Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2025.14
Bilarna har system för att automatiska vindrutetorkare och system för parkeringshjälp. Huruvida det hela sköts via ”sensorer” och vad man i så fall lägger i det begreppet tror jag de flesta skiter fullständigt i.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2025.14
Alla typer av sensorer gissar med varierande framgång.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 07:17Ja, en bildsensor, inte en regnsensor.Freez skrev: ↑04 maj 2025 22:17Menar du att en kamera inte innehåller en sensor?mikebike skrev: ↑04 maj 2025 18:58Jag fattar inte varför folk hävdar att deras regnsensor funkar bra när det inte finns någon?![]()
Vad beträffar torkarautomatiken har den alltid fungerat acceptabelt i ihållande regn, åtminstone när det är ljust eller om det finns adekvat belysning.
Jag har nyss tillbringat två veckor i Halland och torkarna gör ett slag varje gång man kör genom ett avsnitt med bokskog (= lite mörkare).
Bifogar en förklaring:
Vad är en kamerasensor?
En bildsensor är en komponent i kameran som samlar upp det ljus som kommer in via objektivet, och sedan omvandlar till elektroniska signaler. Enkelt förklarat så är det sensorn som tar upp ljuset och skapar en bild. Sensorn består av en mängd pixlar som mäter ljusstyrkan från en specifik del av bilden. Storleken på bildsensorn påverkar kvaliteten på den skapade bilden. En större bildsensor har större pixlar och kan samla in mer ljus, vilket leder till en högre bildkvalitet och mindre brus.
Kan också tillägga att regnsensorn på min X1:a fungerar sämre än på Teslan.
Den så kallade regnsensorn är egentligen en optisk vattensensor.
På samma sätt är kameran inte heller en avståndssensor, vilket däremot radarn kan anses vara.
Kameran kan användas för att gissa om det regnar, försöka bedöma avstånd mm. Med varierande framgång.
Brukar din X1 också torka på torr ruta?
Har torkarautomatiken hos din X1 också olika svepfrekvens beroende på ljusförhållanden?
Ja min X1:a torkar ibland på torr ruta. Torkar ibland för långsamt när det spöregnar och torkar för snabbt när det duggar. Samma visa med min fd Passat GTE. Ingen automatik är perfekt.
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.14
Nej, mina Volvo hade problem när det stänkte upp från andra bilar. Jag kunde inte drömma om att automatiken skulle fungera så mycket sämre hos Tesla.Freez skrev: ↑05 maj 2025 09:03Alla typer av sensorer gissar med varierande framgång.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 07:17Ja, en bildsensor, inte en regnsensor.Freez skrev: ↑04 maj 2025 22:17Menar du att en kamera inte innehåller en sensor?mikebike skrev: ↑04 maj 2025 18:58Jag fattar inte varför folk hävdar att deras regnsensor funkar bra när det inte finns någon?![]()
Vad beträffar torkarautomatiken har den alltid fungerat acceptabelt i ihållande regn, åtminstone när det är ljust eller om det finns adekvat belysning.
Jag har nyss tillbringat två veckor i Halland och torkarna gör ett slag varje gång man kör genom ett avsnitt med bokskog (= lite mörkare).
Bifogar en förklaring:
Vad är en kamerasensor?
En bildsensor är en komponent i kameran som samlar upp det ljus som kommer in via objektivet, och sedan omvandlar till elektroniska signaler. Enkelt förklarat så är det sensorn som tar upp ljuset och skapar en bild. Sensorn består av en mängd pixlar som mäter ljusstyrkan från en specifik del av bilden. Storleken på bildsensorn påverkar kvaliteten på den skapade bilden. En större bildsensor har större pixlar och kan samla in mer ljus, vilket leder till en högre bildkvalitet och mindre brus.
Kan också tillägga att regnsensorn på min X1:a fungerar sämre än på Teslan.
Den så kallade regnsensorn är egentligen en optisk vattensensor.
På samma sätt är kameran inte heller en avståndssensor, vilket däremot radarn kan anses vara.
Kameran kan användas för att gissa om det regnar, försöka bedöma avstånd mm. Med varierande framgång.
Brukar din X1 också torka på torr ruta?
Har torkarautomatiken hos din X1 också olika svepfrekvens beroende på ljusförhållanden?
Ja min X1:a torkar ibland på torr ruta. Torkar ibland för långsamt när det spöregnar och torkar för snabbt när det duggar. Samma visa med min fd Passat GTE. Ingen automatik är perfekt.
Dessvärre är ju sådant svårt att upptäcka vid en kortare provkörning.
Jag tyckte farthållaren fungerade nästan lika bra hos Tesla som hos Volvo när jag provkörde, och det gjorde den fram till september 2022 när radarn kopplades ur OTA. Sedan ökade spökbromsningarna efter en uppdatering för knappt ett år sedan.
Har de blivit färre med senare uppdateringar?
Tesla har ju backat på 12V-uttagen, nu väntar jag på att de skall backa på farthållarplinget också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.14
Om du redan har farthållarpling så varför inte prova att uppdatera till den senaste versionen? Kanske fungerar andra saker bättre än det du har i så fall.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:23Nej, mina Volvo hade problem när det stänkte upp från andra bilar. Jag kunde inte drömma om att automatiken skulle fungera så mycket sämre hos Tesla.Freez skrev: ↑05 maj 2025 09:03Alla typer av sensorer gissar med varierande framgång.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 07:17Ja, en bildsensor, inte en regnsensor.Freez skrev: ↑04 maj 2025 22:17Menar du att en kamera inte innehåller en sensor?mikebike skrev: ↑04 maj 2025 18:58
Jag fattar inte varför folk hävdar att deras regnsensor funkar bra när det inte finns någon?![]()
Vad beträffar torkarautomatiken har den alltid fungerat acceptabelt i ihållande regn, åtminstone när det är ljust eller om det finns adekvat belysning.
Jag har nyss tillbringat två veckor i Halland och torkarna gör ett slag varje gång man kör genom ett avsnitt med bokskog (= lite mörkare).
Bifogar en förklaring:
Vad är en kamerasensor?
En bildsensor är en komponent i kameran som samlar upp det ljus som kommer in via objektivet, och sedan omvandlar till elektroniska signaler. Enkelt förklarat så är det sensorn som tar upp ljuset och skapar en bild. Sensorn består av en mängd pixlar som mäter ljusstyrkan från en specifik del av bilden. Storleken på bildsensorn påverkar kvaliteten på den skapade bilden. En större bildsensor har större pixlar och kan samla in mer ljus, vilket leder till en högre bildkvalitet och mindre brus.
Kan också tillägga att regnsensorn på min X1:a fungerar sämre än på Teslan.
Den så kallade regnsensorn är egentligen en optisk vattensensor.
På samma sätt är kameran inte heller en avståndssensor, vilket däremot radarn kan anses vara.
Kameran kan användas för att gissa om det regnar, försöka bedöma avstånd mm. Med varierande framgång.
Brukar din X1 också torka på torr ruta?
Har torkarautomatiken hos din X1 också olika svepfrekvens beroende på ljusförhållanden?
Ja min X1:a torkar ibland på torr ruta. Torkar ibland för långsamt när det spöregnar och torkar för snabbt när det duggar. Samma visa med min fd Passat GTE. Ingen automatik är perfekt.
Dessvärre är ju sådant svårt att upptäcka vid en kortare provkörning.
Jag tyckte farthållaren fungerade nästan lika bra hos Tesla som hos Volvo när jag provkörde, och det gjorde den fram till september 2022 när radarn kopplades ur OTA. Sedan ökade spökbromsningarna efter en uppdatering för knappt ett år sedan.
Har de blivit färre med senare uppdateringar?
Tesla har ju backat på 12V-uttagen, nu väntar jag på att de skall backa på farthållarplinget också.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.14
Nej, jag har inte farthållarpling och det är därför jag inte har uppdaterat.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:14Om du redan har farthållarpling så varför inte prova att uppdatera till den senaste versionen? Kanske fungerar andra saker bättre än det du har i så fall.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:23Nej, mina Volvo hade problem när det stänkte upp från andra bilar. Jag kunde inte drömma om att automatiken skulle fungera så mycket sämre hos Tesla.Freez skrev: ↑05 maj 2025 09:03Alla typer av sensorer gissar med varierande framgång.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 07:17Ja, en bildsensor, inte en regnsensor.Freez skrev: ↑04 maj 2025 22:17
Menar du att en kamera inte innehåller en sensor?
Bifogar en förklaring:
Vad är en kamerasensor?
En bildsensor är en komponent i kameran som samlar upp det ljus som kommer in via objektivet, och sedan omvandlar till elektroniska signaler. Enkelt förklarat så är det sensorn som tar upp ljuset och skapar en bild. Sensorn består av en mängd pixlar som mäter ljusstyrkan från en specifik del av bilden. Storleken på bildsensorn påverkar kvaliteten på den skapade bilden. En större bildsensor har större pixlar och kan samla in mer ljus, vilket leder till en högre bildkvalitet och mindre brus.
Kan också tillägga att regnsensorn på min X1:a fungerar sämre än på Teslan.
Den så kallade regnsensorn är egentligen en optisk vattensensor.
På samma sätt är kameran inte heller en avståndssensor, vilket däremot radarn kan anses vara.
Kameran kan användas för att gissa om det regnar, försöka bedöma avstånd mm. Med varierande framgång.
Brukar din X1 också torka på torr ruta?
Har torkarautomatiken hos din X1 också olika svepfrekvens beroende på ljusförhållanden?
Ja min X1:a torkar ibland på torr ruta. Torkar ibland för långsamt när det spöregnar och torkar för snabbt när det duggar. Samma visa med min fd Passat GTE. Ingen automatik är perfekt.
Dessvärre är ju sådant svårt att upptäcka vid en kortare provkörning.
Jag tyckte farthållaren fungerade nästan lika bra hos Tesla som hos Volvo när jag provkörde, och det gjorde den fram till september 2022 när radarn kopplades ur OTA. Sedan ökade spökbromsningarna efter en uppdatering för knappt ett år sedan.
Har de blivit färre med senare uppdateringar?
Tesla har ju backat på 12V-uttagen, nu väntar jag på att de skall backa på farthållarplinget också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.14
Aha! Jag tyckte du sa att din fru inte tillät dig att använda farthållaren eftersom den plingar. Jag kanske förväxlade dig med någon annan.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 13:19Nej, jag har inte farthållarpling och det är därför jag inte har uppdaterat.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:14Om du redan har farthållarpling så varför inte prova att uppdatera till den senaste versionen? Kanske fungerar andra saker bättre än det du har i så fall.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:23Nej, mina Volvo hade problem när det stänkte upp från andra bilar. Jag kunde inte drömma om att automatiken skulle fungera så mycket sämre hos Tesla.Freez skrev: ↑05 maj 2025 09:03Alla typer av sensorer gissar med varierande framgång.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 07:17
Ja, en bildsensor, inte en regnsensor.
Den så kallade regnsensorn är egentligen en optisk vattensensor.
På samma sätt är kameran inte heller en avståndssensor, vilket däremot radarn kan anses vara.
Kameran kan användas för att gissa om det regnar, försöka bedöma avstånd mm. Med varierande framgång.
Brukar din X1 också torka på torr ruta?
Har torkarautomatiken hos din X1 också olika svepfrekvens beroende på ljusförhållanden?
Ja min X1:a torkar ibland på torr ruta. Torkar ibland för långsamt när det spöregnar och torkar för snabbt när det duggar. Samma visa med min fd Passat GTE. Ingen automatik är perfekt.
Dessvärre är ju sådant svårt att upptäcka vid en kortare provkörning.
Jag tyckte farthållaren fungerade nästan lika bra hos Tesla som hos Volvo när jag provkörde, och det gjorde den fram till september 2022 när radarn kopplades ur OTA. Sedan ökade spökbromsningarna efter en uppdatering för knappt ett år sedan.
Har de blivit färre med senare uppdateringar?
Tesla har ju backat på 12V-uttagen, nu väntar jag på att de skall backa på farthållarplinget också.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.14
Nej, rätt snubbe, fel funktion.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:23Aha! Jag tyckte du sa att din fru inte tillät dig att använda farthållaren eftersom den plingar. Jag kanske förväxlade dig med någon annan.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 13:19Nej, jag har inte farthållarpling och det är därför jag inte har uppdaterat.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:14Om du redan har farthållarpling så varför inte prova att uppdatera till den senaste versionen? Kanske fungerar andra saker bättre än det du har i så fall.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:23Nej, mina Volvo hade problem när det stänkte upp från andra bilar. Jag kunde inte drömma om att automatiken skulle fungera så mycket sämre hos Tesla.
Dessvärre är ju sådant svårt att upptäcka vid en kortare provkörning.
Jag tyckte farthållaren fungerade nästan lika bra hos Tesla som hos Volvo när jag provkörde, och det gjorde den fram till september 2022 när radarn kopplades ur OTA. Sedan ökade spökbromsningarna efter en uppdatering för knappt ett år sedan.
Har de blivit färre med senare uppdateringar?
Tesla har ju backat på 12V-uttagen, nu väntar jag på att de skall backa på farthållarplinget också.
Det är AP, med dubbelpling, som jag inte får använda. Om jag uppdaterar och får pling även på farthållaren så.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.14
Då är jag med. Jag får säga att jag har börjat störa mig på plinget nu när vi har pratat om det så mycket.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 13:26Nej, rätt snubbe, fel funktion.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:23Aha! Jag tyckte du sa att din fru inte tillät dig att använda farthållaren eftersom den plingar. Jag kanske förväxlade dig med någon annan.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 13:19Nej, jag har inte farthållarpling och det är därför jag inte har uppdaterat.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:14Om du redan har farthållarpling så varför inte prova att uppdatera till den senaste versionen? Kanske fungerar andra saker bättre än det du har i så fall.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:23
Nej, mina Volvo hade problem när det stänkte upp från andra bilar. Jag kunde inte drömma om att automatiken skulle fungera så mycket sämre hos Tesla.
Dessvärre är ju sådant svårt att upptäcka vid en kortare provkörning.
Jag tyckte farthållaren fungerade nästan lika bra hos Tesla som hos Volvo när jag provkörde, och det gjorde den fram till september 2022 när radarn kopplades ur OTA. Sedan ökade spökbromsningarna efter en uppdatering för knappt ett år sedan.
Har de blivit färre med senare uppdateringar?
Tesla har ju backat på 12V-uttagen, nu väntar jag på att de skall backa på farthållarplinget också.
Det är AP, med dubbelpling, som jag inte får använda. Om jag uppdaterar och får pling även på farthållaren så.....
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.14
mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:29Då är jag med. Jag får säga att jag har börjat störa mig på plinget nu när vi har pratat om det så mycket.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 13:26Nej, rätt snubbe, fel funktion.
Det är AP, med dubbelpling, som jag inte får använda. Om jag uppdaterar och får pling även på farthållaren så.....![]()

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.14
Bilen har laddat ner 14.3.1 nu så installerar den. Min bil före Teslan hade varken farthållare eller regnsensor eller nån färddator, så jag saknar inte dessa funktioner alls innan jag skaffade Teslan, min mobiltelefon har rätt många år endast haft tre knappar, så jag saknar heller inte en massa knappar i Teslan.
Rättelse: Jag har saknat en farthållare ganska många gånger, men någon regnsensor kan jag inte påminna mig att jag tänkt på någon gång med saknad medan jag hade min gamla bil.
Rättelse: Jag har saknat en farthållare ganska många gånger, men någon regnsensor kan jag inte påminna mig att jag tänkt på någon gång med saknad medan jag hade min gamla bil.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.14
Torkarautomatik, tillsammans med AWD, var starka skäl till att jag gick från V40 till V70 en gång i tiden.wannabee skrev: ↑06 maj 2025 06:41Bilen har laddat ner 14.3.1 nu så installerar den. Min bil före Teslan hade varken farthållare eller regnsensor eller nån färddator, så jag saknar inte dessa funktioner alls innan jag skaffade Teslan, min mobiltelefon har rätt många år endast haft tre knappar, så jag saknar heller inte en massa knappar i Teslan.
Rättelse: Jag har saknat en farthållare ganska många gånger, men någon regnsensor kan jag inte påminna mig att jag tänkt på någon gång med saknad medan jag hade min gamla bil.
Problemen med Teslas torkarautomatik är dels att den fungerar dåligt, dels att den automatiskt slås på när man använder farthållaren. Har du inte haft farthållare tidigare kanske du tycker att Teslas fungerar ok?
Vad gäller antalet knappar så har nyare Teslor fler än de äldre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.14
Man saknar inte regnsensor förräns man haft en.
Fast det jag saknar mest från nån bil så är det vw's gamla lösning med ett relä som man satte intervallen med, fanns på golf 3 på 90 talet.
(man kunde även backporta det till golf 2 med ett relä
)
Fast det jag saknar mest från nån bil så är det vw's gamla lösning med ett relä som man satte intervallen med, fanns på golf 3 på 90 talet.
(man kunde även backporta det till golf 2 med ett relä

Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.14
Ja, det borde gå att implementera ganska lätt. Som det är nu så är långsammaste intervallet ofta för snabbt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.14
Håller med, hur ofta man vill att torkarna agerar är personligt, behövs en intensitetsjustering.
Re: Senaste version 2025.14
Nu fick jag in 2025.14.3.1. Jag passade på att sätta upp automatisering så att min iPhone aktiverar sin hotspot när jag kliver in i bilen. Det fungerar riktigt bra. När jag har kört iväg utom räckhåll för mitt hemma-wifi så kopplar bilen automatiskt över till iPhone-hotspoten. Tidigare fick jag fippla på telefonen och i bilen för att det skulle koppla upp men nu sker det automagiskt. Jag är så himla nöjd. 

Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Senaste version 2025.14
Ja, nu kan det faktiskt funka att köra med automatisk hotspot på telefonen. Förut funkade det bara om bilen bytte till den innan man lade i växeln.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.14
Hm, nu har bilen börjat köra om till höger på motorväg igen. 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.14
Efter senaste uppdateringen (14.3.1) har mikrofonen börjat bugga. Den uppfattar knappt några ord vid röstkommandon och röstsamtal låter illa för samtalsparten. En omstart med bägge rättknapparna löser problemet tillfälligt. Någon annan som upplevt liknande?
Re: Senaste version 2025.14
Jag har den här funktionen i min bil (mx raven), men funktionen kräver att man stänger av torkarautomatiken "auto wipers" helt och det är så jag kör.
Re: Senaste version 2025.14
Intressant, så man kan sätta intervallet helt fritt inom 1-30 sekunder för svep?
Varför dumpade dom den funktionen måntro