Re: Väntrum Model Y
Postat: 16 sep 2023 01:06
Fick också regnr tidigare igår, fick …53H. Verkade åtminstone enkelt att lära sig med samma två bokstäver i början.
Har produktionsdatum 16/8 så borde vara det senaste kan man tycka. Aja, inget större problem direktxms67 skrev: ↑15 sep 2023 23:22Troligen produktionsdatum.SEO skrev: ↑15 sep 2023 23:10Vad avgör om man får armstöd med magneter istället för den vanliga öppningshaspen? Hämtade min tyskbyggda MY LR igår och hade inte magneterna.papatonic skrev: ↑15 sep 2023 19:14Hämtade min tyska MY RWD i Malmö i tisdags. Från beställning till upphämtning tog det exakt 1 vecka (lagerbil). Laddad till 43% och 150km fri supercharging ingick. Bilen var fint tvättad, städad invändigt och regskyltarna satt där de skulle. Upphämtningen gick smidigt och det fanns ingenting att anmärka på bilen. Jag blev faktiskt förvånad över hur pass stor skillnad det var mot min förra MY RWD från Kina (modellår 2023, tillverkad dec 2022), även om det främst är subtila skillnader så ger det trots allt en ännu bättre helhetsupplevelse. Följande skillnader har jag hittills uppmärksammat:
- Tjockare vaddering på armstödet på framdörrarna
- Textil går hela vägen upp längs väggarna i bakluckan samt vid baksätena, istället för en del plast och en del textil
- Ljudnivån i kupén upplevs lägre
- Lägre förbrukning. Samma 50 km T/R jag kör i princip varje vardag drar numera 1,51 kWh/mil istället för 1,67 kWh/mil
- En extra söm på framsätenas sittdyna
- Framsätena upplevs skönare och mer "kramiga"
- Mittkonsolen/armstödet saknar "öppningshaspen" och stängs nu istället med magneter
- Generellt tightare byggd utan några anmärkningsvärda panel-gaps eller skrammel/vindtjut (vilket jag nu inser fanns i min förra bil)
- Mjukare dämpning
- Bakluckan öppnar och stänger sig mjukare
- Handsfacket öppnar sig mjukare
- Insynsskyddet för bagageluckan är 2-ledat istället för 3-ledat
- Pipet/tutet när man låser bilen är mer högfrekvent
- Motorn som justerar rattens position är snabbare
Jag har tyvärr ännu inte provat snabbladda ännu, så får återkomma om ryktena kring BYD-batteriernas fina laddkurva stämmer![]()
Min har produktionsdatum 27/8 så kanske beror på det, men ja håller med om att det inte är något större problem att bry sig omSEO skrev: ↑16 sep 2023 13:07Har produktionsdatum 16/8 så borde vara det senaste kan man tycka. Aja, inget större problem direktxms67 skrev: ↑15 sep 2023 23:22Troligen produktionsdatum.SEO skrev: ↑15 sep 2023 23:10Vad avgör om man får armstöd med magneter istället för den vanliga öppningshaspen? Hämtade min tyskbyggda MY LR igår och hade inte magneterna.papatonic skrev: ↑15 sep 2023 19:14Hämtade min tyska MY RWD i Malmö i tisdags. Från beställning till upphämtning tog det exakt 1 vecka (lagerbil). Laddad till 43% och 150km fri supercharging ingick. Bilen var fint tvättad, städad invändigt och regskyltarna satt där de skulle. Upphämtningen gick smidigt och det fanns ingenting att anmärka på bilen. Jag blev faktiskt förvånad över hur pass stor skillnad det var mot min förra MY RWD från Kina (modellår 2023, tillverkad dec 2022), även om det främst är subtila skillnader så ger det trots allt en ännu bättre helhetsupplevelse. Följande skillnader har jag hittills uppmärksammat:
- Tjockare vaddering på armstödet på framdörrarna
- Textil går hela vägen upp längs väggarna i bakluckan samt vid baksätena, istället för en del plast och en del textil
- Ljudnivån i kupén upplevs lägre
- Lägre förbrukning. Samma 50 km T/R jag kör i princip varje vardag drar numera 1,51 kWh/mil istället för 1,67 kWh/mil
- En extra söm på framsätenas sittdyna
- Framsätena upplevs skönare och mer "kramiga"
- Mittkonsolen/armstödet saknar "öppningshaspen" och stängs nu istället med magneter
- Generellt tightare byggd utan några anmärkningsvärda panel-gaps eller skrammel/vindtjut (vilket jag nu inser fanns i min förra bil)
- Mjukare dämpning
- Bakluckan öppnar och stänger sig mjukare
- Handsfacket öppnar sig mjukare
- Insynsskyddet för bagageluckan är 2-ledat istället för 3-ledat
- Pipet/tutet när man låser bilen är mer högfrekvent
- Motorn som justerar rattens position är snabbare
Jag har tyvärr ännu inte provat snabbladda ännu, så får återkomma om ryktena kring BYD-batteriernas fina laddkurva stämmer![]()
Hur ser man vilket produktionsdatum ens beställda bil har?papatonic skrev: ↑16 sep 2023 13:17Min har produktionsdatum 27/8 så kanske beror på det, men ja håller med om att det inte är något större problem att bry sig omSEO skrev: ↑16 sep 2023 13:07Har produktionsdatum 16/8 så borde vara det senaste kan man tycka. Aja, inget större problem direktxms67 skrev: ↑15 sep 2023 23:22Troligen produktionsdatum.SEO skrev: ↑15 sep 2023 23:10Vad avgör om man får armstöd med magneter istället för den vanliga öppningshaspen? Hämtade min tyskbyggda MY LR igår och hade inte magneterna.papatonic skrev: ↑15 sep 2023 19:14Hämtade min tyska MY RWD i Malmö i tisdags. Från beställning till upphämtning tog det exakt 1 vecka (lagerbil). Laddad till 43% och 150km fri supercharging ingick. Bilen var fint tvättad, städad invändigt och regskyltarna satt där de skulle. Upphämtningen gick smidigt och det fanns ingenting att anmärka på bilen. Jag blev faktiskt förvånad över hur pass stor skillnad det var mot min förra MY RWD från Kina (modellår 2023, tillverkad dec 2022), även om det främst är subtila skillnader så ger det trots allt en ännu bättre helhetsupplevelse. Följande skillnader har jag hittills uppmärksammat:
- Tjockare vaddering på armstödet på framdörrarna
- Textil går hela vägen upp längs väggarna i bakluckan samt vid baksätena, istället för en del plast och en del textil
- Ljudnivån i kupén upplevs lägre
- Lägre förbrukning. Samma 50 km T/R jag kör i princip varje vardag drar numera 1,51 kWh/mil istället för 1,67 kWh/mil
- En extra söm på framsätenas sittdyna
- Framsätena upplevs skönare och mer "kramiga"
- Mittkonsolen/armstödet saknar "öppningshaspen" och stängs nu istället med magneter
- Generellt tightare byggd utan några anmärkningsvärda panel-gaps eller skrammel/vindtjut (vilket jag nu inser fanns i min förra bil)
- Mjukare dämpning
- Bakluckan öppnar och stänger sig mjukare
- Handsfacket öppnar sig mjukare
- Insynsskyddet för bagageluckan är 2-ledat istället för 3-ledat
- Pipet/tutet när man låser bilen är mer högfrekvent
- Motorn som justerar rattens position är snabbare
Jag har tyvärr ännu inte provat snabbladda ännu, så får återkomma om ryktena kring BYD-batteriernas fina laddkurva stämmer![]()
![]()
Slå regnummer på antingen Transportstyrelsen eller Car.infoJSM95 skrev: ↑16 sep 2023 13:23Hur ser man vilket produktionsdatum ens beställda bil har?
… Eller VIN nummer på https://car.infopapatonic skrev: ↑16 sep 2023 13:31Slå regnummer på antingen Transportstyrelsen eller Car.info
Om du har en bra SA så kan dem utan problem visa dig vart exakt bilen befinner sig, jag fick se gps position på bilen och vilken båt som körde den till sverige. Dem ”kommunicerar inte sådan information” har jag hört när jag frågat i chatten, men vid besök så har det inte varit några konstigheterFiskk skrev:Fick VIN i appen idag på Model YP.
Förväntad lev 3/10-17/10.
Kan jag utläsa eller göra något annat med VIN än tillverkningsställe mm. Tänker spårning eller något liknande?
Roligt att den ens dök upp i appen då det är leasing via carpayfleet/volvofinans, vilka var väldigt tydliga med att VIN eller bilen inte kommer synas i appen förän man tagit leverans.
Hur/vart ser du dessa tre olevererade MYLR? Jag väntar på min svarta MYLR som tydligen fick en skada på bagageluckan under transporten. Borde vara en av dessa. Tesla ringde mig kvällen innan min upphämtning och avbokade. Detta var 29/8, väntar fortfarande på nytt datum.
14 dagars försäkring hos TH ingår, sedan får du ett erbjudande om förlängning ned 25% rabatt första året.Steef67 skrev: ↑18 sep 2023 09:26Hej,
Är på väg att hämta min Modell Y idag i göteborg. Men i appen står det fortfarande ”kom tillbaka hit på dagen för ditt besök för ytterligare instruktioner”
Känns lite sent på det med tanke på att avtalar tid är om 2,5h.
Någons som vet vad instruktionerna är?
En anna fundering: hur funkar det med försäkring? Jag har inte sett regnumret ännu och har därför svårt för att teckna försäkring.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I tråden "Leveransläget just nu" uppdateras det regelbundet läget: viewtopic.php?p=745338#p745338RaymondM skrev: ↑18 sep 2023 08:31
Hur/vart ser du dessa tre olevererade MYLR? Jag väntar på min svarta MYLR som tydligen fick en skada på bagageluckan under transporten. Borde vara en av dessa. Tesla ringde mig kvällen innan min upphämtning och avbokade. Detta var 29/8, väntar fortfarande på nytt datum.
Det är en lång story men kortfattat, jag beställde bilen 3/7 sen fått uppskjuten leverans alldeles för många gånger.emlan skrev: ↑18 sep 2023 11:33I tråden "Leveransläget just nu" uppdateras det regelbundet läget: viewtopic.php?p=745338#p745338RaymondM skrev: ↑18 sep 2023 08:31
Hur/vart ser du dessa tre olevererade MYLR? Jag väntar på min svarta MYLR som tydligen fick en skada på bagageluckan under transporten. Borde vara en av dessa. Tesla ringde mig kvällen innan min upphämtning och avbokade. Detta var 29/8, väntar fortfarande på nytt datum.
Sen kan jag då baserat på att jag vet mitt förregistreringsdatum, produktionsdatum och färg känna igen min bil(Det är bara en som ej är levererad med den kombinationen)
Just det förregistreingsdatumet noterar jag som sagt att tre bilar ej är levererade - det är ovanligt så här långt efter.
Du hann alltså få en inbokad leverans?
Så långt har inte jag kommit. Men jag beställde bilen först 24/8 - då var den redan förregistrerad.
Jag har inte hört nått från Tesla - mejlade min SA i morse och bad om prognos.
Även om den står på verkstad vore det skönt att få veta när den förväntas bli klar för leverans - såväl negativa som positiva besked är bättre än inga besked tycker jag.
(har redan sålt gamla bilen - vilket är mitt val och inget Tesla behöver ta ansvar för givetvis men så man förstår att börjar skava)
Hur gick det?Steef67 skrev: ↑18 sep 2023 09:26Hej,
Är på väg att hämta min Modell Y idag i göteborg. Men i appen står det fortfarande ”kom tillbaka hit på dagen för ditt besök för ytterligare instruktioner”
Känns lite sent på det med tanke på att avtalar tid är om 2,5h.
Någons som vet vad instruktionerna är?
En anna fundering: hur funkar det med försäkring? Jag har inte sett regnumret ännu och har därför svårt för att teckna försäkring.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
JC92 skrev:Blev ombokad precis för reg skyltarna ej kommit till Huddinge
Hoppas så innerligt att det inte händer mig, bokat för imorn så längtar väldigtJC92 skrev:Blev ombokad precis för reg skyltarna ej kommit till Huddinge
Du har tur haha, de va jävligt otrevliga gällande att skriva en tillfällig reg skylt ocksåR96 skrev:Jag fick precis samtal av en från Tesla.
Och han gav bara lite info angående bilen men han bekräftade att allting är klart och jag ska kunna hämta bilen imorgon kl 10:20 i Huddinge.
Han sa också att vinterdäcken ska finnas i bilen så som det ser ut nu.
Antar att mina skyltar har redan kommit.
Sen fick jag mejl om 150km gratis laddning.
Varför jag får hämta ut bilen kan ju bero på att min fanns redan i Zeebrugge den 23/24 augusti så de har nog haft mer tid att få till reg plåtarna. Men va fick du för tid? alltså ombokningen? kan ju vara så att det är för många som hämtar imorgon och de har ej tänkt på detta innan du ändrade din tid till imorgon ?JC92 skrev: ↑18 sep 2023 17:41Du har tur haha, de va jävligt otrevliga gällande att skriva en tillfällig reg skylt ocksåR96 skrev:Jag fick precis samtal av en från Tesla.
Och han gav bara lite info angående bilen men han bekräftade att allting är klart och jag ska kunna hämta bilen imorgon kl 10:20 i Huddinge.
Han sa också att vinterdäcken ska finnas i bilen så som det ser ut nu.
Antar att mina skyltar har redan kommit.
Sen fick jag mejl om 150km gratis laddning.