Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Gadiel skrev: 16 feb 2023 15:33

Det finns ingen anledning att lägga upp det på 7 år om du ska ha den max tre år… jösses alltså…
Varför tror du att majoriteten köper bil på detta sätt?
Lägg ner nu
Det blir ingen som helst skillnad i praktiken och lägga upp det på 7år med amortering till noll jämfört med 3år och "restvärde".
Du är inte bunden till sju år bara för det.

Volvo och VW erbjuder billån med valfritt 12-84mån amortering med fria extrainbetalningar och möjlighet att avbryta lånet när som helst. Det är väl snarare Tesla som sticker ut med 36 månader som det enda alternativet för billån?
Användarvisningsbild
blast
Teslaägare

Inlägg av blast »

Handlar inte de om att de garanterar räntan i 36 månader?
Och att de andra har rörlig ränta?
Modell Y AWD Svart/svart 20"
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Fredrik j skrev: 16 feb 2023 15:42

Det finns ingen anledning att lägga upp det på 7 år om du ska ha den max tre år… jösses alltså…
Lägg ner nu
Det blir ingen som helst skillnad i praktiken och lägga upp det på 7år med amortering till noll jämfört med 3år och "restvärde".

Volvo och VW erbjuder billån med valfritt 12-84mån amortering med fria extrainbetalningar och möjlighet att avbryta lånet när som helst. Det är väl snarare Tesla som sticker ut med 36 månader som det enda alternativet för billån?
Prata inte om saker du inte är insatt i… Jag arbetar som bilsäljare så jag har extremt mycket bättre koll än dig på hur folk lägger upp sina bilköp.
Detta gäller även begköp. Majoriteten lägger på restvärde även där. Även på bilar under 100.000 t.o.m
Jag har inte sagt att man är bunden till 7 år heller för den delen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gadiel skrev: 16 feb 2023 16:09
Fredrik j skrev: 16 feb 2023 15:42

Lägg ner nu

Prata inte om saker du inte är insatt i… Jag arbetar som bilsäljare så jag har extremt mycket bättre koll än dig på hur folk lägger upp sina bilköp.
Detta gäller även begköp. Majoriteten lägger på restvärde även där. Även på bilar under 100.000 t.o.m
Jag har inte sagt att man är bunden till 7 år heller för den delen.

Du har ju inte heller beskrivit fördelen med att lägga upp på 3år med restvärde. Vad är fördelen för dig som bilsäljare?
Peternil

Inlägg av Peternil »

Kreditkostnaden blir större med restvärde än med en längre amortering om man jämför de två alternativen.
Krusovice

Inlägg av Krusovice »

Onekligen mycket att tänka på och jämföra innan man slår till. Det verkar vara fler är jag som är lite förvirrade och det är förståeligt.

Jag är kanske trög nu, men samma bil med samma config men med två olika betalningsmetoder.. hur kan de skilja sig åt så mycket? Båda är på 36 mån.

Finansiell leasing:
Screenshot_20230217-000426.png
Privatavbetalning:
Screenshot_20230217-000415.png
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Krusovice skrev: 17 feb 2023 00:11
Onekligen mycket att tänka på och jämföra innan man slår till. Det verkar vara fler är jag som är lite förvirrade och det är förståeligt.

Jag är kanske trög nu, men samma bil med samma config men med två olika betalningsmetoder.. hur kan de skilja sig åt så mycket? Båda är på 36 mån.

Finansiell leasing:

Privatavbetalning:
Leasing betyder att du hyr bilen. Leasingbolaget köper bilen, står då som ägare till den och hyr sedan ut den till dig i 36 månader. Leasingbolaget bestämmer sig för ett restvärde som de sedan garanterar, du betalar amorteringen ner till det restvärdet. För leasingbolaget är det viktiga att deras garanterade restvärde är lägre än marknadsvärdet, de kan vara mer eller mindre optimistiska på den punkten. De får antagligen även kickbacks på räntan som de kan lägga in i kalkylen.

Leasingbolaget och biltillverkaren kan också ha ett samarbete, tex genom att leasingbolaget är ett dotterbolag till biltillverkaren. Med det upplägget kan biltillverkaren ta betalt för samma bil flera gånger, och tjänar då extra pengar på om deras garanterade restvärde till dig är lägre än marknadsvärdet. När priserna går ner kan man göra en förtäckt prissänkning genom att erbjuda billig leasingavgift, i hopp om att man senare ska få igen pengarna när man hyr bilen en andra och en tredje gång. Köper du bilen får du betala fullpris eftersom biltillverkaren inte vill erkänna att de sänkt priset. Så från tid till annan kan det vara väldigt prisvärt att hyra bil jämfört med att äga, men det vet man oftast först i efterhand.

Väljer du privatavbetalning äger du bilen men banken som lånar ut pengarna har rätt att ta bilen om du inte betalar dina räkningar i tid. De vill försäkra sig om att de ska kunna ta bilen rakt av utan att behöva krångla med att också kräva dig på pengar, pengar som du antagligen inte har. Hade du haft pengarna hade du ju betalt räkningen. Därför räknar banken med ett lägre restvärde så att sannolikheten för att bilens värde är mindre än lånets skall vara väldigt liten.

Viktigt att veta att du inte kan komma ur leasingavtalet på 36 mån med mindre än att du hittar nån som kan ta över bilhyran (och alla förpliktelser som följer med avtalet). Lättare sagt än gjort, titta på alla på blocket som försöker nu när räntorna gått upp och den rörliga leasingavgiften skenat. Kanske i kombination med att räntan på den belånade bostaden också gått upp och kanske har man förlorat jobbet. Lånar du privat kan du sälja när du vill, du kan också göra extraamorteringar eller lösa lånet om du tycker räntan blivit för dyr.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Finansiell leasing:

Privatavbetalning:
Första priset är utan moms.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 17 feb 2023 05:42

Finansiell leasing:

Privatavbetalning:
Första priset är utan moms.
Precis, lägg på 25% moms på priserna i första bilden så skiljer det inget.

Eftersom det är finansiell leasing i exemplet i första bilden så finns det inget garanterat restvärde från leasingbolaget.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Krusovice skrev:
Restvärde har jag faktiskt aldrig sett på just avbetalning, men på olika former av leasing är det ju vanligt.

Min nuvarande förbränningsbil har jag ett lån med rak amortering, dvs att räntan sjunker och amorteringen ökar för varje inbetalning. Efter fem år är hela bilen betald.

Jag är lite skraj för restvärdet och det är nog därför jag inte klickat hem en Model 3 än. Säg att man står där efter 36 månader och att bilen inte alls är värd 50% efter den tiden, utan istället 25%. Sitter man inte i skiten då? Man är skyldig Tesla 350k men står med en bil som vid försäljning bara är värd 175k.

Tänker jag helt fel?
1. Det du pratar om är annuitetslån och inte rak amortering. En rak amortering amorterar du samma summa varje månad och räntan minskar eftersom totalskulden minskar. Dina månadsbetalningar minskar varje månad. Har du lån på 10 år då har du efter 5 år exakt halva kapitalskulden kvar.

2. Annuitetslån funkar såsom du säger. Varje månad betalar du samma summa. På ett 10årigt lån har du inte 50% av skulden kvar efter 5 år.

Om du har en bil värd bara 25% efter 3 år då har du misskött den såpass gravt att du borde i god tid förstått att det där kommer hända. Kollar du på bilar på blocket kan du tala om för mig om du hittar en som är 3 år och under minst 60% av värdet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Om man tänkte byta bil efter tre år är det ju praktiskt om värdet på den begagnade bilen då motsvarar restskulden+kontantinsatsen på nya bilen.
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Fredrik j skrev:
Om man tänkte byta bil efter tre år är det ju praktiskt om värdet på den begagnade bilen då motsvarar restskulden+kontantinsatsen på nya bilen.
Precis. Historiskt sett verkar det ha varit rätt lätt med Tesla M3. Hur det blir i framtiden är det dock svårare o sia. Allt är upp och ner nu.

M3P (red)
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare

Inlägg av Pladda12 »

Tjap, är ny här :)

Har beställt en LR till mitten av juni då det är dags att lämna tillbaka nuvarande tjänstebil.
Väntar på bekräftelse på beställningen som gjorts via Unifleet.

Lev i juni borde vara lugnt? Eller :o
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pladda12 skrev: 17 feb 2023 12:52
Tjap, är ny här :)

Har beställt en LR till mitten av juni då det är dags att lämna tillbaka nuvarande tjänstebil. [...
Hej och välkommen!

Gissar att du har koll på läget med parkeringssensorerna... :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare

Inlägg av Pladda12 »

Tackar!

ja det har jag läst. Hm, låter ju mindre bra.
Får köpa mycket bubbelplast och silvertejp :D
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Pladda12 skrev: 17 feb 2023 13:10
Tackar!

ja det har jag läst. Hm, låter ju mindre bra.
Får köpa mycket bubbelplast och silvertejp :D
Om du har leverans i juni så kanske du får den nya Model3.
1/3 får vi nog veta hur nära den nya är. Men förmodligen närmare än vad man trodde för en månad sen i alla fall..
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Asså jag blir inte klok på Tesla. Är nu klar med alla fakturor, har både vin och regnummer och EDD är 17:de Feb - 3:dje Mar. Fram tills nyligen sa de att min bil var på en båt mot Europa. Cosco shipping libra. Det visade sig vara kontainerbåt så inte så troligt en Teslabåt. Idag var jag där o snackade o då sa de att bilen står i hamnen i Shanghai med 47% laddning och att lev är nog snarare i April än något annat.

M3P (red)
robegb

Inlägg av robegb »

zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 12:59
Asså jag blir inte klok på Tesla. Är nu klar med alla fakturor, har både vin och regnummer och EDD är 17:de Feb - 3:dje Mar. Fram tills nyligen sa de att min bil var på en båt mot Europa. Cosco shipping libra. Det visade sig vara kontainerbåt så inte så troligt en Teslabåt. Idag var jag där o snackade o då sa de att bilen står i hamnen i Shanghai med 47% laddning och att lev är nog snarare i April än något annat.

Oj! Sjukt! Vad beställde du för typ? Finns ju många i lager redan i sverige.. kanske kan bli matchad med en sån?
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

M3P röd, svart inredning. Finns en sån på lager. :)
M3P (red)
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare

Inlägg av jalfa »

Har hela tiden tänkt en Y rwd eller LR. Men nu lutar det mer åt en 3 LR då behovet av stort utrymme/bagage inte finns. Dessutom klart mycket bättre ränta 1,99 mot 4,99. Leasar en i3 nu som går ut 1/9 så jag måste vänta med beställning några månader. Har provkört Y ett par ggr - nu får jag provköra en M3 till veckan :D
Snabbkaff3

Inlägg av Snabbkaff3 »

jalfa skrev: 18 feb 2023 20:07
Har hela tiden tänkt en Y rwd eller LR. Men nu lutar det mer åt en 3 LR då behovet av stort utrymme/bagage inte finns. Dessutom klart mycket bättre ränta 1,99 mot 4,99. Leasar en i3 nu som går ut 1/9 så jag måste vänta med beställning några månader. Har provkört Y ett par ggr - nu får jag provköra en M3 till veckan :D
Måste du vänta några månader med beställning så gäller inte den räntan.

”Räntan på 1,99% gäller endast för nya Model 3-beställningar och kreditansökningar som tagits emot före 28 februari och för fordon registrerade och levererade senast 31 mars 2023.”
robegb

Inlägg av robegb »

zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 19:59
Aha! Jag har beställt en likadan och har edd 13-27 mars, min vin visar att den är på höegh chiba! Hoppas jag inte får liknande öde 😅

Tänk på om du nu helt plötsligt skulle få leverans i april istället att du säkert får räntan som gäller nu eftersom de gjort fel (om du inte redan köpt ut bilen).
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare

Inlägg av jalfa »

Snabbkaff3 skrev: 18 feb 2023 20:43
jalfa skrev: 18 feb 2023 20:07
Måste du vänta några månader med beställning så gäller inte den räntan.

”Räntan på 1,99% gäller endast för nya Model 3-beställningar och kreditansökningar som tagits emot före 28 februari och för fordon registrerade och levererade senast 31 mars 2023.”
Aj då. Då går det inte heller att göra en beställning innan 28/2 och pausa den? Nåväl Teslas prisättning verkar ju variera en hel del och jag får väl avvakta, hålla koll och se vad det blir framåt sommaren.
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 19:59
Fanns en röd P med svart inredning i åtminstone i en veckas tid. Den försvann igår verkar det som, tyvärr.
robegb

Inlägg av robegb »

Nu har jag fått mitt regnr så nu kan man ju börja shoppa runt på försäkringar!
361 kr/mån hos trygghansa känns helt ok ! :)
2023 Röd M3 AWD
Skriv svar