Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Postat: 24 dec 2020 18:00
18. Vad är det för skillnad mellan den beräknade återstående milen som syns på ”första sidan” och den som anges under fliken energi?
Är man lite mer noga kan väl försöka göra det mot slutet av varje resa då det varit väta. Och räcker det inte med att bara se till så att även bakbromsarna 'biter till'? Så typ lite lagom hård inbromsning från 70 till 40 eller något... (Eller valfritt annat hastighetsintervall – bara ingångshastigheten är typ 70 eller högre...) Då blir de väl även så pass varma så rätt mycket fukt värms bort, vilket väl är bra då man snart är framme och ska parkera... Verkar ha funkat finfint i de typ tre år jag haft min nu fem+ år gamla VW Golf Kombi (Biogas)...spacecoin skrev:Se till att använda bromsarna (typ panikbromsa) minst var tredje vecka så dom inte rostar sönder. Det är lätt hänt om man bara kör med regen-bromsning. /...Elexotico skrev:Halloj.
7. Vad är det jag MÅSTE fixa själv i form av serviceväg? Filterbyte eller liknande?
Bjelke skrev:Den på förstasidan baseras på en fast förbrukning som Tesla lagt in och den på
energifliken baseras på din körning dvs den faktiska förbrukningen...
Men inte på 85 och 90 batterier, då är det segt under 10%.bonath skrev:Bjelke skrev:Den på förstasidan baseras på en fast förbrukning som Tesla lagt in och den på
energifliken baseras på din körning dvs den faktiska förbrukningen...
När man matar in en adress i navigatorn så får man fram vid ankomst hur mycket batteriprocent som é kvar.
Stämmer väldigt bra. Ska du från en SuC till nästa är det bara att kolla på navin när den säger att du har ca 10% kvar vid ankomst.
Laddhastigheten är högre vid lågt laddat batteri...
19. Nej, men det finns intervalllägen att välja mellan. Dutta på ”spolknappen” så kör torkarna en gång och dialogrutan visas så att du kan välja en hastighetsinställning.Theodad skrev:19. Går det inte att ställa känsligheten på auto-vindrutetorkarna?
20. Provade autopilot funktionen igår och jag tycker den hela tiden säger till mig att ’svänga lite på ratten’ - håller jag för löst eller är funktionen bara kass?
Lägg ett serviceärende i appen. Jag har en Model X 2016 med AP1 och ligger på 2020.48.12.1 men det finns ännu nyare versioner.Elexotico skrev:Nybörjarfråga kring uppdateringar.
Har en Tesla 100D -18 med AP 2.5 men jag sitter "fast" / "kvar" på version 2020.20.1.552.
Har det slutat kommit uppdateringar till min typ av version eller vad händer?
Gjorde det och de skickade ut en uppdatering. Dock nytt problem nu. Uppdateringen sitter fast på 50% och gjort så.tbå dagar nu trots jag varit uppkopplad mot Wifi (mobile hotspot) i ca 2 timmar varje dag. Hur löser jag detta?Svenssons skrev:Lägg ett serviceärende i appen. Jag har en Model X 2016 med AP1 och ligger på 2020.48.12.1 men det finns ännu nyare versioner.Elexotico skrev:Nybörjarfråga kring uppdateringar.
Har en Tesla 100D -18 med AP 2.5 men jag sitter "fast" / "kvar" på version 2020.20.1.552.
Har det slutat kommit uppdateringar till min typ av version eller vad händer?
Reboot?Elexotico skrev:Gjorde det och de skickade ut en uppdatering. Dock nytt problem nu. Uppdateringen sitter fast på 50% och gjort så.tbå dagar nu trots jag varit uppkopplad mot Wifi (mobile hotspot) i ca 2 timmar varje dag. Hur löser jag detta?Svenssons skrev:Lägg ett serviceärende i appen. Jag har en Model X 2016 med AP1 och ligger på 2020.48.12.1 men det finns ännu nyare versioner.Elexotico skrev:Nybörjarfråga kring uppdateringar.
Har en Tesla 100D -18 med AP 2.5 men jag sitter "fast" / "kvar" på version 2020.20.1.552.
Har det slutat kommit uppdateringar till min typ av version eller vad händer?
Testat startat om med båda scroll knapparna, eller vad tänker du?taliz skrev:Reboot?Elexotico skrev:Gjorde det och de skickade ut en uppdatering. Dock nytt problem nu. Uppdateringen sitter fast på 50% och gjort så.tbå dagar nu trots jag varit uppkopplad mot Wifi (mobile hotspot) i ca 2 timmar varje dag. Hur löser jag detta?Svenssons skrev:Lägg ett serviceärende i appen. Jag har en Model X 2016 med AP1 och ligger på 2020.48.12.1 men det finns ännu nyare versioner.Elexotico skrev:Nybörjarfråga kring uppdateringar.
Har en Tesla 100D -18 med AP 2.5 men jag sitter "fast" / "kvar" på version 2020.20.1.552.
Har det slutat kommit uppdateringar till min typ av version eller vad händer?
Kontakt Tesla og be de å pushe ned ny oppdatering. Før du oppdaterer må du kjøre komplett nystart ved å kjøre ned systemet via skjermen, vente 5 min, så åpne førerdør. Deretter prøver du å installere oppdateringen.Elexotico skrev:Gjorde det och de skickade ut en uppdatering. Dock nytt problem nu. Uppdateringen sitter fast på 50% och gjort så.tbå dagar nu trots jag varit uppkopplad mot Wifi (mobile hotspot) i ca 2 timmar varje dag. Hur löser jag detta?Svenssons skrev:Lägg ett serviceärende i appen. Jag har en Model X 2016 med AP1 och ligger på 2020.48.12.1 men det finns ännu nyare versioner.Elexotico skrev:Nybörjarfråga kring uppdateringar.
Har en Tesla 100D -18 med AP 2.5 men jag sitter "fast" / "kvar" på version 2020.20.1.552.
Har det slutat kommit uppdateringar till min typ av version eller vad händer?
Om din bil är tillverkad i Kina verkar peak ligga kring 100kw i laddeffekt. För att få det måste batterierna vara rejält urladdade (typ 5% räckvidd kvar vid ank) och ha rätt temperatur (lång körning innan laddning och svårt vintertid pga utomhustemp).truongio skrev:Har laddat min Model 3 2020 SR+ på superchargers ett flertal gånger och det är sällan jag får över 400 km/h eller över 50 kW. Detta är med preconditioning och inga bilar bredvid. Laddade på de vid Upplands-Väsby och låg runt 40 till 50 kW med batteri från 15 till 50%. Vad tror ni kan vara felet? Började navigera dit med precondition på från Stockholm City.
Lång körning = mer än 15mil i motorvägshastighet.NiklasTesla skrev:Om din bil är tillverkad i Kina verkar peak ligga kring 100kw i laddeffekt. För att få det måste batterierna vara rejält urladdade (typ 5% räckvidd kvar vid ank) och ha rätt temperatur (lång körning innan laddning och svårt vintertid pga utomhustemp).truongio skrev:Har laddat min Model 3 2020 SR+ på superchargers ett flertal gånger och det är sällan jag får över 400 km/h eller över 50 kW. Detta är med preconditioning och inga bilar bredvid. Laddade på de vid Upplands-Väsby och låg runt 40 till 50 kW med batteri från 15 till 50%. Vad tror ni kan vara felet? Började navigera dit med precondition på från Stockholm City.
MVH