Har två Model S 90D från 2017, dags att byta. Tesla erbjöd 180.000 under restvärde (per bil) vid inbyte....
Med tanke på vad Tesla anser om sina bilars andrahandsvärde blir det inte Tesla igen.
Tråkigt, har varit väldigt nöjd med bilarna men har svårt att förstå deras ointresse av att behålla sina kunder. Tanken var att ta två nya Model S.
Men som tur är finns det andra bilar som jag nu får möjlighet att utforska.
Lägg dom på kvd? Enkelt och man verkar få rätt bra betalt.
Kan nog va värt att vänta tills battery day om du är sugen på ny Model S förövrigt...
Har två Model S 90D från 2017, dags att byta. Tesla erbjöd 180.000 under restvärde (per bil) vid inbyte....
Med tanke på vad Tesla anser om sina bilars andrahandsvärde blir det inte Tesla igen.
Tråkigt, har varit väldigt nöjd med bilarna men har svårt att förstå deras ointresse av att behålla sina kunder. Tanken var att ta två nya Model S.
Va har det me va Tesla anser om sina egna bilar för att du får ett bud som du anser är dåligt? Att man inte får enligt restvärde spelar flera faktorer in i...
De ger dig ett bud och det budet är INTE Tesla själva som ger utan det är BSA i Södertälje, de är precis som KVD med skillnaden att de inte jobbar ut mot privatpersoner dvs bilfirmor. Alla bilfirmor vill tjäna pengar... sålde min Porsche och det diffade drygt 60000 mellan sämsta och bästa erbjudandet.
Lägg dom på kvd? Enkelt och man verkar få rätt bra betalt.
Kan nog va värt att vänta tills battery day om du är sugen på ny Model S förövrigt...
Tror det handlar om principen och signalen de skickar. Man blir ju inte supersugen på en ny Tesla när man hör sånt där.
Va har det me va tesla anser om sina egna bilar?
De ger dig ett bud och det budet är INTE Tesla själva som ger utan det är BSA i Södertälje, de är precis som KVD med skillnaden att de inte jobbar ut mot privatpersoner) dvs bilfirmor.
Då är det ännu värre. Har begärt inbytespris av Tesla. Fått svar av Tesla. Inte någonstans finns några som helst uppgifter om att det inte är Tesla som ger inbytespriset. Varför inte vara transparenta med detta om så är fallet.
Oavsett så anser ju inte Tesla, eller den budgivare Tesla använder sig av, att andrahandsvärdet är speciellt bra.
(Kan tilläggas att värderingarna från andra bilhandlarna legat i linje med restvärdet)
Model S 90D - 2016, Pärlvit Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Fick du inte garanterat restvärde på dessa ?
Jag har haft garanterat restvärde på bägge min MS. Första köpte jag 2015 och blev erbjuden mer är garanterat restvärde.
Nu har jag en MS 100Dsom jag hämtade ut dec 2018. Den har också garanterat restvärde
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag har haft garanterat restvärde på bägge min MS. Första köpte jag 2015 och blev erbjuden mer är garanterat restvärde.
Nu har jag en MS 100Dsom jag hämtade ut dec 2018. Den har också garanterat restvärde
Trodde också jag hade det. Men kan tyvärr inte hitta det i några som helst dokument....
Porsche Taycan Turbo
Logga in på ditt Teslakonto.
Där har jag mitt restvärdesbevis.
Det har jag naturligtvis sparat ner lokalt.
Alla som köpte förut fick garanterat restvärde om man använde DNB som leasingbolag
Restvärdet har väl inget med marknadsvärdet att göra. Jag lade in en stor första förhöjd leasingavgift och får mer för min än vad restvärdet är. Den förra Teslan fick jag 130’ mer än restvärdet för vid inbyte. Så det beror ju på hur mycket man betalt ner bilen om man får mer eller mindre för den.
Sen drabbas väl några i vissa fall av Teslas kraftiga prissänkningar för ett par år sedan, speciellt på P-modellerna.
Men då priserna på nya Teslor har sjunkit mer blir det ju ändå billigare att byta till en ny Tesla än det var innan. Däremot förlorar man ju mer om man byter märke typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Trodde också jag hade det. Men kan tyvärr inte hitta det i några som helst dokument....
Nej, det där med garanterat restvärde ligger separat. Jag hade det på mitt konto förut men nu är det borta. Fick panik och mailade till Tesla. Då fick jag ett mail med dokumentet om restvärdet. Får se om de vill kännas vid det nästa höst eller inte.
Jag hade inte heller garanterat restvärde på min Model S uttagen mars 2017. Och det fick jag lida för när jag sålde den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag hade inte heller garanterat restvärde på min Model S uttagen mars 2017. Och det fick jag lida för när jag sålde den.
Fast du hade väl inte leasat din i 36 månader när du sålde den? Det garanterade återköpspriset gäller ju endast då.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Restvärdet har väl inget med marknadsvärdet att göra. Jag lade in en stor första förhöjd leasingavgift och får mer för min än vad restvärdet är. Den förra Teslan fick jag 130’ mer än restvärdet för vid inbyte. Så det beror ju på hur mycket man betalt ner bilen om man får mer eller mindre för den.
Sen drabbas väl några i vissa fall av Teslas kraftiga prissänkningar för ett par år sedan, speciellt på P-modellerna.
Men då priserna på nya Teslor har sjunkit mer blir det ju ändå billigare att byta till en ny Tesla än det var innan. Däremot förlorar man ju mer om man byter märke typ.
Nej, restvärdet har inget med marknadsvärdet att göra.
Men av tre olika bud var budet från Tesla klart sämst. Övriga bud var i nivå med restvärdet. Så jämfört med de andra buden, som är baserade på marknadsvärdet, så skiljer det 180.000 kr mellan dessa bud och budet från Tesla.
Min poäng är bara att inbytesofferterna från Tesla (https://www.tesla.com/sv_SE/tradein) är så otroligt mycket lägre än övriga bilhandlare. Det tycker jag är märkligt, speciellt som jag ville köpa nya bilar. Det ville jag inte hos de andra bilhandlarna som bjöd så mycket högre.
Porsche Taycan Turbo
Så stor skillnad är svår att motivera förstås.
Mingamla såldes snabbt ca 50000 dyrare än inbytespriset, och med nya garantier o service kändes det OK. Får se nästa gång om ett år vad man bjuder.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skillnaden är ju att Tesla inte är någon traditionell bilhandlare. De vill inte ha en massa beggade fordon stående redo för kunder som svänger förbi.
De vill ha kunder som köper nya bilar på nätet.
Skillnaden är ju att Tesla inte är någon traditionell bilhandlare. De vill inte ha en massa beggade fordon stående redo för kunder som svänger förbi.
Det finns väl ingen annan biltillverkare som bedriver handel med begagnade bilar eller har några stående. Det sköter återförsäljarna som ju är egna företag. Tesla har ju inte det och får förlita sig på att bilhandlare köper upp bilarna. Många vill ju byta in sin gamla bil när man köper nytt och vill man inte sälja privat är det ju smidigt om affärerna görs upp samtidigt.
Om teslas nuvarande partner betalar för dåligt borde man kunna byta.
Fast du hade väl inte leasat din i 36 månader när du sålde den? Det garanterade återköpspriset gäller ju endast då.
Det är ett vanligt missförstånd. Garanterat restvärde erbjöds även på "privatavbetalning" och då av Tesla.
Edit: Det Verdi menade (som jag inte begrep först) är att man behöver leasa i 36 månader innan man kan nyttja erbjudandet. Inte att det endast var när man leasade som man kunde nyttja det. Ja, jag vet var dörren är.
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 4 gång.
Va har det me va tesla anser om sina egna bilar?
De ger dig ett bud och det budet är INTE Tesla själva som ger utan det är BSA i Södertälje, de är precis som KVD med skillnaden att de inte jobbar ut mot privatpersoner) dvs bilfirmor.
Då är det ännu värre. Har begärt inbytespris av Tesla. Fått svar av Tesla. Inte någonstans finns några som helst uppgifter om att det inte är Tesla som ger inbytespriset. Varför inte vara transparenta med detta om så är fallet.
Oavsett så anser ju inte Tesla, eller den budgivare Tesla använder sig av, att andrahandsvärdet är speciellt bra.
(Kan tilläggas att värderingarna från andra bilhandlarna legat i linje med restvärdet)
Tesla sa till mig det när jag pratade med säljare när jag var på plats och gjorde min beställning. Va när Täby store fanns. Edit; Glömde bort, när jag sålde min Porsche för 2v sen så pratade jag med en på fordonsbolaget och de köper in mkt teslor av tesla. Så det är inte enbart bsa som används.
Ja men det gör ju bara att servicen från Tesla är ännu sämre, nu tvingar de ju mig att krångla själv när jag skall köpa ny bil. Det är ju en tjänst som erbjuds när jag köper en bil hos t.ex. Audi, de gör det för att underlätta bytet för mig som kund.
När jag köpte min S runt 2018 så verkade Tesla ha andra riktlinjer (kanske fortfarande är så när man byter in icke-teslor), då verkade de göra som alla andra gör och la ut den på bilhandlarwebb där handlare budade. Det är ju ett klart bättre system för kunden.
Den första köpte jag 2015 och bytte 2018
Den jag köpte 2018 går ut i december nästa år. Gag har garanti på vad restvärdet är då. Dvs 50% av nypris
Idag sålde jag min Tesla, så om två veckor när köparen hämtar den, så är jag teslalös. Oj oj, hur ska det gå. Blir konstigt tror jag
Och den 22 september köper du en MS Plaid..
Faktum är att jag faktiskt är väldigt glad att jag sålde innan eventet. Om det kommer en facelift där så lär priserna på nuvarande gå ner ändå mer. Inte alls omöjligt att det blir en ny MS om den ser cool ut.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Idag sålde jag min Tesla, så om två veckor när köparen hämtar den, så är jag teslalös. Oj oj, hur ska det gå. Blir konstigt tror jag
Och den 22 september köper du en MS Plaid..
Faktum är att jag faktiskt är väldigt glad att jag sålde innan eventet. Om det kommer en facelift där så lär priserna på nuvarande gå ner ändå mer. Inte alls omöjligt att det blir en ny MS om den ser cool ut.
Smart att sälja nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension