Volvopersonbilar såldes till Ford och sedan till Geely, om du missat.Fredrik j skrev:Menar du att volvo inte finns som ett företag för tillverkning av personbilar?LarsL skrev:Ja, jag är övertygad att många bilmärken kommer överleva. Precis som Volvo finns som märke men inte som företag för tillverkning av personbilar. Så många av de självständiga bilföretag vi ser idag kommer att köpas upp och degraderas till ett bilmärke på en elbilsplattform från någon kinesisk tillverkare.
Toyota tror jag inte hör till ett av dessa märken utan de kommer helt att försvinna.
Det finns få helt självständiga biltillverkare idag. Skulle vara BMW då. Men även dom samarbetar med andra. Med Mercedes t.ex.
Elbilsförsäljningen faller?
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsförsäljningen faller?
Fast det är du som har missat att företag finns kvar även när de byter ägare.LarsL skrev:Volvopersonbilar såldes till Ford och sedan till Geely, om du missat.Fredrik j skrev:Menar du att volvo inte finns som ett företag för tillverkning av personbilar?LarsL skrev:Ja, jag är övertygad att många bilmärken kommer överleva. Precis som Volvo finns som märke men inte som företag för tillverkning av personbilar. Så många av de självständiga bilföretag vi ser idag kommer att köpas upp och degraderas till ett bilmärke på en elbilsplattform från någon kinesisk tillverkare.
Toyota tror jag inte hör till ett av dessa märken utan de kommer helt att försvinna.
Det finns få helt självständiga biltillverkare idag. Skulle vara BMW då. Men även dom samarbetar med andra. Med Mercedes t.ex.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Nu är ni inne på hårklyverier. Bilföretag har under hela bilhistorien gått i konkurs och köpts upp och vissa varumärken har levt kvar och vissa har försvunnit. Så kommer att ske nu också.filippb skrev:Fast det är du som har missat att företag finns kvar även när de byter ägare.LarsL skrev:Volvopersonbilar såldes till Ford och sedan till Geely, om du missat.
Det vi väl kan vara överens om är att det bilindustrin står inför sin största utmaning sen den växte fram kring sekelskiftet 1900.
-
Hmm, hur tänker du då? Om det är något företag som känns stabilt så är det väl Toyota. Största biltillverkare, störst kassa, stort modellutbud, mycket erfarenhet av både fossildrift och eldrift, vet hur man håller ner kostnaderna, planerar att lansera solid-state elbilar inom 1-2 år osv. Jag tror också att omställningen kommer att bli dyr för typ alla tillverkare och att lönsamheten under en längre tid blir lidande, men Toyota om någon tror jag är rustade för sämre tider. Att man dessutom redan ligger tvåa efter Tesla (Kinatillverkare ej medräknat) i låga utsläpp skadar ju inte heller => behöver inte vara nervösa för miljardböter pga utsläppen.LarsL skrev:Ja, jag är övertygad att många bilmärken kommer överleva. Precis som Volvo finns som märke men inte som företag för tillverkning av personbilar. Så många av de självständiga bilföretag vi ser idag kommer att köpas upp och degraderas till ett bilmärke på en elbilsplattform från någon kinesisk tillverkare.
Nissan Leaf 2014
Men ett företag finns ju naturligtvis fortfarande som företag även efter det bytt ägare.LarsL skrev:Volvopersonbilar såldes till Ford och sedan till Geely, om du missat.Fredrik j skrev:Menar du att volvo inte finns som ett företag för tillverkning av personbilar?LarsL skrev:Ja, jag är övertygad att många bilmärken kommer överleva. Precis som Volvo finns som märke men inte som företag för tillverkning av personbilar. Så många av de självständiga bilföretag vi ser idag kommer att köpas upp och degraderas till ett bilmärke på en elbilsplattform från någon kinesisk tillverkare.
Har du hört talas om begreppen dotterbolag och moderbolag?
Svider inte alls. Kör själv s90. En av få, kanske den enda, volvo som byggs i kina och importerade till sverige.LarsL skrev:Viste att det skulle svida i Volvo själarna
Försöka provocera får du gärna göra. Men det behöver ju bli rätt.
Toyota lever kvar i avgastänket och verkar vägra att överge detta. De har visserligen inte gått på minan med diesel och har inget investerat där men de har ju inte heller några batteridriven elbilar och bränslecellsbilarna är ju bara ett medvetet villospår som de sålt några tusen bilar totalt av genom åren. Fortsätter de på samma spår några år till så är de nya Nokia. Spelar ingen roll att de är marknadsledare och har stor kassa då.granlundii skrev:Hmm, hur tänker du då? Om det är något företag som känns stabilt så är det väl Toyota. Största biltillverkare, störst kassa, stort modellutbud, mycket erfarenhet av både fossildrift och eldrift, vet hur man håller ner kostnaderna, planerar att lansera solid-state elbilar inom 1-2 år osv. Jag tror också att omställningen kommer att bli dyr för typ alla tillverkare och att lönsamheten under en längre tid blir lidande, men Toyota om någon tror jag är rustade för sämre tider. Att man dessutom redan ligger tvåa efter Tesla (Kinatillverkare ej medräknat) i låga utsläpp skadar ju inte heller => behöver inte vara nervösa för miljardböter pga utsläppen.LarsL skrev:Ja, jag är övertygad att många bilmärken kommer överleva. Precis som Volvo finns som märke men inte som företag för tillverkning av personbilar. Så många av de självständiga bilföretag vi ser idag kommer att köpas upp och degraderas till ett bilmärke på en elbilsplattform från någon kinesisk tillverkare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Toyota kommer att överleva. Det finns knowhow i japan. och det är inte så att montörerna inte kommer att kunna sätta ihop en elbil bara för att de några år innan satte ihop en fossilbil. Designerna kommer att göra samma sak ,liksom säljarna. Det är drivlineutvecklarnas jobb som kan vara i farozonen, men biltillverkarna satsar många miljoner (miljarder?) på utveckling så att styra om det till en annan motortyp är inte konstigt alls. Det kommer en tid då investeringar behövs göras oavsett och det finns planerat i deras budget och då kommer de var redo. Men framtill dess så kommer de givetvis fördröja det fram tills att avskrivningarna är gjorda (det är ett giltig kritik). Men när de väl händer kommer de inte ha någon invändning att ställa om.
En ny fabrik för elbilar är inte dyrare än en vanlig fabrik.(men absolut inte billig)
Elbilar sägs tom vara enklare, och därmed billigare och lättare att producera.
2020-2021 kan vara brytpunkten för den stora massan.
En ny fabrik för elbilar är inte dyrare än en vanlig fabrik.(men absolut inte billig)
Elbilar sägs tom vara enklare, och därmed billigare och lättare att producera.
2020-2021 kan vara brytpunkten för den stora massan.
-
Håller inte riktigt med där. Toyota har redan utvecklat eldrift i mer än 20 år, så de har snarare varit en föregångare. Orsaken till att de inte har gått över till rena elbilar är att de vet att det är jättesvårt att få fram batterier till 10 miljoner bilar per år. Istället har de satsat på hybriderna. Men de kommer inte att ha några problem att ta fram rena elbilar (har redan tekniken), problemet är som sagt att få fram tillräckligt med batterier. Det problemet lär alla andra också ha när man vill börja sälja miljoner elbilar per år.Svenssons skrev:Toyota lever kvar i avgastänket och verkar vägra att överge detta. De har visserligen inte gått på minan med diesel och har inget investerat där men de har ju inte heller några batteridriven elbilar och bränslecellsbilarna är ju bara ett medvetet villospår som de sålt några tusen bilar totalt av genom åren. Fortsätter de på samma spår några år till så är de nya Nokia. Spelar ingen roll att de är marknadsledare och har stor kassa då.
Nissan Leaf 2014
Man antyder att gamla biltillverkare bara har "fossilbilingenjörer" och att det skulle vara en stor belastning. Det är ju en liten minoritet hos en biltillverkare som arbetar med förbränningsmotorer. Dom flesta jobbar ju med komponenter som inte påverkas så mycket av drivlinan. Jag tror det är resten av bilen som kommer avgöra när alla ska köpa elbilar.
Det handlar ju inte enbart om drivlinan utan även att man utvecklat bilarnas interna kommunikation mellan komponenter från massor av olika tillverkare. Tesla har en stor fördel som gjort detta från scratch betydligt mer nyligen och med en mycket högre grad av "vertikal integration", dvs med internt utvecklade komponenter.Fredrik j skrev:Man antyder att gamla biltillverkare bara har "fossilbilingenjörer" och att det skulle vara en stor belastning. Det är ju en liten minoritet hos en biltillverkare som arbetar med förbränningsmotorer. Dom flesta jobbar ju med komponenter som inte påverkas så mycket av drivlinan. Jag tror det är resten av bilen som kommer avgöra när alla ska köpa elbilar.
Sen håller jag iofs inte med om att motorn skulle vara en liten del. Motorn är ju en av ganska få komponenter som tillverkarna fortfarande vill utveckla själva för att ha en USP. Merparten av övriga komponenter köper man ju in från underleverantörer som Siemens, Bosch, Continental, Autoliv mm, mm.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Underleverantörerna har inget intresse av hack på kurvorna.
Biltillverkares USP är integrering. Utveckling av egna, unika system är både dyrt och tidskrävande.
När man använder underleverantörer kan man välja den bästa. Eller billigaste om man vill det.
Teslas försprång sitter i personalen.
Biltillverkares USP är integrering. Utveckling av egna, unika system är både dyrt och tidskrävande.
När man använder underleverantörer kan man välja den bästa. Eller billigaste om man vill det.
Det är därför man har industristandarder. Där folk(underleverantörer) konkurrerar att göra den bästa kvalitet till billigaste pris. Det behöver inte vara en nackdel.
Men jag tycker inte teslas val att ha full kontroll över alla delar är fel, det har sina fördelar också. iphone och apple har full kontroll (och en stor del av vinsten), men det betyder inte att iphone gillas av alla. iphone (apple) har utan tvekan förändrat mobilmarknaden och samma sak kan sägas om tesla, men det kommer finnas en plats för andra också.
Se på oneplus, kina luren som kom nyligen ung samma pris som iphone. visst B13 processorn springer cirklar runt andra men det rör inte folk i ryggen. ibland vill folk ha annorlunda saker. marknaden är enorm.
Men jag tycker inte teslas val att ha full kontroll över alla delar är fel, det har sina fördelar också. iphone och apple har full kontroll (och en stor del av vinsten), men det betyder inte att iphone gillas av alla. iphone (apple) har utan tvekan förändrat mobilmarknaden och samma sak kan sägas om tesla, men det kommer finnas en plats för andra också.
Se på oneplus, kina luren som kom nyligen ung samma pris som iphone. visst B13 processorn springer cirklar runt andra men det rör inte folk i ryggen. ibland vill folk ha annorlunda saker. marknaden är enorm.
Håller inte med, ska man slå Tesla, måsta man vara bättre på de flesta egenskaperna, inte bara några få.Jag tror det är resten av bilen som kommer avgöra när alla ska köpa elbilar.
Och tar man fram en elbil som slår Tesla på alla punkter, då har man dödat fossilbilsförsäljningen.
När jag beställde min elbil den 15 september 2016, då hade jag 2 viktiga krav.
1. Den skulle gå att ladda till 80% på max 40 minuter.
2. Den skulle gå minst 37 mil i verkligheten.
Det fanns då Tesla och Leaf, Zoe och Bmw i3 att välja på.
Bara Tesla klarade då dessa krav.
Fossilbilstilverkarna har länge hävdat att Tesla inte har någon "secret sauce".
Framförallt Bob Lutz har tjatat om detta.
Fossilbilstillverkarna kan enkelt göra lika bra elbilar som Tesla hävdar Bob.
https://www.cnbc.com/2017/11/17/tesla-i ... -lutz.htmlTesla is a “losing enterprise” that won’t last, Bob Lutz, former vice chairman of General Motors, told CNBC on Friday.
“There is no secret sauce in Tesla. They use the same lithium-ion batteries as everybody else,” he said.
He said “at this rate they’ll never get to 2019.”
Och Fossilbilsfolket har sagt, när Audi e-tron, Mercedes EQC, Porsche Taycan kommer, då kör de över Tesla.
Och den 6 år gamla Tesla S säljer fortfarande mycket bättre är Audi e-tron och Mercedes EQC.
Försäljning i september:
Tesla S, 197st
Audi e-tron, 87st
Mercedes EQC, 5st
Och på papperet så är Taycan långsammare från 0 till 100km/h, och har sämre räckvidd.
Så ska fossilbilsförsäljarna slå Tesla, då ska vara bättre på alla punkter, och inte bara några få.
Problemet med att krossa Tesla på alla punkter, är att man krossar fossilbilsförsäljningen,
vilket får mycket större konsekvenser än att man förlorat några hundra tusen bilars försäljning till Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Och precis som vanligt så handplockar du specifik statistik för att stödja din tes. Varför inte jämföra Audi etron med Model X? Varför välja endast september månad och inte kolla på en längre tidsperiod när du vet att Tesla alltid levererar klart mest sista månaden varje kvartal?Zalman3 skrev:Håller inte med, ska man slå Tesla, måsta man vara bättre på de flesta egenskaperna, inte bara några få.Jag tror det är resten av bilen som kommer avgöra när alla ska köpa elbilar.
Och tar man fram en elbil som slår Tesla på alla punkter, då har man dödat fossilbilsförsäljningen.
https://www.cnbc.com/2017/11/17/tesla-i ... -lutz.htmlTesla is a “losing enterprise” that won’t last, Bob Lutz, former vice chairman of General Motors, told CNBC on Friday.
“There is no secret sauce in Tesla. They use the same lithium-ion batteries as everybody else,” he said.
Och Fossilbilsfolket har sagt, när Audi e-tron, Mercedes EQC, Porsche Taycan kommer, då kör de över Tesla.
Och den 6 år gamla Tesla S säljer fortfarande mycket bättre är Audi e-tron och Mercedes EQC.
Försäljning i september:
Tesla S, 197st
Audi e-tron, 87st
Mercedes EQC, 5st
Och på papperet så är Taycan långsammare från 0 till 100km/h, och har sämre räckvidd.
Så ska fossilbilsförsäljarna slå Tesla, då ska vara bättre på alla punkter, och inte bara några få.
Problemet med att krossa Tesla på alla punkter, är att man krossar fossilbilsförsäljningen,
vilket får mycket större konsekvenser än att man förlorat några hundra tusen bilars försäljning till Tesla.

Låt mig gissa, du kommer lossas som du aldrig såg denna länken om att det har sålts nästan lika många eTron som Model S och X tillsammans i Europa i år?
http://ev-sales.blogspot.com/2019/09/eu ... 9.html?m=0
Nä, ingen vill ha någon annan elbil än Tesla eftersom de är helt värdelösa...
Jag säger inte att alla andra elbilar än Tesla är värdelösa, med det är ett feltänk att fossilbilstillverkarna tror att elbilsmarknaden bara konstant är några få procent av marknaden, och att att elbilsleverantörerna slåss om denna marknad.vigge50 skrev:Och precis som vanligt så handplockar du specifik statistik för att stödja din tes. Varför inte jämföra Audi etron med Model X? Varför välja endast september månad och inte kolla på en längre tidsperiod när du vet att Tesla alltid levererar klart mest sista månaden varje kvartal?Zalman3 skrev:Håller inte med, ska man slå Tesla, måsta man vara bättre på de flesta egenskaperna, inte bara några få.Jag tror det är resten av bilen som kommer avgöra när alla ska köpa elbilar.
Försäljning i september:
Tesla S, 197st
Audi e-tron, 87st
Mercedes EQC, 5st
vilket får mycket större konsekvenser än att man förlorat några hundra tusen bilars försäljning till Tesla.![]()
Låt mig gissa, du kommer lossas som du aldrig såg denna länken om att det har sålts nästan lika många eTron som Model S och X tillsammans i Europa i år?
Vore intressant att få statistik på vilka bilar Audi e-tron köparna bytt in.
Det står inte drivor av begagnade Teslor hur Audi handlarna.
Den största delen av inbytta bilar är fossilbilar, företrädesvis Audi fossila bilar.
Så allt prat om "Tesladödare" ska istället bytas ut mot "fossilbilsdödare".
Elbilsförsäljningen faller?
Du är medveten om hur begagnadförsäljning fungerar va ? Att Ex Audi inte byter in bilar som är äldre än 2 år och inte är Audi utan att det är oftast annan firma som köper inbytet.Zalman3 skrev:Jag säger inte att alla andra elbilar än Tesla är värdelösa, med det är ett feltänk att fossilbilstillverkarna tror att elbilsmarknaden bara konstant är några få procent av marknaden, och att att elbilsleverantörerna slåss om denna marknad.vigge50 skrev:Och precis som vanligt så handplockar du specifik statistik för att stödja din tes. Varför inte jämföra Audi etron med Model X? Varför välja endast september månad och inte kolla på en längre tidsperiod när du vet att Tesla alltid levererar klart mest sista månaden varje kvartal?Zalman3 skrev:Håller inte med, ska man slå Tesla, måsta man vara bättre på de flesta egenskaperna, inte bara några få.Jag tror det är resten av bilen som kommer avgöra när alla ska köpa elbilar.
Försäljning i september:
Tesla S, 197st
Audi e-tron, 87st
Mercedes EQC, 5st
vilket får mycket större konsekvenser än att man förlorat några hundra tusen bilars försäljning till Tesla.![]()
Vore intressant att få statistik på vilka bilar Audi e-tron köparna bytt in.
Det står inte drivor av begagnade Teslor hur Audi handlarna.
Den största delen av inbytta bilar är fossilbilar, företrädesvis Audi fossila bilar.
Så allt prat om "Tesladödare" ska istället bytas ut mot "fossilbilsdödare".
Iofs precis lika som tesla gör så du borde veta.
Tesla är ju beviset att man inte måste slå konkurrenterna på alla egenskaper.Zalman3 skrev:[
Håller inte med, ska man slå Tesla, måsta man vara bättre på de flesta egenskaperna, inte bara några få.
Och tar man fram en elbil som slår Tesla på alla punkter, då har man dödat fossilbilsförsäljningen.,.
Lite olika strategier, Tesla kör "all in" tar fram det bästa dom har till försäljning.Fredrik j skrev:Tesla är ju beviset att man inte måste slå konkurrenterna på alla egenskaper.Zalman3 skrev:[
Håller inte med, ska man slå Tesla, måsta man vara bättre på de flesta egenskaperna, inte bara några få.
Och tar man fram en elbil som slår Tesla på alla punkter, då har man dödat fossilbilsförsäljningen.,.
Fossilbilsbranshen har ju traditionellt jobbat så att man kommer med en "lagomt" bra bil,
men nästa år kommer det en lite bättre.
Nej de har ju inte det och därför har de fokuserat på 95%+ av marknaden, dvs fossilbilar.Fredrik j skrev:Underleverantörerna har inget intresse av hack på kurvorna.
Tesla hade nog i praktiken inget alternativ vilket säkert var väldigt kostsamt i början men vilket nu lett till ett ordentligt försprång.
Är man beroende av underleverantörer så blir det inte så lyckat när de inte har den senaste tekniken och/eller inte kan producera i volym. Se bara på det extrema beroendet av LG och Samsungs batterier.
"Teslas försprång sitter i personalen". Tja... Den edgen har gjort att man nu har överlägsna produkter, men också att man kan fortsätta utveckla inhouse och ligga i framkant istället för att "vänta in" att underleverantörer börjar satsa på elektrifiering på riktigt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tesla använder många av dom traditionella underleverantörerna. Det är främst drivlina och elektronik man utvecklar helt själva.Legato skrev:Nej de har ju inte det och därför har de fokuserat på 95%+ av marknaden, dvs fossilbilar.Fredrik j skrev:Underleverantörerna har inget intresse av hack på kurvorna.
Tesla hade nog i praktiken inget alternativ vilket säkert var väldigt kostsamt i början men vilket nu lett till ett ordentligt försprång.
Är man beroende av underleverantörer så blir det inte så lyckat när de inte har den senaste tekniken och/eller inte kan producera i volym. Se bara på det extrema beroendet av LG och Samsungs batterier.
"Teslas försprång sitter i personalen". Tja... Den edgen har gjort att man nu har överlägsna produkter, men också att man kan fortsätta utveckla inhouse och ligga i framkant istället för att "vänta in" att underleverantörer börjar satsa på elektrifiering på riktigt.
Många av teslas ingenjörer kommer med erfarenhet från bilindustri. Ofta europeisk.
Ja. Vilket inte motsäger något av det jag skrivit. Tror nog man lägger minst lika mycket resurser på autonomi dock.Fredrik j skrev:Tesla använder många av dom traditionella underleverantörerna. Det är främst drivlina och elektronik man utvecklar helt själva.Legato skrev:Nej de har ju inte det och därför har de fokuserat på 95%+ av marknaden, dvs fossilbilar.Fredrik j skrev:Underleverantörerna har inget intresse av hack på kurvorna.
Många av teslas ingenjörer kommer med erfarenhet från bilindustri. Ofta europeisk.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Eftersom alla andra också satsar på autonomi finns det ju en hel del underleverantörer på det området också. Ett sätt att sprida kostnader.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Tror inte man lägger ut programvaran/OS på underleverantörer. Det är ju själva hjärtat i bilen.
Dvs inte idag, men i framtiden kanske det finns ett gemensamt OS för huvuddelen av bilarna, som typ PC och Mobiltelefoner.
Dvs inte idag, men i framtiden kanske det finns ett gemensamt OS för huvuddelen av bilarna, som typ PC och Mobiltelefoner.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.