DI långtidstestar Toyota Mirai

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av chaffis75 »

Daoops skrev:
Hur länge tror ni han får behålla sin vätgasbil? Och vad kommer bortförklaringen vara att den här succehistorien fick ett så tragiskt slut? Och hur trött kommer han vara på att lägga över en timma på att tanka varje gång och ha problem att starta skiten en gång i månaden?

Jag tror vid den här tiden nästa år (17e November 2017) så drar Toyota tillbaks alla bilar och skickar dom till tippen. Bortförklaringen är att ingen ju byggde vätgasstationer, och det var ju ingen som kunde förutspå. Håkan spelar ut något om att han hela tiden förstått att det här skulle ske och att det var synd att Toyota inte lyssnat på honom tidigare.

Låt oss komma tillbaks hit om ett år.
Ja även om de nu är bra (eller inte) att köra på vätgas så har de en tröskel de ska över, dvs tank ställen.
För elbilen var det annorlunda för innan de fanns super chargers så hade ju alla ett "tank" ställe hemma oavsett var du bor och behövde inte köra flera mil för att komma till närmaste laddare.
Ja stora delar av landet har ju faktiskt inga vätgasmackar alls. Utöver sth så finns de väl en i Malmö eller hur var det nu?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av LarsL »

Mariestads kommun bygger/hyr en vätgasstation. Men det är klart det är lätt att lura små fattiga kommuner.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Mariestads kommun bygger/hyr en vätgasstation. Men det är klart det är lätt att lura små fattiga kommuner.
Brukar de inte heta att marknaden ska lösa detta :)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Bjelke »

Finns väl en i Sandviken oxo om jag minns rätt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Mariestads kommun bygger/hyr en vätgasstation. Men det är klart det är lätt att lura små fattiga kommuner.
Brukar de inte heta att marknaden ska lösa detta :)
Jo, men du vet en Vätgasmack kan alla använda och inte bara ett par specifika märken. Det hörs ju på namnet mack, tankstation osv det här är riktiga grejer inget elektroniskt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Mariestads kommun bygger/hyr en vätgasstation. Men det är klart det är lätt att lura små fattiga kommuner.
Brukar de inte heta att marknaden ska lösa detta :)
Jo, men du vet en Vätgasmack kan alla använda och inte bara ett par specifika märken. Det hörs ju på namnet mack, tankstation osv det här är riktiga grejer inget elektroniskt.
Ja jösses vilken lekstuga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Svenssons »

Daoops skrev:
Hur länge tror ni han får behålla sin vätgasbil? Och vad kommer bortförklaringen vara att den här succehistorien fick ett så tragiskt slut? Och hur trött kommer han vara på att lägga över en timma på att tanka varje gång och ha problem att starta skiten en gång i månaden?

Jag tror vid den här tiden nästa år (17e November 2017) så drar Toyota tillbaks alla bilar och skickar dom till tippen. Bortförklaringen är att ingen ju byggde vätgasstationer, och det var ju ingen som kunde förutspå. Håkan spelar ut något om att han hela tiden förstått att det här skulle ske och att det var synd att Toyota inte lyssnat på honom tidigare.

Låt oss komma tillbaks hit om ett år.
Det börjar röra på sig nu...

https://electrek.co/2016/11/18/toyota-i ... engineers/
Toyota has decided to create a structure that will allow it to commercialise EVs at an early stage, along with its promotion of fuel cell vehicles, as an alternative means of achieving zero emissions.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av StefL »

Dessvärre tycks det finnas fler som ännu inte sett ljuset

http://www.nyteknik.se/energi/hindren-f ... ar-6804798
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Daoops »

Verkar som att det ingick en sponsorresa till Japan i DI:s miraimuta.

http://www.di.se/play/nyheter/snabba-te ... nskraftig/

Tl;Dw:

Håkan: Toyotas bränclecellsexper avslöjar att kostnaden har sjunkigt dramatiskt bara under dom 6 senaste åren.
Mikio Kizaki (experten): De senaste 20 åren har kapaciteten fördubblats.
Håkan: Do Yo Expekt the same pejs in the development for the future now?
Mikio: Regeringen vill att vi 2025 skall presentera konkurenskraftiga bilar.
Håkan: Chefsingengören berättar att det finns en OFFENSIV plan att öka försäljningen.
Chefsingengören : Inom ett par år vill vi öka produktionen femfaldigt och omsätta 30 000 € per år.

man skall alltså om ett par år femdubbla produktionstakten och då omsätta 300 000 kr på en bil som kostar 700 000. Sälja en bil vart annat år alltså. Och om det är en femdubbling har dom med andra ord sålt en bil nu på 10 år. Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Bjelke »

Den kommer att kunna konkurrera med konventionella bilar :lol: :lol:
Ja DET kanske den klarar av om några år, om kostnaderna för fossiler ökar rejält, men knappast med elbilar...
Fast antagligen inte ens det :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Swede1 »

Hm, vilken sunkig film. Ser inte bra utför vätgas bilar, några teknik nerd japaner leker. Ser inte ut att bli volym produktion. Fördelarna med vätgas blir allt mindre med laddnätverk på 350 kw. Allt som kan komma ifrån oljan är bra tycker jag. Låt dem tävla med elbilar på samma villkor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av mati »

Daoops skrev:
Mikio Kizaki (experten): De senaste 20 åren har kapaciteten fördubblats.
Haha, och hur mycket har batterikapaciteten ökat de senaste 20 åren?
Man får väl ställa saker till relation till varandra när man gör eller skriver om sådana här uttalanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Daoops skrev:
Mikio Kizaki (experten): De senaste 20 åren har kapaciteten fördubblats.
Haha, och hur mycket har batterikapaciteten ökat de senaste 20 åren?
Man får väl ställa saker till relation till varandra när man gör eller skriver om sådana här uttalanden.
Det intressanta är att större delen av denna "kapacitetsökning" är att man valt att fördubbla trycket i vätgastankarna från 350 bar till 700 bar. Förutom att en ytterligare fördubbling av trycket inte skulle ge alls lika mycket mer som första fördubblingen kommer problemen med ökat tryck bli avsevärt större och hela infrastrukturen måste byggas om igen för att nya bilar ska kunna nyttja det ökade trycket.

Visst är det sant att nya batterielbilar som kan laddas i 350 kW också måste ha nya stationer för att kunna laddas i den hastigheten men de kommer i alla fall kunna laddas fullt vid de på 120 kW. För vätgasbilar som kan tankas till 700 bar kommer endast få ungefär halv tank vid äldre 350 bar-tankställen, kan aldrig få full tank där. 1400 bar tankställen kommer att dels bli mycket dyrare och finnas i än färre antal men de kommer aldrig komma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Daoops skrev:
Mikio Kizaki (experten): De senaste 20 åren har kapaciteten fördubblats.
Haha, och hur mycket har batterikapaciteten ökat de senaste 20 åren?
Man får väl ställa saker till relation till varandra när man gör eller skriver om sådana här uttalanden.
Det intressanta är att större delen av denna "kapacitetsökning" är att man valt att fördubbla trycket i vätgastankarna från 350 bar till 700 bar. Förutom att en ytterligare fördubbling av trycket inte skulle ge alls lika mycket mer som första fördubblingen kommer problemen med ökat tryck bli avsevärt större och hela infrastrukturen måste byggas om igen för att nya bilar ska kunna nyttja det ökade trycket.

Visst är det sant att nya batterielbilar som kan laddas i 350 kW också måste ha nya stationer för att kunna laddas i den hastigheten men de kommer i alla fall kunna laddas fullt vid de på 120 kW. För vätgasbilar som kan tankas till 700 bar kommer endast få ungefär halv tank vid äldre 350 bar-tankställen, kan aldrig få full tank där. 1400 bar tankställen kommer att dels bli mycket dyrare och finnas i än färre antal men de kommer aldrig komma.
En ökning till 700 bar medför väl inte bara de problemen som du redan beskrivit utan det borde väl dessutom innebära en effektivitetsminskning, utöver den redan dåliga verkningsgraden. Det är väl bland annat det faktum att vätgasen måste komprimeras så mycket som bidrar till vätgasbilarnas dåliga verkningsgrad. Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av apkungen »

Finns det bara två artiklar än så länge om bilen på di?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Om man ökar trycket riktigt riktigt riktigt mycket så fusionerar vätgasen till helium och en vacker dag är bilen plötsligt borta. Och hela stan, och lite till... :shock: :o :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Om man ökar trycket riktigt riktigt riktigt mycket så fusionerar vätgasen till helium och en vacker dag är bilen plötsligt borta. Och hela stan, och lite till... :shock: :o :?
....Men det blir en oslagbar tid från 0-100!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Om man ökar trycket riktigt riktigt riktigt mycket så fusionerar vätgasen till helium och en vacker dag är bilen plötsligt borta. Och hela stan, och lite till... :shock: :o :?
....Men det blir en oslagbar tid från 0-100!
Ja, åt alla håll samtidigt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Foluke skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Om man ökar trycket riktigt riktigt riktigt mycket så fusionerar vätgasen till helium och en vacker dag är bilen plötsligt borta. Och hela stan, och lite till... :shock: :o :?
....Men det blir en oslagbar tid från 0-100!
Ja, åt alla håll samtidigt. :lol:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av bonath »

Ingen roll out... Blow out... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Fandorin »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Jag förstår vad du är ute efter men man räknar aldrig med oljerraffinaderiernas energiförluster eller mackens elförbrukning när man räknar verkningsgraden i bensinbilar. (Det hade varit kul att veta iofs). Så det blir ett lite konstig argument kan jag tycka.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Jerker »

Fandorin skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Jag förstår vad du är ute efter men man räknar aldrig med oljerraffinaderiernas energiförluster eller mackens elförbrukning när man räknar verkningsgraden i bensinbilar. (Det hade varit kul att veta iofs). Så det blir ett lite konstig argument kan jag tycka.
..men när man diskuterar elbilar kräver man att hela kedjan inkl. produktion och distribution ska redovisas...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av danni »

Fandorin skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Jag förstår vad du är ute efter men man räknar aldrig med oljerraffinaderiernas energiförluster eller mackens elförbrukning när man räknar verkningsgraden i bensinbilar. (Det hade varit kul att veta iofs). Så det blir ett lite konstig argument kan jag tycka.
Inte när man räknar verkningsgraden, eftersom den är något helt annat, men när man gör såkallade well-to-wheel-beräkningar så räknar man väl in de förlusterna också?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av mati »

Fandorin skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ännu högre tryck borde således innebära ännu sämre verkningsgrad.
Visst är det så. Det går åt en hel del energi att öka trycket eller gå så långt som att få det flytande som Tibor tar upp i dagens nyhetsartikel. Det ger inte heller särskilt mycket mer vätgas per volym. Dubbla trycket ger inte dubbla antalet vätgasmolekyler. Dessutom krävs mer komplicerat system som både tar volym och energi som sagt var.
Jag förstår vad du är ute efter men man räknar aldrig med oljerraffinaderiernas energiförluster eller mackens elförbrukning när man räknar verkningsgraden i bensinbilar. (Det hade varit kul att veta iofs). Så det blir ett lite konstig argument kan jag tycka.
Nja, vänta nu. Om vi säger att en bensinbil har en verkningsgrad på 25% så gäller det motorn och man antar att bensinen bara finns där. Så långt stämmer det.
Med samma resonemang kan man säga att en elbil har runt 80% verkningsgrad. Då är det kombinationen av batteri och motor som tas med i beräkningen. (Det är aldrig nån som gör så, för då ställs alltid frågan var elen kommer ifrån, nåväl)
En vätgasbil består av en lång kedja med komponenter som alla var och en försämrar verkningsgraden i bilen, även om vi antar att vätgasen redan finns i tanken, komprimerad och klar för användning.
Vätgasen, som står under högt tryck, måste värmas upp på något sätt innan den kan användas i bränslecellen, annars skulle hela skiten frysa sönder med en gång. Den energin tas naturligtvis från vätgasen och kan inte användas för framdrivning, så naturligtvis försämrar ett högre tryck bilens verkingsgrad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar