gjort det på 7 sek också.

Och ja, Teslan är strypt vid 250, som många andra bilmärken gör. Och ja, den klarar det enligt X antal videor som finns på nätet. Spelar ingen som helst roll för mig dock. Hade kört den även om det hade tagit stopp vid 150.
Jag har själv aldrig testat topphastighet och kommer antagligen heller aldrig göra det. Tror inte jag varit över 170 med bilen.

Om du tycker att det viktigaste som finns i hela världen är bilens acceleration från 50-250 så är nog inte teslan något för dig.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
Samt olämpligt utväxling för att vara en autobahnbil, för ltiet batter för långdistansbil.

Samt att jag testar gärna en P100 på annan 600 hk bensinbil. Vore itnressant om ngn vill hjälpa till med det :)
Utväxlingen är dålig säger du?

Vad ska du testa menar du?

0-100 km/h eller dragracing quarter mile, maxhastighet eller ditt påhittade test? Vi vet ju att Tesla vinner 0-100, drag racing kan bli jämn och en växlad bensinare vinner i högvarv. Och för det så får man inte marknadsföra sig?
GustavT

Inlägg av GustavT »

Marknasföringne var ful och felaktig. 700 hk, snababre ön xyz osv när dne i realiteten blir dragen av en BMW M4 med 450 hk som i första inlägget.

Ja, primört från 50 km/h o uppåt hade vart kul att se med en Tesla. Otroligt undermotorierad om man sätter det i relation till att de sa 700 hk i sin reklam. Jag blev väldigt förvånad efter en dag med P85D.

Nej precis, men med några förbättringar och 100 mils range då är elbilar grymt!
zyax skrev:
GustavT skrev:

0-100 km/h eller dragracing quarter mile, maxhastighet eller ditt påhittade test? Vi vet ju att Tesla vinner 0-100, drag racing kan bli jämn och en växlad bensinare vinner i högvarv. Och för det så får man inte marknadsföra sig?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jag tror att BMW-forumet skickat hit Gustav för han är den ende som kan stå till svars för att han ganska ofta kör i 250 km/h. All cred till BMW-fansen att man hittade Gustav, bra jobbat :D

Vi har nog ingen här inne som kör 250km/h så ofta som du. Vi kan acceptera att ICE-bilen är bäst för dig, det är helt OK. Hoppas att du får prova en P100DL eller nästa års P120DL eller vad det nu blir med det nya formatet på batteriet. Väl mött :D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

GustavT skrev:

Innan 200 är jag osäker om många klarar även om det finns några. Det har gjorts tester med en P90D på 1/4 miles på 10,8 sekunder och då har den en sluthastighet på 196,3 km/h. Om vi antar att P100D kommer göra det på runt 10,4 sekunder så borde den ha hunnit passera 200 km/h redan och har då en acceleration 0-200 km/h på runt 10 sekunder. De finns säker en del sportbilar som gör 0-200 på under 10 sekunder men jag tror inte det är så många. Här är Wikipedias topplista över de snabbaste bilarna på 1/4 mile och ja det finns några som klår Tesla och har betydligt högre sluthastighet vid 1/4 mile vilket gör att de skulle dra ifrån då men så många är det inte.
image.png
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

Men Gustav, vad är det du hänger upp dig på?
700 hästar tog de ju tillbaka på den gamla P85D. De anger numera inte HK alls. Även om vägverket alltjämt anger 700 HK så vett jag känner till.
Vad gäller accelerationen så är det ju inte på något sätt fel. De anger att den är snabbast 0-100 av produktionsbilarna som finns att köpa. Är det något fel där eller vad menar du?

Sen marknadsföring, tja.. Tesla köper ingen reklam för sina bilar. Varken i TV, ads, radio eller något annat.
Ska man prata felaktig eller tveksam marknadsföring så hittar du nog mer om du väljer valfritt annat bilmärke och undersöker vad de säger eller anger oavsett om det är förbrukning eller något annat? De flesta vill framhålla det som de är bra på. Om Tesla är bra på 0-100 så är det kanske inte märkligt att de anger det?

GustavT skrev:
Marknasföringne var ful och felaktig. 700 hk, snababre ön xyz osv när dne i realiteten blir dragen av en BMW M4 med 450 hk som i första inlägget.

Ja, primört från 50 km/h o uppåt hade vart kul att se med en Tesla. Otroligt undermotorierad om man sätter det i relation till att de sa 700 hk i sin reklam. Jag blev väldigt förvånad efter en dag med P85D.

Nej precis, men med några förbättringar och 100 mils range då är elbilar grymt!
zyax skrev:
GustavT skrev:

S75D Pearl white
GustavT

Inlägg av GustavT »

Haha du avslöjade mig ;) Näe vill gärna gilla Tesla men det vi sett hittils i action gör det svårt om man gillar vassa bilar.

zyax skrev:
Jag tror att BMW-forumet skickat hit Gustav för han är den ende som kan stå till svars för att han ganska ofta kör i 250 km/h. All cred till BMW-fansen att man hittade Gustav, bra jobbat :D

Vi har nog ingen här inne som kör 250km/h så ofta som du. Vi kan acceptera att ICE-bilen är bäst för dig, det är helt OK. Hoppas att du får prova en P100DL eller nästa års P120DL eller vad det nu blir med det nya formatet på batteriet. Väl mött :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

GustavT skrev:
Haha du avslöjade mig ;) Näe vill gärna gilla Tesla men det vi sett hittils i action gör det svårt om man gillar vassa bilar.

zyax skrev:

Men man ska väl kanske ha i åtanke att model S har väl aldrig varit eller påståtts vara en sportbil. Det är familjebil eller GT om man så vill sen vart det bara en massa prat i media och ifrån Tesla bara för att den råkar ha en väldigt bra 0-100 tid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

GustavT skrev:
Bilen är 5 meter lång, bred som en husbil, väger över 2 ton, saknar växlar, saknar motorljud (i princip), klarar X antal fullacc innan batteriet behöver kylas och är i princip omöjligt att få den att släppa bakhjulen så att de lite sådär snyggt driftar igenom en kurva. (ja, vet att det finns några som lyckas lite sådär halvt)

Låter detta som en drömbil för någon som vill sladda runt på en bana?
Jag är ledsen men om det bara är det som är viktigt för dig kommer du antagligen aldrig gilla Tesla.

Åtminstone inte i eget körarsyfte.
Däremot är det fritt fram att gilla Tesla ändå om du så önskar. T.ex. för att de varit extremt disruptive och har/håller på att omkasta hela fordonsmarknaden mot elbilar generellt. I Europa dör det lite över 70000 personer i förtid varje år, direkt relaterat till utsläpp från fordon.
Nu har i princip varenda fordonstillverkare börjat kika på att göra en "Tesla killer", dvs. en motsvarande bil som är bättre, alternativt lika bra men billigare än Tesla. Detta race som Tesla varit en stor del av att starta kommer att rädda människoliv och ge en chans att bidra till att vi som människor kanske klarar oss lite längre på den här planeten.
Det kanske dina barn eller barnbarn eller barnbarnsbarn tackar för och det kanske är något som man kan "gilla" Tesla lite grann för att de har bidragit till?

Annars är det helt ok att inte gilla Tesla också. Du kommer få nytta av det som sker oavsett.
S75D Pearl white
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Trams ! Det viktiga är hur fort P100DL kör jorden runt mot Starship Enterprise hinner dom verkligen få i WARP speed med tanke på jordens radie och räknas Starship Enterprise som flerfamiljsfordon i så fall är det inte mer än rätt att multiplicera varvtiden med ca 500 familjer och då kanske P100DL är snabbast i universum. Sedan ska vi inte glömma hur lång tid det tar att ladda alla vacumtoaletter på Starship Enterprise. Jag bara säger er att Teslan vinner med hästlängder. Frågor på det?
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare

Inlägg av Gorr »

Välkommen till rätt sida Gustav. Denna sida uppmuntrar inte till att släppa ut avgaser :)

/Z från T2
Skriv svar