Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.
3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå . Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.
Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.
3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå . Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.
Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Med trefas laddare och drag börjar det ju bli riktigt bra! Nu saknas det bara att bli av med oljudsgeneratorn när man kör!
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.
3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå . Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.
Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Varför skulle den vara bara 750 kg för en elbil med 400 hk? Model X 75D får ju dra 2250 kg.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.
3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå . Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.
Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Varför skulle den vara bara 750 kg för en elbil med 400 hk? Model X 75D får ju dra 2250 kg.
Ja när du lägger fram det på det viset så är det ju bara bra att det är rimligt .
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ja när du lägger fram det på det viset så är det ju bara bra att det är rimligt .
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
Väldigt bra om den får drag för då ökar/blir de konkurrens mellan två märken och kanske att Tesla känner att vi kan inte vara sämre (modell 3) än Jaguar... mmm kan vara en väldigt bra nyhet inte bara för Jaguar...
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Tycker detta var i linje med vad man kunde förvänta sig. Jämför man med X så är det ju "billigt", men X är ju också i en helt annan storleksklass. Återigen så är det som att jämföra en Audi Q3 med en Audi Q7...
Jämfört med Model S så är det ju ungefär samma förmånsvärde, trots att Model S är en betydligt större bil.
Ja det var i princip samma
3000 mil och 100 000 i extrautrustning
Tesla MS100D 4933kr/mån
Jaguar I-Pace S 4741kr/mån
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ja det var i princip samma
3000 mil och 100 000 i extrautrustning
Tesla MS100D 4933kr/mån
Jaguar I-Pace S 4741kr/mån
Teslan 7 dagar i veckan, å två på söndagar.
Dragvikten har hela tiden varit 750 kg = obromsat eu-släp.
Tror inte att de ändrar det så där över en natt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
I princip ingen elbil får dra någon vikt. Det är väl bara Model X, I-Pace och Nissans lätta lastbil som får dra något. De andra får dra 0 kg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Intressant "Teslabjörn style" test av I-Pace räckvidd samt laddhastighet på Ionity 350kW-laddare. Mycket detaljer i filmen, men på Tyska.
Detta är en tidig produktionsbil så mjukvara kan säkert förbättra vissa saker, men förbrukningen i testet är ändå förvånansvärt hög. Av bilderna att döma så rullar I-Pacen dock på stora fälgar så förbrukningen blir såklart lägre med de mindre standardfälgarna.
I testet har man kört samma sträcka i identiska förhållanden/hastighet med en Model S och en I-Pace. Under de testade omständigheterna drar I-Pacen 44,5% mer än Model S samt en simulerad beräkning att den drar 25% mer än en Model X.
Man gör också en testladdning på en av Ionitys driftsatta 350kW-laddare. Bilen laddas från 11% till 86% SOC. Laddhastigheten peakar på 85kW upp till 50% SOC, sen dalar hastigheten successivt nedåt och vid 80% SOC är laddhastigheten 55kW. Att ladda från 11% -> 80% tar 44:50 minuter, vilket motsvarar 75kW snitthastighet för att ladda totalt 56,3kWh.
Lite OT, men reflekterade över hur klumpig laddporten kändes. Manuell öppning av laddlucka och ta bort pluggen för DC-kontakten. Inte för det spelar någon jättestor roll, men inser snabbt att det är ganska smidigt att koppla in en Tesla på SuC med klick på laddhandsken, automatisk lucka och laddningen som startar nästan omedelbart.
Jag har ögnat ett par reviews av i-Pace men få som faktiskt nämner förbrukning och laddning. De som gör det indikerar dock tråkiga siffror.
Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Tidningen Elbilen anger En förbrukning på över 300 wh/km på landsväg.
Blandad körning i https://www.motortrend.com/cars/jaguar/ ... ctric-jag/ verkar ligga på över 260 wh/km.
Dessa siffror ser inte ut att gå ihop med den räckvidd som bilen ska ha, eller ens vad som vore rimligt med tanke på bilens storlek . Laddningen stämmer inte heller med vad Jaguar angett.
Vet någon vad detta beror på? Är det inte produktionsbilar som testats och de kommer vara bätttre? Har ni sett andra tester med bättre siffror?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Någon som är förvånad att pr-siffrorna är långt mycket bättre än verkligheten? Så är det väl med alla förbrukningssiffror i bilbranchen.
Det kommer snart artiklar med rubriker som "Livsfarigt, alla elbilar har bara halva räckvidden mot vad du trodde".
Hoppas det inte är alltför dåligt i verkligheten och att om det är att det inte slår ner på alla elbilar generellt.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Man säger även 25% mer än Model X vilket är anmärkningsvärt mycket. Men vi kanske ska vänta tills vi har lite mer data att tillgå, en gång är ingen gång osv..
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Koefficienten säger ju dock bara halva sanningen om luftmotståndet. Vore intressant att även veta frontarean för Modell X respektive I-pace. Dessutom, vad vet vi om förhållandena vid mätningarna av de angivna siffrorna? Öppna eller stängda "grill shutters"? Nu spekulerar jag men det kan även vara så att Jaguar har offrat lite för att få till ett bättre flöde genom kylpaketet. Vet inte hur det står till med Model X men Model 3 skulle iaf må bra av lite större öppning till värmeväxlarna i fram, fläktarna bakom låter som ett jetplan efter lite halvinspirerad körning = små fläktar och liten öppning.
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Koefficienten säger ju dock bara halva sanningen om luftmotståndet. Vore intressant att även veta frontarean för Modell X respektive I-pace. Dessutom, vad vet vi om förhållandena vid mätningarna av de angivna siffrorna? Öppna eller stängda "grill shutters"? Nu spekulerar jag men det kan även vara så att Jaguar har offrat lite för att få till ett bättre flöde genom kylpaketet. Vet inte hur det står till med Model X men Model 3 skulle iaf må bra av lite större öppning till värmeväxlarna i fram, fläktarna bakom låter som ett jetplan efter lite halvinspirerad körning = små fläktar och liten öppning.
Har du halvinspirerat provkört Volvos Model 3?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.