Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer
Moderator: Redaktion
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer
Tråd för oss som saknar (eller inte) regnsensorer, radar och USS.
Har märkt att ämnet om avsaknaden av regnsensorer, radar och ultraljudssensorer (USS) dyker upp lite överallt i forumet, ofta med heta diskussioner om Tesla Vision vs. traditionella sensorer. För att ge detta ämne ett eget hem och kanske rädda andra trådar från sidospår så skapar vi denna dedikerade tråd!
Här kan vi:
Dela våra tankar om hur Vision fungerar (eller inte fungerar) i regn, dimma eller trånga garage.
Sakna våra kära USS och regnsensorer i fred.
Diskutera om kameror verkligen är framtiden eller om vi vill ha sensorerna eller radar tillbaka.
Kanske till och med skratta lite åt våra gemensamma frustrationer med dimma och wipers going crazy
Låt oss hålla det respektfullt och konstruktivt – oavsett om du är Team Vision eller Team Sensor!.
Har märkt att ämnet om avsaknaden av regnsensorer, radar och ultraljudssensorer (USS) dyker upp lite överallt i forumet, ofta med heta diskussioner om Tesla Vision vs. traditionella sensorer. För att ge detta ämne ett eget hem och kanske rädda andra trådar från sidospår så skapar vi denna dedikerade tråd!
Här kan vi:
Dela våra tankar om hur Vision fungerar (eller inte fungerar) i regn, dimma eller trånga garage.
Sakna våra kära USS och regnsensorer i fred.
Diskutera om kameror verkligen är framtiden eller om vi vill ha sensorerna eller radar tillbaka.
Kanske till och med skratta lite åt våra gemensamma frustrationer med dimma och wipers going crazy
Låt oss hålla det respektfullt och konstruktivt – oavsett om du är Team Vision eller Team Sensor!.
Senast redigerad av T4s, redigerad totalt 5 gång.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vi som saknar regn och parkeringsensor
Du glömde radarn!
För mig personligen en mycket större försämring. Torkarautomatiken visste jag var kass när jag hämtade ut min Model Y, men den gick ju att stänga av då.
Efter övergången till Vision slås automatiken på varje gång man använder farthållaren. Två dåliga system kombinerade. 1 + 1 = 3.
Min bil har fortfarande fungerande parkeringssensorer. Fungerar minst lika bra som hos tidigare bilar.
Att torkarna slår lite då och då är mest roande, en påminnelse om Teslas inkompetens.
Att bilen bromsar 5 gånger på 15 km körning gör mig förbannad och passagerarna rädda. Alternativt att de tror att jag inte kan köra bil.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig är också en anledning till frustration och ilska.
Om min Model 3 hade uppfört sig på samma sätt kan man anse att jag får skylla mig själv som hämtar ut ytterligare en Tesla, men så var det inte.
Min Model 3 hade en acceptabel farthållare, liksom min Model Y fram till september 2023. Sedan ökade spökbromsningarna markant efter uppdateringen 2024.20.9
Vissa påstår att torkarautomatiken fungerar perfekt, men är det inte konstigt att Enhance Auto då lägger utvecklingstid på att avaktivera den?
Företaget lever för övrigt helt på Teslas tillkortakommanden.

För mig personligen en mycket större försämring. Torkarautomatiken visste jag var kass när jag hämtade ut min Model Y, men den gick ju att stänga av då.
Efter övergången till Vision slås automatiken på varje gång man använder farthållaren. Två dåliga system kombinerade. 1 + 1 = 3.
Min bil har fortfarande fungerande parkeringssensorer. Fungerar minst lika bra som hos tidigare bilar.
Att torkarna slår lite då och då är mest roande, en påminnelse om Teslas inkompetens.
Att bilen bromsar 5 gånger på 15 km körning gör mig förbannad och passagerarna rädda. Alternativt att de tror att jag inte kan köra bil.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig är också en anledning till frustration och ilska.
Om min Model 3 hade uppfört sig på samma sätt kan man anse att jag får skylla mig själv som hämtar ut ytterligare en Tesla, men så var det inte.
Min Model 3 hade en acceptabel farthållare, liksom min Model Y fram till september 2023. Sedan ökade spökbromsningarna markant efter uppdateringen 2024.20.9
Vissa påstår att torkarautomatiken fungerar perfekt, men är det inte konstigt att Enhance Auto då lägger utvecklingstid på att avaktivera den?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ska vi ha en tråd för varje åsikt nu?
I så fall har jag några förslag.
Vi som tror att FSD kommer till EU på stadsgator.
Vi som tror att marknadsföring är verklighet
Vi som tror att Elon aldrig ljuger
Vi som pumpar TSLA.
Sedan bannar vi inlägg om dessa ämnen i andra trådar. Skulle vara super.
Vad tycker vi?
Vi som pumpar TSLA.
Vad tycker vi?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
FSD har ju redan en tråd. Elon också.
Ja men de är för alla åsikter. Den här tråden verkar vara skapad av någon som jag tolkar inte saknar och för de ”som saknar…” i syfte att slippa diskutera? Det blir ju lite märkligt?
Tråden heter inte ”Teslas val av sensorer och dess konsekvenser”.
Du kanske skulle börja med att uppdatera din bil.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:36Du glömde radarn!![]()
Parkerings och regnautomatiken fungerar mycket bra men den är inte perfekt. Ingen bil är perfekt men Tesla MY är sammantaget en grymt bra bil, den bästa jag ägt så här långt. (Har bara haft nya fina tjänstebilar senaste 25 åren, BMW, Audi, VW, Volvo)
Som många poängterat tidigare bör du byta bil. Det kan inte vara hälsosamt att vara så missnöjd dygnet runt.
MY RWD Vit 2023
Jag tror de flesta i detta forum är extremt trötta på att gnäll på radar, regn och parkeringssensor förpestar alla trådar oavsett ämne.spacecoin skrev: ↑05 maj 2025 10:40Ska vi ha en tråd för varje åsikt nu?
Vi som pumpar TSLA.
Vad tycker vi?
MY RWD Vit 2023
- T4s
- Teslaägare
Såååå saknar du sensorn eller inte? Låt oss diskutera i denna tråd om det var otydligt. /TSspacecoin skrev: ↑05 maj 2025 10:44
Precis min poäng. Tack. Jag är sjukt trött på all desinformation om TSLA i aktietråden. Ska vi förbjuda det?Freez skrev: ↑05 maj 2025 10:53Jag tror de flesta i detta forum är extremt trötta på att gnäll på radar, regn och parkeringssensor förpestar alla trådar oavsett ämne.spacecoin skrev: ↑05 maj 2025 10:40Ska vi ha en tråd för varje åsikt nu?
Vi som pumpar TSLA.
Vad tycker vi?
Du kanske kan döpa om tråden till något neutralt om du vill ha en diskussion om sensorer på riktigt.
Skulle det vara intressant för dig att få bättre automatiska torkare för 200 kr eller säkrare parkering för en 1000 kr eller kanske till om med Level 3-kapabilitet på motorväg för 10000 kr.
Nej, låt oss som medlemsklubb för Tesla hylla dessa budgetlösningar! Hell Elon och grattis aktieägarna? Vem bryr sig om kunderna?
edit: jag räknar inte med svar, men tack för att du(?) bytte rubrik.
- mikebike
- Teslaägare
Vid vilken uppdatering blev din bil markant bättre?Freez skrev: ↑05 maj 2025 10:48Du kanske skulle börja med att uppdatera din bil.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:36Du glömde radarn!![]()
Parkerings och regnautomatiken fungerar mycket bra men den är inte perfekt. Ingen bil är perfekt men Tesla MY är sammantaget en grymt bra bil, den bästa jag ägt så här långt. (Har bara haft nya fina tjänstebilar senaste 25 åren, BMW, Audi, VW, Volvo)
Som många poängterat tidigare bör du byta bil. Det kan inte vara hälsosamt att vara så missnöjd dygnet runt.
Min har i stort sett bara blivit sämre vid uppdateringar.
Ja, jag skall byta bil, det gör jag ju alltid efter en tid. Frågan är om det är rimligt att Tesla försämrar redan sålda bilar och att jag skall byta i förtid på grund av detta?
Jag gillar inte att bli lurad och i detta fall anser jag att jag blivit lurad.
Alla bilar är kompromisser och man får jämföra olika egenskaper mot varandra innan köp. Det fungerar dock inte att göra så om en leverantör förändrar/försämrar bilen man köpt i efterhand.
Många blev till exempel upprörda när VW ville uppdatera/försämra redan sålda bilar efter Dieselgate.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 3 gång.
- T4s
- Teslaägare
Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer
Ämnesraden har ändrats till "Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer" för att vara mer neutral och inbjudande för alla åsikter. Tanken med tråden är att samla diskussionen om sensorer osv på ett ställe så vi slipper sidospår i andra trådar och inte att stänga ner debatten.
Om någon ändå känner att detta inte är rätt plats för diskussionen, så är det fritt fram att starta en egen tråd med en annan vinkel eller fortsätta i andra trådar.
Om någon ändå känner att detta inte är rätt plats för diskussionen, så är det fritt fram att starta en egen tråd med en annan vinkel eller fortsätta i andra trådar.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Underbart! Nu vill jag se inte en enda kommentar om radar och vindrutetorkare från mb i ngn annan tråd än denna. Så j#%^* tjatigt.
Tesla MYLR -23
Helljusautomatiken funkar nuförtiden riktigt bra, svor jag i kyrkan nu? Antar någon form av sensor är involverad, eller så är bilen synsk. Vindrutetorkarna funkade inte bra ens 2020 med drömsensorerna på plats vill jag minnas. Parkeringshjälpen var dock mer exakt förr, men lär man sig att STOPP betyder att man har en decimeter till godo så behöver man inte sova dåligt över det heller. Spökbromsningar i tunnelsystemen under Stockholm är nog det enda jag stör mig på, hade önskat dessa var begränsade till självkörningsläget (som jag aldrig använder) och att den vanliga farthållaren bara var adaptiv på det gamla dumma sättet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Tesla har inte haft regnsensor sedan 2017 eller så. Jag har inte haft min påslagen på flera år. Kör manuellt. Helljuset är helt ok nu. Det var oanvändbart i tre år för mig, vilket spelar in i min bild av Tesla. Köper man sin första Tesla nu så kan man vara nöjd med helljusautomatiken. Tesla för mig är over-promise and under-deliver utan att ens diskutera NoA och FSD.holden skrev: ↑05 maj 2025 17:39Helljusautomatiken funkar nuförtiden riktigt bra, svor jag i kyrkan nu? Antar någon form av sensor är involverad, eller så är bilen synsk. Vindrutetorkarna funkade inte bra ens 2020 med drömsensorerna på plats vill jag minnas. Parkeringshjälpen var dock mer exakt förr, men lär man sig att STOPP betyder att man har en decimeter till godo så behöver man inte sova dåligt över det heller. Spökbromsningar i tunnelsystemen under Stockholm är nog det enda jag stör mig på, hade önskat dessa var begränsade till självkörningsläget (som jag aldrig använder) och att den vanliga farthållaren bara var adaptiv på det gamla dumma sättet.
Man förväntar sig att det man betalar för fungerar från dag ett liksom.
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Ja, tänk om man fick drömma, sätta ihop den SensorTesla man skulle vilja ha!
1. Ge mig min radar tillbaka så att farthållaren fungerar (Hade på Raven, vet inte ens om min Plaid tillverkad 221020 har någon fysiskt)
2. Ge mig en riktig regnsensor. Har inga större problem med torrtorkning nu eftersom jag sätter torkarna i läge auto först när det är fukt på rutan.
3. Ge mig en riktig skyltigenkänning som sänkt farten redan vid skylten (eftersom Trafikverket sätter fartkamerorna så snart efter skylten)
4. Låt mig behålla Vision eftersom mina USS var igensatta av snö okt - april, ”parkeringsassistansen ej tillgänglig” lyste halva året. Det är bara en kamera att rengöra! Sen att Vision och sensorerna är/var riktiga fegisar och varnar när det är flera dm kvar är en annan sak.
Skulle dessutom vilja ha V2L, (tror att det ”dåliga” batteriet i Palladiumbilarna inte skulle gilla V2G)
1. Ge mig min radar tillbaka så att farthållaren fungerar (Hade på Raven, vet inte ens om min Plaid tillverkad 221020 har någon fysiskt)
2. Ge mig en riktig regnsensor. Har inga större problem med torrtorkning nu eftersom jag sätter torkarna i läge auto först när det är fukt på rutan.
3. Ge mig en riktig skyltigenkänning som sänkt farten redan vid skylten (eftersom Trafikverket sätter fartkamerorna så snart efter skylten)
4. Låt mig behålla Vision eftersom mina USS var igensatta av snö okt - april, ”parkeringsassistansen ej tillgänglig” lyste halva året. Det är bara en kamera att rengöra! Sen att Vision och sensorerna är/var riktiga fegisar och varnar när det är flera dm kvar är en annan sak.
Skulle dessutom vilja ha V2L, (tror att det ”dåliga” batteriet i Palladiumbilarna inte skulle gilla V2G)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Det med matrix fungerar hyffsat.
Regnsensor togs bort ungeför 2016 samtidigt med att man tog bort mobileyes lösning för kameraavlästa skyltar.
Om vi tänker att det har gått cirka 9 år och torkarna fortfarande inte fungerar som på en riktig bil är det uruselt att folk fått vänta lika länge som en Tesla håller.
Skyltavläsningen är underkänd ännu.
Den blir sakta bättre och bättre men fortfarande är den totalt underkänd på så vis att ibland kommer inte bilen på plats innan den säger stoppa och om man litar fullt på den kommer man behöva använda försäkringen när man kört på något.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Min helljusautomatik (utan matrix) är mycket bättre än när bilen levererades. Men det är fortfarande den kassaste jag haft. Oacceptabelt för en bil över 1.1MSEK.
Jag tycker i allmänhet att man bör sätta priset och funktion i relation. När det är dyrt på det sättet S/X är förväntningarna annorlunda än om man köper en Nissan för 300k. Ändå har Nissan perfekt helljusautomatik och automatiska torkare, eller hade det i alla fall 2019 när jag körde en sist. Det är pinsamt tycker jag.
Tesla har många väldigt förlåtande kunder eller så har vi en förklaring till att de tappar marknadsandelar.
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Matrix fungerar fantastiskt bra när det väl sätter på helljuset, dock tänds det ju först när det är totalmörkt! Jag gör som någon annan skrev, aktiverar det manuellt, med att hålla inne knappen i mitt fall.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Jag upplever också att det alltid varit sent att slå på helljuset. Det kan ta 3-5 sekunder för länge. Det känns inte supertryggt.
Så var det ju även för oss med Matrixlampor innan det adaptiva ljuset aktiverades.
I Norrland farligt efter ett möte eftersom man inte skulle upptäcka en älg under de 3-5s (mer åt 5s-hållet väl) det tog.
Matrixen ljusar upp utan någon direkt fördröjning men tändtidpunkten vid skymning är rent farlig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Håller med på så vis att om det är fråga om en dyrare bil kan man ställa högre krav.
Tyvärr är det så att Tesla ofta inte ens kommer i närheten av minimikravet, som handlar om ren trafiksäkerhet.
Jag kör en del hyrbil i jobbet, senast förra ve kan ~ 60mil varav 40 på motorväg och mitt jobb hyr ofta in lite sniknare bilar. (Förra jobbet var det standard med Volvo typ V60/70/90 men här är det ofta Kinesiska eller franska små snikbilar eller motsv.
De bilarna har i princip alltid rätt fartgräns visad på instrumentbrädan, torkarautomatiken kan man slå på on och sedan glömma.
Farthållaren håller ett bra avstånd både dager och mörker, helljusauyomatiken med och så vidare.
Det är lite beklämmande att en snikbil från Kina fungerar med allt det som Tesla är värdelös på.
Det hjälper föga att tex torkarautomatiken sakta blir lite mindre dålig. Hinner man köra Tesla i sju år inman man byter märke och det aldrig blev bra…
Sensorerna plockar man bort när man har en fullt fungerande ersättning, inte sju eller fjorton år före.
Jag skulle tro grav fanatism eller att man tex tror att man kan hålla aktiekursen uppe genom att mörka problemen.
Jag tror inte att det håller långsiktigt för Tesla att fortsätta som de gör. Det är mycket i Teslas approach där dålig kvalitet* läggs på kunden.
Länkarmar, plastskinn och undermålig lack etc.
När ”nykärleken” mellan ägaren och bilen gått över…
(Jag ser inte personligen Elons framfart som ett problem, annat än att man riskerar att få sin bil vandaliserad.)
*) Det är mycket prylar på bilarna som inte håller normal bilkvalitet. När garantierna är slut blir det sannolikt lite kostsamt eller attman åler runt med en bil dom ser ut som [censur] både inne i bilen och ute.
Tyvärr är det så att Tesla ofta inte ens kommer i närheten av minimikravet, som handlar om ren trafiksäkerhet.
Jag kör en del hyrbil i jobbet, senast förra ve kan ~ 60mil varav 40 på motorväg och mitt jobb hyr ofta in lite sniknare bilar. (Förra jobbet var det standard med Volvo typ V60/70/90 men här är det ofta Kinesiska eller franska små snikbilar eller motsv.
De bilarna har i princip alltid rätt fartgräns visad på instrumentbrädan, torkarautomatiken kan man slå på on och sedan glömma.
Farthållaren håller ett bra avstånd både dager och mörker, helljusauyomatiken med och så vidare.
Det är lite beklämmande att en snikbil från Kina fungerar med allt det som Tesla är värdelös på.
Det hjälper föga att tex torkarautomatiken sakta blir lite mindre dålig. Hinner man köra Tesla i sju år inman man byter märke och det aldrig blev bra…
Sensorerna plockar man bort när man har en fullt fungerande ersättning, inte sju eller fjorton år före.
Jag tror många är grymt blåögda. Som jag upplever det tex i Facebookgrupper verkar många försvara funktioner ända in i döden som de rimligen har haft problem med.
Jag skulle tro grav fanatism eller att man tex tror att man kan hålla aktiekursen uppe genom att mörka problemen.
Jag tror inte att det håller långsiktigt för Tesla att fortsätta som de gör. Det är mycket i Teslas approach där dålig kvalitet* läggs på kunden.
(Jag ser inte personligen Elons framfart som ett problem, annat än att man riskerar att få sin bil vandaliserad.)
*) Det är mycket prylar på bilarna som inte håller normal bilkvalitet. När garantierna är slut blir det sannolikt lite kostsamt eller attman åler runt med en bil dom ser ut som [censur] både inne i bilen och ute.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hmm, det citatet skrev inte jagAAKEE skrev: ↑05 maj 2025 19:08Håller med på så vis att om det är fråga om en dyrare bil kan man ställa högre krav.
Jag tror många är grymt blåögda. Som jag upplever det tex i Facebookgrupper verkar många försvara funktioner ända in i döden som de rimligen har haft problem med.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Det ante mig nästan, det vart nå tjorvholden skrev: ↑05 maj 2025 19:31Hmm, det citatet skrev inte jagAAKEE skrev: ↑05 maj 2025 19:08Håller med på så vis att om det är fråga om en dyrare bil kan man ställa högre krav.
*) Det är mycket prylar på bilarna som inte håller normal bilkvalitet. När garantierna är slut blir det sannolikt lite kostsamt eller attman åler runt med en bil dom ser ut som [censur] både inne i bilen och ute.![]()
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslas kunder påminner lite om de iPhone köpare de fösta 4-5 åren som iPhone fanns. Mjukvaran var i övrigt så bra att man valde att bortse från att man inte kunde filma, ringa videosamtal eller föra över sina egna filmer till telefonen.
Kommer själv ihåg hur man försökte lyfta avsaknaden av Flash som något positivt precis som många Teslaägare nu menar att Vision är sååå mycket bättre än det gamla systemet för man kan se parkeringsrutorna på skärmen och klicka på dem.
Kommer själv ihåg hur man försökte lyfta avsaknaden av Flash som något positivt precis som många Teslaägare nu menar att Vision är sååå mycket bättre än det gamla systemet för man kan se parkeringsrutorna på skärmen och klicka på dem.