Håller helt med. Vi bodde på en vingård i Skåne häromdagen som tog ett fast pris på 250 kr för laddning. Vi fick i 44 kWh så blev mycket dyrare än att snabbladdare. Men tycker ändå det var värt det för att slippa stanna en extra gång på väg hem till Stockholm.frippe skrev: ↑21 jul 2024 19:19Problemet som jag ser det med snabbladdning och dess tillgänglighet är att det allt mer går från att vara något du gör när du är på resa, för att ta dig till nästa laddare, till att vara något du gör istället för att ladda över natten på uttag med mindre effekt.Frunken skrev: ↑21 jul 2024 14:19Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.
Laddningstiderna måste ju ner markant och naturligtvis måste effekten finnas där, även om det är fullt.
Flera relativt nyblivna elbilsägare ser det som normalt vid semester eller ledighet att hellre vänta 30-40 minuter på en snabbladdare än att parkera bilen några timmar vid ett AC uttag och göra något annat. Placeringen av snabbladdare att allt mer vara på platser där det kan handlas gör också detta oskick mer vanligt.
Så, för att möta det behövs det otroliga mängder med snabbladdare, eller försöka ändra på sättet folk laddar sina bilar på.
Priset behöver också justeras, att ladda bilen på ett AC uttag på Öland kostar 5kr/kwh men att snabbladda vid teslas SuC i Kalmar kostar 4,4kr/kwh.
När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Med 40 platser så kommer det inte vara många minuter mellan varje bil som rullar iväg. Men det måste till något slags kösystem där du tilldelas en laddare och ingen kan tränga sig före, annars blir det allt för stökigt.Frunken skrev: ↑21 jul 2024 14:19Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.
Laddningstiderna måste ju ner markant och naturligtvis måste effekten finnas där, även om det är fullt.
Har sluppit allt vad köer heter själv än så länge, körde norrut för några dagar sedan och laddade på InCharge i Gävle (vi åt intill en sådan och det fanns plats) och Sundsvall/Birsta där det var nästan tomt.
Model Y LR AWD 2022
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Någon som varit förbi Torsby SuC på senaste?
Ska dit nästa vecka och kollat lediga laddare slumpmässigt under dygnet och verkar vara väldigt få tillgängliga av 14 stycken oavsett när jag tittar.
Ska dit nästa vecka och kollat lediga laddare slumpmässigt under dygnet och verkar vara väldigt få tillgängliga av 14 stycken oavsett när jag tittar.
Ja, är en avvägning i tid så klart där det helt klart är värt att slippa stanna och snabbladda om det går rent praktiskt.Anderzzon skrev: ↑21 jul 2024 21:23Håller helt med. Vi bodde på en vingård i Skåne häromdagen som tog ett fast pris på 250 kr för laddning. Vi fick i 44 kWh så blev mycket dyrare än att snabbladdare. Men tycker ändå det var värt det för att slippa stanna en extra gång på väg hem till Stockholm.frippe skrev: ↑21 jul 2024 19:19Problemet som jag ser det med snabbladdning och dess tillgänglighet är att det allt mer går från att vara något du gör när du är på resa, för att ta dig till nästa laddare, till att vara något du gör istället för att ladda över natten på uttag med mindre effekt.Frunken skrev: ↑21 jul 2024 14:19Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.
Flera relativt nyblivna elbilsägare ser det som normalt vid semester eller ledighet att hellre vänta 30-40 minuter på en snabbladdare än att parkera bilen några timmar vid ett AC uttag och göra något annat. Placeringen av snabbladdare att allt mer vara på platser där det kan handlas gör också detta oskick mer vanligt.
Så, för att möta det behövs det otroliga mängder med snabbladdare, eller försöka ändra på sättet folk laddar sina bilar på.
Priset behöver också justeras, att ladda bilen på ett AC uttag på Öland kostar 5kr/kwh men att snabbladda vid teslas SuC i Kalmar kostar 4,4kr/kwh.
Model Y LR.
Model S70D
Ja, effektbristen i kombination av gamla v2 laddare hjälper inte direkt.xms67 skrev: ↑21 jul 2024 19:13Om de kan hålla upp laddningseffekten så kommer ju kötiderna att minska dessutom. Problemet är väl att det är effektibrist på många ställen så de får inte fram så mycket el som skulle behövas.Frunken skrev: ↑21 jul 2024 14:19Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.
Jag håller med och det är märkligt att en del inte förstår nyttan av långsammare laddning och samtidigt göra annat.frippe skrev: ↑21 jul 2024 19:19Problemet som jag ser det med snabbladdning och dess tillgänglighet är att det allt mer går från att vara något du gör när du är på resa, för att ta dig till nästa laddare, till att vara något du gör istället för att ladda över natten på uttag med mindre effekt.Frunken skrev: ↑21 jul 2024 14:19Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.
Därför tycker jag att det borde finnas fler destinationsladdare vid köpcentrum/matställen. Tror tyvärr många laddar mer än de behöver bara för att de också ska hinna äta eller göra ärenden under tiden.
Jag blev rätt förvånad över att jag inte hittade en laddare på norra Öland som låg under 5 kr kWh.
Ett kösystem vore naturligtvis bra om de hade, men då måste reg nr eller dylikt reggas och hålla koll på när det är din tur, eller fysiska kö-lappar och nån som håller kolljonasl skrev: ↑21 jul 2024 21:25Med 40 platser så kommer det inte vara många minuter mellan varje bil som rullar iväg. Men det måste till något slags kösystem där du tilldelas en laddare och ingen kan tränga sig före, annars blir det allt för stökigt.Frunken skrev: ↑21 jul 2024 14:19Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.
Har sluppit allt vad köer heter själv än så länge, körde norrut för några dagar sedan och laddade på InCharge i Gävle (vi åt intill en sådan och det fanns plats) och Sundsvall/Birsta där det var nästan tomt.
Vet inte hur, men det behöver ju vara ett system som inte går att komma runt genom att cirkulera o hugga direkt när någon lämnar.
Det borde väll gå bra att få en notis i appen att nu är det din tur. Åk till laddare A1 eller något. Det skulle tillochmed kunna vara så att du får ett tidsspann på en minut att acceptera i appen (eller bilen om du kör Tesla).Frunken skrev: ↑22 jul 2024 00:47Ett kösystem vore naturligtvis bra om de hade, men då måste reg nr eller dylikt reggas och hålla koll på när det är din tur, eller fysiska kö-lappar och nån som håller kolljonasl skrev: ↑21 jul 2024 21:25Med 40 platser så kommer det inte vara många minuter mellan varje bil som rullar iväg. Men det måste till något slags kösystem där du tilldelas en laddare och ingen kan tränga sig före, annars blir det allt för stökigt.Frunken skrev: ↑21 jul 2024 14:19Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.
Vet inte hur, men det behöver ju vara ett system som inte går att komma runt genom att cirkulera o hugga direkt när någon lämnar.
Tesla Model 3 Long Range Highland
- jonasl
- Teslaägare
De har ju alla förutsättningar eftersom man måste ha en tesla eller appen. Anmäl ankomst på skärmen/i appen och få en notis när det är din tur, stallet är låst till din bil/app.Frunken skrev: ↑22 jul 2024 00:47Ett kösystem vore naturligtvis bra om de hade, men då måste reg nr eller dylikt reggas och hålla koll på när det är din tur, eller fysiska kö-lappar och nån som håller koll
Enda utmaningen är bilar med porten på fel sida.
Model Y LR AWD 2022
Även de borde man kunna lösa i normal fallet,lägg in i appen vilken bil du har eller bara helt enkelt om man har en höger eller vänster lucka därefter kan man optimera detta och faktiskt inte alltid ta bilarna i exakt den ordning de ställt sig i kö.jonasl skrev: ↑22 jul 2024 09:25De har ju alla förutsättningar eftersom man måste ha en tesla eller appen. Anmäl ankomst på skärmen/i appen och få en notis när det är din tur, stallet är låst till din bil/app.Frunken skrev: ↑22 jul 2024 00:47Ett kösystem vore naturligtvis bra om de hade, men då måste reg nr eller dylikt reggas och hålla koll på när det är din tur, eller fysiska kö-lappar och nån som håller koll
Enda utmaningen är bilar med porten på fel sida.
Bör även finnas en knapp för laddare funkar ej eller laddare blockerad av annan bil så att man då kan få en ny plats längst fram i kön igen.
Finns nog några undantag till man skulle behöva ta hänsyn till men känns som de borde vara ganska enkla algoritmer för detta.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
iden om att rapportera, gärna med bilder att välja på, på hur den blockerade bilen står, är bra! Då kan systemet själv lära sig på vilken sida uttaget är på för respektive konto.
Model Y LR AWD 2022
- T4s
- Teslaägare
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är detta ett resultat av sympatiåtgärderna mot Tesla?
Har aldrig sett så många trasiga laddare på en SuC tidigare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Så var det dags. Hamnade i mitt första kö-kaos idag. e6 verkar vara högt tryck överallt idag.
Valde Halmstad då det stod u bilen att det var flera lediga. Vi ankomst var det kö in till laddstationen. Flera trasiga stolpar, som startade med låg effekt och sedan dog. Trång laddstation på köpcentrum, Trasiga stolpar som folk försökte ladda på och ösregn gjorde kökaoset ännu värre. Åkte därifrån till Löddeköpinge. Alla stolpar fungerar men med allmänt kökaos. Tappade en plats i kön, sen fick frun ut och tog vår plats i kön. Tappade 40 min på köandet.
Som många skriver. Sjuk stressande med köandet.
Valde Halmstad då det stod u bilen att det var flera lediga. Vi ankomst var det kö in till laddstationen. Flera trasiga stolpar, som startade med låg effekt och sedan dog. Trång laddstation på köpcentrum, Trasiga stolpar som folk försökte ladda på och ösregn gjorde kökaoset ännu värre. Åkte därifrån till Löddeköpinge. Alla stolpar fungerar men med allmänt kökaos. Tappade en plats i kön, sen fick frun ut och tog vår plats i kön. Tappade 40 min på köandet.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
För information är det varje dag fullt i Lödde och kanske inte alltid jätteköer men undvik denna om ni kan, speciellt mitt på dagen.
Lödde är också enbart v2 så dels lägre effekt och delade stolpar vilket slöar ned laddningen rejält.
Model Y LR.
Model S70D
Ska ner till Varberg från Västeråstrakten och tittat in på Mariestad flera dagar nu och verkar konstant vara 3 eller 4 laddare lediga av typ 16?
Står som otillgängliga i Chargefinder - är det trasigt då alltså?
Står som otillgängliga i Chargefinder - är det trasigt då alltså?
550 mil genom Europa senare så kan jag väl ändå säga att det fungerar bra. Sällan kö men det känns som att trycket på SuC ökar för varje år. Oftast nu så sitter man lite på spänn och undrar om det blir kö.
Ska man fortsätta med Europa-resorna så lockar ändå en hybrid med ca 10 mils räckvidd på el.
Försökte få igång en laddare i Flensburg idag och den skulle ta kreditkort och det gjorde den men sen lyste det ändå rött i uttaget... Laddfel. Fattar inte hur ni som använder icke-SuC står ut. Jag har extremt dåligt track record själv.
Ska man fortsätta med Europa-resorna så lockar ändå en hybrid med ca 10 mils räckvidd på el.
Försökte få igång en laddare i Flensburg idag och den skulle ta kreditkort och det gjorde den men sen lyste det ändå rött i uttaget... Laddfel. Fattar inte hur ni som använder icke-SuC står ut. Jag har extremt dåligt track record själv.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Trots att jag kör Tesla laddar jag mycket på andra ställen under mina Europaresor. Jag har ett mycket bra track record. Det fungerar nästan felfritt. Enda gången det inte funkade på senaste Europaresan var på färjan Helsingborg-Helsingör.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Färjeladddning är verkligen toppen! Rullade på i Travemünde till 22-färjan, rullade av utsövd, med frukostbuffé i magen och fulladdad bil i Trelleborg. Ingen kö heller för man bokar en båt-stolpe 

Det kan det ju vara, men såg ungefär lika många laddpunkter som inte fungerade på Linköping förra sommaren när vi var där (men där var ju mycket fler laddpunkter totalt). Känns som detta ökat med antalet fel sedan icke-Teslor släpptes på. Förr i tiden när bara Teslor laddade på SuC så förekom knappt det problemet någon gång (hände kanske att en laddpunkt på ett helt år var trasig).Nicke Nyfiken skrev: ↑22 jul 2024 13:24

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, köer är hemskt vid laddning. Speciellt som det inte är organiserat eller anpassat för det.Elix747 skrev: ↑22 jul 2024 16:43Så var det dags. Hamnade i mitt första kö-kaos idag. e6 verkar vara högt tryck överallt idag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Snyggt!Skyltspurtaren skrev: ↑22 jul 2024 22:15Färjeladddning är verkligen toppen! Rullade på i Travemünde till 22-färjan, rullade av utsövd, med frukostbuffé i magen och fulladdad bil i Trelleborg. Ingen kö heller för man bokar en båt-stolpe![]()

- T4s
- Teslaägare