Jaqob skrev: ↑20 feb 2023 18:40
Donk skrev: ↑20 feb 2023 17:49
Jaqob skrev:mikebike skrev: ↑20 feb 2023 14:09
Farthållare utan radar fungerar sämre, särskilt vid nedsatt sikt. Än värre är att torkarautomatiken går igång när man slår på farthållaren och helljusautomatiken går igång när man slår på autostyrning.
Båda dessa system fungerar sämre än hos din Volvo.
Det ter sig ju lite märkligt att en bil som aspirerar på att vara självkörande har svårare att följa bilen framför än en V90 där mycket av den övriga tekniken känns som att den kommer från sent nittiotal. Men bättre att inse det nu än efter köp antar jag, så tack! Får kanske bli något annat (läs ID4) några år, och sen titta in igen för att se om situationen förbättrats. Blir av med nuvarande tjänstebil, så har inte riktigt lyxen att vänta några månader och se om det är bättre redan då.
Men kan inte låta bli att undra, för hur många som inte hänger på forum som detta kommer det som en rejäl överraskning efteråt? Eller är det så att vi pratar små detaljer, som "vanligt folk" aldrig kommer märka av?
Jag kan hålla med om avsaknaden av USS, mycket märkligt av Tesla att ta bort dessa. Så är det helt avgörande så ska man förstås köpa något annat. Men i övrigt tycker jag det målas upp en något felaktig bild. Har en MYP utan radar och en M3 med radar (som väl är bortkopplad?) och använder autopiloten väldigt mycket, funkar oftast riktigt bra tycker (kör ofta Sthlm-Skåne). Visst är autoläget på torkare irriterande ibland men så farligt är det inte (och det tror jag kommer fixas i en uppdatering). Det är iaf bättre än systemen i andra bilar jag provat.
Jag är överlag mycket nöjd med min Y, har jämfört många bilar och kan inte hitta någon som är bättre. Riktgt bra elbilsegenskaper, bästa infotainmentsystemet, kul att köra, väldigt rymlig, och såklart, barnens favoritbil
![Bild](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3.png)
Och nu efter prissänkningen så är den ju i särklass även mest prisvärd (särskilt RWD).
Har kört RWD en del (min pappa har en) och den känns väldigt trevlig. Hyfsat pigg, snål även nu på vintern vilket ger bra räckvidd.
Hade en ID4 förut. Den var väl ok men galet tråkig, slö, superstöriga obelysta touchknappar till värmen, värdelöst infotainmentsystem och kass app. Sålde den efter 1,5 år. Numera är den också alldeles för dyr.
Obs - såklart bara mina personliga erfarenheter och åsikter. Andra tycker säkert annorlunda. Men tyckte det var lite väl negativt här
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack, väldigt intressant att läsa även positiva kommentarer! Och som du säger, Y känns ju aningen roligare än en ID4…
Hoppas att du läst de flesta sidor bakåt i denna tråden. Om inte så gör det.
Det finns många betydligt mer nyanserade åsikter än på de senaste sidorna.
Jag är helt på Donks linje.
Visst Tesla är inte det bästa sedan skivat bröd men jag har inte hittat något bättre.
En Y RWD är en fantastisk bil sett till pris/prestanda, lite subjektivt så klart.
Men tittar man på energieffektivitet är den objektivt ruskigt bra.
Jag har inte hittat någon annan elbil som rymmer hela familjen på 5 på långresa, har vettig dragvikt och faktiskt går att köpa.
IQ5 och EV6 är bra bilar men är mindre och finns inte att köpa.
Jag kör med autopilot varje dag och det funkar till 99%. Farthållaren kunde haft längre avstånd som max.
Auto-torkarna fungerar sämre nu än för några uppdateringar sedan.
Men väldigt mycket har blivit bättre med tiden.
3:an vi hade kunde inte lösa trafikskyltar när vi köpte den, det kom sen.
Automatiken på både sätesvärmaren och ratten funkar helt ok, fanns inte heller när vi hämtade ut bilen.