På ett möte i juli varnade det Kinesiska Handelsministeriet de inhemska biltillverkarna för risken för spioneri och bett dem att inte bygga kompletta bilfabriker utomlands.
Ja, du läste rätt. År 2024 är det inte längre de europeiska biltillverkarna som är rädda för kinesiska spioner – utan de kinesiska biltillverkarna för oss! Kina har kommit långt i att utveckla och tillverka riktigt billiga elbilar. Deras regering vill inte att det kunnandet ska kopieras av andra.
Handelsministeriet har bett biltillverkarna att istället för kompletta fabriker uppföra endast sammansättningslinjer utomlands som slutmonterar bilarna från kinatillverkade komponenter. Att leverera färdiga moduler som skruvas ihop utomlands brukar heta “Knocked Down” på branschspråk. På så vis kan bilarna tillverkas i fjärran länder utan att ge tillgång till kärnteknologier och kunskap kring till exempel hur man tillverkar billiga batteripack.
Bilfabriken i Tychy i Polen till exempel, som kinesiska Leapmotor byggt och som ska börja tillverka elbilen T03 i år är enbart en slutmonteringsfabrik. Bilens moduler kommer färdigbyggda från Kina och monteras ihop till färdiga bilar i Polen.
Leapmotor T03 sägs få 26 mils WLTP räckvidd och priset ryktas hamna under 20 tusen euro när den lanseras om några veckor i Frankrike, Grekland, Italien, Nederländerna, Portugal, Rumänien, Spanien och Tyskland. Inga planer på lansering i Sverige än.
Som motdrag till de nya europeiska tullarna på kinesiska elbilar har flera tillverkare presenterat planer på bilfabriker i Europa – men de verkar inte bli “riktiga” fabriker som bygger bilarna från grund utan enbart slutmonteringslinjer som skruvar ihop färdiga komponenter levererade från Kina. Allt för att vi inte ska spionera och sno deras kunnande om hur man tillverkar billiga elbilar.
Pingback: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar – Tesla Club Sweden