Varje år genomför rekryteringsföretaget Academic Work undersökningen Young Professional Attraction Index. I år har de frågat 4700 svenska ungdomar vilka företag de helst skulle vilja jobba på. Topplistan för i år blev (med fjolårets placering inom parentes):
1. IKEA (3)
2. Novo Nordisk (ny)
3. Google (2)
4. Microsoft (7)
5. Apple (5)
6. Volvo Group (4)
7. AFRY (11)
8. Lunds universitet (ny)
9. Spotify (1)
10. EY (18)
För tre år sedan låg Tesla på tredjeplats på listan. Ett av de mest attraktiva arbetsgivarna som ungdomar drömde om att få jobba hos. I fjol rasade de ner till plats 50. I år fortsatte raset ner till plats 95.
“I Teslas fall är ett lägre betyg på “rykte” som drar ner bolagets index”, säger Louise Bagewitz, VD på Academic Work. “Topp 100-listan sorteras utifrån ett YPAI-index som är uppbyggt på tre lika viktade delar: företagets rykte, deras upplevda framgång inom sitt område och villighet att jobba hos arbetsgivaren.”
Även andra biltillverkare faller på listan. Volvo cars från plats 6 i fjol till 26 i år och Polestar från plats 9 i fjol till 60 i år. Batteritillverkaren Northvolt backar också från plats 19 i fjol till plats 84. Undersökningen gjordes för några månader sedan, innan de senaste krisbeskeden.
Louise Bagewitz drar slutsatsen att “mediebilden kring Tesla det senaste året – både skriverier kring Elon Musk själv samt även de fackliga striderna – har påverkat bilden av bolaget negativt och i längden lett till att Tesla tappat i attraktivitet bland personer i början av karriären”.
Kollar vi listan på Young Professional Attraction Index kan vi konstatera att unga vill hellre jobba på Lidl (plats 92) än på Tesla (plats 95) just nu.