Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 28 sep 2024 14:53
Hört att stridsåtgärderna slår hårt.. (sarkasm)
https://alltomelbil.se/tesla-chockar-sv ... ilsrekord/
https://alltomelbil.se/tesla-chockar-sv ... ilsrekord/
Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Ja, men då kanske det är ännu effektivare om IFM sätter alla elbilsföretag i blockad?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Hur tänker du då? Syftet med stridsåtgärder är ju att göra livet svårare för Tesla, dels direkt med åtgärder som drabbar företaget i sig (tex blockad mot hamnar) dels indirekt med åtgärder som först drabbar tredje man (oftast Teslaägare) men som sekundärt är tänkt drabba Tesla genom att färre bilkunder väljer att köpa en Tesla pga strulet (just detta funkar ju väldigt dåligt just nu då försäljningen går lysande, nollräntan har mycket större effekt än stridsåtgärderna).martinot skrev: ↑01 okt 2024 10:47Ja, men då kanske det är ännu effektivare om IFM sätter alla elbilsföretag i blockad?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Borde fungera ännu bättre!![]()
Hur tänker du då?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Jag tänker, att om man tänker som Kriper föreslår ovan, att det är bra att IFMs åtgärder drabbar icke-Tesla-ägare (som det gör när man bojkottar anslutning av öppna SuC, som är till för alla elbilsanvändare), så blir detta en ännu effektivare åtgärd på samma linje/argument. Sätt åt alla elbilar, och så gynnar vi fossilbilar tack vare IFM.gjohansson skrev: ↑01 okt 2024 11:41Hur tänker du då? Syftet med stridsåtgärder är ju att göra livet svårare för Tesla, dels direkt med åtgärder som drabbar företaget i sig (tex blockad mot hamnar) dels indirekt med åtgärder som först drabbar tredje man (oftast Teslaägare) men som sekundärt är tänkt drabba Tesla genom att färre bilkunder väljer att köpa en Tesla pga strulet (just detta funkar ju väldigt dåligt just nu då försäljningen går lysande, nollräntan har mycket större effekt än stridsåtgärderna).martinot skrev: ↑01 okt 2024 10:47Ja, men då kanske det är ännu effektivare om IFM sätter alla elbilsföretag i blockad?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Borde fungera ännu bättre!![]()
Att ha en blockad mot Teslas konkurrenter däremot skulle ju göra livet lättare för Tesla och är därmed en helt orimlig stridsåtgärd eller??
Jo, håller definitivt med om att det sett från IFM’s sida måste måste vara en riktigt dålig stridsåtgärd eftersom den skadar Tesla så pass lite o andra så pass mycket. Problemet för IFM är väl att de inte hittar några stridsåtgärder som biter bra så då tar till de som biter dåligt i ren desperation.martinot skrev: ↑01 okt 2024 17:28Jag tänker, att om man tänker som Kriper föreslår ovan, att det är bra att IFMs åtgärder drabbar icke-Tesla-ägare (som det gör när man bojkottar anslutning av öppna SuC, som är till för alla elbilsanvändare), så blir detta en ännu effektivare åtgärd på samma linje/argument. Sätt åt alla elbilar, och så gynnar vi fossilbilar tack vare IFM.gjohansson skrev: ↑01 okt 2024 11:41Hur tänker du då? Syftet med stridsåtgärder är ju att göra livet svårare för Tesla, dels direkt med åtgärder som drabbar företaget i sig (tex blockad mot hamnar) dels indirekt med åtgärder som först drabbar tredje man (oftast Teslaägare) men som sekundärt är tänkt drabba Tesla genom att färre bilkunder väljer att köpa en Tesla pga strulet (just detta funkar ju väldigt dåligt just nu då försäljningen går lysande, nollräntan har mycket större effekt än stridsåtgärderna).martinot skrev: ↑01 okt 2024 10:47Ja, men då kanske det är ännu effektivare om IFM sätter alla elbilsföretag i blockad?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13
Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Borde fungera ännu bättre!![]()
Att ha en blockad mot Teslas konkurrenter däremot skulle ju göra livet lättare för Tesla och är därmed en helt orimlig stridsåtgärd eller??
Själv håller jag dock inte alls med om IFMs åtgärd mot alla elbilister som något positivt (just till skillnad från Kriper).
Tycker tvärt om att hela blockaden, som drabbar alla oskyldiga elbilister till höger och vänster (inklusive tom. icke-Tesla-ägare) är helt totalt galen. Crazy.
”Vilket redan är fallet”, gärna en källa på det?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Om man klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt så är det inte så svårt att förstå att det blir mer trångt på Teslas SuC ju fler som laddar där, samtidigt som Metalls åtgärder drabbas alla elbilsägare när de ger sig på laddinfrastrukturen.
https://arbetet.se/2024/03/11/tesla-har ... nde-an-sj/josve skrev: ↑01 okt 2024 22:05”Vilket redan är fallet”, gärna en källa på det?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Med all respekt så undrar jag hur du tolkar ungas vilja att arbeta på Tesla och förtroendet för arbetsplatsen är kopplat mot att folket i större grad vill att Tesla tecknar kollektivavtal?Kriper skrev: ↑02 okt 2024 07:18https://arbetet.se/2024/03/11/tesla-har ... nde-an-sj/josve skrev: ↑01 okt 2024 22:05”Vilket redan är fallet”, gärna en källa på det?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
https://teslaclubsweden.se/unga-vill-in ... ngre-2024/
Med flertalet, menar du då alla de som köpt ny Tesla i September? Eller menar du flertalet icke insatta i frågan som svarade på en vinklad undersökning för ett tag sedan?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
Hoppas att inte posten fastnar även denna gång.
Jag hoppas att de inte lärt sig något.Fosilfri2035 skrev: ↑04 okt 2024 17:44Hoppas att inte posten fastnar även denna gång.
Men man får väl hoppas att Metal lärt sig något.![]()
Nu var detta iförsig ingen källa på det du påstod, men men…Kriper skrev: ↑02 okt 2024 07:18https://arbetet.se/2024/03/11/tesla-har ... nde-an-sj/josve skrev: ↑01 okt 2024 22:05”Vilket redan är fallet”, gärna en källa på det?Kriper skrev: ↑01 okt 2024 08:08Det är ju själva syftet med sympatiåtgärder, att det ska drabba tredje person för att få opinionen att vända, så att flertalet (vilket redan är fallet) ska trycka på för att Tesla tecknar avtal.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 sep 2024 23:13Som återigen drabbar tredje man, nämligen alla Sveriges elbilsägare.nek0 skrev: ↑30 sep 2024 22:54Mera stöd till IF Metall
https://vision.se/tidningenvision/arkiv ... mot-tesla/
Laddstationerna är öppna för alla elbilar och är ingen större inkomstkälla för Tesla så det påverkar dem väldigt lite. Men det påverkar elbilsägarna väldigt mycket när köerna till snabbladdarna ökar. På sikt försenar det Sveriges omställning till fossilfri bilpark.
https://teslaclubsweden.se/unga-vill-in ... ngre-2024/
Megapacks utmed laddstationerna är en bra tanke då anslutningarna kan minskas om batterierna orkar stötta upp vid peak.Lurence skrev: ↑08 okt 2024 10:34https://x.com/gigafactories/status/1843306765749985576
För att komma runt problematiken med inkoppling.
Vad gör nätbolagen när Tesla tar sin modell och skapar eget off-grid med solceller/Megapacks?
I övergången finns det även mobile superchargers med Megapack. Kommer sluta med att elbolagen istället ber att få bli inkopplade för att kunna använda Megapacksen att jämna ut elnätet.
Senaste månaden har jag t.ex. fått betalat varje dag för att stötta elnätet med bilen. Tänk er istället Megapacks utplacerade med jämna mellanrum genom Sverige. Skulle kunna stabilisera från norr till söder med desto högre effekt än vad min lilla hemmaladdare ger.
Inatt fick jag betalt ca 14 kr för att ladda ca 29 kWh.R_Edvinsson skrev: ↑08 okt 2024 11:18Megapacks utmed laddstationerna är en bra tanke då anslutningarna kan minskas om batterierna orkar stötta upp vid peak.Lurence skrev: ↑08 okt 2024 10:34https://x.com/gigafactories/status/1843306765749985576
För att komma runt problematiken med inkoppling.
Vad gör nätbolagen när Tesla tar sin modell och skapar eget off-grid med solceller/Megapacks?
I övergången finns det även mobile superchargers med Megapack. Kommer sluta med att elbolagen istället ber att få bli inkopplade för att kunna använda Megapacksen att jämna ut elnätet.
Senaste månaden har jag t.ex. fått betalat varje dag för att stötta elnätet med bilen. Tänk er istället Megapacks utplacerade med jämna mellanrum genom Sverige. Skulle kunna stabilisera från norr till söder med desto högre effekt än vad min lilla hemmaladdare ger.
Men hur menar du att du stöttat elnätet med bilen?
För du menar att du fått betalt för att inte ladda?
De lär aldrig gå off grid med bara solceller, de skulle krävas ordentligt med yta och i många länder som tex Sverige har vi inte många timmar sol i december.Lurence skrev: ↑08 okt 2024 10:34https://x.com/gigafactories/status/1843306765749985576
För att komma runt problematiken med inkoppling.
Vad gör nätbolagen när Tesla tar sin modell och skapar eget off-grid med solceller/Megapacks?
I övergången finns det även mobile superchargers med Megapack. Kommer sluta med att elbolagen istället ber att få bli inkopplade för att kunna använda Megapacksen att jämna ut elnätet.
Senaste månaden har jag t.ex. fått betalat varje dag för att stötta elnätet med bilen. Tänk er istället Megapacks utplacerade med jämna mellanrum genom Sverige. Skulle kunna stabilisera från norr till söder med desto högre effekt än vad min lilla hemmaladdare ger.
![]()