Den sjusitsiga versionen av Tesla Model Y har nu fått europeiskt typgodkännande. Enligt den blir bilen 45 kg tyngre än ordinarie femsitsiga versionen. Typgodkännandet gäller än så länge endast Model Y med stora batteriet.
Enligt rykten uppsnappade av tyska Tesla-klubben TFF-forum kan den sjusitsiga Tesla Model Y lanseras i Europa redan i oktober. Det är dock oklart ifall bilarna kommer tillverkas lokalt i Teslas bilfabrik utanför Berlin eller importeras från fabriken i Kina.
Den tredje sätesraden i Tesla Model Y består av två uppfällbara extrasäten i bagageutrymmet. Sätena är ganska små, passar barn hellre än fullvuxna. Både sittdyna, ryggstöd, huvud- och knäutrymmen är mindre än på ordinarie sittplatser.
Med sätena nedfällda finns det plats för 753 liter bagage (mot 854 för femsitsiga ordinarie Model Y). Fäller man upp sätena minskas bakre bagageutrymmet till 363 liter. Fast man har ju fortfarande frunken att packa i också.
Man ska nog tänka på dessa två extra stolar som nöd- eller reservsäten främst avsedda för barn. Man måste skjuta fram de ordinarie baksätena för att skapa benutrymme i tredje raden. Vanligtvis har man gott om benutrymme i Tesla Model Y baksäte – men ska de på tredje raden få plats med sina ben får de på ordinarie baksäte broderligt dela med sig av knäutrymmet.
De sittande har tillgång till mugghållare och USB-C uttag. Vid i- och urstigning skjuts ordinarie baksäte framåt och dess ryggstöd fälls. I USA, där man har kunnat köpa sjusitsiga Model Y i åratal, kostar extrasätena tvåtusen dollar.
Undertecknad har personlig erfarenhet av sådana extrastolar Tesla nu introducerar i Model Y. Liknande stolar finns som tillval i vissa andra bilmodeller, bland annat Renault Grand Scenic jag hade för några år sedan. Extrastolarna var lite för små för fullvuxna men var älskade av barn! Mina två barn växte i stort sett upp där längst bak i tredje raden. De ville hellre sitta där än på ordinarie baksäten. Ibland skjutsade vi även vuxna där bak – men endast på väldigt korta turer.