Jag provkörde Juniper idag på förmiddagen.
Den är 5-6 decibel tystare. Så det är markant mycket bättre
Sen går den väldigt mycket bättre över broskarvar mm
Stolarna är plattare i sitsen och lite hårdare, en stor förbättring det också.
När jag körde hem i min MYP så känns den plötsligt hopplöst gammal
Jag provkörde Juniper idag på förmiddagen.
Den är 5-6 decibel tystare. Så det är markant mycket bättre
Sen går den väldigt mycket bättre över broskarvar mm
Stolarna är plattare i sitsen och lite hårdare, en stor förbättring det också.
När jag körde hem i min MYP så känns den plötsligt hopplöst gammal
Mtp att 3db är en fördubbling/halvering av ljudvolymen
Jag provkörde Juniper idag på förmiddagen.
Den är 5-6 decibel tystare. Så det är markant mycket bättre
Sen går den väldigt mycket bättre över broskarvar mm
Stolarna är plattare i sitsen och lite hårdare, en stor förbättring det också.
När jag körde hem i min MYP så känns den plötsligt hopplöst gammal
Mtp att 3db är en fördubbling/halvering av ljudvolymen
Det där är väl en konstant myt som svingas runt... Det är en fördubbling av ljudtrycket men för att örat skall uppfatta det som en fördubbling av ljudnivån krävs det snarare den tredubbla förändringen, alltså runt 10 dB.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 feb 2025 14:20
av T4s
Satan vad fräsch den röda är!
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 feb 2025 14:22
av T4s
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 feb 2025 16:48
av manneson
Var ute och svängde en timme. Klart trevligare än gamla Y.
Men jäklar vad det plingar och piper hela tiden.
Slog av hastighetsvarningen direkt förstås, men pep ändå. Hittade sen att den pep varje gång hastighetsgränsen ändrades(!), slog av det också.
Sen pep den när jag korsade linjer lite som jag ville...
Nåväl, som förväntat kändes den som en rymligare Highland. Väldigt tyst, men på motorväg låter den nog lite mer än Highland. Gamla Y bullrade ju en del bakifrån, denna hörde man nada bakifrån. Men en del vind och däckljud.
Kul och lättfotad rent allmänt, som Tesla brukar vara. Fjädringen fast utan att vara studsig, återigen som Highland.
MYP lär bli grym.
Vad tycker ni om panelinpassningen på den bakluckans vänstra sida?…
Den kunde verkligen behöva en justering, konstigt att de inte ens gör kvalitetskontroll på en demobil. Säljarna borde åtminstone reagera på något så uppenbart.
Annars tycker jag designen är lyckad, ser ut som en moden Saab, ett klart steg framåt. Synd bara att Tesla är så starkt förknippat med Elon Musk.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 feb 2025 17:43
av Teslasemitruck
Huven gör att bilen ser längre och större ut tycker jag. Riktigt fet.
Var ute och svängde en timme. Klart trevligare än gamla Y.
Men jäklar vad det plingar och piper hela tiden.
Slog av hastighetsvarningen direkt förstås, men pep ändå. Hittade sen att den pep varje gång hastighetsgränsen ändrades(!), slog av det också.
Sen pep den när jag korsade linjer lite som jag ville...
Nåväl, som förväntat kändes den som en rymligare Highland. Väldigt tyst, men på motorväg låter den nog lite mer än Highland. Gamla Y bullrade ju en del bakifrån, denna hörde man nada bakifrån. Men en del vind och däckljud.
Kul och lättfotad rent allmänt, som Tesla brukar vara. Fjädringen fast utan att vara studsig, återigen som Highland.
MYP lär bli grym.
IMG_3097.jpegIMG_3099.jpeg
Kan tillägga att jag hade tagit en ID7 före gamla Y.
Men nu är komforten väldigt nära ID7, samt denna är lite mer praktisk och mycket mycket roligare att köra. Ser coolare ut också IMO.
Re: Model Y Juniper
Postat: 19 feb 2025 18:59
av Teslasemitruck
Antagligen en bit lägre pris också. När de släpps.
Annars tycker jag designen är lyckad, ser ut som en moden Saab, ett klart steg framåt. Synd bara att Tesla är så starkt förknippat med Elon Musk.
Vad får dig att tänka Saab? Själv kan jag inte se något, varken i karossformen eller belysning etc.
Polestar 2 däremot påminner mkt om ”en modern Saab” IMO(på ett bra sätt).
Förövrigt kom jag på en sak jag tycker är udda. Backspeglarna är liksom höga men smala. Fattar inte riktigt grejen där. Säkert mer aerodynamiska, men sämre användbarhet IMO.
Re: Model Y Juniper
Postat: 20 feb 2025 13:34
av gellerstam
Körde i går vid MOS, ngn här som provkört nya Y (Svart) och tyska NRJ var inställd på radion så var ni efter mig.
Trevlig bil, massa nyheter jmf med min 21'a
Så tyst att fläkten i stolen "stör" och fick mig att sätta på radion ... Bra ljud med standardinställnigen så efter pillande på kurvan så bör det bli riktigt bra.
Men lite väl mjuka/svampiga däck på tredjepartsfälgar på den testbilen jag hade. Nu har ju Launch Edition AccBoost, men skulle säga att den är märkbart rappare än en 21'a med acc-boost vid 30-40% laddning. Om det beror på mappning av respons eller att den faktiskt är snabbare får framtida tester visa.
Annars tycker jag designen är lyckad, ser ut som en moden Saab, ett klart steg framåt. Synd bara att Tesla är så starkt förknippat med Elon Musk.
Vad får dig att tänka Saab? Själv kan jag inte se något, varken i karossformen eller belysning etc.
Polestar 2 däremot påminner mkt om ”en modern Saab” IMO(på ett bra sätt).
Förövrigt kom jag på en sak jag tycker är udda. Backspeglarna är liksom höga men smala. Fattar inte riktigt grejen där. Säkert mer aerodynamiska, men sämre användbarhet IMO.
Ja, jag kan också se designdrag från Saab i Polestar 2 men helt andra än hos Juniper.
Det är främst bakdelen på Juniper som jag tycker påminner om första generationens Saab 9-3/andra generationens 900, men även sidoprofilen och främst då bakre delen.
Annars tycker jag designen är lyckad, ser ut som en moden Saab, ett klart steg framåt. Synd bara att Tesla är så starkt förknippat med Elon Musk.
Vad får dig att tänka Saab? Själv kan jag inte se något, varken i karossformen eller belysning etc.
Polestar 2 däremot påminner mkt om ”en modern Saab” IMO(på ett bra sätt).
Förövrigt kom jag på en sak jag tycker är udda. Backspeglarna är liksom höga men smala. Fattar inte riktigt grejen där. Säkert mer aerodynamiska, men sämre användbarhet IMO.
Ja, jag kan också se designdrag från Saab i Polestar 2 men helt andra än hos Juniper.
Det är främst bakdelen på Juniper som jag tycker påminner om första generationens Saab 9-3/andra generationens 900, men även sidoprofilen och främst då bakre delen.
Ja jag tycker också baken ser ut som en 900/ 9-3, men till skillnad från första spaningen tycker jag inte det är positivt. Jag tycker juniper är ful som stryk. Fram, som vilken kinabil som helst och bak en SAAB.
Som tur e, smaken är som baken.
I övrigt, säkert bra förbättringar under huven precis som Highland, men till syvende o sist är det en Tesla med alla negativa saker det innebär i brist på inredning och dålig aktiv säkerhet och bristande filhållningsasstistent.
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 feb 2025 07:42
av ICEGrinder
650k för Vit AWD Long Range känns ändå som ett bra pris. 7-sits borde kunna landa runt/strax under 700k när den kommer då.
Re: Model Y Juniper
Postat: 21 feb 2025 07:47
av nogren
Oförändrat pris på insteg. Bådar gott för försäljningen.